Optimera antiskate! OM40/OM10 och nu V15VxMR/JICO SAS

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Optimera antiskate! OM40/OM10 och nu V15VxMR/JICO SAS

Inläggav Thomas_A » 2009-08-11 19:31

Med mätning kan man sätta antiskate korrekt enligt följande, kräver testskiva och mätning.

Pickup är Ortofon OM40, 1.5 grams nåltryck. Tonarm, Linn Akito. Rekommenderad antiskate 1.5, med mätning 0.75-1.0

IMD test, THD summan av flankerade toppar runt 4 kHz (60 Hz/ 4 kHz i 4:1 ratio).

0.5 3.98%/1.58%
1.0 2.09%/1.59%
1.5 2.95%/2.17%

3rd harmonic från 300 Hz svep från ca -4 dB till +12 dB

antiskate (3rd harmonic, left/right) at approx -4 dB level

0.5 0.027/0.031
1.0 0.020/0.038
1.5 0.038/0.040

antiskate (3rd harmonic, left/right) at +12 dB

0.5 0.071/0.14
1.0 0.025/0.14
1.5 0.035/0.15

Båda metoderna indikerar ett värde nära 1.0. Man skulle kunna fortsätta med det som utgång och sedan justera nåltrycket i ±0.1 grams steg för att få den bästa kompromissen vid antiskate.

vh/
Thomas

Testskiva: Ultimate test record, Analogue productions.
Senast redigerad av Thomas_A 2009-10-05 00:22, redigerad totalt 1 gång.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-13 03:26

Hej,
Det var ju snyggt att det går att mäta så låg distorsion! Men dina resultat är inte vad jag hade väntat mig - helt teoretisk alltså, eftersom jag inte har någon erfarenhet av denna mätning. Jag hade trott att distorsionen skulle öka ganska språngartat när antiskating blir fel med ett ganska stort belopp och däremellan så låg, att det inte entydigt går att optimera. Utan man skulle få välje ett värde mitt emellan de katastofala som optimum. Tyvärr har du ganska konstant sex gånger så hög tredjeton i höger kanal. Och det är väl så mycket värre att din föreslagna optimering drunknar i det?
Jag förmodar att "antiskate 1.5" betyder den inställning som motsvarar 1,5 gram * tyngdaccelerationen i nålkraft. Men vi vet ju att även nålkraftinställningen kan vara grovt felkalibrerad, så jag utgår från att du mätt nålkraften. På min Philips finns det två skalor för antiskating, där den för elliptisk nål motsvarar en väsentligt högre inställning!
Slutligen: Hur stämmer ditt värde med det som man får med den gamla vanliga "Svalander"-metoden att ställa in så att armen står still på en blank skiva utan spår?
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-08-13 05:51

Det finns ytterligare en metod att ställa antiskating:

Man stället in sitt stereomikroskop så att man ser pickupen framifrån och sedan sätter man ned nålspetsen i ett verkligt spår (inte mot en blank yta!) och ställer in antiskatingen således att nålen fjädrar in rakt "uppåt".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-08-13 08:26

faulhund skrev:Hej,
Det var ju snyggt att det går att mäta så låg distorsion! Men dina resultat är inte vad jag hade väntat mig - helt teoretisk alltså, eftersom jag inte har någon erfarenhet av denna mätning. Jag hade trott att distorsionen skulle öka ganska språngartat när antiskating blir fel med ett ganska stort belopp och däremellan så låg, att det inte entydigt går att optimera. Utan man skulle få välje ett värde mitt emellan de katastofala som optimum. Tyvärr har du ganska konstant sex gånger så hög tredjeton i höger kanal. Och det är väl så mycket värre att din föreslagna optimering drunknar i det?
Jag förmodar att "antiskate 1.5" betyder den inställning som motsvarar 1,5 gram * tyngdaccelerationen i nålkraft. Men vi vet ju att även nålkraftinställningen kan vara grovt felkalibrerad, så jag utgår från att du mätt nålkraften. På min Philips finns det två skalor för antiskating, där den för elliptisk nål motsvarar en väsentligt högre inställning!
Slutligen: Hur stämmer ditt värde med det som man får med den gamla vanliga "Svalander"-metoden att ställa in så att armen står still på en blank skiva utan spår?

Eftersom antiskate bör ställas så att den ger minimal/samma distorsion i båda kanalerna "vid normal spelning" så är ingen metod jag tidigare läst om optimal.

Igår så analyserade jag data i detalj och har grafer där jag plottat distorsionen som funktion av ljudstyrkan (dB). De säger lite mer, och antyder att optimal antiskate är närmare 0.5. Ska lägga upp dessa ikväll. Och det där med 6x mer i höger kanal...det är tyvärr lite lurigt och förklaras när man ser graferna. Det verkar nämligen så att just tredjeton får en ganska plötslig undertryckning vid 12 dB i just vänster kanal, medans 5&7 etc ser likvärdig ut mellan kanalerna.

Nålkraften är kalibrerad.
Senast redigerad av Thomas_A 2009-08-13 08:34, redigerad totalt 1 gång.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-08-13 08:31

IngOehman skrev:Det finns ytterligare en metod att ställa antiskating:

Man stället in sitt stereomikroskop så att man ser pickupen framifrån och sedan sätter man ned nålspetsen i ett verkligt spår (inte mot en blank yta!) och ställer in antiskatingen således att nålen fjädrar in rakt "uppåt".

Vh, iö

Hej,

har läst att det skulle kunna vara en metod, men jag har inte riktigt kunnat förstå varför eftersom skatingkraften på nålen vill dra den mot centrum, och antiskate- funktion vill kompensera kraften i motsatt riktning (som verkar på tonarmen). Kan inte se riktigt varför nålen ska böja sig tillbaka om man applicerar antiskatekraft.*

Edit: Jag kan inte riktigt förstå att kraften kan bli riktigt bra applicerad eftersom kraften på nålspetsen resp tonarmen är på olika sidor av nålens pivotpunkt. Så därför förstår jag inte riktigt (ännu iaf) att nålens position dras utåt av skatingkraften - den borde väl kompenseras av armens rörlighet?

Edit 2: Jag tror jag förstår. Problemet med metoden kan vara att se detta, kanske ett tränat öga.

Jag tror inte min metod är optimal heller - kanske nålens position i villäge också påverar detta. Min OM40 är något snedställd åt vänster, och även om det är ytterst lite, så kanske det påverkar mätresultaten. Dvs om jag applicerar för lite kraft så kommer nålen att bli något mer rak, som ger en bättre centrering och bättre värden. Jag ska försöka lägga upp några bilder inom en dag eller två.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-08-13 21:34

Här kommer svepmätningarna:

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-13 22:47

Snyggt! (Men så har du väl inte för intet valt pseudonymen Mätdoktorn ...)
Om "din metod" är optimal, mja, den är i alla fall odiskutabelt objektiv.
I ditt fall är det ju ingen signifikant skillnad på d2, den THD-komponent som är störst. Och eftersom verkan av skatingkraften bör vara att ge en osymmetri, väntar jag mig att den visar sig på de jämna övertonerna mest. Dock endast när nålen tenderar att inte längre spåra, och det är ju som bekant det som ger högt skivslitage. Så jag har fattat hela finessen med antiskating som ett sätt att symmetrisera slitaget på tid och längd. Jag har i alla fall inte hört någon som helst skillnad inom hela det inställningsområde som finns på min skivspelare. (Och det ska till verkligt våld utöver det, för att nålen ska hoppa till nästa spår. Så kanske är en fjärde metod - om du har en testskiva med så abnormt stora amplituder, att pickupen vid någon frekvens inte längre spårar - att se om den då hoppar utåt eller inåt.)
Skatingkraften uppstår ju genom tonarmens böjning (inåt!), och den är nog mindre än 20 grader. Med nålkraften F = m * g t.ex. 5 gram * 9,81 m/s/s får du en skating kraft på F * k * sin (20-vinkelfel), där k är en förmodad konstant friktionskoefficient, kanske 0,2, kanske mindre. Så även om antiskatingskalan är graderad i "m", så är den kraft som ska kompenseras betydligt mindre. (Och om k är hyfsat konstant oberoende av spårprofil eller blank skiva, fungerar även "Svalandermetoden". Den brukar ge helt olika jämviktslägen vid olika radier för ganska olika inställningar p.g.a. vinkelfelet, se ovan. Speciellt om kompensationen är realiserad som en fjäder får man nöja sig med att välja en inställning som håller den "i mitten", r=100 mm.)
Men även om andra oidealiteter hindrar en från att få nytta av "din method", så minskar det inte äran av att ha gjort en snygg mätning!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-08-13 23:40

faulhund skrev:Snyggt! (Men så har du väl inte för intet valt pseudonymen Mätdoktorn ...)
Om "din metod" är optimal, mja, den är i alla fall odiskutabelt objektiv.
I ditt fall är det ju ingen signifikant skillnad på d2, den THD-komponent som är störst. Och eftersom verkan av skatingkraften bör vara att ge en osymmetri, väntar jag mig att den visar sig på de jämna övertonerna mest. Dock endast när nålen tenderar att inte längre spåra, och det är ju som bekant det som ger högt skivslitage. Så jag har fattat hela finessen med antiskating som ett sätt att symmetrisera slitaget på tid och längd. Jag har i alla fall inte hört någon som helst skillnad inom hela det inställningsområde som finns på min skivspelare. (Och det ska till verkligt våld utöver det, för att nålen ska hoppa till nästa spår. Så kanske är en fjärde metod - om du har en testskiva med så abnormt stora amplituder, att pickupen vid någon frekvens inte längre spårar - att se om den då hoppar utåt eller inåt.)
Skatingkraften uppstår ju genom tonarmens böjning (inåt!), och den är nog mindre än 20 grader. Med nålkraften F = m * g t.ex. 5 gram * 9,81 m/s/s får du en skating kraft på F * k * sin (20-vinkelfel), där k är en förmodad konstant friktionskoefficient, kanske 0,2, kanske mindre. Så även om antiskatingskalan är graderad i "m", så är den kraft som ska kompenseras betydligt mindre. (Och om k är hyfsat konstant oberoende av spårprofil eller blank skiva, fungerar även "Svalandermetoden". Den brukar ge helt olika jämviktslägen vid olika radier för ganska olika inställningar p.g.a. vinkelfelet, se ovan. Speciellt om kompensationen är realiserad som en fjäder får man nöja sig med att välja en inställning som håller den "i mitten", r=100 mm.)
Men även om andra oidealiteter hindrar en från att få nytta av "din method", så minskar det inte äran av att ha gjort en snygg mätning!

Hm, när nålen inte spårar längre eller når sitt x-max så bör väl uddatonerna dominera, som när man spelar tortyrspåret vid +18 dB. Ska mäta på Shure V15VxMR när jag JICO släpper sina nålar till den (min är utsliten). Se även:

http://www.audiomisc.co.uk/HFN/LP4/NewLampsForOld.html

Ortofon Black är ju förmodligen byggd på OM-serien, den liknar responsen lite även om det är total dist som är plottad där. V15III är dock lägst i dist av dem.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-08-15 09:49

Här kommer mätningar på OM10:

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-08-19 23:17

Här kommer IMD-grafer, det är en 4 kHz/60 Hz signal i 1:4 ratio. Jag mäter nivån av de primära sidbanden runt 4 kHz:

Först OM40:

Bild

OM10

Bild

De båda nålarna beter sig ganska olika; först är det en ca 10 dB högre IMD för OM10.

Nivåerna för de primära distortionskomponenterna runt 4 kHz (modulerat av 60 Hz) är också olika, och asymmetriska.

Jag undrar vad asymmetriska IMD-sidband indikerar?

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2009-08-20 05:54

Ja, det verkar ju som att den av skatingkraften förorsakade (spårnigs-?)distorsionen drunknar i en allmänt högre intermodulation på OM-10, som gör det svårt att hitta ett optimum. Men att dess optima ligger så olika förvånar kanske inte, för det torde vara svårt att göra en upphängning där magneten sitter exakt rakt i viloläget.
Thomas_A skrev:Jag undrar vad asymmetriska IMD-sidband indikerar?
Det undrar jag också. För enligt ett antagande om en enkel olinjaritet skulle man ju få lika sidband. Och en så selektiv linjär distorsion kan ju inte åstadkommas på 60 Hz avstånd. Du introducerar ju en svävning hos 4-kHz-tonen och den skulle ge lika sidband.
Men åter igen: Supersnyggt!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2009-10-04 22:42

Här kommer lite mätningar på V15VxMR med JICO sas nål.

Bild

Bild

Bild

För denna pickup verkar det vara bäst matchat mellan kanaler vid antiskate setting 1.5 (har satt VTF=1.45).

Det verkar vara lite högt och IM-test säger något annat. Jag vet inte om den sk dämpborsten kan ändra lite på förhållandena för dessa mätningar. Ska undersöka saken vidare...

Återgå till Teknikforum