Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Trevlig och intressant redovisning. Tack
torig skrev:Mycket trevlig och informativ redogörelse av ert test, Richard! Undrar hur komponent 104 hade låtit i ditt rum utan basabsorbenterna?
Hur som helst så visar testen att det är viktigt att placera sina högtalare så som högtalarkonstruktören tänkt att högtalaren ska placeras samt i sammanhanget också använda dämpplattor om högtalarkonstruktören rekommenderar detta.
/mvh
Richard skrev:Jag har ett basfattigt rum med tretex i väggen och 15 cm rockwool bakom.
Richard skrev: Jag har ett basfattigt rum med tretex i väggen och 15 cm rockwool bakom.
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Jag har ett basfattigt rum med tretex i väggen och 15 cm rockwool bakom.
Men du måste väl ha något som bär upp tretexen? I mitt föräldrarhem var det spåntade bräder bakom och i min kåk var det pärlspont.
Ragnwald skrev:Richard skrev: Jag har ett basfattigt rum med tretex i väggen och 15 cm rockwool bakom.
Men varför då dämpa bort basen ytterligare?
Dämpningen bakom piP är ju tänkt att dämpa allt ovan 300Hz vill jag minnas, inte basen.
Goldfinger skrev:Majik 140 är faktiskt inte så pjåkig, jag föredrar den framför tex B&W Nautilus 804S som jag tycker i jämförelse har fler problem i återgivningen och är dessutom dubbelt så dyr, intressant jämförelse för övrigt, men vad är det egentligen som gör att pip behöver denna dämpning bakom?
sportbilsentusiasten skrev:Richard, är lite förvånad att du inte berättat vilken av de fyra alternativen som var bäst. Är väl ändå det som är intressantast. Att högtalare ska placeras efter tillverkarens direktiv för att prestera optimalt kan väl inte vara nyheter.
Lika förvånad är jag att ingen annan redan frågat...
Håller med om att Linn Majik140 är bra, men bästa Linnhögtalaren håller jag inte med om. Tycker du inte dom är lite burkiga i ljudet?
Majik 109 (lillebror till 140) är dock supertrevliga. Och till närapå halva pengarna.
celef skrev:jag tycker att alla högtalare borde låta bättre med lite dämpning i högtalarväggen, hur tjock dämpningen ska vara beror väl på högtalaren ifråga
Bill50x skrev:celef skrev:jag tycker att alla högtalare borde låta bättre med lite dämpning i högtalarväggen, hur tjock dämpningen ska vara beror väl på högtalaren ifråga
Varför?
Om dämpningen beror på högtalaren kan man väl tänka sig att vissa högtalare inte ska ha/behöver dämpning. Eller?
/ B
celef skrev:jag inbillar mig att reflexen i väggen mest är till skada om den inte är medräknad i högtalaren, om den inte är medräknad så kan man dämpa rejält hårt, en vägg som är medräknad behöver bara dämpas lätt eller inte alls
att mäta upp tonkurvan rakt bakom högtalaren ifråga lär tala om vilka register som behöver dämpas
dämpningen skulle vara där för att öka tidslängden mellan direkt och reflekterat ljud
bassman skrev:Intressant test Richard!
Jag har en kompis som är inbiten linnist som ganska nyligen köpt på sig ett par majik 140. Jag tycker att dom spelar fint i hans betong-bunker, dom dras inte i lika hög utsträckning med som jag bruka kalla "buppigt" basljud som många av linns högtalare har. Själv sitter jag med bla med piP och är väldigt nöjd med vad dom presterar, om än det är inte går att spela lika starkt med piP som på majik 140! Sen var det där med priset då.
Jag kanske skall åka dit och ruska om hans tillvaro med småttingarna, dock inte utan aco-paneler
rqu skrev:m_persson79 skrev:Vad kostar Majik 140 föressten?
Enligt länken här så går dom på 74 loppor, eller kanske inte ändå, vad är det dom testat egentligen, svårt att se vad som kostar 74 tusen, om elektroniken ingår...
fridefors skrev:rqu skrev:m_persson79 skrev:Vad kostar Majik 140 föressten?
Enligt länken här så går dom på 74 loppor, eller kanske inte ändå, vad är det dom testat egentligen, svårt att se vad som kostar 74 tusen, om elektroniken ingår...
Drygt 21 000 kr...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster