MagnusÖstberg skrev:Kul snubbe du är![]()
IÖ kan ju rimmligen inte veta om det skilljer, eller ens varför de finns där hos Thympany. Det blir bara kvalificerade gissningar. Det kommer Thympany att få svara för till honom...
Det jag däremot inte ville berätta var vad som skilljer Ino elementen från SLS10 som de uppenbarliggen är baserade på, åtminstonde korgenDet får ingvar berätta själv. Det är inte min buisness att förtälja vare sig jag vet eller inte.
Vad gäller QC-märkningen kan jag faktiskt citera det spontana utrycket som kom från en person igår kväll, utan att nämna några namn då han är i branchen (dock inte någon svensk):
"Are the drivers made in China or Denmark?"
- China
"Oh, then we can dissregard the QC mark, it just don´t mean shit. The drivers can still be way off spec".
Tja, det skulle betyda att Tymphany inte skulle följa deras egen kvalitetskontroll som de själva satt upp. Det är alltså ett stort kvalitetskontrollsystem som Bruel och Kjaer har utvecklat som Tymphany använder sig av. Så är inte fallet att Tymphany frångår sitt eget kvalitetssystem. Antingen blir det grönt eller rött vid kvalitetskontrollen. Blir det grönt, så lablas elementen. Tymphany gör högtalarelement åt flertalet kända fabrikanter inklusive Bang & Olufsen och med den erfarenhet jag har skaffat mig i branschen så kan jag, efter att ha sett deras kvalitetssystem, med lätthet konstatera att den kvalitetskontroll som B&O kräver och som Tymphany tillgodoser överträffar all annan kvalitetskontroll som någon annan högtalarelementtillverkare har eller någonsin har haft. Jag har aldrig sett dess motsvarighet.
Yttrandet som du refererar till gäller kanske som en tumregel för godtycklig kinesisk massproduktion som denne person tror eller t o m eller snarast troligtvis denne persons egna kinesiska produktion d v s det han själv erfarit från det företag han själv jobbar på och det är inte Tymphany. Det som sades var ju att kvalitetsstämpeln klistras dit oavsett grönt eller rött enligt kvalitetssystemet. Ett sådant förfarande har kvalitetstillverkare inte råd med och jag har själv sett hur det fungerar i praktiken och jag har inget att invända vad gäller Tymphany's kvalitetskontroll.
Jag vet ganska exakt hur produktionsförfarandet går till och således varför det kan bli överantal i produktion. Det har med beställning av antal högtalarelement samt tillverkning av antal högtalarelement samt med förutsatt utfall i kvalitetskontrollen. Är kvaliten bättre än man förutsatt så blir det ett överantal godkända högtalarelement. Dessa kan säljas till kunden direkt vid själva tillfället eller säljas till kunden vid nästa produktionstillfälle eller användas som ersättningselement om det blir underantal av godkända element vid nästkommande produktionsserie. Blir det inget mer produktionstillfälle av detta element så blir det överantal som står i inventeringslistan på varulagret. Så sker det även med mina högtalarelement. Då får man en förfrågan om man vill köpa ut dessa.
Hur högtalarelement hamnar hos Madisound kan man ju i o f spekulera i men jag säger: Det är bara att gilla läget

QC, betyder att högtalarelementen skall kontrolleras och uppfylla de krav som köparen ställer. Det kan vara samtliga parametrar som man noggrant specifiserar. Man får exemplar som man själv godkänner och sedan specar man toleranserna. Dessa toleranser ställs in med QC-systemet och varje enskilt högtalarelement mäts upp var och en för sig på samtliga specade parametrar.
Alexi skrev:QC kollar väll bara att konen rör sig fritt. Såg det på Discovery nån gång.
MvH
Peter