Rumsåtgärder mm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hio

Rumsåtgärder mm

Inläggav Hio » 2004-12-17 21:08

Hej!

Jag har lite basproblem i mitt lyssningrum som jag tänkte höra om ni kan råda bot på.
Mitt rum har måtten ~4.2x4.8m, väggarna är av tegel, golvet är ett ganska slitet parkettgolv som är "svampigt". Högtalarna är DIY. Trevägs med 7 tums scanspeak-bas (och mellan), de har dubbla basreflexer riktade bakåt. Förstärkare är Rega Cursa och Maia för- o slutstegskombo.

Jag har möblerat så jag spelar över den korta sidan.Problemet är då att djupbasen försvinner helt, mina högtalare har relativt djup bas, de går ner till ca 30Hz med en bra förstärkare i rätt rum.

Om jag däremot möblerar så jag spelar över långsidan för jag helt klart djupare bas + att den blir starkare. Jag vill dock hellre spela över korta delen av rummet av smidighetssjäl.

Jag har inte dämpat rummet speciellt, men det finns gardiner någon bokhylla, soffa, fåtöljer, lite tavlor, en matta mm. Om jag spelar över korta delen på rummet har jag inget dämpande bakom högtalarna, däremot om jag spelar över långa delen har jag gardiner och en tavla bakom.
Tror ni att det är mer dämpande material som ska till, eller är det så att jag får djupare basom jag spelare över långa delen av rummet. Jag vill helst att rummet ser så "vanligt" ut som möjligt.

/Axel

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2004-12-18 21:22

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2004-12-19 15:26

Hio

Inläggav Hio » 2004-12-19 16:19

Tack för länkarna!

Jag har beslutat mig (tror jag :wink: ) att spela över långa delen av rummt. Det låter så pass mycket bättre att jag inte har något alternativ som jag ser det.

Är det någon som har en åsikt, gärna teoretisk, om hur man ska ställa upp högtalarna i ett rum på 4.2x4.8m för att få bäst ljudåtergivning?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-21 10:40

Hio,

Eftersom ditt rum nästan är kvadratiskt så finns det tyvärr inga bra uppställningar. Längd- och breddimensioner producerar moder som hamnar vid nästan identiska frekvenser. Till råga på allt har du en längd på 4.8 m, vilket mer eller mindre exakt motsvarar dubbla rumshöjden i ett normalt rum. Tegelväggar reflekterar ljudvågor ganska effektivt och gör inte saken bättre. Allt detta sammantaget medför att hur du än placerar högtalare och lyssnare så blir frekvensgången mycket ojämn.

Några snabba simuleringar visar att du i alla vettiga uppställningar får en kraftig topp omkring 35-40 Hz och mycket lite energi både över och under detta frekvensområde. Den enda möjligheten att få ett rum som ditt att fungera som lyssningsrum är att använda equalizer eller avstämda, reaktiva, absorbenter (av helmholtz- eller membrantyp) - s.k. tubetraps eller liknande räcker inte. Eftersom du inte vill att rummet skall förfulas av klumpiga absorbenter så återstår egentligen bara eq.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2004-12-21 10:56

Här är lite intressant läsning:

http://www.playboy.com
Senast redigerad av beyond 2004-12-21 13:09, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-12-21 10:58

Jag hade liknande problem i mitt förra lyssningsrum. Jag använde en Behringer parametrisk equalizer (marknadsförd som "Feedback Destroyer") inkopplad före slutsteget som drev mina basmoduler. Med equalizern kunde jag ställa in upp till 12 olika frekvenser med valbar branthet och nivå. Behringer-apparaterna är inte särskilt dyra (säljs som studio- och PA-utrustning) och går ibland att hitta begagnade i musikaffärer och på nätet.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Hio

Inläggav Hio » 2004-12-21 11:00

Hej Isodor, tack för info!

Dock är takhöjden högre än normalt i mitt rum. Kan inte exakta höjden, men kanske 2,70m, kanske blir simuleringen något bättre då? Hursom verkar det vara svårt att få till ett bra lyssningsrum utav det...Jag ska iaf göra färdigt min omöblering (så jag spelar på längden i rummet) och få upp de tavlor och bokhyllor som behövs. Sedan får jag se (lyssna) om jag blir tvungen att gå på med eq. och/eller absorbenter.
Jag ska undersöka fötter till högtalare då gölvet är så instabilt, SD-fötter verkar intressant.

Hio

Inläggav Hio » 2004-12-21 11:02

Oj, den texten måste jag läsa (efter arbetstid dock ) :wink:

Intressant info Pekka, en sådan vore spännande att testa.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-21 11:15

Hio,

Tyvärr hjälper det endast marginellt med en något större takhöjd. Grundproblemen består. Tavlor ger helt försumbar absorption i basområdet. För att s.a.s. absorbera bort problemen krävs stora volymer, räkna med storleksordningen kubikmeter.

Pekka ger bra råd, Behringer DSP1124 är en mycket flexibel eq och kostar en struntsumma. Om du måste köra den full-range så kanske den inte är helt transparent, men då finns det andra produkter att tillgå. Jag garanterar dock att det totalt sett låter betydligt bättre med en DSP1124 än utan eq.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-21 11:18

Vilka?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-21 12:17

Isidor, i vilket program simulerar du rumsfrekvenser?

MVH

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-21 12:22

beyond skrev:Här är lite intressant läsning:

Entire contents of this site Copyright © 2004 by RealTraps, LLC. All rights reserved.
No portion of this site may be reproduced in any form without the express permission of the copyright holder.

Visst är det inte så effektivt att länka till en sida som att kopiera hela texten men med mindre än att du verkligen har tillåtesle att göra det så bryter du mot artikelskrivarens önskan och faktiskt även mot vår policy. Har du tillåtelse så får den stå kvar annars är det lämpligt att det editeras bort till förmån för en länk :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-21 12:38

Naqref,

korrekt. Man får dock ta delar (enstaka meningar eller kanske ett stycke) och hänvisa till citeringsrätten. Men hela artiklar är inte att rekommendera att "citera".

T

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2004-12-21 12:57

Jag trillar nästan av stolen rädsla för stämningar. :D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-12-21 13:05

Beyond,

du behöver nog inte oroa dig, men faktiskt.se kan kanske få på nosen.

T

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-21 13:06

Det är inte frågan om risken för stämningar det är en fråga om hyfs mot de regler som gäller här. Vi må vara rätt anarkistiska i vissas ögon men det innebär inte att vi inte har regler som ska följas. Har du artikelförfattarens tillstånd att kopiera texten?
Senast redigerad av Naqref 2004-12-21 13:07, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-21 13:07

Sätt in en länk istället då.
Jag vill gärna ha faktiskt kvar.

:cry:
NN

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-12-21 14:09

En annan aspekt är att forumets användarvänlighet ökar om långa texter från andra sajter länkas i stället för klistras in. Då slipper man scrolla så förtvivlat om man ämnar hoppa över inlägget ifråga.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-21 14:13

Här kanske det filter jag konstruerat och lagt ut schema på kan vara aktuellt. En analog lösning är i princip överlägsen en digital dito, då den digitala EQ'n kommer att arbeta med mycket litet bitdjup vid svag lyssningsnivå. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-21 14:22

Morello skrev:Här kanske det filter jag konstruerat och lagt ut schema på kan vara aktuellt. En analog lösning är i princip överlägsen en digital dito, då den digitala EQ'n kommer att arbeta med mycket litet bitdjup vid svag lyssningsnivå. 8)
Ett sätt att komma runt det är att koppla in eq:n mellan tapeloop-kontakterna tex (innan volymkontrollen). Jag har kört min 1124p på det sättet (fullrange) och jag upplever ingen direkt ljudmässig försämring men är man riktigt kräsen så kanske man gör det om man lyssnar noga.
Senast redigerad av Martin 2004-12-21 14:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-21 14:23

Martin skrev:
Morello skrev:Här kanske det filter jag konstruerat och lagt ut schema på kan vara aktuellt. En analog lösning är i princip överlägsen en digital dito, då den digitala EQ'n kommer att arbeta med mycket litet bitdjup vid svag lyssningsnivå. 8)
Ett sätt att komma runt det är att koppla in eq:n mellan tapeloop-kontakterna tex (innan volymkontrollen).

Då blir det väldigt dov klang :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-21 14:43

Morello skrev:
Martin skrev:
Ett sätt att komma runt det är att koppla in eq:n mellan tapeloop-kontakterna tex (innan volymkontrollen).

:?:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-21 14:46

Martin skrev:
Morello skrev:
Martin skrev:

Sorry, jag tänkte i termer av LP-filter (kanske för att det står ett sådant bredvid mig :lol: ).

Jag skulle aldrig i hela mitt liv koppla in en Behringer AD/DSP/DA som påverkar hela registret, pga degradering av signal. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-21 15:00

Morello skrev:
Martin skrev:
Morello skrev:
Martin skrev:

Sorry, jag tänkte i termer av LP-filter (kanske för att det står ett sådant bredvid mig :lol: ).

Jag skulle aldrig i hela mitt liv koppla in en Behringer AD/DSP/DA som påverkar hela registret, pga degradering av signal. 8O
Jag lyssnar istället. :) Det hörs ingen degradering av signalen och jag drar slutsatsen att DA/AD omvandlarna är helt ok i behringern.

edit: fast jag har inte behringern igång nu för väggarna i min nua lägenhet är mycket mjukare än de hemska betongväggar som fanns i min förra lägenhet. Betong låter skit! :)

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-22 09:59

Belker,

Vilka?

T.ex. Meyer Sound Laboratories CP-10S, fast den ligger i en helt annan prisklass än DSP1124P, tyvärr. Det finns ganska mycket att välja på om man är beredd att betala, TaCT är ju ett välkänt alternativ. Som absolut bästa budgetlösning rekommenderar jag en dator med bra ljudkort och mjukvarueq eller t.o.m. DRC (Digital Room Correction). De bästa ljudkorten från Lynx eller RME ger en ljudkvalitet fullt i klass med (eller bättre än :wink: ) bästa high-end-utrustning.

Mr_Ekan,

Isidor, i vilket program simulerar du rumsfrekvenser?

Mitt eget förstås! 8) Fast egentligen simulerar jag inte bara rummets egenfrekvenser utan framför allt frekvensgången.

Martin,

Jag kan mycket väl tänka mig att DSP1124P är riktigt bra även full-range. Och även om man nu under vissa omständigheter skulle kunna höra en minimal signaldegradering så är fördelarna oändligt mycket större än nackdelarna i alla fall. Själv har jag bara haft möjlighet att höra den som eq för basmoduler. Hur är brusnivån?

En sak som är bra att känna till när det gäller minimumfasfiltrering, som med t.ex. DSP1124P, är att det faktiskt fungerar bäst med betongväggar, d.v.s. när det som mest behövs.

Återgå till Generellt om hifi