Bladelius eller Advantage?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-20 20:36

Jag förstår inte riktigt problemet här faktiskt.

Om det står Apan eller Draken på förstärkaren, så stor roll spelar det väl inte?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-20 20:40

marbrink skrev:#1 är det bara massa skitsnack som kommer från dig?? 8O som det brukar.... 8)
#2 Jag har inte testat Grendel
#3 svensk "high-end" är inte dyrare än nåt från utlandet. Man sparar ju faktiskt pengar
jämfört med att köpa t.ex. Krell, Chord eller ML.

- A*lltså, så har var det jämt på HF.nu också, man säger emot t.o.m. sig själv o när
citerA* gör då man hatA* :?! (OrkA* slå in öppna mål för o därefter bli utbuad... :cry:)

Mvh A*

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-20 21:52

dawen skrev:Jag förstår inte riktigt problemet här faktiskt.

Om det står Apan eller Draken på förstärkaren, så stor roll spelar det väl inte?

Det spelar otroligt stor roll för ljudet! Det låter helt enkelt bättre om det står Bladelius istället för Advantage på fronten. Känner du inte till begreppet placebo?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-20 21:53

Placebo har inte ett skit att göra med hur det låter, det har enbart att göra med ens uppfattning av hur det låter.

Är det uppfattningen vi vill förändra till det bättre eller är det ljudet? :roll:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-20 22:05

dawen skrev:Placebo har inte ett skit att göra med hur det låter, det har enbart att göra med ens uppfattning av hur det låter.

Är det uppfattningen vi vill förändra till det bättre eller är det ljudet? :roll:

Finns det något annat sätt att avgöra hur det låter än att uppfatta hur det låter? Om inte uppfattningen av hur det låter påverkas av att ljudet förändras så är det väl en ganska värdelös förändring, eller?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-20 22:07

Du får gärna gilla placebo om du vill. Det gör jag också.

Dock behöver jag inte ha blänkande hifi för att beröras av musik.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-20 23:13

Den betydelse det har är ett bättre andrahandsvärde. Bladelius är det "nya" märket och Advantage är nerlagt, det kommer kunderna ihåg.
Ljudmässigt så spelar det förstås ingen roll om grejorna är identiska.
Men kanske kommer det en MKII?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-20 23:16

Kom vi inte nyss fram till att det inte var nerlagt? 8O

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 00:15

dawen skrev:Kom vi inte nyss fram till att det inte var nerlagt? 8O

Jag tror iofs att det bara är en smärre tidsfråga innan så ändå är fallet.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 00:33

Hej Hu!
Harryup skrev:Den betydelse det har är ett bättre andrahandsvärde. Bladelius är det "nya" märket

- A*ha, trådens första vettiga inlägg! (... inkl samtligA*)

(Har Hu ätit klokPiller, eller? ;))

Mvh A*(... dem konstiga komplimangernas (o)krönte Konung?)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 01:02

Bladelius maskiner är helt enkelt för bra. Konkurrenterna hänger inte med, vare sig amerikaner eller kineser...

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-21 01:06

Audiomanikern: Vad yrar du om?? kanske vore på tiden att du börja skriva så nån förstod...? 8)

Förresten, allt du quotade mig om är sant...:lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-21 01:38

Hej m!

Okej, vi tar det 1st xtra gång bara för dig (med understrykningar för tydlighets skull)!

#1 (betyder: först) skriver du (det gamla vanliga (mmindre trevliga)):
"massa skitsnack / kommer från dig / som det brukar.... 8)"

#2 (betyder: därefter) skriver du:
"Jag har inte testat Grendel"

#3 (betyder: slutligen) skriver du:
A*: Nu är du faktiskt så att svensk "high-end" inte är dyrare än nåt från utlandet.

- Hur du nu kan göra den jämförelsen utan att ha testat Grendel**? (svensk "high-end")

** Samt eventuellt inte heller lyssnat på utländsk Highend?... att då kunna jämföras med den
svenska "high-end" (Grendel) du ej heller den har testat! (citat: "Jag har inte testat Grendel")

Mvh A*( var nu väldigt elak som citerade vad du faktiskt.se har skrivit?)

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-21 01:44

Då klargör vi ett och annat!

#1. Du vet att du snackar mycket skit! 8)

#2. Nä, jag har inte testat Grendel.

#3. Notera att jag sa "svensk high-end" och inte Grendel. :) Jag drog jämförelsen eftersom du ville få det att verka som att svensk hifi/high-end/ljudalstrare (eller vad du nu vill kalla det) är dyrare än utländsk när så inte är fallet...

Givetvis har jag lyssnat på utländsk high-end.

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-12-21 05:20

8O Allt detta bara för ett övertolkat inlägg i en dansk annons.........mama mía!
Bravo

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 11:04

Bravo skrev:8O Allt detta bara för ett övertolkat inlägg i en dansk annons.........mama mía!

Övertolkat och övertolkat. S-serien är ju de facto nedlagd!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-21 12:10

rhenrics skrev:
Johan_Lindroos skrev:Frågan kanske är om Hifi-Consult VILL sälja en till dig. Om jag själv vore HiFi-Consult skulle jag nog vara lite tveksam. Du får nog be extremt snällt isåfall.

Öhhh, va? Vad snackar du om?

Ja du, rhenrics det ska jag berätta för dig.

Att du spelar oförstående för vad jag skrivit är för mig en gåta.

Här kommer några exempel på vad du har skrivit tidigare i denna tråd: (lite lösryckta påståenden ur sina sammanhang, kan tyckas, men detta har du ändå plitat ned för alla läsare)

Redan i 1:a inlägget börjar du:

...bla...bla... "Jag leker med tanken att man hade/har ett lager med S.A.T. resp Advantage produkter som om de ska läggas ner inte direkt gör dem lättare att sälja, varför man kommer med dylika påståenden och döljer sanningen, i detta fall alltså att Advantage thor kommer att heta Bladelius Thor även i Sverige."

Fast jag tycker det var bra att du hänvisade till den källa du "förlitat" dig på.

4:e inlägget:
"Problemet är den presumtivt falska, eller åtminstone i mina ögon, väldigt väldigt märkliga marknadsföringen."

5:e inlägget:
"Advantage är dessutom ett löjligt namn tycker jag. Det låter inte bra helt enkelt."
samt:
"Tycker det är synd bara att om detta nu är fallet, vilket jag hoppas, att återförsäljaren försöker mörka det. Det inger inte förtroende."

6:e inlägget:
"Problemet är återigen, inte en fråga om att tycka om eller inte tycka om produkterna som sådana utan om den eventuellt oärliga marknadsföringen. Att köpa en Advantage idag för att sedan efter bara en kort tid få reda på att märket lagts ner, trots att den du köpte produkten av hävdat motsatsen. Hur rimmar det med din egen företagsfilosofi Engelholm?"

7:e inlägget:
"Ingen har påstått att Bladelius gjort något fel. Hificonsult är generalagent och säljer Bladeliusprodukter men har annars vad jag vet inget med tillverkning eller företagsstrategi inom Bladelius Design Group att göra. Jag kopplar inte samman vad Hificonsult å ena sidan och vad Bladelius å andra sidan gör."
Du syftar här på att det är HiFi-Consult som du tycker "gör fel".

8:e inlägget:
"Att köra dubbla varumärken på inhemsk och internationell marknad, såsom Hificonsult påstår, är enligt min mening helt vansinnigt korkat."

9:e inlägget:
"Jag skrev "Citat:
eventuellt"
oärlig marknadsföring. Att ändra/lägga ner varumärken/produkter är självklart intekonstigt eller oärligt. Den intressanta frågan är ju snarare vilken information därom man förmedlar till sina kunder, inte sant?"

11:e inlägget:
"Den noggranne läsaren märker förhoppningsvis här att jag ställer retoriska frågor inte för att ifrågasätta Bladelius eventuella strategi utan för att påtala det orimliga i Hificonsults påstående! Att hificonsult själva publicerar bilder på Bladelius(!) Freja och inte Advantage ökar inte direkt trovärdigheten."

12:e inlägget:
"Fattar du själv logiken i detta, att ha en serie som heter Advantage bestående av enbart en integrerad förstärkare och en SACD-spelare enkom för den svenska marknaden? Jag gör det inte."
och
"Du har alltså inte förklarat någonting utan bara sagt ungefär att detta är den information vi har. Sedan, när det är ett faktum att Advantage lagts ner så kommer du väl att säga, ja men vi visste inte det. Idiotsäkert! Informationen till utlandet är ju redan ute. Där vet man tydligen att Advantage kommer att läggas ner och heta Bladelius i fortsättningen, men här i Sverige vet inte ens generalagenten det. Ganska märkligt eller?"

13:e inlägget:
"Det var just denna "redogörelse" som jag redan fått via mail som gjorde att jag startade denna tråd. Så bara för att Hificonsult redogör ännu en gång om hur det ligger till, betyder inte det att saken är utredd."
Jaha, så du hade redan fått ett svar från Ingemar. Men du var inte nöjd, så då tänkte du att det blir säkert ett bättre svar om du postar det på internet så att ett stort antal människor får läsa om dina "retoriska frågor" och smutskastningskampanj av HiFi-Consult.

Skrivet: tor dec 16, 2004 6:23 pm
"Frågan gällde det citat (med en allmän frågeställning kring vad som är rimligt att begära av en återförsäljare av utgångna/nedlagda produkter) som jag publicerad i samband med att jag ställde frågan till dig. Vad du anser om att vara ärlig eller att mörka i en sådan sitation. INTE i denna specifika situation ang Hificonsult och Bladelius/Advantage. Eftersom jag gjorde en allmän liknelse och du svarade att man kunde diskutera åsikter kring den så förväntade jag mig givetvis ett svar på denna allmänna liknelse och inte på något annat. Var jag inte tillräckligt tydlig där?"

och

Skrivet: tor dec 16, 2004 9:35 pm:
"Inte alls! Jag har mailat Bladelius och ställt frågan direkt istället. Du väljer istället den enkla vägen och lämnar flera frågor och kryptiska uttalanden obesvarade. Du gick in i denna tråd med attityden att den lika gärna kunde bemötas med ett automatiserat script. Så vem är det som på förhand har bestämt sig?"

Man kan inte tvinga någon att svara. En diskussionspartner som upplever att den adndre diskussionspartnerna uppträder oresonligt tröttnar till slut och vill inte ha med diskussionen att göra eftersom den till slut blir meningslös.

Skrivet: fre dec 17, 2004 12:21 am:
"Verkar som om väldigt många här har lite problem med att läsa innantill. Tråden handlar inte om vad den heter, varför eller varför inte den heter si eller så eller om den är bra eller dålig, utan om vilken information som lämnas av en återförsäljare av en produkt samt deras trovärdighet. Om BDG svarar att avsikten är att lägga ner Advantage som varumärke och köra Bladelius även i Sverige så känns frågeställningen ändå ganska relevant tycker jag. Då går det nog inte att marginalisera till "låter det bra så är det bra", "spela roll", "vem bryr sig" bla bla. Fattar man inte ens vad tråden handlar om kan man väl hellre gå och lägga sig att sova eller göra något likvärdigt konstruktivt med sin tid?"
Jag tycker (m.fl. antar jag med anledning av vad andra har skrivit) att du själv bör ta en funderare över om det är värt att lägga ner dagar av skriftväxling för att du helst vill ha en apparat som det står Bladelius på för att du tycker den är snyggare, och samtidigt försöka smutskasta den svenske generalagenten å det grövsta.

Skrivet: fre dec 17, 2004 10:54 am
"Frågeställningen, ÅTERIGEN, är att utifrån de fakta som finns idag, de uttalanden som gjorts av en återförsäljare i mitt tycke ter sig orimliga. Tråden handlar om TROVÄRDIGHET och SANNINGSHALT hos en återförsäljares uttalanden."

Skrivet: fre dec 17, 2004 11:37 am
"Det är inte viktigt för denna frågeställning och det är inte orsaken till att jag startade tråden. För mig PERSONLIGEN så har jag talat om vad jag föredrar men det är fullt tydligt att jag inte gör någon poäng av detta när jag argumenterar! Inte sant!?"

Skrivet: fre dec 17, 2004 11:49 am
"Nja, Hificonsult säger detta. Jag tillåter mig dock att invänta svar från BDG. Om det kommer. Informationen i utlandet är annorlunda, som jag påpekat. Där är det ingen hemlighet att Advantage kommer att läggas ner. Jag har även visat att BDG redan har ersättningsmodeller inom tvåkanal under märket Bladelius, till försäljning i SVERIGE. Sålunda, sammantaget informationen från återförsäljare utomlands och det utgående produktsortiment Advantage uppvisar (inbytesprogram, utförsäljning av S2, S150 som demoex på Bestsound, obefintligt lager hos generalagenten enl egen uppgift, inga nya modeller i pipe-line); allt pekar på att Advantage är på väg att läggas ner. Allt, UTOM den info man får från generalaganten som menar att Thor och Freja enbart kommer att säljas i Sverige under märket Advantage. Dessa två produkter och vilka fler under märket Advanatge, undrar jag då och ifrågasätter detta absurda påstående. Det är detta jag blir förbannad på. INTE att ljudet kommer att bli sämre med en annan logga framtill (även om jag nu skrivit någonstans att jag föredrar den ena framför den andra, men det hör inte till saken, det var en personlig reflektion, och det hade med estetik att göra). INTE att andrahandsvärdet kommer att bli sämre. ELLER NÅGONTING ANNAT än vad jag faktiskt skrivit: Trovärdigheten hos generalagenten!" Min understrykning. Din frustration tycks tillta.

Skrivet: fre dec 17, 2004 12:23 pm
"Jag ifrågasätter och kritiserar att det eventuellt KAN vara så att generalagenten inte är ärliga i detta avseende, eftersom det mesta tyder på att den info de lämnar inte är korrekt."

Skrivet: fre dec 17, 2004 7:47 pm
"Visst kan man tolka det så med lite god vilja. Serien läggs ner men inte märket alltså? Ok det verkar ju vettigt. Du är alltså inte det minsta nyfiken på varför man ska ha ett märke med endast två produkter kvar och som säljs endast i Sverige, medan man säljer samma produkter utomlands under annat märke? Fördyrar inte det tillverkningen? Finns det några synergieffekter osynliga för blotta ögat här? Och om man vill vara riktigt noga så ingår ju Thor också i "S-serien", den som ska läggas ner alltså, för den heter ju S-101 eller hur? Med samma resonemang skulle man även kunna säga att S.A.T. inte heller är nedlagt utan bara produktserien "fix"? Hårklyverier? Vad jag vill komma fram till är att en nedlagd S-serie i allt praktiskt också är ett nedlagt Advantagevarumärke. Vare sig det sker formellt eller ej. För vad är ett varumärke utan några produkter?"
Frågafrågafråga frågor frågor fråga. Tänk om någon frågade dig en sådan massa gånger. Skulle inte du tröttna då?

Till slut frågar jag dig mån dec 20, 2004 5:37 pm:
Frågan kanske är om Hifi-Consult VILL sälja en till dig. Om jag själv vore HiFi-Consult skulle jag nog vara lite tveksam. Du får nog be extremt snällt isåfall.

och du svarar:

"Öhhh, va? Vad snackar du om?"

Och det är därför det för mig känns som en gåta att du spelar oförstående. Du borde ju själv veta vad du har skrivit tidigare. Jag tycker du ska känna in lite bättre hur omgivningen uppfattar dig.

Men inte då, du fortsätter:
Skrivet: mån dec 20, 2004 8:31 pm
"Tröttnat på vadå? Att tjäna pengar?"

Skrivet: mån dec 20, 2004 9:52 pm
"Det spelar otroligt stor roll för ljudet! Det låter helt enkelt bättre om det står Bladelius istället för Advantage på fronten. Känner du inte till begreppet placebo?"
Väldigt märkligt uttalande då du själv tidigare skrivit att du s.a.s. förstår att det inte spelar någon roll vad som står på fronten för ljudkvalitetens skull.

O.s.v.

Det är alltså med anledning av dina ovenstående skriverier som jag definitivt, om jag själv vore Hifi-Consult, inte skule ha någon direkt lust sälja dig en Baldelius/Advantage-produkt. Det handlar inte om att tjäna pengar, det handlar även om att som handlare inte vilja bli utsatt för en massa spekulationer och förtal. Jag tycker att Hifi-Consult har gjort sitt allra yttersta för att vara tillmötesgående i dina spekaulationer, ändå kan du tydligen inte lugna dig. Därför får HiFi-Consult läsarnas förtroende, och du tappar ditt förtroende. Låt nu denna märkliga historia få ett slut någon gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-21 12:46

Mycket nyttigt att samla allt skrivet (om än lösryckt) i ett inlägg, Johan. Huvudet på spiken i dina formuleringar
* Man kan inte tvinga någon att svara.
* Jag tycker du ska känna in lite bättre hur omgivningen uppfattar dig.
* Det handlar inte om att tjäna pengar, det handlar även om att som handlare inte vilja bli utsatt för en massa spekulationer och förtal.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 12:56

[quote="Johan_Lindroos"][...][quote]

Du är ju bara för mycket Johan. Hur många timmar tog det dig att sammanfatta denna tråd? Syfte? Jag vet vad jag har skrivit, jag behöver ingen sammanfattning. Jag spelar inte oförstående, jag är verkligen oförstående till varför en handlare av personliga skäl skulle avstå ifrån att sälja produkter, själva den företeelse som de tjänar pengar på. Menar du att de bara säljer till sina polare och tar 30-40 % provision av rent ideella orsaker?

Jag tycker fortfarande vissa fakta är märkliga, dessa har jag pekat på. Oavsett vad HiFiconsult eller BDG säger. Det är väl upp till var och en att bedöma framtidsutsikterna för märket Advantage mot bakgrund av de fakta som presenterats här.

Min fråga till dig är: vad är ditt problem med denna tråd? Du menar att den upptagit en massa tid (vad jag gör med min tid är väl knappast din huvudvärk?) och plats? Känner du det så kan du väl hålla dig, din tid och ditt engagemang till fikatråden där kvalitén på kaffevatten diskuteras så ingående. Jag har dessutom inte tvingat någon att delta, men jag tycker det hör till allmän vett och etikett att om man trots allt väljer att delta då också bemöter de motargument man får samt förklarar vad man menar med mer eller mindre genomtänkta kommentarer [Engelholms script]. Jag har dessutom hela tiden varit noga med att poängtera att det eventuellt och kan förhålla sig på ett eller annat sätt. Inte att det gör det.

Så nej Johan, jag fattar fortfarande inte varför en återförsäljare skulle vägra sälja en produkt och tjäna pengar på det. Att du återciterar större delen av tråden hjälper faktiskt inte till att klargöra detta heller. Att Sladd kanske inte morsar om han ser mig på stan eller skickar mig en personlig inbjudan nästa gång han ska dema Burmester, det må vara hänt. Det kan jag ha viss förståelse förr. Men att vägra sälja produkter, nej du då får du nog ta och fundera över en gång till!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 13:02

EngelholmAudio skrev:Mycket nyttigt att samla allt skrivet (om än lösryckt) i ett inlägg, Johan. Huvudet på spiken i dina formuleringar
* Man kan inte tvinga någon att svara.
* Jag tycker du ska känna in lite bättre hur omgivningen uppfattar dig.
* Det handlar inte om att tjäna pengar, det handlar även om att som handlare inte vilja bli utsatt för en massa spekulationer och förtal.

Det handlar inte om att tjäna pengar??? Jaså inte det? Men det kan handla om polisanmälan om en näringsidkare vägrar tillhandahålla sina varor/tjänster på rent personliga grunder. Vad är det för trams ni sitter och svammlar om? Har ni gått ut grundskolan än eller vad är det frågan om?

Har jag tvingat dig att svara Engelholm? Känner du dig utnyttjad? Du valde själv att delta i denna tråd med dina kommentarer och funderingar. Sedan skrev du att du inte ville delta igen, men likförbannat återupptog du diskussionen lite senare. Var det efter att jag kommit hem till dig och hotat med pistol eller vad menar du? Vad vill du ha sagt egentligen?

Hur uppfattar omgivningen mig, vet du det????

matson

Inläggav matson » 2004-12-21 13:24

Jag tycker fortfarande vissa fakta är märkliga, dessa har jag pekat på. Oavsett vad HiFiconsult eller BDG säger. Det är väl upp till var och en att bedöma framtidsutsikterna för märket Advantage mot bakgrund av de fakta som presenterats här.

För att dina små konspirationsteorier skall passera som fakta så krävs i princip en bekräftelse av just BDG eller HC. Att bortse från vad dom säger/skriver får det ju inte direkt att verka som att fakta är något du är särskilt intresserad av......

Visst är det upp till var och en att bedöma framtidsutsikterna för Advantage, Rega eller sockiplast. Frågan är varför man skall göra en bedömning utan att ha tillräckligt underlag?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-12-21 13:28

Rhenrics, du kan sluta med att fråga så mycket hela tiden. Du tycks ju ha alla svaren ändå, oavsett vad andra tycker. Jag har skrivit vad JAG tycker om dina skriverier. Det är så som JAG uppfattat hela denna diskussion. Att jag gett mig in i tråden beror på att JAG tycker att det verkar som om du vill smutskasta HiFi-consult. Sedan har du mage att kräva att få köpa en Thor med Bladeliuslogga på! Nå´n måtta får det väl vara!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 13:35

matson skrev:

För att dina små konspirationsteorier skall passera som fakta så krävs i princip en bekräftelse av just BDG eller HC. Att bortse från vad dom säger/skriver får det ju inte direkt att verka som att fakta är något du är särskilt intresserad av......

Visst är det upp till var och en att bedöma framtidsutsikterna för Advantage, Rega eller sockiplast. Frågan är varför man skall göra en bedömning utan att ha tillräckligt underlag?

Det är inte mina "små konspirationsteorier" som jag utger för att vara fakta. De är/var inget annat än teorier. Fakta är att S-serien är nedlagd (bekräftat av Sladd). Fakta är att det numera endast ingår två produkter i Advantage märket, till försäljning på utvalda marknader. Fakta är att Bladelius inte enbart är ett multikanalsmärke, vilket bl a Sladd och Engeholm gjort gällande. Fakta är att det inte finns några övertygande fördelar med att ha dubbla varumärken, att t ex Thor skulle sälja bättre under märket Advanatge än under Bladelius i Sverige. Det är på dessa fakta man ska göra sin bedömning!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 13:44

Johan_Lindroos skrev:Rhenrics, du kan sluta med att fråga så mycket hela tiden. Du tycks ju ha alla svaren ändå, oavsett vad andra tycker. Jag har skrivit vad JAG tycker om dina skriverier. Det är så som JAG uppfattat hela denna diskussion. Att jag gett mig in i tråden beror på att JAG tycker att det verkar som om du vill smutskasta HiFi-consult. Sedan har du mage att kräva att få köpa en Thor med Bladeliuslogga på! Nå´n måtta får det väl vara!

Jag har inte krävt någonting, jag undrade om man inte kunde få köpa en thor med Bladeliuslogga på om man nu vill det. Inte bara jag utan alla som vill det. Det enda implicita kravet där är att om jag inte får det så köper jag den utomlands, vilket verkar dumt och onödigt både för mig och Hificonsult. Syftet har aldrig varit att smutskasta någon, utan pga att de uppgifter som lämnats synes mig absurda, och fortfarande är det, och gav utrymme för vissa spekulationer. Men spekulationerna var inte huvudpoängen här utan att få klarhet i de absurda uppgifterna. Men eftersom jag ägnat säkert 5 inlägg åt att få dig att fatta att syftet med tråden inte var att utröna huruvida logga på fronten har betydelse för ljudåtergivningen (däremot har troligen klorhalten i kranvatten det) så förväntar jag mig inte att du någonsin ska fatta vad min poäng med denna tråd faktiskt var!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-21 13:50

rhenrics skrev:Hur uppfattar omgivningen mig, vet du det????
Njäe vet vet jag inte men jag tror mig har en rätt god bild.

rhenrics skrev:Du valde själv att delta i denna tråd med dina kommentarer och funderingar. Sedan skrev du att du inte ville delta igen, men likförbannat återupptog du diskussionen lite senare.
Japp det är dålig stil av mig. Det ÄR svårt att hålla sig borta och synnerhet när det är irriterande trådar men också för att du refererar tillbaka till vad jag skrev (ang script) och misstolkar det. Ang Script var det från mig menat till Birger som skrev:
Birger skrev:OT: Snart dyker nicket "Sanoj" upp med en "dräpande" one liner
...på första sidan, något som borde framgå av mitt inlägg "Skrivet: tor dec 16, 2004 11:49 am" där jag citerar Birger.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-12-21 13:53

rhenrics skrev:
Det handlar inte om att tjäna pengar??? Jaså inte det? Men det kan handla om polisanmälan om en näringsidkare vägrar tillhandahålla sina varor/tjänster på rent personliga grunder. Vad är det för trams ni sitter och svammlar om? Har ni gått ut grundskolan än eller vad är det frågan om?

En näringsidkare kan faktiskt välja vem han eller hon vill sälja till (så länge det inte är diskriminering pga hudfärg, t ex).

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-21 13:54

rhenrics skrev:Fakta är att Bladelius inte enbart är ett multikanalsmärke, vilket bl a Sladd och Engeholm gjort gällande.
Det är det som har kommunicerats ut och det var den informationen jag reläade. Vidare är det väl inte fakta om det inte framställs precist? Fakta är att det är stereo/multikanalsuppdelning i SVERIGE, fakta är också vissa andra länder har en annan uppdelning.

Välj dina ord!
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2004-12-21 14:00, redigerad totalt 1 gång.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 13:57

razor skrev:
rhenrics skrev:

En näringsidkare kan faktiskt välja vem han eller hon vill sälja till (så länge det inte är diskriminering pga hudfärg, t ex).

Begreppet diskriminering är ganska brett.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-21 13:59

EngelholmAudio skrev:
rhenrics skrev:Fakta är att Bladelius inte enbart är ett multikanalsmärke, vilket bl a Sladd och Engeholm gjort gällande.
Det är det som har kommunicerats ut och det var den informationen jag reläade.

Välj dina ord!

Då kanske du i fortsättningen ska tänka på att inte reläa ut allt som du blir matad med utan minsta egna eftertanke. Speciellt som det är ganska uppenbart att Grendel sålts som ett tvåkanalssteg i sin grundversion från allra första början!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-12-21 14:05

rhenrics skrev:
EngelholmAudio skrev:
Det är det som har kommunicerats ut och det var den informationen jag reläade.
Välj dina ord!
Då kanske du i fortsättningen ska tänka på att inte reläa ut allt som du blir matad med utan minsta egna eftertanke. Speciellt som det är ganska uppenbart att Grendel sålts som ett tvåkanalssteg i sin grundversion från allra första början!
Ja, och vi kanske också skall betänka det specialfall där man har en multikanalsanläggning (ca 6 kanaler) men bara använder tvåkanaler. Eller om man har 4 kanaler och biampar!! 8O E det också multikanal?

Allvarligare: detta har kommunicerats ut via bland annat High Fidelity men jag har även pratat med Sladd om det (när jag köpte min Thor för länge sedan). Detta är BDG och HifiConsults och Sladds gemensamma ståndpunkt verkar det som.

Det är starkt gjort av dig att stå på dig men nån gång måste man ju inse när man har alla emot sig, sinande argument, blir repetetiv och mest bara vildsint slår omkring sig.

Åk till Danmark och importera en Thor med rätt namn på framsidan (så att du blir framtidssäker) och skaffa dig en God Jul! :wink:
vänligen
// Pär Engelholm

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi