Det här med DIY-basar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-01 14:38

Är det någon som byggt basar att ha som underdel till piP? Låt säga då 50 cm höga som är den rekommenderade höjden. Kan man isf bygga sådana med låt oss säga dubbla basar i?

Skulle detta möjligtvis bli bra?

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-01 14:46

Visst kan man göra dem som stativ.
Antingen så kan du ju göra breda lådor med frontmonterade element, eller så gör du dem lika breda som Piparna och sidomonterar elementen.
Nu vet jag inte hur breda Pip är, men det borde gå då SLS inte bygger så vårdslöst på djupet.

Sido monterat kan du lägga mycket kärlek på framstycket på baslådorna så de matchar fasningarna på piparna, även kanske försänka elementen och göra en MDF ring med tyg som du väller in i lådan.
Eller nåt annat kanske?

Fler förslag någon?

Mvh
Patrik

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-01 14:50

Jo jag hade då tänkt mig samma bredd som baffeln på piP och sidomonterade basar. Jag tror det skulle bli snyggt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-01 15:07

Nefilim skrev:Är det någon som byggt basar att ha som underdel till piP? Låt säga då 50 cm höga som är den rekommenderade höjden. Kan man isf bygga sådana med låt oss säga dubbla basar i?

Mina basar från högtalartävlingen är drygt 50 cm höga, på ungefär max vad som är rekommenderat för piP.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 178#317178

Det är alltså inte sidomonterade basar utan nedåtriktade långslagiga 6,5"-element som tyvärr är utgågna.
Det finns dock nytillverkade element med liknande konstruktion, och liknande parametrar att köpa från Kanada.

Själv skulle jag nog gå på fyra slutna lådor med LT-lösning om jag skulle bygga nytt, men det beror ju på hur enkelt man vill att det ska vara.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-01 15:12

Nefilim skrev:Jo jag hade då tänkt mig samma bredd som baffeln på piP och sidomonterade basar. Jag tror det skulle bli snyggt.

Om den ska ha samma bredd och djup som piP så blir det ju inte så hemskt mycket större volym än 15 liter när den är 50 cm hög, vilket kanske räcker till en 8" LT-konstruktion, i alla fall om man bygger fler än två.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-01 15:18

Ska du göra dem lika djupa som piparna också eller ska de bli lite djupare? Mot väggen tänker jag då, tror det kan bli jäkligt fräckt med lådor i exakta dimensioner.

Tänkte bara på vilka mått som det handlar om.
Vet inte vad volymen kan tänkas bli, men om du ska bygga de såpass små som till två 10" då skulle jag nog personligen gå den kompenserade vägen med LT.
Efter som du kan inte labba med volymen, annat än med mera eller mindre fyllning i lådan.

Har du några mått så är det ju lätt att göra några snabba simuleringar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-01 15:20

paa skrev:
Nefilim skrev:Är det någon som byggt basar att ha som underdel till piP? Låt säga då 50 cm höga som är den rekommenderade höjden. Kan man isf bygga sådana med låt oss säga dubbla basar i?

Mina basar från högtalartävlingen är drygt 50 cm höga, på ungefär max vad som är rekommenderat för piP.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 178#317178

Det är alltså inte sidomonterade basar utan nedåtriktade långslagiga 6,5"-element som tyvärr är utgågna.
Det finns dock nytillverkade element med liknande konstruktion, och liknande parametrar att köpa från Kanada.

Själv skulle jag nog gå på fyra slutna lådor med LT-lösning om jag skulle bygga nytt, men det beror ju på hur enkelt man vill att det ska vara.

Grymt trevliga byggen :)
coola moduler, och jag gillar motiven... :P

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-01 15:25

Alternativet till SLS är att trycka in XXLS 10" i en sådan låda för de behöver inte så stor volym för att gå långt ner i både f0 och Q.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-01 22:36

Gjorde några snabba simuleringar, med både 1 och 2 10" XXLS element i en låda på ca 15 liter.
Det är faktiskt görbart, det enda är att det kommer att bli ett relativt högt tryck i lådan. Ca 166dB vid full drift
Så det måst nog stagas ordentligt så den inte exploderar. :wink:
Men ligger du på mera moderata lyssnings nivåer så tror jag iallafall att det kommer att fungera bra.

Lådan var till och med lite för stor för bara en bas, Q värdet blev bättre med 2 stycken och lådan fylld men inte packat med tex rockwool eller liknande.
Det behövdes bara kompenseras ca13,5dB vilket är ungefär där jag hamnade med SLS basprojektet, och det går alldeles utmärkt.

Ja det vara bara ett förslag som sagt.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-01 22:52

avr7000 skrev:3 st såna här i varje låda är oxå bra...

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1462

Sök efter byggprojektet "Abyss" från tidiningen High Fidelity

Är dom bra?

Jag har tittat på dem från och till genom åren, och funderat på om de funkar eller om det handlar om ormolja :) !?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-01 23:43

SlaitH skrev:Gjorde några snabba simuleringar, med både 1 och 2 10" XXLS element i en låda på ca 15 liter.
Det är faktiskt görbart, det enda är att det kommer att bli ett relativt högt tryck i lådan. Ca 166dB vid full drift
Så det måst nog stagas ordentligt så den inte exploderar. :wink:
Men ligger du på mera moderata lyssnings nivåer så tror jag iallafall att det kommer att fungera bra.

Lådan var till och med lite för stor för bara en bas, Q värdet blev bättre med 2 stycken och lådan fylld men inte packat med tex rockwool eller liknande.
Det behövdes bara kompenseras ca13,5dB vilket är ungefär där jag hamnade med SLS basprojektet, och det går alldeles utmärkt.

Ja det vara bara ett förslag som sagt.

Mvh
Patrik
Fy vilken trist dist det ger..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-02 06:27

Kul med ert engagemang boys.. :)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-02 06:29

Jo den kan bli rätt så hög ser det ut som.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-02 08:40

SlaitH skrev:Alternativet till SLS är att trycka in XXLS 10" i en sådan låda för de behöver inte så stor volym för att gå långt ner i både f0 och Q.

det elementet + ca 40 liter låd och LT så kan det blir trevligt... 8)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-02 08:42

Vad är SLS för element dåra? :oops:

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Det här med DIY-basar

Inläggav steveo1234 » 2009-09-02 09:14

Nefilim skrev:Jag är mycket intresserad av hifi och musik. (Inte tidningen). Men har länge varit sugen på att bygga egna basar till mina piP. Ska tillägga att jag aldrig byggt högtalare själv, och vad jag förstått behöver man inte något delningsfilter till sådana om man använder hembiostärkaren till dessa. Naturligtvis förstår jag att jag måste ha ett extra slutsteg till drivningen.

Någon som har förslag på bra och prisvärda element? Budget inte mer än 6000:-

Två basar men helst fyra skulle kanske vara bra.

Tacksam för tips och råd, och gärna länkar till byggbeskrivningar.

Användningsområde och begränsningar?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-02 09:42

DVD-ai skrev:
SlaitH skrev:Alternativet till SLS är att trycka in XXLS 10" i en sådan låda för de behöver inte så stor volym för att gå långt ner i både f0 och Q.

Jag tror att XXLS:en skulle få ett extrem lågt Q i den lådan, runt 0,3 och då måste man förstärka ända från delningfrekvens och ner till DC för att få upp q värdet ordentligt.
Det känns som slöseri med både slaglängd och effekt i förstärkaren.

Men det verkar vara ett element som trivs bra i mindre lådor, men det blir på bekostnad av det inre lådtrycket som kan bli lite högt. Som ett brev på posten så får man ju högre distortion då.
Nu kan inte jag påstå att jag har hört ett system med strax över 3% dist. Det kanske är lätt hörbart eller så upplever man inte så stor skillnad mot 1%.

Det kanske någon annan kan svara på?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-02 10:15

Man behöver inte förstärka ner till DC, eftersom rummet kommer ge tillskott i djupbasen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-02 10:20

SlaitH skrev:
DVD-ai skrev:

Jag tror att XXLS:en skulle få ett extrem lågt Q i den lådan, runt 0,3 och då måste man förstärka ända från delningfrekvens och ner till DC för att få upp q värdet ordentligt.
Det känns som slöseri med både slaglängd och effekt i förstärkaren.

Men det verkar vara ett element som trivs bra i mindre lådor, men det blir på bekostnad av det inre lådtrycket som kan bli lite högt. Som ett brev på posten så får man ju högre distortion då.
Nu kan inte jag påstå att jag har hört ett system med strax över 3% dist. Det kanske är lätt hörbart eller så upplever man inte så stor skillnad mot 1%.

Det kanske någon annan kan svara på?

Jag höftade... ;)
menade att lådan ska var större än 15 liter i vilket fall, 24-40 liter, vad dom nu råkar passa bra och så kör man med LT så blir det fin fint ;)

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-09-02 11:43

Ok då hajjar jag.

Ja jag tror att det kanske hade fungerar bra , med 2 stycken såna i en relativt kompakt låda hade det gå att plocka ut ganska redig bas.
Med både torrhet, djup och pondus.

Nä det är sant magnus det behöver man faktiskt inte, men då bör man väl ha koll på hur mycket det aktuella rummet tillför?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-02 13:51

Nefilim skrev:Vad är SLS för element dåra? :oops:

http://www.tymphany.com/categories/peer ... woofer/sls
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-02 13:59

Är det svårt att använda google?
Jag saknar dig.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-02 14:00

MagnusÖstberg skrev:

Japp! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-09-02 14:21

MagnusÖstberg skrev:

Är det "rätt" att använda Google när man har tillgång till ett högkvalitativt forum som faktiskt.se?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-02 14:25

diesel skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Är det "rätt" att använda Google när man har tillgång till ett högkvalitativt forum som faktiskt.se?
Ja, om man undrar över något som något skrivit.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-02 14:26

Det står för övrigt i det första inlägget som kom med ett detaljerat svar.
Dessutom med en förklaring av Aerob, till varför det var svårt att hitta på
den länkade hemsidan.
2021 maj på Spotify

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-02 14:39

shifts skrev:Det står för övrigt i det första inlägget som kom med ett detaljerat svar.
Dessutom med en förklaring av Aerob, till varför det var svårt att hitta på
den länkade hemsidan.

F'låt.. :oops:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-02 14:39

Fast en del av vitsen med ett delat system är att man kan ställa basmodulerna någon annanstans än under toppsystemen. Är inte alls säkert att bästa platsen för basmodulerna är under piP, förmodligen tvärtom... Det hade annars kunnat varit billigare/enklare att köpa t.ex. pi60 istället för piP+basmoduler+extra förstärkeri.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-02 14:44

paa skrev:Om den ska ha samma bredd och djup som piP så blir det ju inte så hemskt mycket större volym än 15 liter när den är 50 cm hög, vilket kanske räcker till en 8" LT-konstruktion, i alla fall om man bygger fler än två.

15 liter är heller inte så mycket mera än de 10 liter som piP redan har. Lite större vill man nog ha då piP redan har rätt maxad för sin storlek. Tror nog en "hemkörd" lösning på 15 liter ger för lite "addition" till piP...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-02 14:46

Nefilim skrev:F'låt.. :oops:

Haha, nej nej, men nu vet du ju var! :D
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum