InfraX utan infra-tillsats?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

pgmj

InfraX utan infra-tillsats?

Inläggav pgmj » 2009-08-12 21:03

Har suttit och läst alla trådar jag hittat om små basmoduler, och har en konstig fråga. Hur presterar InfraX utan infra-tillsats?

Jag har piP och funderar på basmoduler, och har en idé om att jag gärna vill ha basar som går strax under 20hz när jag ändå ska greja på med fler högtalare och förstärkare. ProfX går bort p.g.a. att de är för stora, och ProfP går (kanske) inte djupt nog. Ljudtrycksmässigt borde väl infraX-2 vara nog för att matcha piP av manifestet att döma(?), frågan är hur de presterar/fungerar utan infra-tillsatsen? Kostnaden för cr80s + infra-tillsats ligger nämligen bortom budget (just nu). Har en Rotel RSX-1058 vars delningsfilter jag tänkte använda tills vidare, om det kan fungera.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-08-12 21:21

Du får väl hitta på nån annan billigare lösning för att puckla till dem i botten. Utan infratillsatsen kan jag inte tänka mig att nivån där nere, relativt övre registret, är till närmelsevis tillräckligt hög.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-08-12 21:26

Beställa en måttanpassad prof.X-2-lösning kanske? De är lite bulkiga i
standardversionen helt klart, men de går ju att göra lägre och mer utdragna
(eller högre och plattare om man så vill).
2021 maj på Spotify

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-08-12 22:22

pgmj: Infratillsatsen och CR80s-filtret är bägge absolut nödvändiga för att du ska få ett bra resultat med Inframodulerna. Utan infratillsatsen så kan du inte rätta till tappet som slutna lådor drabbas av och det tappet är mycket stort. Det är som att holka ur basen rätt rejält, basen blir mycket anemisk och med enbart CR80s så kan du inte EQ:a upp den delen som tappet utgör.

Profundus X (basreflex) i mindre låda blir klart mer ekonomiskt, och vill du göra dem riktigt små är ju profundus P ett "bättre" och mer ekonomiskt val. Med basreflexerna är ju förstås poängen fortfarande att CR80s-filtret ger dig möjligheterna med justering som du vill komma åt. Infratillsatsen är faktiskt inte dyr, men ska du ha fullt Infra-X system så blir det ju en del totalt sett.

Mitt system som är ett inkomplett Infrasystem rekommenderar jag inte till någon annan som inte gör samma prioriteringar som jag gör, dvs avkall på en hel del i favoomp i lägre register till förmån för dold vardagsrumslösning. Att det sedan låter kalas ändå är en annan femma.

:)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-12 22:32

En billigare lösning är att använda SLS10 tillsammans med LT, titta i DIY-delen där det tas fram både förslag och kort till detta. Lovar att du blir nöjd med det till piP.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2009-08-12 23:21

MagnusÖstberg skrev:En billigare lösning är att använda SLS10 tillsammans med LT, titta i DIY-delen där det tas fram både förslag och kort till detta. Lovar att du blir nöjd med det till piP.

Det finns risk för att det snart kommer ett annat halvhyggligt basbygge till piP. Tror du att det kan ha någon form av potential?

\\Sky

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-12 23:23

Det ser sketlovande ut! :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: InfraX utan infra-tillsats?

Inläggav IngOehman » 2009-08-12 23:40

pgmj skrev:Har suttit och läst alla trådar jag hittat om små basmoduler, och har en konstig fråga. Hur presterar InfraX utan infra-tillsats?

Jag har piP och funderar på basmoduler, och har en idé om att jag gärna vill ha basar som går strax under 20hz när jag ändå ska greja på med fler högtalare och förstärkare. ProfX går bort p.g.a. att de är för stora, och ProfP går (kanske) inte djupt nog. Ljudtrycksmässigt borde väl infraX-2 vara nog för att matcha piP av manifestet att döma(?), frågan är hur de presterar/fungerar utan infra-tillsatsen? Kostnaden för cr80s + infra-tillsats ligger nämligen bortom budget (just nu). Har en Rotel RSX-1058 vars delningsfilter jag tänkte använda tills vidare, om det kan fungera.

Hej!

Ja, att använda infrabasarna utan infra-eq är något som man kanske kan
sätta ett frågetecken för. De är förvisso rätt kapabla även utan eq, men
att använda bara två inframoduler utan eq, är inte någon vidare bra ide.

Det finns dock ett annat alternativ som är betydligt kapablare - nämligen
half-pint-versionen av profX!

Den som har dåligt med plats kan skaffa produndus X-2 med halva volymen
och då kan man använda cr80s utan infratillsats - för det finns en eq (heter
hi-Q) inbyggd i filtret redan, för just dessa halvvarianter.

45 liter stora profX är inte stora, men tycker man att man vill klara sig utan
cr80s helt och hållet för att spara pengar, och tycker att man behöver bas-
moduler som är lika små som, eller mindre än, halva profX, men som klarar
sig ned djupt i basen som de är, så finns ju profundus P! Dessutom kostar
de bara typ hälften av profX och kräver ingen extern eq utan kan användas
med vilket hyggligt högpresteranden elektroniskt delningsfilter som helst.

De är faktskt gjorda för att kombineras med piP för musikspelning, och nog
går de djupt i basen allt. Betydligt djupare än infraX utan eq.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

pgmj

Inläggav pgmj » 2009-08-13 20:46

Tack för alla svar! Kanske är det Profundus P-2 det får bli i alla fall... Finns det möjligtvis någon i Uppsala som har Prof.P och kan bjuda på en lyssningsstund? Jag kan naturligtvis ta mig till Sthlm också, men det är lite svårare att få till tiden till det med två småttingar hemmavid...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-08-14 11:29

Profundus P-2 har jag testat hemma till piPs, de låter mycket rent och imponerande för sin storlek. Räcker klart med 2st PP för att ge piP vuxenljud. Men räkna inte med några toner under 20Hz. De återger helt enkelt musik med pondus och akuratess. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-08-14 11:43

För att ge lite prespektiv: Jag använde Infra-X6 tillsammans med en Velodyne SMS-1 innan jag fick min dåvarande CR80s installerad med tillhörande infra-modul. Det gick, det lät bevisligen, men nej jag kan inte rekommendera det. Skillnaden mellan SMS-1 och CR80s med infra-modul är som natt och dag, där CR80s tog hem segern utan att ens anstränga sig (i intrimmat skick såklart). Man skulle ju tro att SMS-1 med sin PEQ skulle vara bättre rent teoretiskt - men så var det inte i praktiken (vilket iofs kan bero på dålig mjukvara i SMS-1an - den distade rätt kraftigt om jag minns rätt).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-08-14 11:48

Du gjorde aldrig mjukvaruuppdateringen som blev möjlig efter att det du nämner blev uppdagat för en del år sedan ?

Den skulle sänka disten och tillåta signal ner till 15Hz.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-08-14 11:53

Nej jag hade sålt min SMS-1a när den versionen (2.1?) släpptes - och den sålde jag en vecka efter det att min CR80s vart installerad... Jag köpte nog en av de första SMS-1orna som kom till sverige för övrigt...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-08-14 16:58

Ragnwald skrev:Du gjorde aldrig mjukvaruuppdateringen som blev möjlig efter att det du nämner blev uppdagat för en del år sedan ?

Man kan tycka att även 15 Hz är lite fjuttigt, tillsammans med ett högtalarsystem som i alla inställationer hittills klarat att ta sig ned åtminstone till i trakterna av 10 Hz, och i de flesta fall (läs: Alla med
stängbara dörrar) sträckt sig nedåt 5 Hz. 8)

Rekordet hittills från något infra-system, är en undre gränsfrekvens
om 1 Hz.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-08-14 17:08

Men mitt krav, fortfarande, är bara 16Hz - och det klarar de ju tydligen nu för tiden....

Men nu har jag ju en CR80es med Infra modul (utan trafo dock) , så det är i så fall ett akademiskt test / exempel om jag skulle köpa t.ex. beggad SMS-1a för att testa / jämföra med... Vore iofs kul och se om de även fixat tidsfelet ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-08-14 22:00

IngOehman skrev:
Ragnwald skrev:Du gjorde aldrig mjukvaruuppdateringen som blev möjlig efter att det du nämner blev uppdagat för en del år sedan ?

Man kan tycka att även 15 Hz är lite fjuttigt, tillsammans med ett högtalarsystem som i alla inställationer hittills klarat att ta sig ned åtminstone till i trakterna av 10 Hz, och i de flesta fall (läs: Alla med

om 1 Hz.

Vh, iö

Får ta o bjuda in dig igen framöver Ingvar för en ny mätning då min matta snart är laggd,vore ju skoj o se om dom dom går djupare än dom 10Hz du mätte sist.
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-08-14 22:14

IngOehman skrev:Rekordet hittills från något infra-system, är en undre gränsfrekvens
om 1 Hz.

Herre J****r!

Då talar vi verkligen att ställa krav på förstärkarens undre gränsfrekvens också!

*undrar hur Svantes åska låter där*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-15 11:25

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Rekordet hittills från något infra-system, är en undre gränsfrekvens
om 1 Hz.

Herre J****r!

Då talar vi verkligen att ställa krav på förstärkarens undre gränsfrekvens också!

*undrar hur Svantes åska låter där*
Tja, inte säkert eftersom det beror på hur rumsstödet hjälper till! Men det underlättar ju om man hittar nått gammalt Sansui B-2101 :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-08-15 11:29

IngOehman skrev:

om 1 Hz.

Vh, iö

Hur mycket luft tycker du att ett bassystem behöver kunna flytta om man vill återge filmspår vid dolby referensnivå ner till 15,10 respektive 5hz?
Antag normalrum och normalavstånd.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2009-08-15 17:15

Sitter med pi60 idag i ett ganska ordinärt rum. Det enda jag har i dämpväg är skumskivor bakom högtalarna......

Sugen på pX-2 men tycker som tidigare nämnts i tråden att de är för stora....hur ser [s]frekvensomfånget[/s] ut på en halverad pX-2:a.
Jag menar, hur lågt kan den gå i förhållande till den "hela" pX-2:an?
Och då menar jag själva högtalaren själv, UTAN det eprfekta rummet...

Anders, Bästerås
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-08-15 18:00

Inte svar på frågan men man skall även komma ihåg att formen på profondusbasarna kan göras ganska så fria vilket kan få dem att se väldigt slimmade ut om man vill. Alternativ integrera bra med övrigt möblemang eller rumsutséende.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2009-08-15 18:08

Hmmm, har ju svårt att tro att det blir lika bra ljud i den mindre modellen...det finns nog en förklaring till varför de ordinarie basarna ser ut som de gör. Det är väl volymen som är viktig......men det vore fint om man fick precis lika bra ljud ur den mindre lådan...då vet jag inte hur jag skall kunna vara utan dem........

Anders
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-08-15 18:13

andershelin skrev:Hmmm, har ju svårt att tro att det blir lika bra ljud i den mindre modellen...det finns nog en förklaring till varför de ordinarie basarna ser ut som de gör. Det är väl volymen som är viktig......men det vore fint om man fick precis lika bra ljud ur den mindre lådan...då vet jag inte hur jag skall kunna vara utan dem........

Anders

Jovisst skall volymen vara samma men det har ju inget med formen att göra. Det går att omforma volymen till ett eget mera passande utséende till applikationen vilket (kanske) gör att de ter sig mindre i utséendet i rummet.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2009-08-15 20:52

screen skrev:
andershelin skrev:Hmmm, har ju svårt att tro att det blir lika bra ljud i den mindre modellen...det finns nog en förklaring till varför de ordinarie basarna ser ut som de gör. Det är väl volymen som är viktig......men det vore fint om man fick precis lika bra ljud ur den mindre lådan...då vet jag inte hur jag skall kunna vara utan dem........

Anders

Jovisst skall volymen vara samma men det har ju inget med formen att göra. Det går att omforma volymen till ett eget mera passande utséende till applikationen vilket (kanske) gör att de ter sig mindre i utséendet i rummet.

Nja, tänkte mer på den halva pX:en som Ingvar nämner....jag har svårt att se hur jag skulle kunna få en "normalstor" låda att se liten ut, hur jag än gör den.....Men tack för tanken....

Anders
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Återgå till Wänner af Ino