philip skrev:Svante skrev:philip skrev:ni får lyssna och titta på taken by trees 'east of eden' som jag mastrat, jag är väldigt nöjd.

Mm, den var klart njutbar. Jag hör ingen överstyrning och inget onödigt diskanthissande. Däremot pumpar det lite, åtminstone på första spåret(har kommit till 3:an på Spotify nu). Det är som att trumslagen liksom stryper resten en liten stund efter varje slag.
Men det är klart mindre än på många andra skivor.
Det är ju därför du ska titta på den, massa överstyrning, hela filen ser ut som en korv, men det låter inte så va?
man kan alltså inte se ev välljud eller ovälljud.
Jag hör inte pumpningen som du nämner, förmodligen är det kompressorn på trummgrupp och bas som du menar, det är en del av ett sound, jag lägger aldrig till ett sound på mastringar.
/P
Aha, du vill ha en korv alltså. Ska det var med eller utan bröd
Nu har jag ju inte skivan utan bara Spotify och då blir ju inte vågformen exakt som på skivan, och jag är inte helt hundra på att jag lyckades göra en digital loopback heller, men så här blir det:
Toppfaktor på 14 dB, det är ju bra*. Du kunde säkert ha pressat upp nivån 4 dB till utan att skivbolaget hade protesterat. Histogrammet skvallrar inte om hårdklippning, och formen antyder inte att det är extremkomprimerat heller.
Däremot ser man på korven att skivan inte är från tidigt 80-tal.
Så jag vet inte. Jag tycker nog att det finns saker att utläsa från bilderna även om det finns saker som inte syns också.
Observera alltså att jag inte menar att en fullt utstyrd korv automatiskt innebär dist. Däremot visade jag nyss (Dilba) ett exempel på när det innebar det.
Däremot menar jag att en fullt utstyrd korv alltid är ett tecken på att dynamisk processning är pålagd och det i masterledet. Olika processningar kan förstås skilja väldigt mycket och ditt exempel är ett där det blir rätt snällt. Men jag tror att det tränade örat alltid kan detektera skillnaden mellan processat och oprocessat.
Jag förstår att du inte kan släppa det omastrade materialet, men det skulle vara det som behövs för att göra ett sånt test.
*Hög toppfaktor i sig är förstås inget mål i sig. Det måste vara tillåtet att släppa ett stycke med enbart sinustoner och då blir toppfaktorn futtga 3 dB. Men i mitt lyssnande och mätande verkar det ändå som att de sämsta inspelningarna som regel ligger runt 10 dB toppfaktor, och att de som låter anständigt sällan har under 14 dB toppfaktor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.