SLS10 hos Madisound..

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-08-29 17:02

MagnusÖstberg skrev:Kul snubbe du är :?

IÖ kan ju rimmligen inte veta om det skilljer, eller ens varför de finns där hos Thympany. Det blir bara kvalificerade gissningar. Det kommer Thympany att få svara för till honom...

Det jag däremot inte ville berätta var vad som skilljer Ino elementen från SLS10 som de uppenbarliggen är baserade på, åtminstonde korgen ;) Det får ingvar berätta själv. Det är inte min buisness att förtälja vare sig jag vet eller inte.

Vad gäller QC-märkningen kan jag faktiskt citera det spontana utrycket som kom från en person igår kväll, utan att nämna några namn då han är i branchen (dock inte någon svensk):

"Are the drivers made in China or Denmark?"
- China
"Oh, then we can dissregard the QC mark, it just don´t mean shit. The drivers can still be way off spec".

Tja, det skulle betyda att Tymphany inte skulle följa deras egen kvalitetskontroll som de själva satt upp. Det är alltså ett stort kvalitetskontrollsystem som Bruel och Kjaer har utvecklat som Tymphany använder sig av. Så är inte fallet att Tymphany frångår sitt eget kvalitetssystem. Antingen blir det grönt eller rött vid kvalitetskontrollen. Blir det grönt, så lablas elementen. Tymphany gör högtalarelement åt flertalet kända fabrikanter inklusive Bang & Olufsen och med den erfarenhet jag har skaffat mig i branschen så kan jag, efter att ha sett deras kvalitetssystem, med lätthet konstatera att den kvalitetskontroll som B&O kräver och som Tymphany tillgodoser överträffar all annan kvalitetskontroll som någon annan högtalarelementtillverkare har eller någonsin har haft. Jag har aldrig sett dess motsvarighet.

Yttrandet som du refererar till gäller kanske som en tumregel för godtycklig kinesisk massproduktion som denne person tror eller t o m eller snarast troligtvis denne persons egna kinesiska produktion d v s det han själv erfarit från det företag han själv jobbar på och det är inte Tymphany. Det som sades var ju att kvalitetsstämpeln klistras dit oavsett grönt eller rött enligt kvalitetssystemet. Ett sådant förfarande har kvalitetstillverkare inte råd med och jag har själv sett hur det fungerar i praktiken och jag har inget att invända vad gäller Tymphany's kvalitetskontroll.

Jag vet ganska exakt hur produktionsförfarandet går till och således varför det kan bli överantal i produktion. Det har med beställning av antal högtalarelement samt tillverkning av antal högtalarelement samt med förutsatt utfall i kvalitetskontrollen. Är kvaliten bättre än man förutsatt så blir det ett överantal godkända högtalarelement. Dessa kan säljas till kunden direkt vid själva tillfället eller säljas till kunden vid nästa produktionstillfälle eller användas som ersättningselement om det blir underantal av godkända element vid nästkommande produktionsserie. Blir det inget mer produktionstillfälle av detta element så blir det överantal som står i inventeringslistan på varulagret. Så sker det även med mina högtalarelement. Då får man en förfrågan om man vill köpa ut dessa.

Hur högtalarelement hamnar hos Madisound kan man ju i o f spekulera i men jag säger: Det är bara att gilla läget :) Då elementen kommer fram till slutkund så ger det sig angående elementens kvalitet. Det är slutkunden som i slutändan bestämer. Antingen är det ett enastående opportunity eller också inte. Antingen får man gratulera eller också inte.

QC, betyder att högtalarelementen skall kontrolleras och uppfylla de krav som köparen ställer. Det kan vara samtliga parametrar som man noggrant specifiserar. Man får exemplar som man själv godkänner och sedan specar man toleranserna. Dessa toleranser ställs in med QC-systemet och varje enskilt högtalarelement mäts upp var och en för sig på samtliga specade parametrar.

Alexi skrev:QC kollar väll bara att konen rör sig fritt. Såg det på Discovery nån gång.

MvH
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2009-08-29 17:49, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-08-29 17:46

KullaGullla skrev:Ino beställer välan inte i små mängder utan kör med minimisatser på 250 (500st för diskanterna) element som nästan alla andra? 250 element lär vara en rätt normal storlek på tillverkningssatserna om en inte har fått det felberättat för en.

Har det inte rapporterats om 2000 st som minimum eller något i samband med flytten av Thympany till Kina?

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-08-29 18:49

KullaGullla skrev:
MagnusÖstberg skrev:
EA_73 skrev:magnus
Berätta gärna vad som skiljer
Nä, vill Ingvar avslöja det får han berätta det själv. Det är hans produkt. Vi är polare.

Du säjer först att Ino inte vet något om dessa element men nu säger du att det helt plötsligt sdkiljer men du får inte säga något?

Om elementen är QC-märkta så finns det samtidigt ett QC-nummer som gör att man kan spåra produkten. Bara att fråga Typmany då. :lol:

Något säger mig att Ino inte har större tolleranser på denna typ av produkt än vad tillverkaren har som default. De kraven är striktare än man kan tro och genererar inga ellement som har avvikelser på 20%. Men om du har förstahandsuppgifter så ska en inte tvivla på dem.

Lite OT: Välkommen tillbaka KullaGulla. 4 inlägg sedan 2005 var inte mycket. har du hängt mycket här på faktiskt genom åren?? Alltid kul att få lite information om nya kollegor här på faktiskt.

EDIT: och alla var gjorda idag ser jag. Du har verkligen legat lågt de senaste 4 1/2 åren.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-08-29 19:39

KullaGullla skrev:Något säger mig att (yada yada, osv).

Jag har för mig att någon hade synpunkter på att ingvar utgick från standardelement, kommer inte ihåg vem det var, men kullagulla kan det ju inte ha varit, är det någon som kommer ihåg paa kanske? Det var iofs inte lika nedlåtande den gången, jag tror att det prisades att han hade sunda genomtänkta konstruktioner.

Men det behöver ju självklart inte vara samma person.

Vh Christer

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-08-29 20:28

Elementen i Indianapolis. Levereras på fredag enlig nuvarande uppskattning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-08-29 20:40

Tengil skrev:
KullaGullla skrev:Något säger mig att (yada yada, osv).

Jag har för mig att någon hade synpunkter på att ingvar utgick från standardelement, kommer inte ihåg vem det var, men kullagulla kan det ju inte ha varit, är det någon som kommer ihåg paa kanske? Det var iofs inte lika nedlåtande den gången, jag tror att det prisades att han hade sunda genomtänkta konstruktioner.

Men det behöver ju självklart inte vara samma person.

Vh Christer

Kan det vara detta inlägg du menar:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 605#462605
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-08-29 20:54

EA_73 skrev:Elementen i Indianapolis. Levereras på fredag enlig nuvarande uppskattning.

Vad är planen? Fler av samma eller bygger du om alla till slutna?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-29 22:47

Peter Steindl:

Du har hel klart snorrätt i att uttalandet av QC var av generell art och säkerliggen baserat på egna erfarenheter. Konstigt vore det annars.

Jag har själv varit delaktig i QC mot kina och har ett antal lustiga erfarenheter.

Nåväl, vad gäller dina övriga spekulationer så visar det sig ju så småningom, ganska snart faktiskt. Antingen flopp eller champagne.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-08-29 22:52

Visste du vilka beställarna var, Magnus ?
Du behöver bara svara ja eller nej. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-08-29 22:58

MagnusÖstberg skrev:Peter Steindl:

Du har hel klart snorrätt i att uttalandet av QC var av generell art och säkerliggen baserat på egna erfarenheter. Konstigt vore det annars.

Jag har själv varit delaktig i QC mot kina och har ett antal lustiga erfarenheter.

Nåväl, vad gäller dina övriga spekulationer så visar det sig ju så småningom, ganska snart faktiskt. Antingen flopp eller champagne.

Jag hoppas verkligen på champagne :) det skulle gagna alla inblandade inklusive IÖ. Ingen skall tro att inte Ingvar skulle lyckönska var och en som skulle bli en ägare till superbra basar till ett superbra pris :) Men som sagt, var och en får se.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-29 23:02

Ja, champagne skulle vara bra för alla - fina element till alla och inga "dåliga" element på vift som skulle kunna säljas till oanande tredjepartsköpare.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-30 02:20

Ja det skulle vara jättebra!
"fina element till alla och inga "dåliga" element på vift som skulle kunna säljas till oanande tredjepartsköpare."
-och ett djefla fett Infra X-24 system i Linköping :P :P

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2009-08-30 03:53

KullaGullla skrev:
MagnusÖstberg skrev:
EA_73 skrev:magnus
Berätta gärna vad som skiljer
Nä, vill Ingvar avslöja det får han berätta det själv. Det är hans produkt. Vi är polare.

Du säjer först att Ino inte vet något om dessa element men nu säger du att det helt plötsligt sdkiljer men du får inte säga något?

Om elementen är QC-märkta så finns det samtidigt ett QC-nummer som gör att man kan spåra produkten. Bara att fråga Typmany då. :lol:

Något säger mig att Ino inte har större tolleranser på denna typ av produkt än vad tillverkaren har som default. De kraven är striktare än man kan tro och genererar inga ellement som har avvikelser på 20%. Men om du har förstahandsuppgifter så ska en inte tvivla på dem.
Det är nog sant att Ino inte har större toleranser än tillverkaren, eftersom han ju har lägre toleranser. Enligt min mening vet du ingenting och borde hålla snattran, trollis där. :)

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-08-30 06:22

KarlXII skrev:
EA_73 skrev:Elementen i Indianapolis. Levereras på fredag enlig nuvarande uppskattning.

Vad är planen? Fler av samma eller bygger du om alla till slutna?

planen är att göra klart de lådor jag håller på med till de två befintliga px basarna. Lite beroende på vad det är som kommer på posten så blir det fler lådor. Om allt är som det ska så lirar det nog 8x10" basar här under vintern :D

Edit : sedan har jag två element över till vardagsrummet. Dessa kan det bli någon typ av infralösning av kanske. Skulle lira bra med mina piP.

Jag har alltså 6 element på väg från staterna.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-08-30 09:28

Mich skrev:
boom skrev:Nej nej nej
http://www.tullverket.se/sokordao/tjans ... 10387.html

Blir enklare så här men den är fortfarande på 3% oavsett om tjänstemanen är på lunch eller skiter och på delar såsom slavbasar så ligger den på 2%

Jag förstår inte detta, kan du förklara lite tydligare.
Var kommer 3% ifrån?
Var kommer 2% ifrån?

PS. och ja, jag är lite insatt i detta då jag både importerat och exporterat produkter.

//Michael

Ring tullverkt så får man reda på tullsatsen direkt för element och reservdelar till element för dom flesta sitter bara och spekulerar och tror och tror det gör gammla kärringar melan 10-12 på söndagar

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-30 09:43

Känns inte som att tullsatsen är någon direkt fråga, då den är baserad på det deklarerade värdet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
danielsddk

Inläggav danielsddk » 2009-08-30 09:53

Är det ingen här som har funderat på hur illa detta kan vara för IÖ's rykte? Eller kanske inte IÖ i sig utan elementen snarare men IÖ indirekt. Visar det sig att dessa basar inte når upp till IÖs satta kriterier av någon orsak så kommer elementen och/eller färdiga lådor ofrånkomligen komma ut på beg marknaden och det kommer inte finnas något sätt att kolla om det är den riktiga versionen eller den "sämre" versionen. Jag har sett vad sämre kopior kan göra för märken (enkelt exempel är M&k system som det gjordes riktigt dåliga kopior på ett tag) och skadan kunde aldrig repareras. Att elementen i sig kommer ut på marknaden är inte en katatrof, märkningen är däremot en absolut katatrof. Det hade varit bättre för alla om detta aldrig hade uppdagats. Inget ont sagt om postaren då jag förstår att det inte var hans mening att posta om ett ino element utan endast ett kul element för DIY. Förhoppningsvis kommer vi aldrig se elementen i IÖ samanhang men världen är nog tyvärr alltför korrupt i denna branshen för att det inte skall ske. Om det finns något sätt att skilja dessa från orginalen så vore det bra att få veta detta.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-30 09:55

Du har inte läst tråden något vidare va? :?

Gör det istället innan du postar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-08-30 09:59

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:Peter Steindl:

Jag hoppas verkligen på champagne :) det skulle gagna alla inblandade inklusive IÖ. Ingen skall tro att inte Ingvar skulle lyckönska var och en som skulle bli en ägare till superbra basar till ett superbra pris :) Men som sagt, var och en får se.

MvH
Peter

Ni har båda helt rätt i allt jag sett er skriva i den här tråden, och där-
med även i att jag fortfarande inte vet riktigt hur det hela har gått till,
eller om elementen uppfyller de kvalitetskrav jag ställt.

Vad jag reagerat på är:

1. Att elementen vars rättigheter jag äger, säljs överhuvudtaget av
Madisound, eller rättare sagt att Tymphany sålt dem till Madisound. Det
är, om franskan ursäktas, helt åt h-e.

2. Att elementen säljs av Madisound avsevärt mycket billigare än jag får
betala för dem (så man undrar ju vad Madisound fått betale för dem,
fick de dem gratis?) och att man då även bör ha med i ekvationen att
jag haft stora kostnader för elementens utveckling och har stora kost-
nader för deras finansiering och lagerhållning (eftersom de tusental jag
beställer i, räcker många år för mig).

Det jag hittills fått veta av Tymphany är att de inte vet varifrån elem-
enten kommer men att de tror att de kommer från en batch som till-
verkats för länge sedan och att de hittat elementen i Danmark. Det är
troligt att de är bortsorterade på grund av att de inte uppfyller mina
krav, men ingen tycks veta säkert varifrån de kommer och varför de
har sålts till Madisound.

Jag kan bara istämma i det Peter Steindl säger - att det bästa förstås
är om de allihopa presterar bra och att de som köpt dem därmed fått
en tidig julklapp! :)

Däremot är det förstås helt åt h-e att Tymphany beter sig på det här
viset, även om det är något som skett i samband med förvirrade om-
ständigheter i samband med flytt till Kina. Har dock svårt att se det
senare som en legitim ursäkt, hur mycket jag än försöker.

Om elementen är defakta eller i varje fall undermåliga så borde de ha
kasserats, om de inte är det så är de mina, och inte Tymphays rättighet
att sälja.

För övrigt kan jag nämna att de typiska diskantelementtoleranser jag
använt på element som tillverkats i gamla fabriken i Danmark har varit
+/- 0,5 dB. Då har de använt mitt utvalda membranmaterial och NC-
svarvade poldelar, det vill säga specialdelar som jag tagit fram. Från
detta så selekterar och/eller parar jag sedan vidare, för att nå ytter-
ligare snavare precision i förekommande fall.

När det gäller element tillverade i Kina kan Tymphany inte garantera
toleranser bättre än +/- 2 dB, så vill man ha det bättre än så får man
vara beredd på att selektera själv och kassera multum (eller också inte,
om man har tur). Det kan det ändå vara värt eftersom det ju blir billigt.
Det beror på, och kan vara olika från situation till situation.

Jag har dock flyttat tillbaka nästan all produktion till Europa, vissa fall
efter en förstaserie tillverkad i kina, i andra fall efter att ha givit upp
redan under prototypstadiet, eller att ha sett hur element åt andra,
som tillverkat i Kina, fallit ut. Så jag skulle inte hålla med om att Dan-
marksk och Kina-tillverkning är riktigt samma sak. Dock kan man kom-
pensera med egna insatser, det vill säga efterselektion. Då är Kina-
tillverkning inte nödvändigtvis något problem eller ens en nackdel.

Kan dock bekräfta att det är svårt att hitta någon annan asien-tillver-
kare som når upp till just Tymphanys kvalitet. De är, givet mina erfar-
enheter trots allt bäst av alla asiatiska tillverkare. Men det skall sägas
att mina erferenheter förstås inte inkluderar alla tillverkare som finns,
och att jag i bedömningen inte inkluderar någon av dem som finns i
Japan.

Slutsats - hoppas elementen är så bra som det bara går, och grattis till
alla som fått tag på några. Jag hade själv gärna köpt in dem för dubbla
priset (trots att jag ju redan har haft stora kostnader för dem) om de är
okej. Återkommer när jag vet mera.

Kan för övrigt bara hålla med Magnus om att det självklart är trevligt att
de hamnar hos vänner, om de inte har några dramatiska fel. Jag håller
tummarna.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-08-30 10:57, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-30 10:09

Så fort de kommer Ingvar så skall du få titta på dem, kanske kan det hjälpa dig att spåra dem.

Då får du chansen att välja att berätta om det är pest eller kolera.
Jag saknar dig.

KullaGullla

Inläggav KullaGullla » 2009-08-30 11:03

RogerGustavsson skrev:
KullaGullla skrev:Ino beställer välan inte i små mängder utan kör med minimisatser på 250 (500st för diskanterna) element som nästan alla andra? 250 element lär vara en rätt normal storlek på tillverkningssatserna om en inte har fått det felberättat för en.

Har det inte rapporterats om 2000 st som minimum eller något i samband med flytten av Thympany till Kina?

Jo minimum 2000/år (och då en kontinuerlig försäljning över flera år) som kan lvereras i satser om 250st (basar) elller 500st (diskanter). Men det kan ha ändrats. Det är juh nya tider. Vi hanterar inte så små mängder.

Ruben.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-08-30 11:04

Vilka är "vi"?

KullaGullla

Inläggav KullaGullla » 2009-08-30 11:06

EA_73 skrev:
KullaGullla skrev:
Lite OT: Välkommen tillbaka KullaGulla. 4 inlägg sedan 2005 var inte mycket. har du hängt mycket här på faktiskt genom åren?? Alltid kul att få lite information om nya kollegor här på faktiskt.

EDIT: och alla var gjorda idag ser jag. Du har verkligen legat lågt de senaste 4 1/2 åren.

Behövs juh bara ett lagom intresssant ämne och mer tid (konjunkturnedgång) för att trigga igång en. Annars har en läst här rätt mycket.

KullaGullla

Inläggav KullaGullla » 2009-08-30 11:09

Aerob skrev:Vilka är "vi"?

Får en inte nämna p g a NDA.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-08-30 11:10

Ännu mer spännande...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-08-30 11:16

KullaGullla skrev:

Du kanske skulle nämna i signaturen att du är branchanknuten, men har ett NDA att följa.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-08-30 11:16, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2009-08-30 11:16

KullaGullla skrev:

Tills jag har en avsändare på dig så betraktar jag det du skriver som trollande. Med tanke på innehållet och tonen i de inlägg som du skrivit hittills håller i varje fall inte jag det för otroligt att det är det du är här för att göra.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-08-30 11:24

KullaGulla: Man kan läsa policyn för faktiskt här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=120

Punkt 6 är väl den mest intressanta i sammanhanget.

Om man har en fot i branschen alltså.

KullaGullla

Inläggav KullaGullla » 2009-08-30 11:24

MagnusÖstberg skrev:
KullaGullla skrev:

Du kanske skulle nämna i signaturen att du är branchanknuten, men har ett NDA att följa.

Kunde en juh göra men jag är juh inte anknyten till denna branshen. Finns juh fler som använder högtalare än hifi-snubbarna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-08-30 11:57

boom skrev:Ring tullverkt så får man reda på tullsatsen direkt för element och reservdelar till element för dom flesta sitter bara och spekulerar och tror och tror det gör gammla kärringar melan 10-12 på söndagar

Tullsatserna kollar man mycket enkelt på deras web. Det svåra är vilket nummer som skall användas. Jag har faktiskt inte provat att ringa och fråga. De kanske enkelt kan svara, men jag är lite tveksam. Ty det finns så otroligt många nummer och olika produkter.

PS. Det var just numren som jag hade önskat i svar. Det verkade ju som om den som gjorde det tidigare inlägget visste, för han angav procenten (och det kan man inte veta utan numret).

//Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd