Förstärkare som brummar när den är påslagen...själva lådan a

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eklofolke

Förstärkare som brummar när den är påslagen...själva lådan a

Inläggav eklofolke » 2009-08-07 02:31

jag har en yamaha ca-1010 som jag är mycket nöjd med. jag har dock några funderingar. När jag spelar mycket lågt så händer det att ena kanalen blir tyst men så fort men drar på lite till så hoppar den igång och det är inie alltid så heller utan bara lite då o då. tror ni det kan vara utgångsreläerna? i sånna fall vet nån vart man kan vända sig för att få dom bytta o vad det kostar? sen är det så att min förstärkare brummar ganska mycket o då menar jag inte i högtalarna (även om det brummar ytterst lite i dom oxå) utan själva lådan låter som tusan. Är det vanligt eller är det något som är fel?

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Förstärkare som brummar när den är påslagen...själva låd

Inläggav 2-ch » 2009-08-07 07:57

Har precis samma problem med ett av mina Sentec ACM-1 monoblock att ett av dom tystnar vid låg volym.
Vrider jag upp volymen så är allt frid och fröjd en stund igen. Det är aldrig några problem vid högre volym.
De tips jag har fått är att någon konding har gjort sitt. Kanske samma sak för dig.

Brummandet kommer troligtvis från transformatorn, det vet jag inte vad man kan göra åt annat än att byta ut den.

Välkommen till faktiskt.

Användarvisningsbild
eklofolke

Inläggav eklofolke » 2009-08-07 08:58

tack!!!

oki fan det är så sjukt många bud om vad det kan vara har googlat som en galning jag köpte den begagnad i förrgår nämligen...jaha kondensatorn jag antar att jag måste lämna in den eller leva med det då tack för hjälåen

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-07 09:25

att den tappar en kanal tror jag beror på oxid i något av alla reglagen. på min ca-1000 är det audio-muting och tone knapparna som spökar mest, men även inputväljaren. man kan pilla lätt på dem så kommer kanalen/erna tillbaka.

lösningen heter tydligen de-ox it , men jag har inte provat än.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-08-07 09:35

eklofolke skrev:tack!!!

oki fan det är så sjukt många bud om vad det kan vara har googlat som en galning jag köpte den begagnad i förrgår nämligen...jaha kondensatorn jag antar att jag måste lämna in den eller leva med det då tack för hjälåen

Det är inte så svårt att byta kondingar. Besitter man noggranhet och lödkolv så går det med lite tips härifrån.
Att lämna in brukar bli dyrt, dyrt, dyrt som Bosse bildoktorn skulle sagt.
Grattis till en fin förstärkare förresten! (ytterligare en Yamaha här på faktiskt :) )

slockna skrev:att den tappar en kanal tror jag beror på oxid i något av alla reglagen. på min ca-1000 är det audio-muting och tone knapparna som spökar mest, men även inputväljaren. man kan pilla lätt på dem så kommer kanalen/erna tillbaka.

Nja... om ljudet kommer tillbaka enbart för att man justerar volymen så tror jag inte på andra knappar, men visst allt är möjligt.
De-ox it spray är bra, men hjälper mest mot skrapande potar enligt min mening.

*edit med några ändringar och tillägg

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-08-07 09:44

Kom på en annan sak, om du har en förförstärkare liggandes så kan du ju testa att anvädna din CA-1010 som slutsteg bara. Den är ju delbar.
Då får du ju reda på om det är i för eller slutsteget som ditt problem ligger.

Användarvisningsbild
eklofolke

Inläggav eklofolke » 2009-08-07 11:09

hm ja jag har flera förstärkare en med pre out oxå, fan va bra tips det ska jag göra!!! tack så jättemycket för alla bra tips.

eklofolke

Användarvisningsbild
eklofolke

Inläggav eklofolke » 2009-08-07 11:11

jag kan ju även tillägga att inga av reglagen skrapar över huvud taget.... så det brde inte vara reglagen och ljudet försvinner helt o sen hoppar det igång med ett knaster när man höjer lite men det är inte mycket som behövs för att den ska hoppa igång o det verkar bara vara ena kanalen. ska felsöka lite mer innan jag skriver igen!

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-08-07 12:10

2-ch skrev:
slockna skrev:att den tappar en kanal tror jag beror på oxid i något av alla reglagen. på min ca-1000 är det audio-muting och tone knapparna som spökar mest, men även inputväljaren. man kan pilla lätt på dem så kommer kanalen/erna tillbaka.

Nja... om ljudet kommer tillbaka enbart för att man justerar volymen så tror jag inte på andra knappar, men visst allt är möjligt.

i just detta fall kan du ha rätt.
Jag kör* min Yamma som "slutsteg", men eftersom min förförstärkare verkar leverera mer kräm än vad slutstegen är vana att få från ca-1000:s så blir det inte bra om jag kopplar in mig på Main in. istället går jag in via aux.

när en kanal börjar falla bort, höjer jag volymen på den andra förförstärkaren lite snabbt, och jag antar att detta skapar kontakt, för då kommer ljudet tillbaka igen. mina potar skrapar inte heller, men om man pillar på brytarna kan ena eller bägge kanalerna försvinna eller muteas -20 dB och det kan va svårt att få det bra igen.

*ja just nu har jag bara en 5.1 receiver för lyssnande, och använder yamman som Riaa.

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
eklofolke

Inläggav eklofolke » 2009-08-07 17:50

slockna skrev:
2-ch skrev:

i just detta fall kan du ha rätt.
Jag kör* min Yamma som "slutsteg", men eftersom min förförstärkare verkar leverera mer kräm än vad slutstegen är vana att få från ca-1000:s så blir det inte bra om jag kopplar in mig på Main in. istället går jag in via aux.

när en kanal börjar falla bort, höjer jag volymen på den andra förförstärkaren lite snabbt, och jag antar att detta skapar kontakt, för då kommer ljudet tillbaka igen. mina potar skrapar inte heller, men om man pillar på brytarna kan ena eller bägge kanalerna försvinna eller muteas -20 dB och det kan va svårt att få det bra igen.

*ja just nu har jag bara en 5.1 receiver för lyssnande, och använder yamman som Riaa.

hm ja det händer inte bara på låg volym har jag märkt nu men har inte hunnit felsöka mer än och det är ibland ena kanalen och ibland andra verkar det som!

Användarvisningsbild
eklofolke

Inläggav eklofolke » 2009-08-07 17:51

2-ch skrev:Kom på en annan sak, om du har en förförstärkare liggandes så kan du ju testa att anvädna din CA-1010 som slutsteg bara. Den är ju delbar.
Då får du ju reda på om det är i för eller slutsteget som ditt problem ligger.

man lär ju kunna använda en mixer som försteg eller?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-08-10 07:00

Javisst.

Återgå till Teknikforum