Akustiktjafs igen, nu med mätningar (XTZ-kit). Analys?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

Akustiktjafs igen, nu med mätningar (XTZ-kit). Analys?

Inläggav m_persson79 » 2009-09-02 19:34

Mitt rum är c:a 5,7*3,5 och jag har en ganska bred öppning utan dörr (80 cm) som vetter mot en liten hall och kök (15-20 m2).

Hur mycket kan det ställa till det tro? Jag har en (tung) dörr i förrådet och frågar här innan jag + oturlig vän baxar in den. :)
Senast redigerad av m_persson79 2009-09-06 19:38, redigerad totalt 2 gånger.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-02 20:22

Jag kan ju ingenting om detta i princip, men det är nog avgörande var dörren
i fråga är placerad i relation till högtalarväggen. Vad jag minns är inte
högtalarväggen hos dig bruten av en dörr och jag minns ingen nära
sidoväggarna på den bild jag sett. Jag tror därmed att oavsett var dörren nu
finns så hade läget kunnat vara sämre ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-02 20:39

Öppningar kan ju verkligen suga upp all bas, har varit med om det.

Vilket skitinlägg förresten :x Av mig alltså, tillför ingenting. Låter det basfattigt eller?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-02 20:40

shifts skrev:Jag kan ju ingenting om detta i princip, men det är nog avgörande var dörren
i fråga är placerad i relation till högtalarväggen. Vad jag minns är inte
högtalarväggen hos dig bruten av en dörr och jag minns ingen nära
sidoväggarna på den bild jag sett. Jag tror därmed att oavsett var dörren nu
finns så hade läget kunnat vara sämre ;)

Tack :) bra fråga. Öppningen är på vänster sida ganska direkt vänster om vänster öra vid finlyssning. Mycket vänster i detta inlägg. :)

Till vänster om bildgenereringen här:
Bild
Senast redigerad av m_persson79 2009-09-02 20:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-02 20:43

_Fredrik_ skrev:Öppningar kan ju verkligen suga upp all bas, har varit med om det.

Vilket skitinlägg förresten :x Av mig alltså, tillför ingenting. Låter det basfattigt eller?

Nejdå och ja på din fråga, feta probs i basen. :?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-09-02 20:56

Jag har en dörr vid bakre väggen på mitt lyssning/vardagsrum, den skall helst vara öppen annars blir basen mycket mer resonant. Så en dörr kan påverka en del.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-09-02 21:06

har en balkongdörr ca. 50cm från vänster högtalare 8O har aldrig tänkt på att det 'suger'
och den är nästan alltid öppen.................

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-02 21:14

Jag antar att det spelar stor roll vad väggarna är gjorda av.
Hifi Is Great Everyday

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-02 21:23

_Fredrik_ skrev:Jag antar att det spelar stor roll vad väggarna är gjorda av.

Ehh... Väggmaterial?

:)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2009-09-02 21:24

Jag har en öppning mot hallen och en dörröppning mot det ickekubiska och antagligen ganska oresonanta sovrummet. Med stängd dörr får jag en tydligare resonans i lyssningsrummet. Se mätning på sidan tre i min medlemstråd (klicka på "hemsida" nedan ).
...perspektiv...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-09-03 00:18

Tydligen kan en öppning om upp till ca två kvadrat fungera som en slags luftplugg i rum inom vissa storlekar och därmed inte alltid utgöra ett problem för basåtergivningen. Nu är jag inte så bra på att komma ihåg detaljerna :oops: men fick det berättat för mig av Ingvar när han var hemma hos mig senast.

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2009-09-03 08:54

Tja, du skriver ju faktiskt inte om du tycker det låter dåligt i basen. Tycker du själv att det är ett problem? Med bara piP så kommer du ändå inte så djupt i basen, men när du skruvat ihop dina baslådor så kan det väl spela en viss roll.

Hur som, en annan anledning att jag skulle besvära den där vännen är att det kan bli lite irriterande med "dubbla" efterklanger, dvs ljudet åker ut genom dörröppningen, studsar runt lite och återvänder till dina öron, tämligen sent. Kan vara irriterande på dynamisk musik, men är knappast ett problem med t.ex. In Flames el. likn, där det är samma ljudnivå mest hela tiden, enligt min ringa mening. Observera att jag inte menar att det därför skulle vara något fel med In Flames. Kan kanske räcka med ett draperi, fast då är det väl lika enkelt att baxa upp dörren.
Du kanske t.o.m. har 2 vänner som du då kan bjuda på öl och därmed slipper baxa alls? :-)

/Magnus
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-03 09:47

Tack för alla inputs! Alla väggar är av betong :? utom vänster (hehe) som är en mellanvägg av gips/trä

Pingvinlakrits:
Ofan. Om IÖ råkar läsa detta så får han gärna utveckla det. :)

Guldfisk:
Intressant. Hehe, så det kan alltså bli ännu värre..

soderberg:
Djupet är det inte direkt något fel på, spelar inte så ofta material som har mycket info under 30 Hz. Det är ojämnheten mellan 30-70 Hz typ som är stor. Ska låna en XTZ-mätgrunka av Nahaz, ska bli intressant att se hur stora dippar jag har. Mätningar kommer antingen här eller i en egen tråd. Detdära med 2 vänner med ölmuta låter inte helt fel. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-03 10:45

Om jag förstått Ingvar rätt, så är basen ner till 30Hz inget större problem att få kraft i, om piparna står i ett normalt rum med alla dess brister. Jag har inga problem fast två dörrar står öppna. Den ena till ett mindre rum och den andra till en hall.
Problemen och kraven på åtgärder uppstår först när vi ska djupare ner i avgrunden (subbasområdet) och samtidigt försöka behålla en något sånär rak frekvensgång.
Fönster och dörrar ska stängas och vara ordentligt tätade med gummilister. Ev ventiler ska stängas. Om det känns ett sug, motstånd när en dörr ska öppnas, då är vi rätt ute för att höra och känna toner ner i infrabandet. Fast inte med enbart piP inkopplade. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-03 16:08

Ragnwald skrev:Om jag förstått Ingvar rätt, så är basen ner till 30Hz inget större problem att få kraft i, om piparna står i ett normalt rum med alla dess brister. Jag har inga problem fast två dörrar står öppna. Den ena till ett mindre rum och den andra till en hall.
Problemen och kraven på åtgärder uppstår först när vi ska djupare ner i avgrunden (subbasområdet) och samtidigt försöka behålla en något sånär rak frekvensgång.
Fönster och dörrar ska stängas och vara ordentligt tätade med gummilister. Ev ventiler ska stängas. Om det känns ett sug, motstånd när en dörr ska öppnas, då är vi rätt ute för att höra och känna toner ner i infrabandet. Fast inte med enbart piP inkopplade. :wink:

Ok, tack för input. Imorgon ska jag besöka Nahaz och sen låna mätkit av honom. Ska bli intressant att mäta lite i helgen. :)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-06 19:37

Mätkit kirrat och mätningar gjorda! :)

Tycker det stämmer väl med det subjektiva.

Mellan 60 -> 30 Hz så sjunker SPL med -10 dB :? Som sagt basfattigt i sweetspot (mitten av rummet c:a).
Bild

Snacka om lång efterklangstid om den stämmer! :x
Bild
Kör jag full range så har jag enorma dippar (större än det som room analyzer visar) vid 250 & 500 Hz och trots det maxar RT-60 med runt 2,3 sekunder vid dessa. 8O

Om jag däremot lyssnar där jag brukar när det finns viktig info i lågbasen (40 cm c:a från bakvägg) så ser det bättre ut! :)
Bild

Men är för långt från högtalarna. Inte alls lika fint stereoperspektiv. Ett par ACO är dels på G för att ta första sidoreflexen också. Ser fram emot det.

Någon som kan analyzera efterklangsmätningen? Kan 80 cm-öppningen till hallen spöka?

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-09-06 20:20

Vad är det för prylar du använder för mätning? Hade varit kul att ha på hyllan.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-09-06 20:59

XTZ room analyzer
http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=t ... 1&eng=true

Min i detta fallet : )
Kul att se att du fick igång det till sist.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
soderberg

Inläggav soderberg » 2009-09-07 11:46

Jag har lite svårt att läsa ut något av den färgglada grafen på ljudavklingning, t.ex säger du att det är 2.3s efterklang, men skalan slutar vid strax efter 250 ms i tid. Hur det går att läsa ut längre efterklang än så förstår jag inte riktigt. Är det fel mätning som är inklistrad? Har du extrapolerat utifrån de första 20dB?
Men om du säger att RT-60 hamnar på 2.3 s låter ju spontant helt sjukt. Det är rejält stora konsertsalar eller en hyfsad kyrka som har den typen av efterklang. Det är något som är skumt här.
Kan man få en plot på efterklang i oktavband?
Hur som, jag skulle inte spontant oroa mig för efterklang, bara för att den går att mäta betyder inte att den nödvändigtvis är relevant......

I de efterklangsmätningar jag har sett tidigare, så visas avklingnignen bara för ett oktavband i taget. Om man har 2 kommunicerande rum så kan man då se att det finns ett knä på kurvan, först kan man ha en något brantare lutning och när man kommit ner en bit i ljudtryck så rätas kurvan något och faller inte lika brant längre. Jag har svårt att läsa ut det ur din graf.

Vad jag skulle oroa mig mer över är att det saknas bas där du vill sitta. Det andra är att jag spontant tycker mätningen ser alldeles för jämn ut. Vad är det för upplösning? 1/3 oktav är alldeles för dåligt för att kunna se något i basen, du behöver ner på åtminstone en 1/12 oktav typ för att verkligen se något.

Att du kommer ner till ung. 30 Hz är väl vad man kan vänta sig av piP med sittplats nära väggen. (det är ungefär vad jag får själv med lite god vilja, soffa mot vägg). I övrigt vågar jag inte säga så mycket, jag tycker som sagt mätningen ser lite för jämn ut. I allmänhet kan man dock säga att normala rum har tunnare bas i mitten av rummet för att det är mer sannolikt att hitta en trycknod där. Vill man förbättra det så måste man tillföra dämpning vid låga frekvenser, vilket brukar vara dyrt, fult och jobbigt eller försöka jämna ut med flera bashögtalare. Om jag var som du så skulle jag snickra ihop lådor till de där baselementen, mickla lite med placeringen och se om du inte kan få bättre (mer) bas där du vill sitta.
Life is hard and then you die.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-07 13:02

Hur kritiskt är det med ljudnivån vid sådana här mätningar? Ser ut att ligga ner mot 50dB och då ligger kanske bakgrundsstörningar i mätutrustning och omgivning rätt nära vid lägre frekvenser?

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-09-07 13:05

i XTZ programmet finns det en volymstapel med ett minumim och maximum man måste hålla sig inom. Jag har själv reagerat på att det är ganska låga volymer man mäter på.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-07 13:21

RT60 kan det överhuvudtaget mätas med så låga ljudnivåer?

Användarvisningsbild
endallas

Inläggav endallas » 2009-09-07 20:42

jag har funderat lite på att skaffa den därade room analyzern men jag som stackars färgblind kan inte läsa såna därade färgspektrum. går det inte att ställa om till gråskala?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-07 22:11

RogerGustavsson skrev:RT60 kan det överhuvudtaget mätas med så låga ljudnivåer?
Den mäter kanske -20 och extrapolerar?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-09 13:06

RogerGustavsson skrev:RT60 kan det överhuvudtaget mätas med så låga ljudnivåer?

Manualen säger att mätningen bör ske 60dB över bakgrundsljud. Samt att en inte onormal sådan ligger runt 40dB. Så därför borde mätningen ske vid sisådär 100dB.
Har själv mätt med för svag volym.

Men det var intressant att se hur m_persson79 kurva blev.
Min första såg ut så här http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=32420
(en bit nedåt)

För övrigt anser jag att den här intressanta tråden har hamnat fel.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-10 10:37

Tack för alla inputs! :P

Ska göra kompletterade mätningar med högre ljudtryck, kolla om man kan minska "smoothing", fullrange och vattenfalls. Samt försöka dämpa surret från datorn som ligger runt 30 dB.

Ska mer ingående försöka kommentera era kommentarer sen. :)

EDIT
Har precis köpt ett slutsteg (T-amp) så mätningar med ett par Bremen kommer inom kort. Ska prova med piP både delade och full range..

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-09-10 10:56

Jag stänger alla fönster, balkongdörr, tvättmaskin, diskmaskin, låer in katterna på toaletten osv när jag mäter. Det är ganska känsligt för bakgrundsljud.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-10 11:25

Nahaz skrev:Jag stänger alla fönster, balkongdörr, tvättmaskin, diskmaskin, låer in katterna på toaletten osv när jag mäter. Det är ganska känsligt för bakgrundsljud.

Ofan! Då ska jag låna hem en tyst laptop från jobbet istället.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-09-10 11:42

Gör flera mätningar från samma ställe så skall du se hur mycket det skiljer mellan mätningarna.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-10 12:14

Nahaz skrev:Jag stänger alla fönster, balkongdörr, tvättmaskin, diskmaskin, låer in katterna på toaletten osv när jag mäter. Det är ganska känsligt för bakgrundsljud.

Nahaz skrev:Gör flera mätningar från samma ställe så skall du se hur mycket det skiljer mellan mätningarna.

Bra tips!

Nästa

Återgå till Wänner af Ino