lennartj skrev:Jag håller helt med dig sålänge AD/DA-kedjan verkligen leverera fulla 16 bitar upplösning och inte neråt 14 eller mindre vilket inte är någon ovanlighet. Frekvensgång till 22 kHz (som du nämner) utan annan påverkan från filtret vid 44,1 kHz samplingsfrekvens kan du bara drömma om.
16bitar/44,1 kHz perfekt hanterade är jag helt nöjd med för tvåkanalsljud.
Däremot misstänker jag man med billigare AD/DA kan behöva gå upp till 24/96 för att kompensera förluster i bitupplösning och dåliga filter.
Mja, det är nog inte längre billigheten som bestämmer det där. Eller alltså, det finns gott om billiga omvandlare idag som är flerfaldigt bättre än vinylsystemet.
Men att man inte skulle kunna göra ett bra filter för 44,1 kHz, vad menar du med det? Det var nog sant på gamla tiden när omvandlarna verkligen gick i 44,1 kHz, men med dagens översamplande omvandlare så är filtret digitalt, och digitala filter kan man göra mycket bra.
...och även om det vore så att filtren i omvandlare typiskt vore dåliga, och om det vore så att 16-bits omvandlare bara hade 14 bitars verklig upplösning så skulle jag rekommendera
lagring på 44/16 FLAC av utrymmesskäl. Man kunde isf sampla fort och ta ner samplingsfrekvens och bitdjup i datorn med erkänt god omsampling utan att riskera att förstöra någon av vinylens kvaliteter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.