Låda till Tangband W6-1139SG (Nu byggtråd med LT)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
variosboy

Låda till Tangband W6-1139SG (Nu byggtråd med LT)

Inläggav variosboy » 2009-08-09 19:21

Hade en Dansk högtalarsäljande polare på besök i helgen, och det slutade med att jag blev ägare av två Tangband W6-1139SG och två W3-871SC

W3-871SC elementen blir det Cyburgs Needle lådor av..

De andra två tänkte jag bygga en sub till datorn av, eller om jag får för mig att jag vill använda den till TV:n i sovrummet så vore det bra om den passade till det med!

Så nu vill jag ha er hjälp där ute för att få till en låda med två W6-1139SG i alltså.

Alla förslag är välkommna!
Senast redigerad av variosboy 2010-02-03 21:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-08-09 20:57

Svåra att porta, för dom vill ha små lådor men behöver stora portar pga. den långa slaglängden. Vill du ha jättelitet kan du köra isobarik i en typ 10 liter sluten låda. Lite EQ på det och det blir sjuk prestanda relativt storlek.

Snart kommer "2 subbar är bättre än 1".

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2009-08-09 21:02

Ja, två bättre än en kommer väl som sagt! :) Det skulle i och för sig gå fint det med!

Vad det gäller portlängd så borde väl i så fall en slotport som är vinklad funka fint om det blir en lång port..

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-08-09 21:40

Japp. Byggt själv med dessa, ca. 25 liter med en 60 (!) cm slot port. Bas blev det, men också pipresonans från porten. Lyckat men ändå inte, liksom.

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2009-08-10 17:46

Byggde du med en eller två då? vilken area körde du med på porten?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-10 18:34

Nwalmaer skrev:Japp. Byggt själv med dessa, ca. 25 liter med en 60 (!) cm slot port. Bas blev det, men också pipresonans från porten. Lyckat men ändå inte, liksom.
Utan att veta något om elementen kanske LT skulle vara bra om de har hyffsad känslighet och stor slaglängd?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2009-08-10 21:28

Den här infon är vad jag har fått fram om dem:

power handling (continuous/programme) = 60/120 W
frequency range = 35-800 Hz
resonance frequency fs = 35 Hz
impedance R = 4 Ohm
sound pressure level SPL = 83 dB (2,83V; 1m)
DC resistance Re = 3,6 Ohm
force factor BL = 8,48 N/A
voice coil inductance L = 0,95 mH
effective piston radiating area Sd = 140 cm2
effective mechanical mass incl. air load 39,4 g
equivalent volume of compliance Vas = 14,65 l
total Q factor Qts = 0,37 (Qms=2,46, Qes=0,43)
voice coil diameter = 39 mm

Så det är ju ingen hejdundrande känslighet vi talar om, Xmax finns det lite olika uppgifter på av någon anledning, plus / minus 11,5 och plus / minus 13 mm.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2009-08-10 22:26

Har dom det snygga chassiet med försänkt fästyta för upphängning och med rundade kanter, eller det fula gjort för montering inifrån baffeln? Samt vad är det för färg på spidern, svart eller gul? Antar att det bara är en plus och en minus terminal. Finns ju en del varianter på det här elementet.

25 liter var till ett element. Hade jag gjort dom idag hade dom blivit lite större och lite högre avstämda, 30/30 kanske.

LT är en bra ideé.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-08-11 10:53

Transmissionline eller slavbas går med det där elementet.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-11 16:36

Martin skrev:Transmissionline eller slavbas går med det där elementet.
Ja, det låter nästan som det mest rimmliga. Känsligheten var ju rätt låg. Knepigt med högt fs (perfekt för LT ser det ut som) men låg känslighet (inte så kul).
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-08-11 18:45

Fast det känns som att slavbas elliminerar poängen med ett billigt baselement ganska effektivt. Då är kanske transmissionline den bästa lösningen om man inte har hårda krav på liten storlek.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-08-12 00:14

Jag kör LT med det elementet i mina stålkulbasar och de är knappt på 3 liter eller nåt åt det hållet.

Visst får man inte ut massvis med avgrundsbas, men jag är ändå djupt imponerad av vad de kan prestera.

Men Transmissionline kan ju vara ett kul alternativ.

Patrik

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2009-08-12 11:58

Det där lät ju klart intressant!

Får nog helt enkelt bli mitt första LT-projekt! :)

Ska sätta mig å läsa igenom hela tråden om LT sen kommer jag bombardera er med frågor igen..

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-08-12 18:01

Ja det är minst ett grundkrav att den ska vara genomläst ett antal gånger, annars blir det inget. :wink: :)

Fråga på bara så ska jag/vi svara efter bästa förmåga.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-08-12 18:09

Tänkte på en annan sak nu när jag läste början på din tråd igen, du skrev att du ska göra nålar av dina 3 tummare.

Jag har byggt ett par nålar och de spelar riktigt bra för sin storlek, nu skrev du ju att du ska använda de andra elementen till datorn eller liknande.
Men skulle du använt dem ihop, så tror jag en vanlig sluten låda hade varit vägen att gå för de små elementen.
För när jag mätte upp nålarna en gång för längesedan, så såg jag att det är en resonanstopp vid ca 50hz, och den är det ju helt meningslöst att ha med om du ska dela vid tex 100hz.

Och ska du ändå designa toppar så lägg F0 värdet så att det faller av -3dB vid kanske 100Hz om det är där som du ska dela, sen lägger du bara på ett elektroniskt filter med 12dB branthet vid 100Hz och helt plötsligt så summerar dessa till 1 filter och du får en branthet med ca 24dB/okt.
Detta skulle reducera basbelastningen på dina 3" så du kan spela ytterligare lite högre, då dessa element inte har så hög känslighet.

Bara ett liten tanke.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2009-08-12 21:42

Det är ju ytterligare ett alternativ! I värsta fall får jag beställa två 3":are till bara då jag är extremt sugen på nålarna som ett miniprojekt!
:)

Ska nog ta å bygga två subbar då och två toppar å ha dessa ihop till datorn, men som sagt, ska läsa på lite mer om LT först!

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-08-12 22:20

Här är ett projekt som jag har som datorhögtalare, dessa har exakt de elementen som du har och LT på både toppar och basarna.
Just nu går bara topparna, men kommer att bygga en T-Amp til vintern som jag ska fälla in i datorbordet. Då kommer subbarna till också.

Fungerar helt suveränt!

Balls of steel

Plus att vill du kan du dra ner subbarna till 20Hz ifall du känner för det, för ärligt talat hur högt spelar man framför datorn egentligen?
Och skulle man göra det så är det inte så länge, iallafall hemma hos mig används dem mest för musik när man surfar eller gör nåt vettigt. :wink:

Patrik

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2009-08-13 12:04

Riktigt trevligt bygge du hade där!

Får nog bli en liknande manöver från min sida!
Har du Etsat LT-korten själv, eller? Göra fler å sälja? :roll: :wink:

Man spelar ju inte så värst högt framför datorn, så djup bas vore ju klart skönare.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-13 12:22

Han skall sälja :)

Jag skall ha ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-08-13 17:57

Jo jag säljer kort, men jag har gjort nya revisioner för ett tag sedan och har helt enkelt inte hunnit eller orkat mellan allt annat som ska göras också.

Men det är på G inom en överskådlig framtid kan vi väl säga, utan att vara alltför vag.

Korten är egendesignade, naturligtvis är ju kretsarna redan uppfunna. Men jag har lagt till några funktioner som jag vill ha själv, som aktiv volymkontroll på LT kortet för lättare integrering med topphögtalare osv.

Modifieringar/förbättringar pågår i vågor, det kommer ibland saker som man inte tänkt på och så får man implementera det på ett bra sätt.

Klart att du ska få Magnus!

/Patrik

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2009-08-13 18:05

SlaitH skrev:Klart att du ska få Magnus!

Men jag då!!! :D :D :D

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-08-13 18:16

variosboy skrev:
SlaitH skrev:Klart att du ska få Magnus!

Men jag då!!! :D :D :D

Ja du får också vara med och leka. :wink: :)

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2009-08-20 19:09

Nu har jag suttit å klurat på det här med LT en stund.

Har testat lite i basta och så för att få fram lite värden!

Hur verkar dessa värden och grafen??
Är jag helt ute å cyklar å behöver en rejäl högerkrok eller börjar jag kanske ana hur det hänger ihop!?!? 8O :D

Lådvolym 21 liter
f0 = 43,46Hz
Q = 0,4546

Med LT-kompensering

mål-f0 = 20Hz
mål-Q = 0,5

MED LT:

Bild

UTAN LT:
Bild

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-08-21 16:31

Kul att du tar dig tid och provar egna koncept alltid roligt!

Några synpunkter som jag funderar på:

Varför göra lådorna så stora? Du ska väl ha dem ihop med datorn?
Jag antar att du siktade på en så rak kurva som möjligt utan LT?
Det är inte riktigt så du behöver göra, utan det är mera en kompromiss mellan lådstorlek och hur många dB du vill förstärka och den tänkta applikationen.

Jag gjorde några snabba simuleringar:
En låda på ca 7liter med 50% isotermisering
Då får du
f0 58Hz
Q 0,59

Och med LT lagd till 20hz och 0,5 i Q så hamnar du på ca13dB förstärkning vid 20 hz.
Visst det kan låta mycket för ett såpass litet element, men betänk då att du (jag i allafall) spelar nästan aldrig högt framför datorn. Du sitter ju kanske 60-70 cm från topphögtalarna om du har dem bredvid skärmen.
Så varför inte gå på djupet?

Nu vet jag ju inte vid vilken frekvens du ska dela, men lägger du runt 100hz och delar topparna brant så avslastar du ju 3"arna rejält
Men då bör du nog ha dem ganska så nära topparna, helst under datorbordet ifall det går.

Jag fick som sagt för mig att du ska använda TB 3"arna som toppar?
Jag hade byggt dem slutna, och så att de faller av naturligt vid den tänkta delningen för basarna.
Som jag skrev lite tidigare, då blir det lite lättare att integrera topp/bas.

Jag sitter just nu och lyssna på musik ur ett nästan identiskt system, och jag måste säga för att vara en såpass billigt och litet element så är både 3" och 6"arna riktiga fullträffar.
Den lilla 3"an är faktiskt riktigt bra.

Bara några funderingar

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2009-08-21 17:43

Som du skriver så siktade jag på en rak kurva, eller för att vara mer exakt, jag lät basta optimera kurvan. :roll: :)

Storleken på lådorna är egentligen av mindre betydelse, och så läste jag i din LT-tråd att det inte direkt var någon nackdel att göra dom stora, så jag tänkte att det var bra, men 7 liter låter ju ännu bättre! då kan jag ju stuva undan dom lätt!

Du har helt rätt i att jag tänker använda 3":arna som toppar, bör jag bygga en låda efter "optimum" bara eller vad tror du?
Beställer två element till till Nålarna då de också verkar väldigt kul!

Ska se om jag hittar några vettig förstärkarmoduler till topparna också, för det lär ju inte gå att köra passivt mellan bas/topp när man kör LT antar jag!?!?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-08-22 10:58

variosboy skrev:Som du skriver så siktade jag på en rak kurva, eller för att vara mer exakt, jag lät basta optimera kurvan. :roll: :)

Storleken på lådorna är egentligen av mindre betydelse, och så läste jag i din LT-tråd att det inte direkt var någon nackdel att göra dom stora, så jag tänkte att det var bra, men 7 liter låter ju ännu bättre! då kan jag ju stuva undan dom lätt!

Du har helt rätt i att jag tänker använda 3":arna som toppar, bör jag bygga en låda efter "optimum" bara eller vad tror du?
Beställer två element till till Nålarna då de också verkar väldigt kul!

Ska se om jag hittar några vettig förstärkarmoduler till topparna också, för det lär ju inte gå att köra passivt mellan bas/topp när man kör LT antar jag!?!?

Jo det är kanske inte fel om du ska köra basarna utan aktiv kompensering, då vill man troligvis ha en så rak kurva som möjligt.

Att man ska försöka göra dem så stora, det beror mest på att trycket ökar i lådan och därmed också disten.
Men man får se lite från fall till fall anser jag, vad ska man ha det till?
Som i ditt fall till datorn, för att då återknyta till hur högt man egentligen spela där så gör det inte så mycket ifall lådan inte är så stor.
Precis som du skriver, man ska ju kunna stuva undan grejerna nånstans.
Var lite inne på att göra en lådan som var integrerad fotpall också, vinklad och fin och bekväm för fötterna.

Topp lådan kollade jag lite på och det är såpass högt FS värde på 3"arna, så du hamnar kanske runt en 3liter sluten låda och mellan 40-50% dämpmaterial, svårt att estimera naturligtvis. Detta går att variera ganska mycket och är inte så känsligt på såpass liten volym.
Då landar du på:
f0 130Hz
Q 0,68

f0 kan verka lite högt men delar du bara basarna minst 24dB/okt så kommer det nog att gå fint, dessutom så hamnar topparnas Q såpass bra så det räcker med ett 12dB/okt Linkwitz-Riley filter för att du ska hamna rätt i fas med både topp och bas plus att som sagt båda landar på 24dB/okt.
Då ska de i teorin summera bra också.
Detta är som sagt bara simuleringar, du får simulera lite också och testa dig fram.
Sen är det bara att bygga en testlåda och försöka mäta upp vart du hamnar.

Ang förstärkare så har jag varit inne på att bygga mig ett 4kanaligt T-AMP kort från 41Hz, det alstrar inte speciellt mycket värme och verka inte bygga så mycket storleksmässigt.
Annars funkar nog en gainclone bra, eller rent av Hypex moduler. Fast det sistnämnda känns overkill átt ha till datorn.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2010-01-26 13:11

Nu är det dags att återuppliva den här tråden efterssom LT-korten från Slaith är på ingång och bygglusten är på topp! :)

Men det råder en del oklarheter ännu, bland annat:

Hur skulle ni säga att effektbehovet ser ut/ förändras när man kör LT? Förstår att effektbehovet borde gå upp, men hur mycket?

Jag sitter å spanar lite på olika alternativ i förstärkarväg till detta projektet, men är lite osäker på hur mycket kräm jag verkligen behöver!

Har en Sonyförstärkare som ligger å dräller, har inte modellbeteckningen på den här å nu, men tanken var om man kan köra den till basarna och sen modda in ett till slutstegskort i den typ T-amp för att driva topparna med.. återkommer med vilken modell det är senare så ni kan ge mig råd i frågan..

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-01-26 14:12

variosboy skrev:Nu är det dags att återuppliva den här tråden efterssom LT-korten från Slaith är på ingång och bygglusten är på topp! :)

Men det råder en del oklarheter ännu, bland annat:

Hur skulle ni säga att effektbehovet ser ut/ förändras när man kör LT? Förstår att effektbehovet borde gå upp, men hur mycket?

Jag sitter å spanar lite på olika alternativ i förstärkarväg till detta projektet, men är lite osäker på hur mycket kräm jag verkligen behöver!

Har en Sonyförstärkare som ligger å dräller, har inte modellbeteckningen på den här å nu, men tanken var om man kan köra den till basarna och sen modda in ett till slutstegskort i den typ T-amp för att driva topparna med.. återkommer med vilken modell det är senare så ni kan ge mig råd i frågan..

LT kräver mer effekt för samma utnivå (man kompenserar ju den låga känsligheten/fallande kurvan med mer effekt), men du kan bara mata basarna med x antal watt innan talspolen brinner upp, oavsett om du kör med LT eller ej. Vilken effekttålighet det är på dessa basarna vet jag inte, men skulle gissa att du inte behöver mer än typ 100 watt. :)

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2010-01-29 11:04

Då var brevbäraren min bäste vän igen! :)
LT-korten från Slaith och komponenterna från Elfa på plats!

Tyvärr tycker frun att jag ska göra taket i tvättstugan klart först, innan jag påbörjar något nytt projekt.. :wink:

Bild

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2010-02-03 21:16

Ett steg närmre..

Bild

Nästa

Återgå till DIY-forum