Satt och kollade på överstyrningsdioden, tutade in toner med olika frekvenser, det fortsatte lysa blått men ljudet försvann .....

Avbrott spole ..... tur man köpte en helt flak med element.
Moderator: Redaktörer
Timpolanen skrev:Jag antar att BOSSO är uträknade efter de äldre glädjespec:en med ex Fs: 82Hz.
För när man kolla i BB6 med dessa specs så blire inte så bra med BOSSO måtten. Sedan så sticker kurvan upp med 10db efter 1000hz , fast det lär väl vara programmet som spökar... ( med alla konstruktioner)
Specs:
http://www.tymphany.com/tg9fd-10-04
Eller finns det uppmätta parametrar? Behöver hjälp, sitter här å klurar på låd volymer!
/ Tim![/url]
phon skrev:Och nu har jag spelat sönder mitt första element ......![]()
Satt och kollade på överstyrningsdioden, tutade in toner med olika frekvenser, det fortsatte lysa blått men ljudet försvann .....![]()
![]()
Avbrott spole ..... tur man köpte en helt flak med element.
DVD-ai skrev:Timpolanen skrev:Jag antar att BOSSO är uträknade efter de äldre glädjespec:en med ex Fs: 82Hz.
För när man kolla i BB6 med dessa specs så blire inte så bra med BOSSO måtten. Sedan så sticker kurvan upp med 10db efter 1000hz , fast det lär väl vara programmet som spökar... ( med alla konstruktioner)
Specs:
Eller finns det uppmätta parametrar? Behöver hjälp, sitter här å klurar på låd volymer!
/ Tim![/url]
Som jag förklarade för dig tidigare (och du lyssnade... ?!) så beror nöjningen dels på baffelsteg och på att elementet har en höjning upp i frekvens redan utan baffel stöd.
Denn höjning som du ser i programmet är helt beroende på baffelns form och dimmensioner och placeringen på baffeln (därför du ska använda Edge fö att beräkna baffelsteg)
Sedan så till den viktigaste grejen, just denna med vinklad baffel...
den är vinklad för att med hjälp av elementets naturlig riktverkan vid höga frekvenser, hjälpa till att dämpa diskanten och få ner den till en linjär respons.
Alltså... sitter du med elementet riktad rakt mot dig så kommer du att få en förhöjd diskant, men vinklar du då att elementet så att du sitter lite Off axis så kommer responsen att börja falla av upp i frekvens, om resultatet blir en jämn respons.
Därav den vinklade baffeln på Mupps![]()
sedan så kan man ju kompencera detta på annat sätt, men hjälp av filterkompensation, men lättast och på sätt och vis bäst är att göra som på Mupps.
Volymerna diffar inte nämnvärt. Det tas fram ett Bosso-element just nu ialalfall. Jag har kört med elementet i 3,5L portad låda med tillhörande filter om 18uF+1,5mH+2,5ohm parallellkopplat i serie med elementet.Timpolanen skrev:Eller finns det uppmätta parametrar? Behöver hjälp, sitter här å klurar på låd volymer!
/ Tim![/url]
Timpolanen skrev:DVD-ai skrev:Timpolanen skrev:Jag antar att BOSSO är uträknade efter de äldre glädjespec:en med ex Fs: 82Hz.
Specs:
/ Tim![/url]
Som jag förklarade för dig tidigare (och du lyssnade... ?!) så beror nöjningen dels på baffelsteg och på att elementet har en höjning upp i frekvens redan utan baffel stöd.
Denn höjning som du ser i programmet är helt beroende på baffelns form och dimmensioner och placeringen på baffeln (därför du ska använda Edge fö att beräkna baffelsteg)
Sedan så till den viktigaste grejen, just denna med vinklad baffel...
den är vinklad för att med hjälp av elementets naturlig riktverkan vid höga frekvenser, hjälpa till att dämpa diskanten och få ner den till en linjär respons.
Alltså... sitter du med elementet riktad rakt mot dig så kommer du att få en förhöjd diskant, men vinklar du då att elementet så att du sitter lite Off axis så kommer responsen att börja falla av upp i frekvens, om resultatet blir en jämn respons.
Därav den vinklade baffeln på Mupps![]()
sedan så kan man ju kompencera detta på annat sätt, men hjälp av filterkompensation, men lättast och på sätt och vis bäst är att göra som på Mupps.
Jojo jusste! Men gör en BOSSO kopia i BB6 å kolla hur baskurvan ser ut. (med 115Hz)
MagnusÖstberg skrev:Volymerna diffar inte nämnvärt. Det tas fram ett Bosso-element just nu ialalfall. Jag har kört med elementet i 3,5L portad låda med tillhörande filter om 18uF+1,5mH+2,5ohm parallellkopplat i serie med elementet.Timpolanen skrev:Eller finns det uppmätta parametrar? Behöver hjälp, sitter här å klurar på låd volymer!
/ Tim![/url]
Det gav ett resultat om +/-1 db mellan 300 och 10Khz
MagnusÖstberg skrev:Jo, klart det var 0,25mH
Skrev fel för jag sitter och funderar på mitt nästa filter och har 10st 1,5mH framför mig i tankarna
paa skrev: Vilken effekt ungefär kan det ha varit?
Det där är sjukt långt ifrån mätningarna som gjort...Timpolanen skrev:Har suttit nu å titta lite i BB6:
Vb = 3,7 liters / 3L
Fb = 93, Hz
QL = 7,
F3 = 77,99 Hz /80Hz
Dv = 30, mm
Lv = 36,47 mm
Som sagt kurvan ser fukkad ut med svacka å fet höjning. Dessa ska delas emot 2st slutna SLS 8". Man skulle ju vilja platta ner hela...
Vad säger ni ?
Naqref skrev:2. Du litar för mycket på databladet.Jag har mätt upp elementen och vissa parametrar är inte helt korrekta. Tyvärr har jag inte de mätdata jag fick fram på denna dator så om jag inte har redovisat dom i tråden tidigare så blir de svåra att få fram just nu.
Stone skrev:Ok halva volymen mot mupps, men vilken baffelstorlek är att föredra?
LzM skrev:Kom att tänka på en annan grej också, istället för att vinkla baffeln, kan man inte bara strunta i att vinkla in högtalarna, så att dom spelar off-axis på det sättet istället?
Borde väl rent teoretiskt inte spela någon roll om dom spelar off-axis horisontellt eller vertikalt?
Förutsatt att ni som har vinklad baffel vinklar in högtalarna mot lyssningspositionen.
niklas skrev:Den vinklade baffel gör ju så att man slipper vinkla in högtalarna själv.![]()
Man kan bygga dem hursomhelst, precis som man vill. Men gör man en egen konstruktion, som avviker från Naqrefs ritning, är det inte längre Bosso/Mupps och det ljudmässiga resultatet kanske inte blir lika bra.
MagnusÖstberg skrev:man bajsar inte i 30mm rör om man är smart
Användare som besöker denna kategori: sammel och 23 gäster