Skillnad på cd spelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

Skillnad på cd spelare

Inläggav verdad » 2009-09-07 10:52

Läser en del om att "det går höra skillnad på cd spelare..." ,"det går inte höra skillnad på cd spelare....."

Kan man höra skillnad? Jag har gjort det, men den stora frågan: orsaken?
För det borde ju finnas en orsak till skillnaden: t.ex högre utsignal från en cd spelare till en annan. (borde ju vara en sådan om man jämför två olika cd spelare)

Jitter:
Om felkorrigeringskretsarna arbetar för mycket kan den då smutsa ner spänningsmatningen? Överhörning ?
Har den digitala utgången tillräckligt stor bandbredd? Har den digitala utgången en exakt utgångsimpedans?

Är detta hörbart?

Det har ju skrivits en del om detta, så om dessa saker skiljer(som nämnts ovan) på cd spelare, kan man då också höra skillnad? Eller är de så små skillnader att det icke är hörbart?

Någon som har mer insikt kanske kan ge sina synpunkter.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-07 10:58

Är det tillräckligt stor skillnad i frekvensgång/jitternivåer/brus/övrig distortion hör man skillnad, så enkelt är det. Ett nivåkalibrerat blindtest ger dig svaret.

Kan ev. göras smidigt med hjälp av att spela in samma stycke med en AD och sedan köra båda filern i tex. Foo ABX.

Finns säkert spelare som låter identiskt och även en hel del som låter olika.

/Peter

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-07 11:14

Är det nån som kan beskriva hur det låter när en spelare/dac ger mycket jitter?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-07 11:27

_Fredrik_ skrev:Är det nån som kan beskriva hur det låter när en spelare/dac ger mycket jitter?

Tjuitti-tjittiblirr.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-09-07 11:29

:D
Ungefär så upplever jag det också 8)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-07 12:00

Den där Foo ABX är ju beroende av ytterligare en AD/DA-omvandling och är CD-spelarna som ska jämföras av mycket hög klass kommer deras sannolikt mycket små skillnader att maskeras av testkedjan.

Med kalibrerade nivåer noterar jag huvudsakligen små differenser i timing, mikrodynamik och perspektivåtergivning. Frekvensgångsskillnader som en del recensenter skriver om, som kraftfullare bas eller avrullad diskant uppfattar jag inte mellan CD-spelare på kvalitetsnivå som jag tycker är värd besväret att analysera.
Spelare under 10' har jag inte kollat på länge.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-07 12:30

KarlXII skrev:
_Fredrik_ skrev:Är det nån som kan beskriva hur det låter när en spelare/dac ger mycket jitter?

Tjuitti-tjittiblirr.
Det är därför man pröjsar 50 lakan för en cd-spelare.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-07 12:30

En bra förförstärkare verkar inte vara lätt att hitta, och den har bara förstärkningen att tänka på.
Varför skulle det vara så mycket lättare att göra en bra CD-spelare, så att t.o.m alla låter perfekt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-07 12:36

Min erfarenhet är efter att jag fått möjligheten att testa en hel del s.k high-end CD-spelare är att dessa dyra produkter färgar mer än de billigare.. :? Kan det vara så tro? Ja jag erfar det.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-07 12:46

paa skrev:En bra förförstärkare verkar inte vara lätt att hitta, och den har bara förstärkningen att tänka på.
Varför skulle det vara så mycket lättare att göra en bra CD-spelare, så att t.o.m alla låter perfekt?
Nu larvar du dig paa, det är skitlätt att hitta ett bra försteg som duger till dig och mig. Bra cd-spelare kan mina barn göra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-07 12:56

Är det en myt att skillnaderna är så små att man praktiskt taget kan strunta i dem?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-07 13:12

shifts skrev:Är det en myt att skillnaderna är så små att man praktiskt taget kan strunta i dem?
Nej, jag tror inte det faktiskt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-07 13:26

Nej, det är ingen myt.
Är man huvudsakligen intresserad av musiken som sådan kan man utan vidare välja vilken CD-spelare som helst som mätmässigt är rimligt korrekt.

Jag är lite "nördig" när det gäller att analysera de små nyanserna i frasering, sång- och spelsätt, perspektivåtergivning på akustiska inspelningar och sådant. Då upplever jag skillnader mellan nivåkalibrerade spelare som åtminstone jag är beredd att betala en bra slant för.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2009-09-07 15:16

lennartj skrev:Nej, det är ingen myt.
Är man huvudsakligen intresserad av musiken som sådan kan man...

... små nyanserna i frasering, sång- och spelsätt, perspektivåtergivning på akustiska inspelningar och sådant....

För mig är det där faktiskt samma sak... ;)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-07 18:57

Jag hör skillnad! 8)

Min nuvarande CD spelare låter bättre än de jag haft förr.
Detta märks mest på bra HDCD inspelningar :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-07 19:04

Och när blev just HDCD-kodning bra då? :wink:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-07 19:15

Nefilim skrev:Och när blev just HDCD-kodning bra då? :wink:

När jag köpte en HDCD-spelare :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-09-07 19:32

nadifierad skrev:
Nefilim skrev:Och när blev just HDCD-kodning bra då? :wink:

När jag köpte en HDCD-spelare :wink:

Ja just ja.. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-07 21:03

Jitter som ger rena bitfel är oerhört ovanligt.

Jitter som yttrar sig som elektriska störningar från servon, motorer, etc, kan störa analogsteget vid utgången- och tom. efterföljande förstärkare. Högt sådant jitter ( mycket högt, mycket ovanligt alltså )kan eventuellt få det hela att låta lite mattare, och mjukare, mera analoglikt- eller hårdare. Detta är naturligtvis motsatsen till vad hifitidningarna brukar skriva om jitters inverkan.

Man kan komma runt problemet med analoga servons störningar( läs: drivverk ) genom att använda en nätverkspelare som är ansluten via trådlös router- och/eller optisk kabel till DA-omvandlaren.*

* optisk överföring har mer än tillräcklig bandbredd för cd-bruk. Jittret jämfört med elektriskt koaxialanslutning är ofta tiofallt lägre med optisk överföring. Moderna DA-omvandlare är för övrigt i stort immuna mot hörbart jitter.
Senast redigerad av Richard 2009-09-07 21:09, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-07 21:08

Richard skrev:

Jitter som yttrar sig som elektriska störningar från servon, motorer, etc, kan störa analogsteget vid utgången- och tom. efterföljande förstärkare. Högt sådant jitter ( mycket högt, mycket ovanligt alltså )kan eventuellt få det hela att låta lite mattare, och mjukare, mera analoglikt- eller hårdare. Detta är naturligtvis motsatsen till vad hifitidningarna brukar skriva om jitters inverkan.

Man kan komma runt problemet med analoga servons störningar( läs: drivverk ) genom att använda en nätverkspelare som är ansluten via trådlös router- och/eller optisk kabel till DA-omvandlaren.*

* optisk överföring har mer än tillräcklig bandbredd för cd-bruk. Jittret jämfört med elektriskt koaxialanslutning är ofta tiofallt lägre med optisk överföring.
Tack! Det kan alltså tom låta lite bra.
Hifi Is Great Everyday

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-07 21:09

_Fredrik_ skrev:
Richard skrev:

* optisk överföring har mer än tillräcklig bandbredd för cd-bruk. Jittret jämfört med elektriskt koaxialanslutning är ofta tiofallt lägre med optisk överföring.
Tack! Det kan alltså tom låta lite bra.

Jajamen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-09-07 21:22

lennartj skrev:Nej, det är ingen myt.
Är man huvudsakligen intresserad av musiken som sådan kan man utan vidare välja vilken CD-spelare som helst som mätmässigt är rimligt korrekt.

Jag är lite "nördig" när det gäller att analysera de små nyanserna i frasering, sång- och spelsätt, perspektivåtergivning på akustiska inspelningar och sådant. Då upplever jag skillnader mellan nivåkalibrerade spelare som åtminstone jag är beredd att betala en bra slant för.

Många "analogt" klingande cd-spelare har analogsteg som är högimpedivt drivna från strömförsörjningen. Fungerar litet som en kompressor. Det låter vänligare och mera polerat än originalcd-ljudet.
Även IC-kretsar kan drivas på ovanstående sätt, inte bara diskreta komponenter.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-07 21:55

Nu kommer jag ihåg, jag lånade en gång hem en cd-spelare från Advance Acoustics, den hade visserligen rör också, men den kändes väldigt varm och gosig i ljudet, nästan avsaknad på diskant.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2009-09-08 09:12

Jag tror själv att den skillnad jag märkte var att förmodligen hade den ena cd spelaren högre utsignal.
Det blev markant mycket starkare ljud fastän volymkontrollen stod på exakt samma läge.
I och med att det blir starkare ljud tror jag också att man (jag) upplevde det såsom varande bättre ljud med den ena cd spelaren.
Kan alltså styrkan i ljudet få den effekten, och hur mycket gör skillnaden i dB på utsignalen från cd spelare?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-09-08 09:39

verdad skrev:Jag tror själv att den skillnad jag märkte var att förmodligen hade den ena cd spelaren högre utsignal.
Det blev markant mycket starkare ljud fastän volymkontrollen stod på exakt samma läge.
I och med att det blir starkare ljud tror jag också att man (jag) upplevde det såsom varande bättre ljud med den ena cd spelaren.
Kan alltså styrkan i ljudet få den effekten, och hur mycket gör skillnaden i dB på utsignalen från cd spelare?

Du måste justera utnivåerna exakt annars får du just det resultat du beskriver. Det brukar hävdas lite olika nivåer som utnivån måste ligga inom, men mindre än några tiondels dB är det säkert.

För min egen del känns det meningslöst att jämföra CD-spelare på det sättet. De allra flesta har låg dist och rak frekvensgång så att koppla om mellan två spelare ger inte så mycket. Lyssna istället, på en lagom volym, på hur du uppfattar musiken. Känns det homogent, hänger det ihop? Kan du lätt följa melodi och basgång? Spela en stund med den ena och sedan den andra spelaren. Ta gärna någon skiva som du inte gillar speciellt väl. På vilken spelare låter den ändå roligast att lyssna på?

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-08 10:35

Bill50x skrev:
verdad skrev:Jag tror själv att den skillnad jag märkte var att förmodligen hade den ena cd spelaren högre utsignal.

Du måste justera utnivåerna exakt annars får du just det resultat du beskriver. Det brukar hävdas lite olika nivåer som utnivån måste ligga inom, men mindre än några tiondels dB är det säkert.

För min egen del känns det meningslöst att jämföra CD-spelare på det sättet. De allra flesta har låg dist och rak frekvensgång så att koppla om mellan två spelare ger inte så mycket. Lyssna istället, på en lagom volym, på hur du uppfattar musiken. Känns det homogent, hänger det ihop? Kan du lätt följa melodi och basgång? Spela en stund med den ena och sedan den andra spelaren. Ta gärna någon skiva som du inte gillar speciellt väl. På vilken spelare låter den ändå roligast att lyssna på?

/ B
Jag vet att det diskuterats så inni helvete mycket, men det där tror jag inte ett smack på. Vad man väljer att lyssna på har nog inte så mycket med cd-spelaren att göra, utan var man lägger fokus. Tror jag då :)
Jag tror att det är viktigare att cd-spelaren är snygg.

Jag reserverar mig för att jag tycker precis som du, kanske redan imorgon.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-09-08 10:54

shifts skrev:Är det en myt att skillnaderna är så små att man praktiskt taget kan strunta i dem?

Jag tror definitivt det är en myt att alla billiga låter lika bra, och att dom dyra generellt är sämre.
Däremot finns det säkert flera billiga som låter tillräckligt bra, och vissa dyra som har en medveten färgning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2009-09-17 22:35

har precis gått igenom ett gäng cd spelare och hör skillnad på alla jag lyssnar på tror inte alla hör skillnad på grund av att det finns många som inte hör små ljudskillnader sedan beror det ju på vad man har för anläggning och att man har samma kring utrustnig vid varje test lyssning jag är i grunden en väldigt skepptisk person som sågat att man kan höra skillnad på till ex högtalar kabel men det gör man om man har den typen av hörsel är väl som att vissa behöver glasögon vissa behöver inte hoppas ingen tar illa vid sig med min gämförelse med glasögon. gör som jag ta hem från butik välj det som passar dig bäst inte vad andra tycker låterbäst återigen vi är alla olika :D

mvh fredrik

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-09-17 23:25

Tävling!
Har du stora lungor? Jag ger Dig en ny cd-spelare om Du lyckas spela in när du högläser ftorsells senaste inlägg i ett andetag. Skicka ditt bidrag till min mail och om ditt bidrag är det första godkända, kommer du bli en lycklig ägare av något som spelar skivor!
Tävlingen avslutas fredagen den 25:e september.

Ontopic.
Jag upplevde en skillnad mellan Denon DCD-1500AE och Cambridge Azur 740c när jag jämförde dem på klubben när jag skulle köpa nytt. Värt att nämna är att de båda spelade med modellens tillhörande förstärkare, vilket troligtvis påverkade upplevelsen mest, men det var fortfarande häpnadsväckande vilken skillnad det var mellan de båda märkena. Denon lät mörkt och "laid back" medan Cambridge lät lite mer öppet eller "rakt på". Hur stor skillnad det var mellan cd-spelarna vet jag inte, men Denon ska tydligen vara lite mörka i karaktären, så kanske spelade cd-spelaren en roll endå...
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-18 08:08

Jag har fem st. 3 från container och två köpta och alla låter lika enl. mig. Mitt ljud låter som i verkligheten om inspelningen är bra vill säga fast på dom cdskivor jag har är det inte många inspelningar som låter verkligt.
Det bästa ljudet är helt klart DkR för min del. Jag gillar kristallklart ljud, plus att vara inne i instrumenten. Finns det något mysigare än att höra ett fiolliknande instrument eller oboe på nära håll.
Och alla dessa instrument hörs samma på mina cdspelare.
Fast guldöronen har väl ramlat av.
Är musiken bra inspelad så har jag ett jäkla sting det är ett som är säkert och jag har inte lyckats höra något bättre någon annan stans.
Är det inte så att har man bra återgivningsprylar i dagens läge så är det bra nog för att man skall tycka att det låter som i verkligheten. Och med "bra" får man kanske hålla sig till lurar i klass med Sh 650.

Nästa

Återgå till Teknikforum