Richard skrev:petersteindl skrev:Mild komprimering. Hmm? Vad exakt vinner man med
mild komprimering? Jag menar: On du får valet.
1. Köpa en CD med musik XYZ helt utan komprimering.
2. Köpa en CD med musik XYZ, som ovan, fast med mild komprimering.
Ja, nu ges valmöjligheten till just dig. Vilken av dessa 2 CD-skivor skulle just du köpa?
Personligen skulle jag köpa den helt okomprimerade. Det gäller oavsett musik. Det finns ett undantag. Det är då konstnären själv förordar sin variant där han av konstnärliga själ komprimerat på sitt sätt vid musikskapandet. Men då kan vi kalla denna version för nollkomprimering enligt version 1 samt ha varianten på denna d v s enligt version 2 d v s med lite mer komprimering än vad konstnären själv har gjort.
Kan det finnas undantag då jag/du istället skulle köpa den CD som har mild komprimering? Om jag/du lyssnar i bilen? Om jag/du har för lite effekt i slutstegen? Eller helt enkelt för att jag/du tycker att mildkomprimeringen låter bättre än nollkomprimering.
Svara nu inte vad "man" eller vad "andra" skulle kunna gynnas av eller föredra att köpa. Låt varje enskild Svensson få välja själv. Utgå ifrån att båda varianterna av CD finns utgivna och ligger där bredvid varandra i butikernas skivhylla. Vilken av dessa 2 skulle just du köpa och spela hemma?

Det skall bli intressant att se om den med mild komprimering vinner.
D v s du går in i en butik, du ser CD-skivorna i respektive fack.
1. Okomprimerad version. OBS! vi varnar för hög Dynamik.
2. Komprimerad version. Mild komprimering pålagd för att du skall slippa hög Dynamik.

Bättre ljud enligt viss myt och sägen.
Båda versionerna kostar lika mycket och i övrigt har lika många låtar och samma fodral. Det är bara att välja. Pick your choice. Bra va.

Vilken version skulle du köpa?
MvH
Peter
Detta tenderar att diskuteras på så vis att vi inte riktigt är insatta hur pop/rockskivor görs, och har gjorts, alltsedan slutet på 70-talet.
ALL pop/rock musik är redan milt komprimerade, redan vid inspelningen av enskilda spår. Vill du att dina moderna popartister ska låta som Evis presley lät på 50-talet- med det trumljudet ? Det blir resultatet om man inte använder effekter.
Kan du ge ett exempel på en verkligt välljudande rockinspelning ?
Tror du denna är helt fri från manipulering ?
Det som förämrar ljudkvaliteten mycket mera, är slutkomprimeringen vid mastringen- där hela mixen läggs ned på två kanaler, och allting körs genom samma kompressor/limiter.
Richard, Alternativ 1 som 2 gällde hela tiden slutmastringen. Vad jag menar med det jag skrev är att det oavsett om det finns en viss komprimeringsgrad som kan skilja mellan de olika inspelade kanalerna och som sedan mastras och mixas ihop, så är denna master gjord utifrån musikers och inspelningsteknikers förutsättningar. Denna master kallar jag för "nollkomprimerad", hur mycket komprimering den än innehåller. Det är en master som de som gjort den bedömer varandes deras musikaliska konstverk. Och deras verk lägger jag mig inte i. Gillar jag det så gillar jag konstverket, gillar jag det inte så gillar jag det inte.
Med välljudande så menas väl att det låter som musikerna har tänkt. Kate Bush är ett lysande exempel på helförvrängd röst på vissa gamla låtar som låter fenomenalt bra eftersom förvrängningen passar in och förhöjer det konstnärliga värdet.
Nåväl, därefter lämnas mastern vidare för slutmastring och det är nu som det konstnärliga värdet kan förhöjas eller försämras. Jag kan tänka mig att en riktigt skicklig mastrare kan förfäras över det han får höra och därför be om alla kanalerna för att göra ett exempel på en nymix/master och jag kan tänka mig att musikerna kan bli överlyckliga över detta nya resultat. Då är det denna nya master som är den giltiga precis enligt samma koncept att det senast skrivna testamentet gäller i sin helhet och de äldre skrivna är helt obsoleta.
Jag hoppas att jag har klargjort att jag hela tiden har ansett och anser att mastern, oavsett manipulering, är musikernas testamente på just den musiken vid just det tillfället. Men om en mastrare manipulerar detta testamente så att det blir annorlunda än tänkt så blir musiken inte som den var tänkt och då faller konceptet med mastring.
Richard, jag skriver alltså ungefär samma sak som du skriver, nämligen att det som försämrar det konstnärliga värdet (möjligtvis försämrar ljudkvalitén), är eventuell slutkomprimering vid slutmastring då mixen redan har skett och om allt körs genom samma kompressor/limiter.
Jag tror dock att en mastrare ofta även gör mixen och tar över ansvaret på framtagandet av slutmastern. Det blir då mastrarens skicklighet som avgör och som möjligtvis begränsar slutresultatet men även som möjligtvis förhöjer slutresultatet.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.