subjektiva ljudtrycks referenser

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verb

subjektiva ljudtrycks referenser

Inläggav verb » 2009-09-02 19:01

Haj

när jag läser manifest och sådär från ino så blir jag nyfiken på det där med "maximalt ljudtryck". Jag är nästan säker på att jag läst nånting någonstans, (sökte igenom manifest men hittade inte) kring vad exakt som menas med det...

men som jag förstår är det inte Peakvärdet, utan helt enkelt hur högt de kan spela utan att börja må dåligt...?

Vad jag då undrar är, när det står t ex 127 db/par som för i56 (har jag för mig) då är det uppmätt på normalt lyssningsavstånd för högtalarna?

Ja, lite klarhet där vore övernajs. :)

Då kommer min egentliga undring...

Hur högt är det? och är andra uppmätningar, från andra tillverkare som specificerar ljudtryck vettigt att ens jämföra med ingvars mätningar? eller är dom påsmetade med siffror för att sälja?

hur högt är det på en nattklubb, mitt på dansgolvet? i runda siffror såklart, uppmätt och så, ingvar styley?

för att få någon vidare uppfattning, utan att skaffa mig massa högtalare och själv jämföra (det vore ju himla dyrt... hehe)
så tänkte jag att det kanske finns någon referens... en vanlig man har hört är ju det där med "jetplansmotor", "nålspets", viskning.. osv..

De flesta långa "referens"listor med dB uppmätt visar inte riktigt på hur de har mätt... och vad jag är ute efter är ju en någorlunda tydligare bild för hur högt, ja, vi kan ju köra den siffran, 127 db egentligen är!

så, hur högt är 127 db? (då som angivet i "maximal ljudtrycksförmåga: ")

och för enkelhetens skull kan vi ta det i öppen yta, så att det där med stöd från väggar och så inte dyker in i bilden lika mycket... ;)

Mvh/D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-02 19:16

127db är så vansinnigt sttarkt att det i princip inte finns några hemhögtalare som kan prestera det.

piP kan leverera 107db i rum och det är rätt starkt under rätt förutsättningar.

3db extra kräver dubblerad effekt. Det blir snabbt astronomiska siffror om inte högtalarsystemet har mycket hög känslighet.

Det finns riktlinjer för hur starkt man får spela på nattklubbar/konserter men jag kan inte siffrorna.

Kan ditt system spela 115gb vill jag påstå att det är mer än 99% av alla någonsin gör i hemmmiljö.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-02 19:29

MagnusÖstberg skrev:Det finns riktlinjer för hur starkt man får spela på nattklubbar/konserter men jag kan inte siffrorna.
Typ 97 dB.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-02 19:50

Det är märkligt vilka ljudnivåer en del tror/hävdar att de lyssnar på. Håller helt med Magnus att det allra flesta inte ens är i närheten av 127dB (som ju ligger i nivå med ett startande jetplan) och tur är väl det för de stackars öronen. Har man haft hörselskadade i familjen aktar man sig noga... Det är viktigt att ha en vettig referens till den musik man lyssnar på. För merparten av dagens musikalster på fonogram (CD/DVD/MP3-filer/vinyl) är ju sjukt skadade av vanvettig komprimering. De fonogrammen kräver nästan ingen effekt alls för att låta starkt! Bra låter de nästan aldrig... Ännu värre är det i radio typ Rix FM och andra skvalkanaler (jag vet ju knappt vad de heter eftersom jag skyr dem som pesten!). För riktigt bra inspelad musik är läget ett helt annat. Det är oftast sådan musik man aldrig hör på de nämnda kanalerna. Den naturliga dynamik musik har i verkligheten tycker nog många är för mycket ibland, lite spretigt kan det bli i en del fall. Personligen har jag allt mer riktat in mig på akustisk musik. Redan där kan det bli mera högljutt är vad folk vanligen har hemma. Brukar lyssna på jazzbandet där min son spelar saxofon och skulle nog vilja hävda att de flesta ligger under den nivån hemmavid. Mätte upp 118dB i topparna på musikerplats. Saxofon hemma i vardagsrummet brukar landa på 108dB i topparna mätt på en meter. Det är också ungefär vad ett par Ino piP presterar på en meter. Jag har också mätt fram vilken effekt jag gör åt med, det är lärorikt! Då kan man också räkna fram vilka marginaler man har,effektmässigt. Själv pytsar jag aldrig in mera än 24W (11V i 5 Ohm) i mina Ino piP. I basen kroknar de innan dess... Har också roat mig med att göra egna inspelningar. Det blir givetvis helt rakt av utan några manipulationer. Hjälp vad man får skruva på volymkontrollen vid uppspelning hemma trots att man har normaliserat materialet till full utstyrning digitalt! Har nästan inga köpefonogram som kan spelas med det läget på volymratten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-09-02 20:49

Mna ska också komma ihåg att det vinns en väldig massa sorters ljudnivå-decibel.

Det kan vara medelvärde eller toppvärde, det finns dessutom olika sorters toppvärden och som grädde på moset kan nivåerna vara mätta med rak tonkurva eller med A- eller C-vägning.

Bara de varianterna gör att det finns åtminstone 9 olika värden för en och samma mätsituation.

Så att säga att "jag lyssnar med 100 dB" betyder nästan ingenting.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-03 09:13

RogerGustavsson skrev: 127dB (som ju ligger i nivå med ett startande jetplan)

Det är nog inget bra exempel med jet-plan, eftersom alla uppgifter jag sett om jetplan är olika, och de är dessutom uppmätt på olika avstånd och i olika riktning.
Jag har t.ex sett en uppgift att ett militärplan kan ge 150 dB på 30m vid starten, och att ett större passagerarplan på 150 m höjd kan ge 110 dB.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-03 09:28

Snabba transienter på 90 db är väl inget, men att lyssna på tex inspelad dialog/prat på dom nivåerna är typ dödligt. :x
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-03 11:32

paa skrev:
RogerGustavsson skrev: 127dB (som ju ligger i nivå med ett startande jetplan)

Det är nog inget bra exempel med jet-plan, eftersom alla uppgifter jag sett om jetplan är olika, och de är dessutom uppmätt på olika avstånd och i olika riktning.
Jag har t.ex sett en uppgift att ett militärplan kan ge 150 dB på 30m vid starten, och att ett större passagerarplan på 150 m höjd kan ge 110 dB.

Det beror också på vilket passagerarplan det gäller. En Boeing 727 bullrar t.ex. förfärligt mycket mer än en 757.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-03 11:51

KarlXII skrev:Det beror också på vilket passagerarplan det gäller. En Boeing 727 bullrar t.ex. förfärligt mycket mer än en 757.

Går det sedan hål på ljuddämparen...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-03 12:00

Jo, jag vet att exemplet med flygplan är "flexibelt" ljudtrycksmässigt. Dock ger det en viss förståelse för storleksordningen hos vanligt folk... Bullrets frekvensmässiga sammansättning och varaktighet är ju av stor betydelse.

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2009-09-03 12:02

Snabbt blir tråden ett typexempel på vad jag nämnde i ursprungsinlägget.

Är det rimligt att ens prata om dB när man inte känner till hur det är uppmätt? och när man säger ljudtryck, menar man då peakvärde, eller RMS värde? kanske bör man nämna precis allting, eller börja använda sig av subjektiva begrepp som "Det var jävligt högt!"'

vulkaner verkar ligga på en ganska hög "volym".
http://www.wildfilmhistory.org/film/129/clip/49/The+loudest+noise+the+world+has+ever+known.html

men, 97 dB är alltså max på klubbar? vid vilken position då? mitt på dansgolvet? och då måste det vara RMS värdet som syftas på?

För att åter koppla det till ino, i56 där det är angivet att högsta ljudtryck är 127db/par, innebär det då att de verkligen kan återge 127 dB konstant, länge, utan att börja trilskas?

jag kan ju se fördelarna med det, eftersom som nämnts tidigare så kan ju akustiska instrument i rum spela ganska jäkla högt, och om man vill spela högre och okomprimerat material så är det ju fint om högtalarna hänger med i peakarna också.

Men innebär det även att techno med ett ganska konstant rms värde på -11 dB kan tryckas på i 127 dB (peak) utan att högtalarna mår dåligt? dvs, att iom rmsvärdet -11 dB så, 116 dB RMS 127 dB Peak

(öronen lär ju pajja rätt duktigt om jag förstår det hela rätt ;)

Snurrigt! 8O

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-03 14:54

verb skrev:Snabbt blir tråden ett typexempel på vad jag nämnde i ursprungsinlägget.

Är det rimligt att ens prata om dB när man inte känner till hur det är uppmätt? och när man säger ljudtryck, menar man då peakvärde, eller RMS värde? kanske bör man nämna precis allting, eller börja använda sig av subjektiva begrepp som "Det var jävligt högt!"'

vulkaner verkar ligga på en ganska hög "volym".
http://www.wildfilmhistory.org/film/129/clip/49/The+loudest+noise+the+world+has+ever+known.html

men, 97 dB är alltså max på klubbar? vid vilken position då? mitt på dansgolvet? och då måste det vara RMS värdet som syftas på?

För att åter koppla det till ino, i56 där det är angivet att högsta ljudtryck är 127db/par, innebär det då att de verkligen kan återge 127 dB konstant, länge, utan att börja trilskas?

jag kan ju se fördelarna med det, eftersom som nämnts tidigare så kan ju akustiska instrument i rum spela ganska jäkla högt, och om man vill spela högre och okomprimerat material så är det ju fint om högtalarna hänger med i peakarna också.

Men innebär det även att techno med ett ganska konstant rms värde på -11 dB kan tryckas på i 127 dB (peak) utan att högtalarna mår dåligt? dvs, att iom rmsvärdet -11 dB så, 116 dB RMS 127 dB Peak

(öronen lär ju pajja rätt duktigt om jag förstår det hela rätt ;)

Snurrigt! 8O

En intressant övning vore att räkna på hur mycket effekt som 127db motsvarar. Det blir ju ungefär den in-effekten som talspolarna måste kunna hantera kontinuerligt då den effekten värmer rätt rejält.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-09-03 16:10

Vad är max db gränsen det får vara på en biograf?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-03 16:42

Hade för mig att detta inlägg lurade på forumet. Och en okänd hjälte kom
fram med det nyss:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 611#532611
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2009-09-03 16:58

hurra för klarhet. tack för länken ;)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-09-03 18:07

Den tråden kommer jag ihåg, mycket matnyttig!
Bra länkat!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-03 19:09

Kul att läsa gammal skit :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-03 19:11

Gammalt skit kan vara guld värt... :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-09-05 04:01

Hejsan......tjaaa som Ingvar skriver,dom levererar med besked om man vill TjooHoo
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2009-09-05 16:12

MagnusÖstberg skrev:Kul att läsa gammal skit :)

Skit var väl att ta i....text, menar du?
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Återgå till Wänner af Ino