Här ser ni faktiskt varför man ska komprimera...

http://www.clubcubase.net/faq/
Moderator: Redaktörer
dawen skrev:Om man nu tar upp ljudet längre bort ifrån så tycker inte jag att det behöver vara ett problem. Det största problemet är att i princip all bas i ljuden försvinner.
dawen skrev:Ni pratar fortfarande om mix, inte master. Snygga trumljud och sångdynamik är något som en mastringstekniker inte kan påverka på ett rimligt sätt.
Martin skrev:Så vitt jag kan läsa så står det inte att man bör lägga på 10% dist och komprimera skiten ur inspelningen. Perspektiv morello.
Martin skrev:Vem har sagt att det ska låta så?
Jag tycker också FAQ:en inte lämnar så mycket "om" eller "ifall". Men inte behöver det låta kasst bara för att man komprimerar slutmixen en aning. Så vitt jag kan läsa så står det inte att man bör lägga på 10% dist och komprimera skiten ur inspelningen. Perspektiv morello.
Morello skrev:Underbar "FAQ". När hela mixen låter som en "nivillerad samt distorderad smörja" är det mer än bekvämt att spisa![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
!
dawen skrev:Bottnar miken backar man den en bit och gainar lite mera. Vad har det att göra med kompression?
Vill man inte ha realistisk ljudnivå hemma i vardagsrummet går det finfint att sänka volymen. Sänka dynamiken tror jag är fel sätt. Ska dynamiken kontrolleras så ska den kontrolleras av slutanvändaren, inte vid inspelning, eftersom dynamik är omöjlig att återskapa.
Hur pass mycket kraftigare ett ljud ska vara för att man inte ska uppfatta andra ljud? Tja, 30-40dB skulle jag tippa. Svante vet säkert.
subjektivisten skrev:Såklart ska man inte ha 100db dynamik på en skiva, hur ska man kunna lyssna på den? 30-40db är max vad jag vill ha. Seriöst, 100db, hur ska man lyssna på det? Om man ska höra det lägsta ljudet och sedan det högsta utan att höja och sänka så blir det ju för högt. Trodde folk insåg att man inte kan spela in helt utan att ändra på det lite....
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster