Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev:Är det någon som byggt basar att ha som underdel till piP? Låt säga då 50 cm höga som är den rekommenderade höjden. Kan man isf bygga sådana med låt oss säga dubbla basar i?
Skulle detta möjligtvis bli bra?
Nefilim skrev:Jo jag hade då tänkt mig samma bredd som baffeln på piP och sidomonterade basar. Jag tror det skulle bli snyggt.
paa skrev:Nefilim skrev:Är det någon som byggt basar att ha som underdel till piP? Låt säga då 50 cm höga som är den rekommenderade höjden. Kan man isf bygga sådana med låt oss säga dubbla basar i?
Mina basar från högtalartävlingen är drygt 50 cm höga, på ungefär max vad som är rekommenderat för piP.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 178#317178
Det är alltså inte sidomonterade basar utan nedåtriktade långslagiga 6,5"-element som tyvärr är utgågna.
Det finns dock nytillverkade element med liknande konstruktion, och liknande parametrar att köpa från Kanada.
Själv skulle jag nog gå på fyra slutna lådor med LT-lösning om jag skulle bygga nytt, men det beror ju på hur enkelt man vill att det ska vara.
avr7000 skrev:3 st såna här i varje låda är oxå bra...
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1462
Sök efter byggprojektet "Abyss" från tidiningen High Fidelity
Fy vilken trist dist det ger..SlaitH skrev:Gjorde några snabba simuleringar, med både 1 och 2 10" XXLS element i en låda på ca 15 liter.
Det är faktiskt görbart, det enda är att det kommer att bli ett relativt högt tryck i lådan. Ca 166dB vid full drift
Så det måst nog stagas ordentligt så den inte exploderar.![]()
Men ligger du på mera moderata lyssnings nivåer så tror jag iallafall att det kommer att fungera bra.
Lådan var till och med lite för stor för bara en bas, Q värdet blev bättre med 2 stycken och lådan fylld men inte packat med tex rockwool eller liknande.
Det behövdes bara kompenseras ca13,5dB vilket är ungefär där jag hamnade med SLS basprojektet, och det går alldeles utmärkt.
Ja det vara bara ett förslag som sagt.
Mvh
Patrik
Nefilim skrev:Jag är mycket intresserad av hifi och musik. (Inte tidningen). Men har länge varit sugen på att bygga egna basar till mina piP. Ska tillägga att jag aldrig byggt högtalare själv, och vad jag förstått behöver man inte något delningsfilter till sådana om man använder hembiostärkaren till dessa. Naturligtvis förstår jag att jag måste ha ett extra slutsteg till drivningen.
Någon som har förslag på bra och prisvärda element? Budget inte mer än 6000:-
Två basar men helst fyra skulle kanske vara bra.
Tacksam för tips och råd, och gärna länkar till byggbeskrivningar.
DVD-ai skrev:SlaitH skrev:Alternativet till SLS är att trycka in XXLS 10" i en sådan låda för de behöver inte så stor volym för att gå långt ner i både f0 och Q.
det elementet + ca 40 liter låd och LT så kan det blir trevligt...
SlaitH skrev:DVD-ai skrev:SlaitH skrev:Alternativet till SLS är att trycka in XXLS 10" i en sådan låda för de behöver inte så stor volym för att gå långt ner i både f0 och Q.
det elementet + ca 40 liter låd och LT så kan det blir trevligt...
Jag tror att XXLS:en skulle få ett extrem lågt Q i den lådan, runt 0,3 och då måste man förstärka ända från delningfrekvens och ner till DC för att få upp q värdet ordentligt.
Det känns som slöseri med både slaglängd och effekt i förstärkaren.
Men det verkar vara ett element som trivs bra i mindre lådor, men det blir på bekostnad av det inre lådtrycket som kan bli lite högt. Som ett brev på posten så får man ju högre distortion då.
Nu kan inte jag påstå att jag har hört ett system med strax över 3% dist. Det kanske är lätt hörbart eller så upplever man inte så stor skillnad mot 1%.
Det kanske någon annan kan svara på?
Är det svårt att använda google?Nefilim skrev:Vad är SLS för element dåra?
Ja, om man undrar över något som något skrivit.diesel skrev:MagnusÖstberg skrev:Är det svårt att använda google?Nefilim skrev:Vad är SLS för element dåra?
Är det "rätt" att använda Google när man har tillgång till ett högkvalitativt forum som faktiskt.se?
shifts skrev:Det står för övrigt i det första inlägget som kom med ett detaljerat svar.
Dessutom med en förklaring av Aerob, till varför det var svårt att hitta på
den länkade hemsidan.
Nefilim skrev:Är det någon som byggt basar att ha som underdel till piP? Låt säga då 50 cm höga som är den rekommenderade höjden. Kan man isf bygga sådana med låt oss säga dubbla basar i?
paa skrev:Om den ska ha samma bredd och djup som piP så blir det ju inte så hemskt mycket större volym än 15 liter när den är 50 cm hög, vilket kanske räcker till en 8" LT-konstruktion, i alla fall om man bygger fler än två.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster