av faulhund » 2009-08-13 22:47
Snyggt! (Men så har du väl inte för intet valt pseudonymen Mätdoktorn ...)
Om "din metod" är optimal, mja, den är i alla fall odiskutabelt objektiv.
I ditt fall är det ju ingen signifikant skillnad på d2, den THD-komponent som är störst. Och eftersom verkan av skatingkraften bör vara att ge en osymmetri, väntar jag mig att den visar sig på de jämna övertonerna mest. Dock endast när nålen tenderar att inte längre spåra, och det är ju som bekant det som ger högt skivslitage. Så jag har fattat hela finessen med antiskating som ett sätt att symmetrisera slitaget på tid och längd. Jag har i alla fall inte hört någon som helst skillnad inom hela det inställningsområde som finns på min skivspelare. (Och det ska till verkligt våld utöver det, för att nålen ska hoppa till nästa spår. Så kanske är en fjärde metod - om du har en testskiva med så abnormt stora amplituder, att pickupen vid någon frekvens inte längre spårar - att se om den då hoppar utåt eller inåt.)
Skatingkraften uppstår ju genom tonarmens böjning (inåt!), och den är nog mindre än 20 grader. Med nålkraften F = m * g t.ex. 5 gram * 9,81 m/s/s får du en skating kraft på F * k * sin (20-vinkelfel), där k är en förmodad konstant friktionskoefficient, kanske 0,2, kanske mindre. Så även om antiskatingskalan är graderad i "m", så är den kraft som ska kompenseras betydligt mindre. (Och om k är hyfsat konstant oberoende av spårprofil eller blank skiva, fungerar även "Svalandermetoden". Den brukar ge helt olika jämviktslägen vid olika radier för ganska olika inställningar p.g.a. vinkelfelet, se ovan. Speciellt om kompensationen är realiserad som en fjäder får man nöja sig med att välja en inställning som håller den "i mitten", r=100 mm.)
Men även om andra oidealiteter hindrar en från att få nytta av "din method", så minskar det inte äran av att ha gjort en snygg mätning!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)