piP vesus linn 104 versus Linn majik 140

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

piP vesus linn 104 versus Linn majik 140

Inläggav Richard » 2009-08-16 14:53

Litet subjektiva lyssningsintryck, följande högtalare användes: Mina egna piP, Linns komponent 104 som är en liten stativhögtalare med k-arraydiskant, samt Linns stora golvhögtalare majik 140.

Den första lyssningen gjordes hemma hos undertecknad- en god vän som har linnhögtalarna kom över för jämförelse mellan linn komponent 104 samt piP. Jag har ett basfattigt rum med tretex i väggen och 15 cm rockwool bakom. Effektiva basabsorbenter. Resultatet blev att piP lät klart bättre än komponent 104- på alla sätt. Inga övriga dämpplattor användes vid lyssningen.

Min gode vän blev exalterad och bad mig att komma över med piParna, för jämförelse med Linn majik 140, som är stora golvare som låter imponerande stort och bra, ivartfall i hans lyssningsrum, som består av betongväggar med dämpplattor i taket, men helt odämpad bakvägg vid högtalarna, samt bakom huvudet vid lyssningspositionen. Ett baskraftigt rum. Efter lyssnande fram och tillbaka i detta "livliga" rum var vi rörande ense om att linn majik 140 lät bättre- på alla sätt. Större, djupare bas, kraftfullare, roligare. PiP lät bummligare och vassare.

Efter detta nedslående resultat för en Inoentusiast så intogs god mat tillagad av min gode väns trevliga kvinna, som är fantastisk på matlagning. Då framkom tanken att man kanske skulle ställa dämpplattor bakom högtalarna för bättre ljud. Min glade linn-vän gick motvilligt med på detta lilla lyssningstest, och en rockwooldämplatta på 120 * 70 samt en lika stor skummgummibit placerades mot väggen bakom piP högtalarna.

Så lyssnade vi.

Resultatet blev en massiv förbättring för piP högtalaren- men en försämring för linn majik 140. Resultatet blev hugget som stucket- dvs. jag föredrog piP, och min vän föredrog fortfarande Majik 140. Jag gillade inte att tex röster blev bredare återgivna än på piP, där det istället blev en bättre fokusering. Min bror gillade inte det mindre ljudet från piP, där Majik 140 låter köttigare och kraftfullare.

PiP med dämplattor lät bättre än majik 140 med dämpplattor.
Majik 140 utan dämpplattor lär bättre än piP utan dämplattor.

En tankeställare således: De båda högtalarna är konstruerade på olika sätt, Linn för att spelas med odämpad vägg bakom högtalarna och piP snarast kräver en dämpning bakom dessa.

Det är således väldigt lätt att göra en snabb jämförelse och kanske missa goda förutsättningar för optimering av ljudet från olika konstruktioner. Något att tänka på, kanske, vid jämförelser i butiker eller hos kompisar.

Kommentarer ?
Odogmatisk sekt- granskare

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-08-16 15:06

Trevlig och intressant redovisning. Tack

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-08-16 15:24

dimitri skrev:Trevlig och intressant redovisning. Tack

+1 :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

torig

Inläggav torig » 2009-08-16 15:45

Mycket trevlig och informativ redogörelse av ert test, Richard! Undrar hur komponent 104 hade låtit i ditt rum utan basabsorbenterna?

Hur som helst så visar testen att det är viktigt att placera sina högtalare så som högtalarkonstruktören tänkt att högtalaren ska placeras samt i sammanhanget också använda dämpplattor om högtalarkonstruktören rekommenderar detta.

/mvh

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-08-16 19:31

torig skrev:Mycket trevlig och informativ redogörelse av ert test, Richard! Undrar hur komponent 104 hade låtit i ditt rum utan basabsorbenterna?

Hur som helst så visar testen att det är viktigt att placera sina högtalare så som högtalarkonstruktören tänkt att högtalaren ska placeras samt i sammanhanget också använda dämpplattor om högtalarkonstruktören rekommenderar detta.

/mvh

Kan hålla med om allt det där, smått chockerande hur pip ändrar ljudkaraktär genom dämpning av den bakre väggen. Upplysande var det också att få höra att linn majik 140 låter sämre med dämpning av den bakre väggen - balansen blir mitt i prick odämpat.*

*Vilket för mig till den slutsatsen att också komponent 104 mycket troligt hade låtit mycket bättre i ett betongrum- med odämpad vägg bakom högtalarna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: piP vesus linn 104 versus Linn majik 140

Inläggav RogerGustavsson » 2009-08-16 19:48

Richard skrev:Jag har ett basfattigt rum med tretex i väggen och 15 cm rockwool bakom.

Men du måste väl ha något som bär upp tretexen? I mitt föräldrarhem var det spåntade bräder bakom och i min kåk var det pärlspont.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-08-16 19:56

Majik 140 är faktiskt inte så pjåkig, jag föredrar den framför tex B&W Nautilus 804S som jag tycker i jämförelse har fler problem i återgivningen och är dessutom dubbelt så dyr, intressant jämförelse för övrigt, men vad är det egentligen som gör att pip behöver denna dämpning bakom?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-08-16 19:59

trevligt test! i övrigt är jag inte förbryllad över att piP lät ganska mycket bättre med dämpning bakom vilket det skrivits mycket om. Däremot så verkar ju Linnhögtalare vara byggda för odämpade rum vilket en hel del högtalare är?

Var det du, din kompis och din bror som testade? :)
Senast redigerad av mrGaskill 2009-08-16 20:01, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-08-16 20:01

Richard skrev: Jag har ett basfattigt rum med tretex i väggen och 15 cm rockwool bakom.

Men varför då dämpa bort basen ytterligare?
Dämpningen bakom piP är ju tänkt att dämpa allt ovan 300Hz vill jag minnas, inte basen.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-08-16 20:12

Mr Placebo har väl steppat och visat upp sina övriga konststycke.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-08-16 20:32

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Jag har ett basfattigt rum med tretex i väggen och 15 cm rockwool bakom.

Men du måste väl ha något som bär upp tretexen? I mitt föräldrarhem var det spåntade bräder bakom och i min kåk var det pärlspont.

Bräder bakom- javisst.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-08-16 20:40

Ragnwald skrev:
Richard skrev: Jag har ett basfattigt rum med tretex i väggen och 15 cm rockwool bakom.

Men varför då dämpa bort basen ytterligare?
Dämpningen bakom piP är ju tänkt att dämpa allt ovan 300Hz vill jag minnas, inte basen.

I min väns rum upplevde vi pip som varande bummliga i det övre basregistret samt litet vassa i diskanten utan dämpning bakom. Han har betongväggar. Alla dessa olater försvann som dagg i solsken efter att dämpplattorna satts upp bakom högtalarna.

Man behöver nog väldigt tjocka absorbenter för att dämpa bort det lägre basregistret. Vilket jag tror är fallet/resultatet i mitt rum; tretex, brädor, rockwool måste ju dämpa djupbasen mycket. Mitt rum är nog inte ett så bra lyssningsrum, med andra ord. Jag ska prova med mjuka dämpplattor bakom högtalarna. För linnhögtalarna komponent 104 var mitt rum en smärre katastrof- de behövde verkligen klangstödet från väggen bakom högtalarna, något som inte fanns. Detta stöd får de dock troligen i ett rum av betong.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-08-16 20:54

Goldfinger skrev:Majik 140 är faktiskt inte så pjåkig, jag föredrar den framför tex B&W Nautilus 804S som jag tycker i jämförelse har fler problem i återgivningen och är dessutom dubbelt så dyr, intressant jämförelse för övrigt, men vad är det egentligen som gör att pip behöver denna dämpning bakom?

Jag tycker själv att linn majik 140 är den ljudmässigt bästa högtalaren som linn någonsin tillverkat.

Jag tror att pip är konstruerad för att lyssnaren skall kunna höra "det öppna fönstret" mot inspelningen. Tidiga reflexer från väggen bakom högtalarna saboterar effektivt den holografiska illussionen, skulle jag tro. Carlssons högtalare är ju litet av samma andas barn, här dämpar man ju bort ( på de senaste konstruktionerna ) de tidiga reflexerna, med rockwool.

Linns högtalare är konstruerade efter "livehärmning" - dvs. ett ljudresultat så nära live man subjektivt kan komma, med knepet att ta till en odämpad vägg för att få det hela mäktigare, större och mera imponerande- på alla inspelningar. Dåliga inpelningar låter då ok. Riktigt bra sådana låter något sämre än de skulle kunna låta. Kalla det sameness om du vill, men i fallet majik 140 är det ivartfall begåvat använt och ljudet ligger miltals bättre än från de gamla linnburkarna från linn, tex. Kan, Helix, Kaber och Keilidh samt AV 5140.

Den gamla chefskonstruktören från linn fick ju också sparken, och ersattes med en duktigare sådan. :wink:

Waveguiden som sitter bakom 2-k array diskanten gör att diskantenergin fokuseras framåt, nästan hornlikt i majik 140. Nackdelen är ett plattare ljud, men det låter imponerande. Som ett riktigt bra PA.

Här finns mätningar på syskonhögtalaren till majik 140, majik 109:
http://stereophile.com/standloudspeaker ... ndex4.html

Majik 140 har ett extra lågbaselement. I och med samspelet med den helt odämpade väggen bakom högtalaren verkar 109/140 låta bättre än de mäter.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-08-16 21:53

Richard, är lite förvånad att du inte berättat vilken av de fyra alternativen som var bäst. Är väl ändå det som är intressantast. Att högtalare ska placeras efter tillverkarens direktiv för att prestera optimalt kan väl inte vara nyheter.

Lika förvånad är jag att ingen annan redan frågat...

Håller med om att Linn Majik140 är bra, men bästa Linnhögtalaren håller jag inte med om. Tycker du inte dom är lite burkiga i ljudet?
Majik 109 (lillebror till 140) är dock supertrevliga. Och till närapå halva pengarna.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-08-16 22:21

sportbilsentusiasten skrev:Richard, är lite förvånad att du inte berättat vilken av de fyra alternativen som var bäst. Är väl ändå det som är intressantast. Att högtalare ska placeras efter tillverkarens direktiv för att prestera optimalt kan väl inte vara nyheter.

Lika förvånad är jag att ingen annan redan frågat...

Håller med om att Linn Majik140 är bra, men bästa Linnhögtalaren håller jag inte med om. Tycker du inte dom är lite burkiga i ljudet?
Majik 109 (lillebror till 140) är dock supertrevliga. Och till närapå halva pengarna.

Om du snackar "tunedem" så är det hugget som stucket. piP och majik 140 har lika tydlig artikulation anser jag. Majik 140 låter inte burkigt, tycker jag. Troligen skulle jag nog tycka att majik 109 är för tunna i basregistret..

Majik 140 har ett större, maskulinare ljud, - piP har en bättre stereobild.
Båda går lika djupt i basen.

Under rätt förutsättningar ( dämpplattor bakom piP och inga alls bakom majik ) så svänger det som tusan med båda burkarna.

Min vän kommer inte att sälja sina. Jag kommer inte att sälja mina.
Oavgjort. Fast Majik 140 vinner nog på utseendet. Och piP vinner på 4 gånger lägre pris.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2009-08-17 14:46

Tack, intressant!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-17 16:49

jag tycker att alla högtalare borde låta bättre med lite dämpning i högtalarväggen, hur tjock dämpningen ska vara beror väl på högtalaren ifråga
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-08-17 17:53

celef skrev:jag tycker att alla högtalare borde låta bättre med lite dämpning i högtalarväggen, hur tjock dämpningen ska vara beror väl på högtalaren ifråga

Varför?

Om dämpningen beror på högtalaren kan man väl tänka sig att vissa högtalare inte ska ha/behöver dämpning. Eller?

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-17 18:22

jag inbillar mig att reflexen i väggen mest är till skada om den inte är medräknad i högtalaren, om den inte är medräknad så kan man dämpa rejält hårt, en vägg som är medräknad behöver bara dämpas lätt eller inte alls

att mäta upp tonkurvan rakt bakom högtalaren ifråga lär tala om vilka register som behöver dämpas

dämpningen skulle vara där för att öka tidslängden mellan direkt och reflekterat ljud
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-08-17 18:24

Bill50x skrev:
celef skrev:jag tycker att alla högtalare borde låta bättre med lite dämpning i högtalarväggen, hur tjock dämpningen ska vara beror väl på högtalaren ifråga

Varför?

Om dämpningen beror på högtalaren kan man väl tänka sig att vissa högtalare inte ska ha/behöver dämpning. Eller?

/ B

Precis- det beror nog helt på hur högtalaren är konstruerad.

Det vi lärde oss vid denna lyssning är hur olika filosofier inom ljudåtergivning och konstruktion, samt olika dämpning på väggen bakom högtalaren kunde uppnå ett subjektivt nästan likartat resultat.

Och hur lätt det är att dra fel slutsatser. PiP i betongrummet utan dämpning lät inte särskilt märkvärdigt. Majik lät bättre på alla sätt. Med dämpning föll det hela dock på plats med piP. Med dämpplattor på väggarna bakom majik 140 lät denna sämre än piP. Min vän rusade genast fram och tog bort dem, då han märkte det. Utan dämpplattor lät Majik lika bra som piP med plattorna.

Jag skriver "lika bra", beroende på att vi inte var helt överens. Min vän tyckte att Majik lät något bättre och jag tyckte piP lät något bättre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-08-17 18:27

celef skrev:jag inbillar mig att reflexen i väggen mest är till skada om den inte är medräknad i högtalaren, om den inte är medräknad så kan man dämpa rejält hårt, en vägg som är medräknad behöver bara dämpas lätt eller inte alls

att mäta upp tonkurvan rakt bakom högtalaren ifråga lär tala om vilka register som behöver dämpas

dämpningen skulle vara där för att öka tidslängden mellan direkt och reflekterat ljud

I detta fall handlar det om olika filosofier som konstruktörerna haft. Linn har "livehärmning", som filosofi och IÖ:s piP har "öppet fönster" som grund för konstruktionen. Därav de olika dämpningarna bakom högtalarna.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-17 18:46

jag förstår nog inte, hur kan tidiga reflexer med rejält krokig tonkurva härma en livespelning? filosofi eller inte, allt handlar väl om att få en så rimligt störfri återgivning som möjligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-08-17 19:04

Håller inte Linn fortfarande på med utprovning av grejor med en testpanel av folk som får tycka till vad de tycker är bra? Om de tycker att det är livehärmning så är det så. 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-08-17 19:16

Intressant test Richard!

Jag har en kompis som är inbiten linnist som ganska nyligen köpt på sig ett par majik 140. Jag tycker att dom spelar fint i hans betong-bunker, dom dras inte i lika hög utsträckning med som jag bruka kalla "buppigt" basljud som många av linns högtalare har. Själv sitter jag med bla med piP och är väldigt nöjd med vad dom presterar, om än det är inte går att spela lika starkt med piP som på majik 140! Sen var det där med priset då.

Jag kanske skall åka dit och ruska om hans tillvaro med småttingarna, dock inte utan aco-paneler :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-08-17 20:20

bassman skrev:Intressant test Richard!

Jag har en kompis som är inbiten linnist som ganska nyligen köpt på sig ett par majik 140. Jag tycker att dom spelar fint i hans betong-bunker, dom dras inte i lika hög utsträckning med som jag bruka kalla "buppigt" basljud som många av linns högtalare har. Själv sitter jag med bla med piP och är väldigt nöjd med vad dom presterar, om än det är inte går att spela lika starkt med piP som på majik 140! Sen var det där med priset då.

Jag kanske skall åka dit och ruska om hans tillvaro med småttingarna, dock inte utan aco-paneler :)

Ja - paneler är nog ett måste, om du ska jämföra . Majik 140 låter stort och mäktigt, speciellt med rockmusik.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-08-18 09:21

Vad kostar Majik 140 föressten?

Dom är ganska stora. :)
Bild

Hur är skillnaden om man drar på lite? piP borde väl dista mer?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2009-08-18 09:51

m_persson79 skrev:Vad kostar Majik 140 föressten?

Enligt länken här så går dom på 74 loppor, eller kanske inte ändå, vad är det dom testat egentligen, svårt att se vad som kostar 74 tusen, om elektroniken ingår...

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2009-08-18 10:27

rqu skrev:

Enligt länken här så går dom på 74 loppor, eller kanske inte ändå, vad är det dom testat egentligen, svårt att se vad som kostar 74 tusen, om elektroniken ingår...

Drygt 21 000 kr...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-08-18 10:44

fridefors skrev:
rqu skrev:

Drygt 21 000 kr...

22.700:- hos Tonläget i Gbg. Förstärkaren 22.300:- och CD-spelaren 29.000:- = 74.000:-

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-08-18 11:04

Det lät ju billigt :)
2021 maj på Spotify

Nästa

Återgå till Generellt om hifi