Moderator: Redaktörer
Nu larvar du dig paa, det är skitlätt att hitta ett bra försteg som duger till dig och mig. Bra cd-spelare kan mina barn göra.paa skrev:En bra förförstärkare verkar inte vara lätt att hitta, och den har bara förstärkningen att tänka på.
Varför skulle det vara så mycket lättare att göra en bra CD-spelare, så att t.o.m alla låter perfekt?
lennartj skrev:Nej, det är ingen myt.
Är man huvudsakligen intresserad av musiken som sådan kan man...
... små nyanserna i frasering, sång- och spelsätt, perspektivåtergivning på akustiska inspelningar och sådant....
Nefilim skrev:Och när blev just HDCD-kodning bra då?
_Fredrik_ skrev:Är det nån som kan beskriva hur det låter när en spelare/dac ger mycket jitter?
Tack! Det kan alltså tom låta lite bra.Richard skrev:_Fredrik_ skrev:Är det nån som kan beskriva hur det låter när en spelare/dac ger mycket jitter?
Jitter som ger rena bitfel är oerhört ovanligt.
Jitter som yttrar sig som elektriska störningar från servon, motorer, etc, kan störa analogsteget vid utgången- och tom. efterföljande förstärkare. Högt sådant jitter ( mycket högt, mycket ovanligt alltså )kan eventuellt få det hela att låta lite mattare, och mjukare, mera analoglikt- eller hårdare. Detta är naturligtvis motsatsen till vad hifitidningarna brukar skriva om jitters inverkan.
Man kan komma runt problemet med analoga servons störningar( läs: drivverk ) genom att använda en nätverkspelare som är ansluten via trådlös router- och/eller optisk kabel till DA-omvandlaren.*
* optisk överföring har mer än tillräcklig bandbredd för cd-bruk. Jittret jämfört med elektriskt koaxialanslutning är ofta tiofallt lägre med optisk överföring.
_Fredrik_ skrev:Tack! Det kan alltså tom låta lite bra.Richard skrev:_Fredrik_ skrev:Är det nån som kan beskriva hur det låter när en spelare/dac ger mycket jitter?
Jitter som ger rena bitfel är oerhört ovanligt.
Jitter som yttrar sig som elektriska störningar från servon, motorer, etc, kan störa analogsteget vid utgången- och tom. efterföljande förstärkare. Högt sådant jitter ( mycket högt, mycket ovanligt alltså )kan eventuellt få det hela att låta lite mattare, och mjukare, mera analoglikt- eller hårdare. Detta är naturligtvis motsatsen till vad hifitidningarna brukar skriva om jitters inverkan.
Man kan komma runt problemet med analoga servons störningar( läs: drivverk ) genom att använda en nätverkspelare som är ansluten via trådlös router- och/eller optisk kabel till DA-omvandlaren.*
* optisk överföring har mer än tillräcklig bandbredd för cd-bruk. Jittret jämfört med elektriskt koaxialanslutning är ofta tiofallt lägre med optisk överföring.
lennartj skrev:Nej, det är ingen myt.
Är man huvudsakligen intresserad av musiken som sådan kan man utan vidare välja vilken CD-spelare som helst som mätmässigt är rimligt korrekt.
Jag är lite "nördig" när det gäller att analysera de små nyanserna i frasering, sång- och spelsätt, perspektivåtergivning på akustiska inspelningar och sådant. Då upplever jag skillnader mellan nivåkalibrerade spelare som åtminstone jag är beredd att betala en bra slant för.
verdad skrev:Jag tror själv att den skillnad jag märkte var att förmodligen hade den ena cd spelaren högre utsignal.
Det blev markant mycket starkare ljud fastän volymkontrollen stod på exakt samma läge.
I och med att det blir starkare ljud tror jag också att man (jag) upplevde det såsom varande bättre ljud med den ena cd spelaren.
Kan alltså styrkan i ljudet få den effekten, och hur mycket gör skillnaden i dB på utsignalen från cd spelare?
Jag vet att det diskuterats så inni helvete mycket, men det där tror jag inte ett smack på. Vad man väljer att lyssna på har nog inte så mycket med cd-spelaren att göra, utan var man lägger fokus. Tror jag dåBill50x skrev:verdad skrev:Jag tror själv att den skillnad jag märkte var att förmodligen hade den ena cd spelaren högre utsignal.
Det blev markant mycket starkare ljud fastän volymkontrollen stod på exakt samma läge.
I och med att det blir starkare ljud tror jag också att man (jag) upplevde det såsom varande bättre ljud med den ena cd spelaren.
Kan alltså styrkan i ljudet få den effekten, och hur mycket gör skillnaden i dB på utsignalen från cd spelare?
Du måste justera utnivåerna exakt annars får du just det resultat du beskriver. Det brukar hävdas lite olika nivåer som utnivån måste ligga inom, men mindre än några tiondels dB är det säkert.
För min egen del känns det meningslöst att jämföra CD-spelare på det sättet. De allra flesta har låg dist och rak frekvensgång så att koppla om mellan två spelare ger inte så mycket. Lyssna istället, på en lagom volym, på hur du uppfattar musiken. Känns det homogent, hänger det ihop? Kan du lätt följa melodi och basgång? Spela en stund med den ena och sedan den andra spelaren. Ta gärna någon skiva som du inte gillar speciellt väl. På vilken spelare låter den ändå roligast att lyssna på?
/ B
shifts skrev:Är det en myt att skillnaderna är så små att man praktiskt taget kan strunta i dem?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster