Moderator: Redaktörer
Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden. Men när man har apparater med
nätbrunn, då gäller inte samma sak inuti en hylskontakt eftersom kraften som fordras för att rycka loss
sladden ur en hylspropp är avsevärt mycket större än den som krävs för att rycka hela hylskontakten ur
apparatens nätbrunn.
Audiomanikern citerade någon skrev:Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta
jordledaren”. Det resonemanget stämmer då man fastansluter en nätkabel inuti en apparat.
Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden. Men när man har apparater med
nätbrunn, då gäller inte samma sak inuti en hylskontakt eftersom kraften som fordras för att rycka loss
sladden ur en hylspropp är avsevärt mycket större än den som krävs för att rycka hela hylskontakten ur
apparatens nätbrunn.
I ett sådant ”olycksfall” lossnar alltså hylskontakten ur nätbrunn och kabeln sitter kvar inuti
hylskontakten.
marbrink skrev:More O.T. then ever...
Finns det någon tråd på detta forum som inte blir O.T.? det är ju som en drös dagisbarn(en del med kunskap i fysik) som diskuterar...
Kempa74 skrev:Rätt eller fel!
Gör upp detta utanför forumet tack. Man måste värdera annat i detta fall, än huruvida en jordkabel skall vara lång eller kort. Det är inte jordkabelns längd som är det relevanta för ställningstagande.
Du Jxxxx, ta och träffa Axxx privat och diskutera detta istället. Detta är ju i praktiken envägskommunikation för att bilda opinjon som du bedriver här. Och inte något konstruktivt för att göra något åt det inträffade.
Man eller mus?
Slartibartfast skrev:marbrink skrev:More O.T. then ever...
Finns det någon tråd på detta forum som inte blir O.T.? det är ju som en drös dagisbarn(en del med kunskap i fysik) som diskuterar...
Ville vara lite OT så fort jag läste detta av herr Marbrink? Herr Marbrink en liten sak jag ville delge dig i största förtroende och med största förhoppning om ditt tillfrisknande:
Starkt utlänskt uttryck!
Hoppas du köper innebörden och sticker till något annat fora (eller bara överväger att sluta med disskussioner över fora alls) för dina underbara komentarer som den reciterade ovan. Jag skulle inte tro att någon på detta forum skulle ta dig det minsta seriöst efter att du beskrivit alla på detta forum, rakt av utan undantag, som 5 åringar med lite Fysikkunskaper!
Bara för att vi är härligt barnsliga och underbara, som du då inte kan ta del av alls - helt klart en xxxx människa- som du beter dig här på detta fora, ska vi då verkligen inte (i min mening iaf) bortse från ett sådant uttalande för våran nackdel. Inte jag iaf!! Eller så kan vi vända på det, ty fysik verkar inte vara din sak, så kan väl du lova oss att sluta använda alla saker som fysikens lagar håller i. Detta även inkluderat lagarna om kvantans sammansättning xxxxx xxxxxxxxx.
för admins: Skicka gärna ett PM om jag uttryckt mig för starkt, eller motsatsen. Jag tror att jag kan bättra mig, men detta, enbart, med brist på sådana respektlösa inlägg som det jag refererar till. Om ni inte anser jag ska försvara forumet, med dess medlemmar, säg gärna till så ska detta med omedelbar verkan sluta upp med detta!
Bara så du inte tror detta är diskutabelt (och om du tror det så kan vi säkert ta det på telefon eller på PM, varför du nu skulle behöva detta?) så hoppas jag du tar dig samman och gör som de av mig klart mer (fler än jag??) önskade själar som tyvärr avsagt sin plats på detta forum. Ta adjö helt enkelt!
Style skrev:
Förövrigt måste det vara olagligt att sälja falska JPC alldeles oavsett om det är ett registrerat varumärke eller ej. Faller rimligtvis under bedrägeri. En polisanmälan kanske? Polisen har nog viktigare saker att pyssla med men bedragaren lär sluta illa kvickt
dawen skrev:Även om det givetvis är svårt att veta vad som verkligen är rätt, och givetvis ska inte vi fungera som jury.
Fantastiskt dålig tajming av Jorma: Vem vill läsa om såna här gräl
under julhelgen? Och vem bryr sig, egentligen? Kul förresten att
Jorma-jultomte själv skriver ned värdet på sina kablar med ca 50%
då de skall säljas/köpas på begagnatmarknaden, nu vet ni som av
någon anledning köpt JPC-kablar att ni direkt tappat halva värdet!
subjektivisten skrev:Intressant att största delen här inte kunde använda dom få celler dom har kvar. Skit samma om Jorma är en idiot eller ej. Det handlar om en snubbe som säljer en vara som INTE är den varan han tar betalt för. Tror inte samma negativa syn vara om någon här köpt en beg NAD 208 som visade sig vara ett hemmabygg som var "lika bra eller förbättrad". Men, som vanligt så kommer vi inte längre på detta forum....
Dr_Tinnitus skrev:Personligen så är jag lite förvånad över att de flesta verkar invoövera sig i debatten om vem som har lurat vem och hur med namnet och påståendet om kabelns ursprung. Men att det vilktigaste av allt enligt mig, den ena kabelns felmonterade jordledare inte verkar uppröra folk särskilt mycket.
Kanske folk tar mer allvarligt på flärdfulla saker som namn pris och ursprung än på elsäkerheten?
Att montera en jordledare felaktigt och sen dessutom försvara den felaktiga monteringen med (vad jag kan förstå) rena lögner, och dessutom sälja kabeln till folk. Det är i min värld värt en kastrering med slö skridsko.....
Dr Tinnitus
Användare som besöker denna kategori: Byron och 19 gäster