Varning för kabelpirat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 22:49

Hej!

NjA* säg inte det, egentillverkade fejk-IKEA-möbler dealade utur småskum Ford Taurus på
Tjärhovsgatan hA* tjänat åtskilliga 20-lappar på, i ren vinst!

Mvh A*

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-25 22:51

Jag räknar till långt fler kablar som är sålda som JPC2.5 av denna person än vad man kan få ut av en 6 metersbit i dom mejl som hitills kommit in och den verksamheten är omfattande.
I den mejlkontakt som jag har haft med Axxx dom senaste veckorna under förtäckt namn efter att ha annonserat om JPC2.5 köpes så har han till person
1. uppgett sig ha 2 st. 1,5 meters och 1 st. 3 meters.
2. upggett sig ha 2 st. 1,5 meters och 1 st. 2,5 meters
3. uppgett sig ha 4 st. 1,5 meters, 1 st. 2 meters och 2 st. 3meters.

Hela tiden har han hävdat att detta var JPC2.5 kablar.

Så här såg svaret på en annons ut där jag kallade mig för Leif
och annonstexten på hifimagasinet så ut så här:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=14623

Svaret kom från Axxx kom några timmar senare:

>Hej!
>Jag har 4st. JPC2.5 på 1,5 och 2m och kommer att sälja minst 3st. av
>dem eftersom jag nu, på grund av ommöbleringen, behöver längre
>(likadana) nätkablar. Hur många vill Du ha?
> > > >MVH
> > > >
> > > >Axxx

Jag svarade:

>Hej Axxx!
>Jag skulle behöva fler, men en som är 3 meter.
>Men dom du vill sälja kan jag ta om priset är rätt.
>Nya kostar dom ju 875 för 1,5 meter och 980 tror jag det var för
>2meter.
> > >
> > >Mvh, Leif Awenius

Svaret från Axxx blev följande:

>Hej Leif!
>Jo, jag tror jag har också en en på 3m. Den ska jag ha 800kr för.
>1,5m tar jag 600kr för Hur många av varje vill Du ha?
> > >
> > >Axxx

När jag sedan frågade vidare:

> >Hej! ¨
> >Priset är lite högt tycker jag.
> >Brukar inte andrahandskablar hamna på ca. halva nypriset.
> >
> >Kan du kolla om du har en 3meters.
> >Du skriver att du tror dig ha en.
> >Sedan frågar du hur många jag vill ha.
> >Faktsikt så skulle jag ha användning för 2 st. 3 meters också.
> >Har du med grenlist?
> >
> >Mvh Leif

Svaret fick mig att baxna:

> >Hej Leif!
>Mina kablar kanske upplevs som dyra mendet är för att de är SE
>(Special edition) med en vattentät stickpropp i gummi i stället för >den vanliga plastproppen från Biltema. Min har även en >böjavlastning .....har kostat mer än standard utgåva men kommer ej >ihåg exakt hur mycket. Har för mig att det var 1095.- eller 1195.-

>För 2st. 3m (i fall jag har en till) måste jag ha minst 1600kr.
>På tal om andrahandsvärdet har jag svårt att tänka mig halva >nypriset med tanke på att kablarna är i absolut nyskick och har inte >förlorat nåt av sin kvalitet. Det är inte samma sak som med >CDspelare som har många rörliga delar som slits och förfaller.
>800kr för 3m är en "fair" pris.
>har ingen grenlist utan använder långa kablar istället.
>Är det alltså enbart 2st. a 3m Du vill ha?
>MVH
> >
>Axxx

Och på ytterligare en fråga från mig kommer svaret om hur många som finns:

>OK,
>Jag har nu kollat i alla fall.....2st. 3m(800kr/st), 4st
>1,5m 600kr/st) samt 1st. 2m (700kr/st)
>
>Tel: xxxx xxxx
>jag är hemma huvudsakligen efter kl. 11:00
>
>MVH
>
>Axxx

Här framkommer med alltydlighet att det är JPC2.5 kablar som är till salu fast han inte har dom i dom mängderna.
Det var en liknande mejlkonversation med dom övriga figurer som jag mejlade med Axxx och dessa kablar tillsammans med dom mängder som har kommit in till mig via mejl visar förmodligen inte hela omfattningen av dessa bedrägerier.
Jag har inte hotat Axxx anonymt som han påstår utan jag avslöjade en av mina nick för honom igår och talade klart och tydligt om att han har rättsliga eferräkningar att vänta för dessa bedrägerier.
Han får inte använda mitt namn till kabel som han har tillverkat eller terminerat.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-25 23:00

Jag tycker det verkar som att du gjort rätt Jorma och Axxx** gjort galet...

** ej A***
*** Audiomanikern****
**** Ej KabelpirA*ten!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-25 23:14

Hej!

Axxx = A*dam, A*hab, A*lex, A*men, A*ndy, A*nré, A*nti, A*rne, A*rif, A*vdi, A*xel?
(Jo, nu tog det just en tvärvändning uti ilfart ner mot söder(J) igen)

Mvh A*

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2004-12-26 00:02

Låter som en solklar ljugare ju... fy!
Varför var nu denna historia officiell igen? Missade det i svängarna...
[Edit] Missade ju ...
På nå't sätt verkar det ju som reklam för nå'n som tillverkar en bättre terminerad annars likadan kabel som Jormas om det finns personer här som inte bryr sig om den sugiga etiken "piraten" har visat ...

Kina-HIFI i ett nötskal ? Eller kanske en nisch av kabelbranschen i ett?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-26 00:14

Jaha ja, vad ska man tro om detta då....?

Ja det vete fan. Är det som Jorma säger, så är det ju skit. Är det som "kabelpiraten" säger, så är det också skit.

Vem som har rätt är svårt att avgöra då ord står mot ord, och det är svårt att avgöra vem som verkar trovärdigast. Och att vara trovärdigast är inte automatiskt att är den som har rätt, man kanske är en jäkel på att snacka och formulera sig helt enkelt. Svårt läge för juryn utan att ha testsvar från generande fläckar att gotta sig i...

Men ett par saker vill jag ändå kommentera.

För det första så förstår jag just nu efter 15 lite glögg och 3 julskinkor detta som "kabelpiraten" skrev

Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden. Men när man har apparater med
nätbrunn, då gäller inte samma sak inuti en hylskontakt eftersom kraften som fordras för att rycka loss
sladden ur en hylspropp är avsevärt mycket större än den som krävs för att rycka hela hylskontakten ur
apparatens nätbrunn.

Är detta verkligen rätt, eller har det blivit ett skrivfel? Varför skulle det vara rätt att jordledaren ska släppa först?? Är det inte i alltid så att man vill ha en ansluten jordledare i händelse att strömledarna kommer på vift? Om jordledare släpper först och sen en strömförande, ja då har man ju ingen skyddsjord??!! Är jag för full av julskinka eller...?

De andra är att detta för mig ännu en gång bara stärker min uppfattning av att kabelbranschen är mer eller mindre rutten. För hur mycket bröstade sig inte Jorma om sina kablars förträfflighet i material sammansättning och allt annat. Sen får man här se att själva kontakterna inte är mycket att skryta om, och att de kommer från ev. Biltema i ena fallet och Bauhaus i det andra. Det känns på nåt vis väldigt långt från state of the art och exklusivt.

Synd att jag inte har motsvarande kontakter eller kablar med "offshore-standard" hemma, så hade ni fått se hur det kan se ut när det verkligen är påkostade grejor med extrema krav på alla sätt.

Hur som helst, må rättvisan segra......

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2004-12-26 00:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-26 00:21

Tycker också att den där biten om skyddsjord låter misstänkt. Förstår inte riktigt vad som menas.

Jag har blivit skolad att jordledaren alltid ska vara längst, what so ever, och det av elektriker. Vad är rätt? Förstår inte varför man inte skulle vilja ha samma saker i en apparatkabel som i en stickpropp liksom.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-12-26 00:39

Jag har oxå lärt mig samma sak om skyddsjoirde att den kabeln alltid ska vara längst så att den släpper sist och hans argument håller ju inte riktigt om att kontakten släpper före kablarna om den rycks ut ur chassiet så kanske den stoppas tillbaka och då inte har någon skyddsjord längre. Så skyddsjorden skall altid vara den som släps sist det är ju därför den sitter närmast kabeln så man kan ha lika långa kabeländar och jorden får sig en fin böj.

Att han skulle vara RTV-tekniker säger ju inte ett skvatt om vad han har för kompetens innon elnäts förbindelser det enda det talar om är att han har klarat ett par teoretiska och praktiska prov på TV och/eller video apparater och/eller satelit mottagare. Jag har själv nästan RTV licens på TV missade på att jag inte han få praktik plats i tid.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-26 01:38

Audiomanikern citerade någon skrev:Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta
jordledaren”. Det resonemanget stämmer då man fastansluter en nätkabel inuti en apparat.

Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden. Men när man har apparater med
nätbrunn, då gäller inte samma sak inuti en hylskontakt eftersom kraften som fordras för att rycka loss
sladden ur en hylspropp är avsevärt mycket större än den som krävs för att rycka hela hylskontakten ur
apparatens nätbrunn.

I ett sådant ”olycksfall” lossnar alltså hylskontakten ur nätbrunn och kabeln sitter kvar inuti
hylskontakten.

Fel...! Ovanstående förutsätter att våldet mot kabeln är riktat bort från apparaten. Men om det i ställer är riktat vinkelrätt mot nätbrunnen (tex genom att man trampar på en kabel som hänger ner från bordet som apparaten står på) så dras inte kontakten ur nätbrunnen utan kabeln lossnar från kontakten. Här ger jag Jorma rätt.

Edit: Efter att ha läst resten av tråden inser jag att det behövs ett förtydligande: Jordledaren ska alltså vara längst. På så sätt är skyddsjordningen av apparatens hölje det sista som försvinner när kabeln slits loss. Man kan tänka sig det motsatta: 1. Skyddsjorden lossnar, höljet blir "flytande". 2. Därefter lossnar fasen och kommer åt det nyss losskopplade jordstiftet. Höljet blir spänningsförande, Inte bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-26 02:39

Svante

Alltså kan jag klämma i mig mer skinka och starkglögg spetsat med hembränt, utan att oroa mig?

Skyddsjorden är det sista som ska kopplas väck alltså, som jag trodde då det kändes spontant rätt i förra glöggruset......?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Kempa74

Inläggav Kempa74 » 2004-12-26 03:46

Rätt eller fel!

Gör upp detta utanför forumet tack. Man måste värdera annat i detta fall, än huruvida en jordkabel skall vara lång eller kort. Det är inte jordkabelns längd som är det relevanta för ställningstagande.

Du Jxxxx, ta och träffa Axxx privat och diskutera detta istället. Detta är ju i praktiken envägskommunikation för att bilda opinion som du bedriver här. Och inte något konstruktivt för att göra något åt det inträffade.

Man eller mus? :?
Senast redigerad av Kempa74 2004-12-27 19:28, redigerad totalt 1 gång.

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2004-12-26 08:39

Jag har köpt ett slutsteg av A i tranemo (inte Krell)
Har aldrig haft några som helst problem med detta .
Känner inte igen bilden av A som någon inbiten skojare.

PEKKA

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-12-26 08:59

marbrink skrev:More O.T. then ever...

Finns det någon tråd på detta forum som inte blir O.T.? det är ju som en drös dagisbarn(en del med kunskap i fysik) som diskuterar... 8)

Ville vara lite OT så fort jag läste detta av herr Marbrink? Herr Marbrink en liten sak jag ville delge dig i största förtroende och med största förhoppning om ditt tillfrisknande:

Starkt utlänskt uttryck!

Hoppas du köper innebörden och sticker till något annat fora (eller bara överväger att sluta med disskussioner över fora alls) för dina underbara komentarer som den reciterade ovan. Jag skulle inte tro att någon på detta forum skulle ta dig det minsta seriöst efter att du beskrivit alla på detta forum, rakt av utan undantag, som 5 åringar med lite Fysikkunskaper!

Bara för att vi är härligt barnsliga och underbara, som du då inte kan ta del av alls - helt klart en xxxx människa- som du beter dig här på detta fora, ska vi då verkligen inte (i min mening iaf) bortse från ett sådant uttalande för våran nackdel. Inte jag iaf!! Eller så kan vi vända på det, ty fysik verkar inte vara din sak, så kan väl du lova oss att sluta använda alla saker som fysikens lagar håller i. Detta även inkluderat lagarna om kvantans sammansättning xxxxx xxxxxxxxx.

för admins: Skicka gärna ett PM om jag uttryckt mig för starkt, eller motsatsen. Jag tror att jag kan bättra mig, men detta, enbart, med brist på sådana respektlösa inlägg som det jag refererar till. Om ni inte anser jag ska försvara forumet, med dess medlemmar, säg gärna till så ska detta med omedelbar verkan sluta upp med detta!

Bara så du inte tror detta är diskutabelt (och om du tror det så kan vi säkert ta det på telefon eller på PM, varför du nu skulle behöva detta?) så hoppas jag du tar dig samman och gör som de av mig klart mer (fler än jag??) önskade själar som tyvärr avsagt sin plats på detta forum. Ta adjö helt enkelt!

On Topic!

Jorma, jag mer eller mindre ogillar (vill inte använda ett mkt starkare ord efter det ovan skrivna till en underbar människa) konceptet att tjäna pengar på skitsaker. Men det är inte vad denna tråd handlar om, jag tycker verkligen inte synd om dig! Men varumärkesintrång är inte mkt att bråka om. En polisanmälan vore det enda rätta, så skulle dessutom disskussionen bli så mkt kortare! Alla skulle kunna få läsa alla inblandades mail/utsagor och därefter få läsa domen. Är den till din favör, så känner jag inte att jag skrivit orätt. Om den på något vis skulle vara till din nackdel.... så ska vi inte tala mer om saken just nu.
Men som dina utlägg nu ser ut, är det ett utspel mot en person på en väldigt liten ort, och detta är kanske inte helt klockrent! Om han gjort pengar på ditt namn, så skulle du antagligen få igen både pengar och ditt namn på ett klart mkt bättre vis, än att ränna till de olika HIFIfora som nu. Antingen skicka ett mail till denne Axxxx* och red ut sakerna, polisanmäl, eller skit i det hela!!
Hur skulle det se ut om ett mer internationellt respekterat bolag gjorde en liknande undersökning eller gick ut med pressmedelanden som du? Och om det bara var för ditt trängande behov av att synas hos de inbitna hifimänniskorna kan jag tipsa dig om att ett varumärkesintrång, med stor säkerhet skulle ge dig mkt större publicitet via Expressen!

Jorma, jag hoppas dock du inte ser mig som alltför negativ till din tråd. Jag vart dock lite mörk till sinnes när denne marbrink tog ställning, men ag hoppas jag annars bara dragit ut min egna uppfattning i frågan, och det har jag gjort på egna preferenser! Jag gillar nyskapande företag som kan tjäna pengar på tokroliga branscher, som ditt kanske? Och vill på intet vis förkasta kablarnas inverkan innan jag sett hur vackra dom skulle ligga bakom min elektronik. Men böveln, vad jag inte gillar killen som verkar gjort detta emot dig!

Lycka till i den kommande processen, eller vad det nu blir, och hoppas du har en trevlig fortsättning!

Mvk Jocke

*Axxxx inte densamme som A*, i mina ögon iaf!

Modererade bort lite.
/ae
admin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-26 11:38

Kempa74 skrev:Rätt eller fel!

Gör upp detta utanför forumet tack. Man måste värdera annat i detta fall, än huruvida en jordkabel skall vara lång eller kort. Det är inte jordkabelns längd som är det relevanta för ställningstagande.

Du Jxxxx, ta och träffa Axxx privat och diskutera detta istället. Detta är ju i praktiken envägskommunikation för att bilda opinjon som du bedriver här. Och inte något konstruktivt för att göra något åt det inträffade.

Man eller mus? :?

Varför det? Det är väl intressant att höra även detta. Inte för att jag kommer att köpa en nätsladd för 1kkr+ för det, utan bara för att höra vad som är på gång. Det är alltid trevligt när kablar blir dissikerade, och nu var det ju J* själv som gjorde det. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-26 11:47

Kempa 74

Håller med dig, det är inte ett enskilt forums sak att döma folk
och leka jury, det finns det instanser för. Detta ska lösas privat mellan de som är berörda, men det är väl publiciteten man vill åt tyvärr

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-12-26 11:48

Fantastiskt dålig tajming av Jorma: Vem vill läsa om såna här gräl
under julhelgen? Och vem bryr sig, egentligen? Kul förresten att
Jorma-jultomte själv skriver ned värdet på sina kablar med ca 50%
då de skall säljas/köpas på begagnatmarknaden, nu vet ni som av
någon anledning köpt JPC-kablar att ni direkt tappat halva värdet!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-26 11:50

Hotspur: :lol: Good point!
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-12-26 11:58

Hotspur

Så sant så, ett erkännande som man inte trodde skulle förekomma.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-26 12:01

Han kanske skulle bli säljare hos J? :wink:

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2004-12-26 12:32

Slartibartfast skrev:
marbrink skrev:More O.T. then ever...

Finns det någon tråd på detta forum som inte blir O.T.? det är ju som en drös dagisbarn(en del med kunskap i fysik) som diskuterar... 8)

Ville vara lite OT så fort jag läste detta av herr Marbrink? Herr Marbrink en liten sak jag ville delge dig i största förtroende och med största förhoppning om ditt tillfrisknande:

Starkt utlänskt uttryck!

Hoppas du köper innebörden och sticker till något annat fora (eller bara överväger att sluta med disskussioner över fora alls) för dina underbara komentarer som den reciterade ovan. Jag skulle inte tro att någon på detta forum skulle ta dig det minsta seriöst efter att du beskrivit alla på detta forum, rakt av utan undantag, som 5 åringar med lite Fysikkunskaper!

Bara för att vi är härligt barnsliga och underbara, som du då inte kan ta del av alls - helt klart en xxxx människa- som du beter dig här på detta fora, ska vi då verkligen inte (i min mening iaf) bortse från ett sådant uttalande för våran nackdel. Inte jag iaf!! Eller så kan vi vända på det, ty fysik verkar inte vara din sak, så kan väl du lova oss att sluta använda alla saker som fysikens lagar håller i. Detta även inkluderat lagarna om kvantans sammansättning xxxxx xxxxxxxxx.

för admins: Skicka gärna ett PM om jag uttryckt mig för starkt, eller motsatsen. Jag tror att jag kan bättra mig, men detta, enbart, med brist på sådana respektlösa inlägg som det jag refererar till. Om ni inte anser jag ska försvara forumet, med dess medlemmar, säg gärna till så ska detta med omedelbar verkan sluta upp med detta!

Bara så du inte tror detta är diskutabelt (och om du tror det så kan vi säkert ta det på telefon eller på PM, varför du nu skulle behöva detta?) så hoppas jag du tar dig samman och gör som de av mig klart mer (fler än jag??) önskade själar som tyvärr avsagt sin plats på detta forum. Ta adjö helt enkelt!

OJ! Det var lite väl aggressivt måste jag säga! 8)
Menar du att jag bara bidragit med negativa synpunkter på detta forum eller?
Mitt inlägg kanske var lite oschysst, men det har kommit flera långt värre inlägg på det här forumet. Dessutom bör man inte ta ett sådant inlägg jag skrev allt för allvarligt då det var till merdelen skämt. Om du läser mitt inlägg noga så ser du också att jag skriver att jag inte beskriver alla som dagisbarn med fysikkunskaper. Det är bara en del som har det. Jag är väl ett av dagisbarnen utan fysikkunskaper. 8)

Att du uppmanar mig att lämna forumet är riktigt lågt.. :evil:
Jag orkar inte vräka ur mig lika mycket mycket smörja som du så jag slutar här. Fattar inte att du orkade lägga ner så mycket energi på ett meningslöst inlägg.

Förresten, ta inte allt på så fullt allvar i fortsättningen!

Om du har något mer att säga tar vi det över PM då vi inte ska skita ner den här tråden något mer...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-26 12:41

Style skrev:
Förövrigt måste det vara olagligt att sälja falska JPC alldeles oavsett om det är ett registrerat varumärke eller ej. Faller rimligtvis under bedrägeri. En polisanmälan kanske? Polisen har nog viktigare saker att pyssla med men bedragaren lär sluta illa kvickt

Om JPC inte är reggat och varumärkesskyddat, vad menas då med falsk och äkta JPC kabel? Låt säga att jag hittar på ett namn XXXXX, och säljer egentillverkade kablar under det namnet. Är det falska kablar då bara för att jag inte reggat namnet hos PRV? Är kablarna från en annan tillverkare som gör likadant (säljer kablar som heter XXXXX utan att ha varumärkesskyddat namnet) mer äkta än mina? Om säljaren i detta fall bara använt sig av beskrivningen "JPC" och inte uttryckligen skrivit "Jorma Power Chord" så kan det nog inte klassas som bedrägeri om inte Jorma har patenterat just "JPC". Jag kan heller inte tro att "JPC" i folkmun är förknippat med "Jorma Power Chord" så till den grad att det kan betraktas som allmän kännedom och därmed kallas bedrägeri. Om säljaren däremot påstår att det är en Jorma Power Chord så är det ju en annan sak.

Jag förstår dock ditt syfte här Jorma; du vill så klart hjälpa folk som kan ha blivit lurade (medvetet eller omedvetet) att tro att de köpt en av dina JPC-kablar, samt ge dem tips om hur man skiljer en äkta Jorma från en falsk. Jag är dock förvånad över det omständliga förfarandet: att man måste skruva upp kontakter och mäta längderna på resp ledare eller liknande för att avgöra om man har en äkta eller falsk Jormakabel i sin ägo. Borde det inte räcka med att bara koppla in dem i sin HiFi-anläggning och lyssna på dem och därefter konstatera att den äkta kabeln gräver minst en oktav djupare i basen, öppnar upp en kolossal ljudbild, ger fantastisk detaljskärpa och en knäpptyst kolsvart bakgrundssvärta, medans den falska bara låter platt och tråkig i jämförelse? Kommentar, Jorma?

edit: stavfel

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-26 12:44

:lol: :lol: :lol:

Detta är nog den bästa kabeltråden någonsin!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-26 14:02

Kempa74: Jag tycker det är bra att det tas upp att jordledaren alltid ska vara längst. Jag tror inte att det varit uppe på det här forumet tidigare.

Jag vill inte ha strömförande apparatur. Vill du?

Även om J och A gjorde upp det här privat så kan ju inte J veta att A slutat upp att sälja kabel i hans namn, eller hur, och därför är det väl okej att han varnar för detta?

Även om det givetvis är svårt att veta vad som verkligen är rätt, och givetvis ska inte vi fungera som jury.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-26 14:10

dawen skrev:Även om det givetvis är svårt att veta vad som verkligen är rätt, och givetvis ska inte vi fungera som jury.

Jovisst ska vi det! Och Mats är domare, för han är ju Gud.

Gud Jol

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-27 01:06

under julhelgen? Och vem bryr sig, egentligen? Kul förresten att
Jorma-jultomte själv skriver ned värdet på sina kablar med ca 50%
då de skall säljas/köpas på begagnatmarknaden, nu vet ni som av
någon anledning köpt JPC-kablar att ni direkt tappat halva värdet!

:lol: :lol: :lol:

Det skulle ju vara väldigt lustigt om Tranemo mannen hann varumäekssydda JPC innan Jorma :lol: :lol: :lol: :lol:

Jag kanske skulle göra det imorgon :wink:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-30 01:08

under julhelgen?

Det var ju Jultomten som annonserade kablarna på Hifimagasinet så då passade Julen bra tyckte jag. Jultomten behövde något trevligt att koplla till och läsa på julaftonens kväll.
:D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-12-30 04:11

Intressant att största delen här inte kunde använda dom få celler dom har kvar. Skit samma om Jorma är en idiot eller ej. Det handlar om en snubbe som säljer en vara som INTE är den varan han tar betalt för. Tror inte samma negativa syn vara om någon här köpt en beg NAD 208 som visade sig vara ett hemmabygg som var "lika bra eller förbättrad". Men, som vanligt så kommer vi inte längre på detta forum....
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2004-12-30 08:45

subjektivisten skrev:Intressant att största delen här inte kunde använda dom få celler dom har kvar. Skit samma om Jorma är en idiot eller ej. Det handlar om en snubbe som säljer en vara som INTE är den varan han tar betalt för. Tror inte samma negativa syn vara om någon här köpt en beg NAD 208 som visade sig vara ett hemmabygg som var "lika bra eller förbättrad". Men, som vanligt så kommer vi inte längre på detta forum....

Mycket bra skrivet! Snubben får skaffa sig ett annat extrajobb. Det
enda som är bra med den här historien är annars att den visar att " kabelmarknaden " stinker.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-12-30 11:31

Personligen så är jag lite förvånad över att de flesta verkar invoövera sig i debatten om vem som har lurat vem och hur med namnet och påståendet om kabelns ursprung. Men att det vilktigaste av allt enligt mig, den ena kabelns felmonterade jordledare inte verkar uppröra folk särskilt mycket.

Kanske folk tar mer allvarligt på flärdfulla saker som namn pris och ursprung än på elsäkerheten?

Att montera en jordledare felaktigt och sen dessutom försvara den felaktiga monteringen med (vad jag kan förstå) rena lögner, och dessutom sälja kabeln till folk. Det är i min värld värt en kastrering med slö skridsko.....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-12-30 12:07

Dr_Tinnitus skrev:Personligen så är jag lite förvånad över att de flesta verkar invoövera sig i debatten om vem som har lurat vem och hur med namnet och påståendet om kabelns ursprung. Men att det vilktigaste av allt enligt mig, den ena kabelns felmonterade jordledare inte verkar uppröra folk särskilt mycket.

Kanske folk tar mer allvarligt på flärdfulla saker som namn pris och ursprung än på elsäkerheten?

Att montera en jordledare felaktigt och sen dessutom försvara den felaktiga monteringen med (vad jag kan förstå) rena lögner, och dessutom sälja kabeln till folk. Det är i min värld värt en kastrering med slö skridsko.....

Dr Tinnitus

Jo det är väl allvarligt men det händer även att etablerade kedjor säljer saker som man får ta tillbaka av elsäkerhetsmässiga skäl. Det är inte olagligt att göra fel, dock att medvetet vilseleda. Dock så säljer inte Ikea soffor som man låter folk förstå att dom är Dux soffor och sedan ursäktar sig med att man inte hann med och informera eller att sofforna faktiskt är bättre än Dux. Registrerat namn eller inte, kunden får inte det han tror att han köper. Tvehågsna borde inse att det är en form av bedrägeri oavsett produkt. Folk som i viss mån försvarar det inträffade är förmodligen "kabelhatare" eftersom dom inte tycker det är helt förkastligt. Köper man en JPC 2.5 förstås det i HIFI kretsar i Sverige med att man får en Jorma JPC 2.5 som är använd men i original skick om inget annat anges.
Sen om Jorma's grejor är prisvärda eller inte hör inte hit.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi