Moderator: Redaktörer
Max Headroom
Du får nog ändra om i jordningen av ingångssteget.
Jordplanet skall tillhöra en jord som endast innehåller hela audiovågor, det skall inte finnas laddströmmar av elektrolyter i det.
Det räcker med ett jordplan under diffsteget på ingången samt de tillhörande strömspeglarna och strömgeneratorn. Du kan i och för sig lägga in det under VAS också men inga matningsspänningselektrolyter eller avkopplingskondingar skall jordas i detta plan. Du behöver alltså ha två jordanslutningar till kortet, en för ingångssteget och en för laddströmmarna.
När signalen passerar över den smutsiga jorden skall den göra det med nittio graders skillnad samt då den är lågohmig dvs helst efter emitterföljare.
Jag har gjort mätningar på distorsion som bekräftar dessa anmärkningar, det skiljer en faktor 20 i THD beroende på hur man jordar.
Kan du lägga upp schemat som du har caddat efter också?
Du följde väl min och Naqrefs pinlista på donet samt vid val av don?
Jag lägger upp min layout på utgångssteget imorgon som blev "färdig" ikväll.
Pabo skrev:Zenermatningen som skapas av D8 och D9 finns även på utgångsstegets pcb. Det har blivit extra om man säger så.
Vem tar bort?
Förresten så ligger utgångssteget ner platt mot kylflänsen, det blev bäst layout på det viset. Min förhoppning var att ingångssteget skulle sitta fyra centimeter ovanpå som en sandwich. Utgångssteget är 83x83mm stort.
Man skulle ju kunna bootstrappa ingången för att på så vis sänka bruset ytterligare. Man kan då använda 2k som motstånd till jord och så låter man utgången driva upp impedansen till 10k. Det kräver dock att signalkällan är lågohmig, vilket den ju för det mesta är.
Pabo skrev:Max Headroom
Matningen till OPAMParna på utgångssteget tillhör enligt mig utgångssteget. Tycker därför att du borde ta bort dem.
- Q203, Q206, D7, D8, C15, C17, R25 och R26.
Tror du att du kan klämma in allt på 83x83 nu när du slipper några komponenter?
Pabo skrev:Haakan_W
Startades för ca 1,5år sedan av mig med målet att ha en totalt transparent förstärkare som referens då man bygger andra förstärkare. XTF står för extremt transparent förstärkare.
zvenzzon skrev:Så om man har en totalt transparent förstärkare, varför ska man bygga en annan, högre effekt?
Pabo skrev:Max
Kan du få med refdes på komponenterna så att vi vet vilka som är vilka?
Pabo skrev:C1, R5, R9, D1 osv. Så att man ser vilken komponent som är vilken. Reference designator "refdes".
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster