Vad bör kablar få kosta?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är 35 % alldeles för mycket att spendera på kablarna i en anläggning?

Omröstningen slutade 2003-11-08 19:03

Ja
69
78%
Nej
15
17%
Det är alldeles för lite!
4
5%

Antal röster : 88

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 15:27

Morello

tex en kondensator på 22 microfarad för 680:-
eller en på 10 microfarad för 1106:-

Om jag skulle bygga något med dessa komponenter skulle det bli ganska dyrt, bättre....?!?

Mvh VR

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-22 15:33

Bamsefar skrev:Norman, OT: Segelflygplan eller hur (ang. din avatar) ???

Japp, en gammal Astir cs77... :) (tror jag skall byta bild... blir bara flygsugen varje gång jag ser den och på vintern är det ju inte mycket termik... :) )

Max: Nej, jag har inget bättre för mig, jag är ju på jobbet...

:) Själv har jag inget att skylla på för jag är hemma...

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 15:34

Öhman

Jag tänker inte göra några fler inlägg i denna tråd. Om du eller VR tänker ljuga ihop eller hitta på några fler sätt att förtala mig (precis som om någon skulle gå på det..) så kommer de att stå obesvarade. Jag har inga förhoppningar om att det kommer att stoppa er.

Ok var har jag förtalat dig någonstans visa mig det är du snäll.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-22 15:35

680 kr för en konding på 22 uF är minst sagt ultradyrt 8O
Frågan är om den är bättre i något avseende än en SCR för 52.50 kr :?:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-22 15:36

VelociRaptor skrev:Morello

tex en kondensator på 22 microfarad för 680:-
eller en på 10 microfarad för 1106:-

Om jag skulle bygga något med dessa komponenter skulle det bli ganska dyrt, bättre....?!?

Mvh VR

Men du påstod tidigare att dessa komponenter skulle kosta 10.000 sek / styck - det där är ju bara växelpengar för 17on, speciellt för någon som tittar på kablar för 10-tusentals kronor...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-22 15:38

Bamsefar

Högst irriterande, jag hittar inte spolarna. Men så fort jag hittar dem så ska jag tala om vart.

Mvh VR

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-22 15:52

Följande är mitt sista inlägg i debatten om en kabel, vilken som helst, inom facket signalkabel eller högtalarkabel för HiFi Bruk (en utveckling av detta kommer i del 3 av mina bekännelser...):

Utifrån min egna referens, och erfarenhet hur jag har gjort / handlat osv. så ser jag risken som störst när t.ex. en generalagent (importör) helt plötsligt erbjuder kabeln "Kalle Supreme DeLux in Silver with goldplated connectors" till ungefär halva listpriset. Och gärna i samband med att man får prova inte bara denna kabel utan även ett par andra från andra "kända" tillverkare.

Det är som upplagt för att man skall förlora...

Och gärna får man en lunch eller middag på köpet (jodå jag har blivit bjuden på både det ena och det andra - fast det tog de igen på försäljningen av den reducerade priset produkten som jag inbillade mig att jag gjorde ett klipp på).

Det är självklart att en form av grupp tryck nu gör sig påmint, jag menar vem lånar ut t.ex. kablar för 10-tusentals kronor om dom inte hoppas få sälja dom till dig ??? Ingen som bedriver affärer gör det för att förlora pengar - eller hur (fast jag vet ett undantag ;)) ???

Det är då lätt att blindtesta t.ex. dessa kablar - fast de kostar ju kanske extremt mycket mera än ens tidigare kablar. Å andra sidan dom är ju bättre, det borde de vara ety de kostar ju mera - och kvalitet kostar. Det har vi blivit itutade sedan barnsben. Jag menar en Maserati är bättre än en Toyota eller hur ??? Fast båda gör samma sak, tar x antal personer från punkt A till punkt B - å andra sidan tål den andra vinterväg och bromsarna håller verkligen, det klarar inte den första ;)

Slutsats, dessa t.ex. kablar man får låna borde vara bättre, och således tycker man att de låter bättre. Sant eller falskt, spelar ingen roll för den potentiella köparen, det motiveras med hjärtat och känslorna som spelar en ett spratt.

Det svåra är inte att köpa en dyr kabel (det är superlätt), det svåra är att erkänna att man haft fel.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-22 15:57

Hej!

A* vet vad VR skrev om! Det fanns (finns? (iaf på internet))SilverFolieSpolar
som i höga komponentvärden (10mH?) kostade fenomenalt mkt med pengar!
Sen om ngn köpte dessa (el om de ens var till salu), de e 1st annan 5:a :wink: !

Mvh A*

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2003-10-22 16:00

Nu har ju Ing. Öhman valt att inte skriva mer i denna tråd men det vore ändå kul att veta vad man har en sådan våg till?

Jag har en våg hemma som hade en prislapp på ungefär 6000:-, den har en upplösning och repeterbarhet på 0,02 gram, noggrannheten är något lägre vid stora utslag.

Pulver? 8O :arrow: :mrgreen: :wink:

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2003-10-22 16:00

Jag tror ni är ute på väldigt hal is när ni och ena sidan kritiserar felcitat från VelociRaptor men å andra sidan tillåter Öhman att citera namnlösa källor som ingen kan verifiera.

Är det tillåtet att skriva vad som helst så länge vi hänvisar till icke namngivna källor? VelociRaptor hade ju kunnat skriva att hans polare hörde Öhman säga det på krogen eller i mataffären istället.

Jag vet av erfarenhet hur svårt det är att hantera ett forum och har av flera orsaker hoppat av.
Här är väl läge att säga hur ni vill ha det. Har ni en policy eller regler för vad som får skrivas baserat på hörsägen och om vi får namnge personer och butiker som inte ges möjlighet att försvara sig? Butikens namn finns väl fortfarande med i inlägget.

Svåra frågor men jag tror ni måste agera och fatta beslut ganska snabbt i denna fråga.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-22 16:07

Mikael2:

Jag förstår din synpunkt, men jag är inte benägen att helt hålla med. Jag är själv moderator på ett annat forum, och där är det rejält högt i tak - det tjänar man på i längden. Ibland måste man röja lite även där, men i det stora hela fungerar det bättre med frihet än begränsningar.

Det finns inget som hindrar att en person / butik som känner sig förtalad (eller fått beröm ;)) inte kan gå in och kommentera det själv.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-22 16:09

Mikael2
Hejagillarättokmktattskrivasåhärochså,hejdå!

-Det var nog mest att citatet gav intryck o härstamma ifrån annan person
än den av citeraren icke angivne (namnslöe), som initierade VR-kritiken!!

Mvh A*

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2003-10-22 20:44

men jag förstår inte riktigt.. skillnad på kablar tycker då jag man hör alldeles tydligt. Men det som är viktigt är väl vilken som är korrekt? Ta tex kimberkablar som jag inte alls gillar. För varje kimberkabel du stoppar in i en anläggning så flyttas stereoperspektivet bakåt och det blir mer "luft" och "klang". Samtidigt tappas en del musikkänsla.. Jag skulle inte säga att den är korrekt men den ändrar ljudbilden högst påtagligt.. Det skulle jag nog sätta 10 av 10 gånger i en blindtest mot tex ekk..
Jag blir lite konfunderad när en del här säger att det inte är skillnad på kablar.. Tycker det hörs väldigt väl på vissa kablar..
Kan dock hålla med om att en kabel inte ska höras. Det är ju menat som en koppling mellan apparater och den ska inte påverka ljudet alls. Påverkar kabeln ljudet så måste ju alla hålla med om att den är felkonstruerad.. ?? Undantaget är väl dom som vill ha ett "stylat" ljud som dom tycker bättre om..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 12:56

Jag blir lite konfunderad när en del här säger att det inte är skillnad på kablar..
Jo, det är du inte ensam om!!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-23 13:01

"Citat:
Jag blir lite konfunderad när en del här säger att det inte är skillnad på kablar.. "

Vem har påstått det? Jag har läst HELA tråden men inte hittat det påståendet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-23 13:04

Kraniet skrev:Jag blir lite konfunderad när en del här säger att det inte är skillnad på kablar..
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 13:11

OT> Du lilleskutt, nu har jag lagt upp mitt system även på detta forum så du kan gå in och kommentera akustiken, fint va! 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-23 13:32

Jo, men har någon påstått att det INTE är skillnad på kablar?

Såvitt jag kan se så är alla rörande överens om att det är skillnad på kablar.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 13:38

Men insinuerar samtidigt att skillnaderna i princip är försumbara!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-10-23 13:57

Rydberg,

Du är välkommen till mig för ett blindtest :wink: Jag har en massa signalisar vi kan testa. Bland annat:

Transparent Music link plus
Transparent Music link
Transparent The link
Diverse MIT
Supra DAC
Supra EFF1
RG62
Monster Interlink250 (7 meter lång)
KHC
Lakritsremmar

Har precis flyttat, så jag har inte hunnit fixa akustiken ännu, men det fixas snart 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 14:04

Jag har:
Nordost Quattro Fil xlr
Wireworld Gold Eclipse III+ xlr
Acoustic Zen Silver Reference mkII xlr
Cardas Golden Reference xlr
Audioquest Anaconda xlr

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-23 14:15

Rydberg skrev:OT> Du lilleskutt, nu har jag lagt upp mitt system även på detta forum så du kan gå in och kommentera akustiken, fint va! 8)

Lille Skutt är en Peugot 206, så jag förstår inte vad hon har med detta att göra :wink:

För övrigt har jag redan varit inne och kommenterat i din presentationstråd Bild
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 14:24

He he, vem har snackat om tilltagande blindhet!! :lol:

Det var en fräck smile du hitta! Den måste jag spara!!

Ska genast kolla in länken. Har börjat klura lite på en konstruktion som jag tänkte hänga upp i taket.

Har vinklat om högtalarna och störs mindre av väggreflexer nu men det finns mycket kvar att göra, har även en extra matta som inte finns med på bilderna.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-23 14:26

Rydberg: Jag tycker mig se att rummet är på längden, om det är sant, har du provat på tvären något ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 14:27

Japp, jag har provat på den ledden men det är perfekt för stående vågor med bumlig bas som följd. Dessutom kommer inte högtalarna ut tillräckligt vilket gjorde djupet i ljudbilden lidande.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-23 14:33

Rydberg: Aha - liknar en hel del det problemet jag hade med mina gamla f.d. Mirage OM-6, angående basen alltså... Och dom hade ändå gaskontrol, oops volymkontrol skall det vara, på bassteget... Skall fundera lite...

Har du mätt upp rummet med något som t.ex. ETF ???
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 14:39

Nej, jag har inte mätt någonting då jag inte haft några sådan hjälpmedel tillhands. Har en polare som är doktorand i fysik och han har tillgång till mätinstrument. Ljudtrycksmätare och plotta borde gå om man bara gör ett antal märningar för att sedan medelvärdesbilda. Sen får man väl dra upp fysikboken och börja räkna!

Jag har inte hållt på så mycket med akustik, har läst en kurs i våglära på IFM (obligatorisk på civ.ing) inget mer. Får alltså först läsa in mig på teorin (borde gå ganska snabbt), sen får man läsa in sig på motmedel. Sen är det la bara att börja mäta.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-23 15:46

Rydberg

Vad tycker du om Cardas Golden Reference xlr?

Har bara sett dem hos en kompis.
Har inte hört dem än tror jag om det inte var de han hade inkopplade i anläggningen, som iof det var första gången jag hörde :oops:
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-23 16:05

Kanon bra kabel, spelat lungt, detaljerat och aningen laidback, dock utan att blir tråkig eller oengagerande. En kabel som vinner i längden.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-10-23 16:29

Rydberg

Har du jämför den med Transparent någongång?

Och i så fall vad blev resultatet.
Vill ha en vinylsvarv NU!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi