"Kabelpiraten svarar"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2004-12-29 17:35

Jorma

Hur tänker du eller tänkte du överhuvudtaget när du skrev det här
Det kommer inte att pratas kvalitet i domstolen. Det är inte det frågan gäller och det kommer nog Axxx att få veta om han tar upp den saken där

Jag trodde att du även var bekymrad över den undermåliga kabeln
och monteringen av felaktiga kontaktdon på piratkabeln.
Kan man inte ta upp det i domstolen som ett av skälet för en
stämningsansökan.
Piratkablarna kan ju genom sin undermålighet ha gett dina JPC
dåligt rykte när köparna trodde de fått en äkta JPC

PEKKA

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-29 19:45

Jorma skrev:
Bamsefar skrev:Jag skulle helt klart se fram mot ett domstolsprövande, bara tanken på att inför domstolen bevisa att en viss nätkabel är markant bättre än piratens, låter bara för j*vla kul - blindtest typ :lol: :lol: :lol:.

Hur tänker du eller tänkte du överhuvudtaget när du skrev det här 8O
Det kommer inte att pratas kvalitet i domstolen. Det är inte det frågan gäller och det kommer nog Axxx att få veta om han tar upp den saken där.

Vilket jävla påhopp !!!!

Om du tar detta till domstol är givetvis ditt eländiga beslut, men min bedömning är att du inte kommer att vinna - om målet ens tas upp, troligen avskrivs det innan du ens hinner säga "A".

Om det kommer till domstol, och som sagt det finns inte mycket som talar för det, så kommer du att bli tvingad att bevisa dina påståenden, då jag - om jag vore din motpart - skulle ifrågasätta dig som person och företag och således ta tag i alla påståenden om att dina kablar är bättre än några andra, filterverkan utan någon direkt teknisk bevisning osv. Dvs att ifrågasätta allt.

Du gjorde ett stort misstag i att försöka vinns genom att publicera allt du nu gjort på det sättet du valt att göra det - jag tror att det finns stor chans att vinna ett åtal mot dig om jag vore "kabelpiraten". Och kontra ;)

Allt är inte vad det ser ut att vara !
Best Regards
Bamsefar

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-29 19:45

Det får en jurist ta stäällning till, men det handlar ändå inte i första hand om kvaliteten. Den felaktiga inkopplingen av kablarna i kontakterna verkar inte köparna ha noterat, men däremot har Axxx piratkablar sålts vidare som JPC2.5 av köpare som inte har varit nöjda med vad dom gett ljudmässugt och det kan ha skadat mitt rykte. Men det är förfalskningen som såfdan som är det primära och det är vad jag har varit ute efter.
Det är också sättet att sälja nytillverkade kablar utan att betala skatt och moms i den omfattning som har skett, men den saken tar skattemyndigheterna hand om. Dom kommer inte att skona Axxx. Det kan också bli kännbart tillsamman med övriga kostnader och böter att betala tillbaka pengarna till köparna.

Det är nästan så att jag tycker synd om Axxx, men bara nästan.

PEKKA skrev:Jorma

Det kommer inte att pratas kvalitet i domstolen. Det är inte det frågan gäller och det kommer nog Axxx att få veta om han tar upp den saken där

stämningsansökan.

PEKKA

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-29 19:48

8O :?: 8O

Bamsefar skrev:
Jorma skrev:
Bamsefar skrev:Jag skulle helt klart se fram mot ett domstolsprövande, bara tanken på att inför domstolen bevisa att en viss nätkabel är markant bättre än piratens, låter bara för j*vla kul - blindtest typ :lol: :lol: :lol:.

Hur tänker du eller tänkte du överhuvudtaget när du skrev det här 8O
Det kommer inte att pratas kvalitet i domstolen. Det är inte det frågan gäller och det kommer nog Axxx att få veta om han tar upp den saken där.

Vilket jävla påhopp !!!!

Om du tar detta till domstol är givetvis ditt eländiga beslut, men min bedömning är att du inte kommer att vinna - om målet ens tas upp, troligen avskrivs det innan du ens hinner säga "A".

Om det kommer till domstol, och som sagt det finns inte mycket som talar för det, så kommer du att bli tvingad att bevisa dina påståenden, då jag - om jag vore din motpart - skulle ifrågasätta dig som person och företag och således ta tag i alla påståenden om att dina kablar är bättre än några andra, filterverkan utan någon direkt teknisk bevisning osv. Dvs att ifrågasätta allt.

Du gjorde ett stort misstag i att försöka vinns genom att publicera allt du nu gjort på det sättet du valt att göra det - jag tror att det finns stor chans att vinna ett åtal mot dig om jag vore "kabelpiraten". Och kontra ;)

Allt är inte vad det ser ut att vara !

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2004-12-29 19:54

Jorma skrev:Det är också sättet att sälja nytillverkade kablar utan att betala skatt och moms i den omfattning som har skett, men den saken tar skattemyndigheterna hand om. Dom kommer inte att skona Axxx. Det kan också bli kännbart tillsamman med övriga kostnader och böter att betala tillbaka pengarna till köparna.

Så som situationen är för skattemyndigheterna skulle jag bli mycket förvånad om de hann bry sig om ett sådant här relativt litet fall. Har personlig kännedom om några klart större fall som blir liggandes och/eller har lagts ner.

Men lycka till!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-12-29 20:04

Jorma skrev:Det får en jurist ta stäällning till, men det handlar ändå inte i första hand om kvaliteten. Den felaktiga inkopplingen av kablarna i kontakterna verkar inte köparna ha noterat, men däremot har Axxx piratkablar sålts vidare som JPC2.5 av köpare som inte har varit nöjda med vad dom gett ljudmässugt och det kan ha skadat mitt rykte. Men det är förfalskningen som såfdan som är det primära och det är vad jag har varit ute efter.
Det är också sättet att sälja nytillverkade kablar utan att betala skatt och moms i den omfattning som har skett, men den saken tar skattemyndigheterna hand om. Dom kommer inte att skona Axxx. Det kan också bli kännbart tillsamman med övriga kostnader och böter att betala tillbaka pengarna till köparna.

Vilket skitsnack, du har inget att vinna på denna "strid" som du nu skaffat dig. Du kan aldrig vinna, inse det. Upprörd kan du få vara - helt okej för mig - men vinna kan du glömma.

Snart erbjuder jag Axxxx min hjälp, så fortsätt å försök påstå allt du påstår, så kommer jag att blanda mig i denna soppa av rena principskäl. Sådant här är askul att syssla med :)

Följande skall man alltid komma ihåg när man sysslar med försäljning och kunder:
What is a customer? A customer is the most important person ever in this company - in person or by mail. A customer does not depend on us, we are dependent on him. A customer is not an interruption of our work, he is the purpose of it.
We are not doing him a favor by serving him, he is doing us a favor by giving us the opportunity to do so. A customer is not someone to argue or match wits with - nobody ever won an argument with a customer. A customer is a person who brings us his wants - it is our job to handle them profitably to him and ourselves.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2004-12-29 20:08

Jorma skrev:Det får en jurist ta stäällning till, men det handlar ändå inte i första hand om kvaliteten. Den felaktiga inkopplingen av kablarna i kontakterna verkar inte köparna ha noterat, men däremot har Axxx piratkablar sålts vidare som JPC2.5 av köpare som inte har varit nöjda med vad dom gett ljudmässugt och det kan ha skadat mitt rykte. Men det är förfalskningen som såfdan som är det primära och det är vad jag har varit ute efter.

PEKKA skrev:Jorma

stämningsansökan.

PEKKA

Personligen tyckte jag bäst om följande: "Enda sättet för dig att komma undan det här är att flytta till sydamerika" (fritt citerat)

Humor! :lol:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-12-29 20:31

Jag har inte hängt på forumet så mycket senaste månaden (behövt paus), men nu på sistone har jag inte kunnat slita mig från stolen. 8)

I de hårdaste brancherna simmar de fulaste fiskarna?

rhenrics: Det citatet är med på en möjlig 2004-toptio-kommentarer-lista! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-12-29 20:41

Skattemyndigheten kommer knappast att bry sig om några kablar som sålts, det ska till bra många innan de lägger tid och resurser på detta och så många är jag skeptisk till att han sålt både efter att läst kabelpiratens egen utsaga hur många han sålt och det faktum att inga köpare framträtt och känner sig lurade av hans kabel. Det enda fel jag ser i detta är ett fel av nyttjande av Jormas(inte patenterade) varumärke, ingen snack om den saken.
--------------------------------------------------

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-29 21:02

Kablar, direktimporterade Krellförstärkare och diverse annat blir snabbt en summa som passerar vad som är tillåtet att sälja utan att bli momspliktig och därmed också skyldig att registrera ett företag med allt vad det innebär av bokföringsplikt och annat.

JockScott skrev:Skattemyndigheten kommer knappast att bry sig om några kablar som sålts, det ska till bra många innan de lägger tid och resurser på detta och så många är jag skeptisk till att han sålt både efter att läst kabelpiratens egen utsaga hur många han sålt och det faktum att inga köpare framträtt och känner sig lurade av hans kabel. Det enda fel jag ser i detta är ett fel av nyttjande av Jormas(inte patenterade) varumärke, ingen snack om den saken.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-29 21:05

Antagligen så kommer inte domstolen att ta upp fallet. Det är ett typiskt moraldilemma men inget brottsligt. Det skulle vara ifall de tycker fallet är extra intressant och kan skapa prejudikat, men det verkar extremt långsträckt. Desutom är ju omfattningen minimal, vi pratar hobbynivå och begagnatförsäljning av ett par kablar. Jag tycker att Jorma borde varit nöjd med att personen i fråga har insett sitt misstag och bett om ursäkt för det.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2004-12-29 21:22

Jorma skrev:Kablar, direktimporterade Krellförstärkare och diverse annat blir snabbt en summa som passerar vad som är tillåtet att sälja utan att bli momspliktig och därmed också skyldig att registrera ett företag med allt vad det innebär av bokföringsplikt och annat.

Hur har du tänkt dig att bevisa det här?

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-29 21:54

Jag behöver inte bevisa detta om jag kan påvisa att det kan vara så.
Skattemyndigheterna kan göra en enkel kontroll av in och utgående slantar. på Axxx konto/n.

__10 skrev:
Jorma skrev:Kablar, direktimporterade Krellförstärkare och diverse annat blir snabbt en summa som passerar vad som är tillåtet att sälja utan att bli momspliktig och därmed också skyldig att registrera ett företag med allt vad det innebär av bokföringsplikt och annat.

Hur har du tänkt dig att bevisa det här?

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-29 22:10

Bla bla bla bla bla bla bla bla

men däremot har Axxx piratkablar sålts vidare som JPC2.5 av köpare som inte har varit nöjda med vad dom gett ljudmässugt och det kan ha skadat mitt rykte

:lol: :lol: :lol: :lol:
Det där gav mig nog kvällens skratt , Tack :)

mvh
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-29 22:38

Skratta du, det bjuder jag på.
Jag ler när jag tänker på vad som kommer i februarinumret i den största och mest spridda hifitidningen i världen. Det numret kommer ut om ca. en månad.
2 Svenska produkter finns med och det är mycket positivt om bägge. :D

Jag har recensionen framför mig, men kan inte avslöja mer ännu.
Vad det handlar om får ni läsa om ca. en månad.

HoHoHo. Jultomten har kommit med en fin julklapp 8)

Nu orkar jag inte tjöta mer med er. Jag har CESmässan i Las Vegas som börjar nästa torsdag att förbereda.

Good evening, Gentlemen.
Senast redigerad av Jorma_inaktiv 2004-12-29 23:46, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-29 22:42

Jorma skrev:Vad det handlar om får ni läsa om ca. en månad och det är den största och mest spridda tidningen i världen.

Det här uttalandet tror jag inte ett dugg på, faktiskt.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-29 22:47

:lol:

IKEA-katalogen då?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-29 22:52

Räknas nog knappast som tidning, men visst. Där slipper man iaf e$oteri$ka priser 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-29 22:57

dawen skrev:Räknas nog knappast som tidning, men visst. Där slipper man iaf e$oteri$ka priser 8)
Sant men det är nog fler som läser Vouge eller Time i världen än Steriopile.

Jorma: du vet väl att rättsväsendet prioriterar vad de tar upp. I ditt fall är det ju inte ens säkert att du har ett.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-29 23:22

dawen skrev:
Jorma skrev:Vad det handlar om får ni läsa om ca. en månad och det är den största och mest spridda tidningen i världen.

Det här uttalandet tror jag inte ett dugg på, faktiskt.

Det gör du rätt i. Det var en felskrivning och jag har editerat mitt inlägg ovan. Nu stämmer det bättre.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-29 23:24

Skratta du, det bjuder jag på.

Tack :) , du får mig att le hela kvällen :D
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Föregående

Återgå till Generellt om hifi