Vad skiljer de olika profundusmodellerna åt?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olof

Vad skiljer de olika profundusmodellerna åt?

Inläggav olof » 2009-08-14 01:03

Som rubriken säger fast med tillägget: bortsett från storlek och spela-högt-krav?
Jag tänker så här, jag har pX-4 idag och är mycket nöjd men kom att tänka på hur pass mycket bättre(kvalitativt) pY-4 skulle låta eller kanske pZ-4 för den delen. För resonemangets skulle kan vi säga att det är vid en ljudnivå som inte är problematisk för någon av modellerna och att programmatrialet inte halkar under 25hz. Diskussionerna tenderar ju ibland att glida iväg åt db dragrace hållet men det är sällan de andra kvaliteterna diskuteras.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-14 07:24

Då lär det inte bli stor skillnad mellan medellerna, om ens hörbar.

Det är just förmågan att spela starkt med bibehållen låg dist, lågt ner i frekvens som skilljer modellerna åt.

De allra flesa spela ju inte starkare än pp-4 klarar av hemma, och dina PX-4 har med sin större konyta bättre koppling till luften.

Men svaret på din fråga är att det lätt går inflation i snacket här, även om man kan fundera över dina begränsningar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-08-14 11:13

Först får man väl tänka igenom om det verkligen handlar om att höja ljudtrycket ytterligare, eller enbart sänka disten.

Vill man ha balans i ljudet (rak frekvensgång 20-20000Hz), ska inte baselementen spela starkare än topparna klarar av att prestera distfritt.
Topparna sätter gränsen trots allt, har jag själv märkt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-14 11:26

Jo, men inom sitt linjära arbetsområde distar samtliga modeller föredömligt lite.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-08-14 11:48

Jag kan inte se något skäl till att gå högre i inflationsskalan under de förutsättningarna...

Det sagt, feel-good-känslan som man släpar på kanske mår bättre av att veta att Y-elementet är rent teoretiskt bättre än X-elementet. Men hörbart ?

Sedan att jag är ju diskad redan innan med es-högtalare som kanske inte går att höra (åjo det gör det allt för övrigt, men kraven blir absurda på rummet....) är lite en annan femma.

Allt sagt och gjort: Infra-P6 skulle antagligen vara den ultimata baslösningen tillsammans med i16s ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-14 12:01

Bamsefar skrev:Allt sagt och gjort: Infra-P6 skulle antagligen vara den ultimata baslösningen tillsammans med i16s ?
Ingen tokig lösning alls!!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
CPH

Inläggav CPH » 2009-08-14 15:13

Vad kan ett infra-P6 system tänkas ha för värden/prestanda?
CPH
-----

Then you've just gotta go ahead and change the captain of your brainship, because he's drunk at the wheel.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-14 15:23

Typ som pp-2 i möjligt ljudtryck, men går djupare i basen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
CPH

Inläggav CPH » 2009-08-14 15:29

Undrar hur djupt bara. Storleken borde ju bli ganska smutt på dessa :-)
CPH
-----

Then you've just gotta go ahead and change the captain of your brainship, because he's drunk at the wheel.

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-08-15 13:34

Magnus
Du menar alltså att på rena hifiparametrar och ifall man ligger på en så låg nivå att distskilladen är försumbar så är den upplevda ljudförbättringen försumbar(övertonsspektra kanske ser lite olika ut för de olika modellerna, iaf för för profundus z som har den där speciella kopplingen)?
Bamsefar
Jag måste säga att jag tycker i28 är klart trevligare är i16s ljudmässigt. De är nämligen överlägsna på att maskera sin höjd ovan golvet i min mening.
ett bra rum!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-08-16 00:39

Jag ifårgasätter inte din uppfattning, men jag är ändå lite nyfiken på dina
erfarenheter av i16s, med tanke på att det bara existera några ytterst få
par av dem på den här planeten.

I hur många anläggningar/rum har du egentligen hört dem?

Själv tycker jag att det är lite av en rumsakustisk fråga, det vill säga att
de större systemen klarar sig bättre när det är lite större lyssningstriangel.

Men större menar jag format och inte ljudtrycksförmågan, som ju är inte är
sådär jätteolika mellan i16s och i28. Så i ett lite större rum väljar jag i28, i
synnerhet om de dessutom skall kunna placeras fritt i rummet eller inträngda
i något hörn, där i28 med sin inbyggda eq-möjlighet för registret runt 100 Hz
har en fördel.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-08-16 09:40

Ingvar: Vad är ett lite större rum egentligen?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-08-16 10:09

Nja min erfarenhet baserde sig inte på i16s om jag ska vara ärlig utan på pi60s(i senaste tappning), antog att de presterade likvärdigt med basmoduler. Det är möjligt att det är felaktigt? I så fall så stryker jag min kommentar.

När du ändå befinner dig i tråden Ingvar, har du något klurigt svar på frågan jag ställde i början av tråden?
ett bra rum!

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-08-16 13:55

Bamsefar skrev:Jag kan inte se något skäl till att gå högre i inflationsskalan under de förutsättningarna...

:D
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-16 16:36

olof skrev:Magnus
Du menar alltså att på rena hifiparametrar och ifall man ligger på en så låg nivå att distskilladen är försumbar så är den upplevda ljudförbättringen försumbar(övertonsspektra kanske ser lite olika ut för de olika modellerna, iaf för för profundus z som har den där speciella kopplingen)?

Jag menar att det skall till ett sjuhelvetes iordningställt rum för att uppleva någon skillnad mellan modellerna förutsatt ovan givna kriterier.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-08-18 10:00

Om man som jag har erfarenhet av att subwoofrar bottnar och går sönder när man kollar på en tung actionrulle så är det skönt för själen att veta att PY-4 inte kommer att lämna in i första taget.
Hade jag suttit "bara" med X-2 så kanske jag hade haft en gnagande oro innerst inne, och det är inte så kul.

Nu ler jag när det dånar, förut grinade jag illa...

En annan sak som är bra för själen är ett extremt väl ljudisolerat rum. Man slipper tänka "Shit vaknade tjejen nu?" när Jokern spränger ett sjukhus kl 01.32.

Bild

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-08-18 10:58

Faktum är att jag inte har någon oro längre, inte någon uppgraderingsångest eller liknande (men jag vill ha en stereo i köket). Jag behöver inte kunna spela högre heller och mitt IÖ designade rum är fantastiskt. Jag satt bara och funderade på om de kunde bli bättre (alltså inte för att jag känner att det behövs utan mest av nyfikenhet). Kan även tillägga att jag spelar klart högre när jag lyssnar på musik än när jag tittar på film, varför vet jag inte?
ett bra rum!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-18 11:01

olof skrev:Faktum är att jag inte har någon oro längre, inte någon uppgraderingsångest eller liknande (men jag vill ha en stereo i köket). Jag behöver inte kunna spela högre heller och mitt IÖ designade rum är fantastiskt. Jag satt bara och funderade på om de kunde bli bättre (alltså inte för att jag känner att det behövs utan mest av nyfikenhet). Kan även tillägga att jag spelar klart högre när jag lyssnar på musik än när jag tittar på film, varför vet jag inte?

Jag håller med, när jag tittar på film så vill jag sällan ha sådan där jätte volym, jag tycker mest det blir "störande" på något vis... :lol:

till musik så är det därimot välkommet att massera njurarna i mellanåt.. 8)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-08-18 12:40

hassesolo skrev:Om man som jag har erfarenhet av att subwoofrar bottnar och går sönder när man kollar på en tung actionrulle så är det skönt för själen att veta att PY-4 inte kommer att lämna in i första taget.
Hade jag suttit "bara" med X-2 så kanske jag hade haft en gnagande oro innerst inne, och det är inte så kul.

Nu ler jag när det dånar, förut grinade jag illa...

En annan sak som är bra för själen är ett extremt väl ljudisolerat rum. Man slipper tänka "Shit vaknade tjejen nu?" när Jokern spränger ett sjukhus kl 01.32.

Bild

Skakar inte hela huset vid referensnivå med Py-4? Ljudtrycket borde ju närma sig 120db i basen och då ställer det rätt höga krav på ljudisoleringen. Speciellt vid de låga frekvenserna?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-08-18 15:08

Faktum är att i vårt sovrum som ligger på ett annat plan en bit ifrån biorummet, där anar man bara ett diskret basmuller även vid vad jag tycker är mycket höga ljudnivåer. Garanterat inget man vaknar av.
Jag såg King Kong (2005) en natt och den har ju helt sjuk bas. Det var ingen av de andra i familjen som sov som märkte nåt.
Nu spelar jag inte högre än vad som jag tycker är behagligt. Jag vill ha riktigt högt men inte så att det gör ont i öronen. Det är möjligt att det skulle bli problem om jag verkligen maxade systemet, men eftersom jag inte sitter med hörselskydd när jag njuter av en film, så är det inget problem.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-08-18 15:24

hassesolo skrev:Faktum är att i vårt sovrum som ligger på ett annat plan en bit ifrån biorummet, där anar man bara ett diskret basmuller även vid vad jag tycker är mycket höga ljudnivåer. Garanterat inget man vaknar av.
Jag såg King Kong (2005) en natt och den har ju helt sjuk bas. Det var ingen av de andra i familjen som sov som märkte nåt.
Nu spelar jag inte högre än vad som jag tycker är behagligt. Jag vill ha riktigt högt men inte så att det gör ont i öronen. Det är möjligt att det skulle bli problem om jag verkligen maxade systemet, men eftersom jag inte sitter med hörselskydd när jag njuter av en film, så är det inget problem.

I mitt hus har jag hemmabion i ett sidorum på ovanvåningen. Allt utom bas dämpas väldigt väl utåt, men, just den djupa basen får allt i huset att vibrerar. Inklusiva vardagsrummet som är på andra sidan av huset, på nedanplan.
Antingen är det tokskillnad på hur ett ljudisolerat rum dämpar bas eller så är mitt hus inte alls lämpat för det. Eller så är det någonting annat.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-08-18 15:59

När jag anlitade I.Ö. att rita mitt rum så var jag mycket tydlig med att ljudisoleringen var superviktig. Därför ingick dubbla väggar med luftspalt mellan, trippelgips, reglar med cc-30, dubbla ljudklassade dörrar etc i ritningen och det funkade över förväntan. Kanske basabsorbenerna drar sitt strå till stacken också.
Sen är ju rummet i ett före detta garage som visserligen sitter ihop med huset, men som inte har någon övervåning. Ljudet måste alltså först ut till resten av nedervåningen och sedan vidare upp till övervåningen.

Återgå till Wänner af Ino