när jag läser manifest och sådär från ino så blir jag nyfiken på det där med "maximalt ljudtryck". Jag är nästan säker på att jag läst nånting någonstans, (sökte igenom manifest men hittade inte) kring vad exakt som menas med det...
men som jag förstår är det inte Peakvärdet, utan helt enkelt hur högt de kan spela utan att börja må dåligt...?
Vad jag då undrar är, när det står t ex 127 db/par som för i56 (har jag för mig) då är det uppmätt på normalt lyssningsavstånd för högtalarna?
Ja, lite klarhet där vore övernajs.

Då kommer min egentliga undring...
Hur högt är det? och är andra uppmätningar, från andra tillverkare som specificerar ljudtryck vettigt att ens jämföra med ingvars mätningar? eller är dom påsmetade med siffror för att sälja?
hur högt är det på en nattklubb, mitt på dansgolvet? i runda siffror såklart, uppmätt och så, ingvar styley?
för att få någon vidare uppfattning, utan att skaffa mig massa högtalare och själv jämföra (det vore ju himla dyrt... hehe)
så tänkte jag att det kanske finns någon referens... en vanlig man har hört är ju det där med "jetplansmotor", "nålspets", viskning.. osv..
De flesta långa "referens"listor med dB uppmätt visar inte riktigt på hur de har mätt... och vad jag är ute efter är ju en någorlunda tydligare bild för hur högt, ja, vi kan ju köra den siffran, 127 db egentligen är!
så, hur högt är 127 db? (då som angivet i "maximal ljudtrycksförmåga: ")
och för enkelhetens skull kan vi ta det i öppen yta, så att det där med stöd från väggar och så inte dyker in i bilden lika mycket...

Mvh/D