Hur mycket kan det ställa till det tro? Jag har en (tung) dörr i förrådet och frågar här innan jag + oturlig vän baxar in den.

Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Jag kan ju ingenting om detta i princip, men det är nog avgörande var dörren
i fråga är placerad i relation till högtalarväggen. Vad jag minns är inte
högtalarväggen hos dig bruten av en dörr och jag minns ingen nära
sidoväggarna på den bild jag sett. Jag tror därmed att oavsett var dörren nu
finns så hade läget kunnat vara sämre
_Fredrik_ skrev:Öppningar kan ju verkligen suga upp all bas, har varit med om det.
Vilket skitinlägg förrestenAv mig alltså, tillför ingenting. Låter det basfattigt eller?
Ragnwald skrev:Om jag förstått Ingvar rätt, så är basen ner till 30Hz inget större problem att få kraft i, om piparna står i ett normalt rum med alla dess brister. Jag har inga problem fast två dörrar står öppna. Den ena till ett mindre rum och den andra till en hall.
Problemen och kraven på åtgärder uppstår först när vi ska djupare ner i avgrunden (subbasområdet) och samtidigt försöka behålla en något sånär rak frekvensgång.
Fönster och dörrar ska stängas och vara ordentligt tätade med gummilister. Ev ventiler ska stängas. Om det känns ett sug, motstånd när en dörr ska öppnas, då är vi rätt ute för att höra och känna toner ner i infrabandet. Fast inte med enbart piP inkopplade.
RogerGustavsson skrev:RT60 kan det överhuvudtaget mätas med så låga ljudnivåer?
Nahaz skrev:Jag stänger alla fönster, balkongdörr, tvättmaskin, diskmaskin, låer in katterna på toaletten osv när jag mäter. Det är ganska känsligt för bakgrundsljud.
Nahaz skrev:Jag stänger alla fönster, balkongdörr, tvättmaskin, diskmaskin, låer in katterna på toaletten osv när jag mäter. Det är ganska känsligt för bakgrundsljud.
Nahaz skrev:Gör flera mätningar från samma ställe så skall du se hur mycket det skiljer mellan mätningarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster