Förslag på kul saker man kan göra med ett litet element?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-01 23:54

Och nu har jag spelat sönder mitt första element ...... 8O

Satt och kollade på överstyrningsdioden, tutade in toner med olika frekvenser, det fortsatte lysa blått men ljudet försvann ..... :lol: :lol:

Avbrott spole ..... tur man köpte en helt flak med element.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2009-09-01 23:55

Jag antar att BOSSO är uträknade efter de äldre glädjespec:en med ex Fs: 82Hz.

För när man kolla i BB6 med dessa specs så blire inte så bra med BOSSO måtten. Sedan så sticker kurvan upp med 10db efter 1000hz , fast det lär väl vara programmet som spökar... ( med alla konstruktioner)

Specs:
http://www.tymphany.com/tg9fd-10-04

Eller finns det uppmätta parametrar? Behöver hjälp, sitter här å klurar på låd volymer! :)

/ Tim![/url]

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-02 08:33

Timpolanen skrev:Jag antar att BOSSO är uträknade efter de äldre glädjespec:en med ex Fs: 82Hz.

För när man kolla i BB6 med dessa specs så blire inte så bra med BOSSO måtten. Sedan så sticker kurvan upp med 10db efter 1000hz , fast det lär väl vara programmet som spökar... ( med alla konstruktioner)

Specs:

Eller finns det uppmätta parametrar? Behöver hjälp, sitter här å klurar på låd volymer! :)

/ Tim![/url]

Som jag förklarade för dig tidigare (och du lyssnade... ?! :wink: ) så beror nöjningen dels på baffelsteg och på att elementet har en höjning upp i frekvens redan utan baffel stöd.
Denn höjning som du ser i programmet är helt beroende på baffelns form och dimmensioner och placeringen på baffeln (därför du ska använda Edge fö att beräkna baffelsteg)
Sedan så till den viktigaste grejen, just denna med vinklad baffel...
den är vinklad för att med hjälp av elementets naturlig riktverkan vid höga frekvenser, hjälpa till att dämpa diskanten och få ner den till en linjär respons.
Alltså... sitter du med elementet riktad rakt mot dig så kommer du att få en förhöjd diskant, men vinklar du då att elementet så att du sitter lite Off axis så kommer responsen att börja falla av upp i frekvens, om resultatet blir en jämn respons.
Därav den vinklade baffeln på Mupps :)

sedan så kan man ju kompencera detta på annat sätt, men hjälp av filterkompensation, men lättast och på sätt och vis bäst är att göra som på Mupps.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-02 09:22

phon skrev:Och nu har jag spelat sönder mitt första element ...... 8O

Satt och kollade på överstyrningsdioden, tutade in toner med olika frekvenser, det fortsatte lysa blått men ljudet försvann ..... :lol: :lol:

Avbrott spole ..... tur man köpte en helt flak med element.

Vilken effekt ungefär kan det ha varit?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-02 10:18

Jo, kör man toner så får man vara försiktig... :roll:

tråkigt att den gick sönder, lilal stackarn, man mås nästan dåligt när dom små pluttarna mister livet.. :cry:

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2009-09-02 11:11

DVD-ai skrev:
Timpolanen skrev:Jag antar att BOSSO är uträknade efter de äldre glädjespec:en med ex Fs: 82Hz.

Specs:

/ Tim![/url]

Som jag förklarade för dig tidigare (och du lyssnade... ?! :wink: ) så beror nöjningen dels på baffelsteg och på att elementet har en höjning upp i frekvens redan utan baffel stöd.
Denn höjning som du ser i programmet är helt beroende på baffelns form och dimmensioner och placeringen på baffeln (därför du ska använda Edge fö att beräkna baffelsteg)
den är vinklad för att med hjälp av elementets naturlig riktverkan vid höga frekvenser, hjälpa till att dämpa diskanten och få ner den till en linjär respons.
Alltså... sitter du med elementet riktad rakt mot dig så kommer du att få en förhöjd diskant, men vinklar du då att elementet så att du sitter lite Off axis så kommer responsen att börja falla av upp i frekvens, om resultatet blir en jämn respons.

sedan så kan man ju kompencera detta på annat sätt, men hjälp av filterkompensation, men lättast och på sätt och vis bäst är att göra som på Mupps.

Jojo jusste! Men gör en BOSSO kopia i BB6 å kolla hur baskurvan ser ut. (med 115Hz)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-02 11:20

Timpolanen skrev:Eller finns det uppmätta parametrar? Behöver hjälp, sitter här å klurar på låd volymer! :)

/ Tim![/url]
Volymerna diffar inte nämnvärt. Det tas fram ett Bosso-element just nu ialalfall. Jag har kört med elementet i 3,5L portad låda med tillhörande filter om 18uF+1,5mH+2,5ohm parallellkopplat i serie med elementet.

Det gav ett resultat om +/-1 db mellan 300 och 10Khz
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-02 11:23

Timpolanen skrev:
DVD-ai skrev:

Specs:

/ Tim![/url]

Jojo jusste! Men gör en BOSSO kopia i BB6 å kolla hur baskurvan ser ut. (med 115Hz)

Mjoo, men programmet stämmer ju inte så bra med verkligheten... :D
Det vet du, har jag erfarat själv med dina SLS lådor, och vi har ju mätt dom också...
Väldigt stor skillnad på vad programmet säger och hur dom verkligen presterar, programmet är till för att ge en fingervisning anser jag, snarare än en helt färdig och korrekt graf.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-02 11:24

MagnusÖstberg skrev:
Timpolanen skrev:Eller finns det uppmätta parametrar? Behöver hjälp, sitter här å klurar på låd volymer! :)

/ Tim![/url]
Volymerna diffar inte nämnvärt. Det tas fram ett Bosso-element just nu ialalfall. Jag har kört med elementet i 3,5L portad låda med tillhörande filter om 18uF+1,5mH+2,5ohm parallellkopplat i serie med elementet.

Det gav ett resultat om +/-1 db mellan 300 och 10Khz

men skulle det inte vara 0,25mH, 1-3ohm Rtot och typ en annan konding än 18uF.

Men du kanske gjorde en annan lådkonstruktion ? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-02 11:28

Jo, klart det var 0,25mH :)

Skrev fel för jag sitter och funderar på mitt nästa filter och har 10st 1,5mH framför mig i tankarna :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-02 11:30

MagnusÖstberg skrev:Jo, klart det var 0,25mH :)

Skrev fel för jag sitter och funderar på mitt nästa filter och har 10st 1,5mH framför mig i tankarna :D

haha, jo, tängte att 1,5mH är väääldigt mycket att ha i denna Notch... 8O

Jo men va trevligt, alltid roligt när man har byggen på huvudet, dock inte när man ligger vaken om nätterna och funderar och inte kan sluta komma på en massa roliga lösningar... :lol: :roll:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-02 13:00

paa skrev: Vilken effekt ungefär kan det ha varit?

Volymen var väl ungefär .... klockan tolv ..... :D :D

Jag vet inte faktiskt, men det hade slutat att låta bra långt tidigare. Det var frekvenser nere i basen i vart fall.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2009-09-03 00:19

Har suttit nu å titta lite i BB6:

Bild
Vb = 3,7 liters / 3L
Fb = 93, Hz
QL = 7,
F3 = 77,99 Hz /80Hz
Dv = 30, mm
Lv = 36,47 mm

Som sagt kurvan ser fukkad ut med svacka å fet höjning. Dessa ska delas emot 2st slutna SLS 8". Man skulle ju vilja platta ner hela...

Vad säger ni ? :?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-03 19:22

Nu har jag fått hem mina första 2st av 6st totalt, och dom är verkligen söta, och väldigt seriösa i sin konstruktion !
riktiga små mästerverk, ch jag mår dåligt av att behöva stopp in dom i lådor och dölja den fina korden, spolen och magneten... Bild

Är man skadad eller är man.... ?! :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-03 19:30

Timpolanen skrev:Har suttit nu å titta lite i BB6:

Bild
Vb = 3,7 liters / 3L
Fb = 93, Hz
QL = 7,
F3 = 77,99 Hz /80Hz
Dv = 30, mm
Lv = 36,47 mm

Som sagt kurvan ser fukkad ut med svacka å fet höjning. Dessa ska delas emot 2st slutna SLS 8". Man skulle ju vilja platta ner hela...

Vad säger ni ? :?
Det där är sjukt långt ifrån mätningarna som gjort...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Timpolanen

Inläggav Timpolanen » 2009-09-03 22:53

Jo jag antar det :)

Man jag har annan avstäming dock. Med Mupps avstämingen blir baskurvan skumm, fast ska man skita i det å köra ändå? Dock blir minna 3L å gjorda för att delas...

Jusste! Kan man inte såga till Mupps med rak baffel å seda vinkla placerigen istället för sne baffel?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-09-09 15:27

Har varit hos rullake i dag ock lyssnat på hans muppslådor har har till datorn i lag med en liten förstärkare .Det är den varianten av låda som har basreflexrör .Blev faktiskt förvånad över va pass bra det lät med ett ensamt sånt litet bredbandselement i varje låda .Stereobilden uppfattade jag som mkt god,röster osv lät fylliga ock det finns ju faktiskt lite bas i dom också om man lyssnar på typ madonna, cris jones osv , dvs musik som har lite dynamisk kraftig bas. Känns nästan onödigt att rabbla upp nåt negativt om dom med tanke på storlek, pris men ska jag nämna det jag tyckte så funkar dom inte bra till hårdrock dvs musik som inte har så kraftig bas (blir skränigt ock basfattigt) fattas även lite i högsta diskanten,det är mitt omdömme om dom . Men än en gång, mkt bra högtalare med tanke på storlek/pris :)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-09-09 16:03

Instämmer med föregående! Jag lyssnar mest på akustisk musik och till stora symfoniska verk är de lite skräniga, men sångare och mer småskalig klassisk musik/vokalmusik låter riktigt bra. Imponerad av den bas de små lådorna ger.
Skall bygga notchfilter för att se om de blir lite renare och mindre skrikiga vid lite högre volym.
Extremt placerinskänsliga (på gott och ont) tycker jag, vet inte vad detta beror på......

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-09 16:52

Måste säga att 0,25MH, 2,5ohm och 18uF blev riktigt bra, vilket ger ca 3ohm serieresonans med elementet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
io-waiter

hoppsan

Inläggav io-waiter » 2009-09-15 13:29

I ett försök att hitta något till surroundljud så börjades det snickras på två lådor (inte olika Erik_Johansson konstruktion, läs nästan lika) på 3,1 eller 3,8 liter lite beroende av konstruktion. Eftersom jag är grön som en grönsak så har hela det med att sätta off axis gått mig förbi. :oops:

Jag funderar på 3.1 liter och basreflex på 90Hz då det borde göra det möjligt att ha lite mer tryck i lägre frekvenser och hålla sig tillräckligt för att lämna av vid 80Hz. Väggmonterade frontar är pilotprojektet, men om det funkar så får det bli runtom, bara det möbleras lättare än mina 70tals Cappella och låter hjälpligt är alla mål uppnådda.

Dock så har jag handlat elementen efter den gamla specen och kände mig lätt blåst nu när elementen landat på posten, är det en ny spec eller nya element och vad finns i samma segment e.x. Peerless 830986?

Så är jag på banan eller vad ska jag göra rätt innan "limmet torkat"
Om det är relevant så matas det med en NAD L70 som bör klara 4Ohm.

[EDIT] När man sedan hittar elementen för 127:-/st blir man mer än irriterad [/EDIT]

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-09-16 13:43

Naqref skrev:2. Du litar för mycket på databladet. ;) Jag har mätt upp elementen och vissa parametrar är inte helt korrekta. Tyvärr har jag inte de mätdata jag fick fram på denna dator så om jag inte har redovisat dom i tråden tidigare så blir de svåra att få fram just nu.

Nu är jag inte helt 100 på om du har redovisat dina uppmätta parametrar eller inte (ganska mycket att tröska igenom i den här tråden) men det skulle vara väldigt uppskattat om du kunde göra det iaf. :)

Bosso/Mupps passar inte riktigt in på mitt datorbord så jag tänkte försöka mig på att ändra baffelmåtten litegranna.

Vad står Mupps för igentligen, MUlti Purpose Petite Speaker kanske? :)
They say that nothing is impossible.
But I do nothing every day...

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-09-17 07:34

Hmm har nu försökt gå igenom tråden ang surroundmåtten.

Ok halva volymen mot mupps, men vilken baffelstorlek är att föredra?

Till helgen blir det tillverkning av totalt 18 st :)

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-09-17 18:43

Kom att tänka på en annan grej också, istället för att vinkla baffeln, kan man inte bara strunta i att vinkla in högtalarna, så att dom spelar off-axis på det sättet istället?

Borde väl rent teoretiskt inte spela någon roll om dom spelar off-axis horisontellt eller vertikalt?
Förutsatt att ni som har vinklad baffel vinklar in högtalarna mot lyssningspositionen.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-09-17 19:04

Stone skrev:Ok halva volymen mot mupps, men vilken baffelstorlek är att föredra?

Samma som ritningen.

LzM skrev:Kom att tänka på en annan grej också, istället för att vinkla baffeln, kan man inte bara strunta i att vinkla in högtalarna, så att dom spelar off-axis på det sättet istället?

Borde väl rent teoretiskt inte spela någon roll om dom spelar off-axis horisontellt eller vertikalt?
Förutsatt att ni som har vinklad baffel vinklar in högtalarna mot lyssningspositionen.

Den vinklade baffel gör ju så att man slipper vinkla in högtalarna själv. :wink:

Man kan bygga dem hursomhelst, precis som man vill. Men gör man en egen konstruktion, som avviker från Naqrefs ritning, är det inte längre Bosso/Mupps och det ljudmässiga resultatet kanske inte blir lika bra.

Användarvisningsbild
Stone

Inläggav Stone » 2009-09-18 08:23

Tackar o Bockar Niklas.

Jag har en liten tanke dock att använda filter.
Vad tror ni om att låta muppsen vara ca 3 cm djupare och försänka baksidan. Då blir det ett tomrum där man kan sätta filtret.

Är 3 cm för mycket eller för lite?

Till surround finns det väl inget filter och kommer kanske inte komma?

Användarvisningsbild
LzM

Inläggav LzM » 2009-09-18 08:44

niklas skrev:Den vinklade baffel gör ju så att man slipper vinkla in högtalarna själv. :wink:

Man kan bygga dem hursomhelst, precis som man vill. Men gör man en egen konstruktion, som avviker från Naqrefs ritning, är det inte längre Bosso/Mupps och det ljudmässiga resultatet kanske inte blir lika bra.

Aha, missförstånd av mig.
Alla bilderna jag har sett på Mupps så är dom placerade så att baffeln lutar snett bakåt/uppåt.
Trodde det var tänkt att vara så, men då ska dom alltså placeras med baffeln vinklad in mot lyssnaren, som tex NHT hade förut? :)

Men det pratades ju om att man skulle låta dom spela lite off-axis för att undvika en liten peak i kurvan.
Hur många grader off-axis handlar det om ungefär?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-11-12 19:47

Jag och en kompis ska bygga MuPPS! :) Elementen är på inspelning nu innan jag byggt lådor. Det sker nog nästa vecka, och ska bli kul! :)

Bild

Har bestämt mig för att jag ska bygga exakt efter Naqrefs ritning, och har redan köpt ett bajsrör och mdf :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-12 23:08

man bajsar inte i 30mm rör om man är smart ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-11-13 08:21

MagnusÖstberg skrev:man bajsar inte i 30mm rör om man är smart ;)

:lol: :lol: :lol:
Nej, det är nog ingen bra idé.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-11-13 08:41

2-ch skrev:
MagnusÖstberg skrev:man bajsar inte i 30mm rör om man är smart ;)

:lol: :lol: :lol:
Nej, det är nog ingen bra idé.

Nä, det låter skit då.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum