Varning för kabelpirat

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-12-30 15:11

Det är svårt att förstå intresset för detta spörsmål när våra landsmän samtidigt ligger och flyter i de thailändska strandkanterna. Har kablar någonsin varit mer ointressant än nu?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-30 15:15

Mr_Ekan - vad sitter du då här och läser kabelprat för, huh? :roll:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-30 18:11

Det är svårt att förstå intresset för detta spörsmål när våra landsmän samtidigt ligger och flyter i de thailändska strandkanterna. Har kablar någonsin varit mer ointressant än nu?

Visst men det blir inte bättre av att bara skriva /läsa om det hela tiden heller.........o man kanske inte ska glömma dom 80k som inte är våra landsmän...... :?
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-30 18:23

Det är inte bara dom 105000 som omkommit som är den senaste siffran och som kommer att forsätta att stiga.
Det är alla dom miljontals människor därborta som har blivi av med allt dom äger, och det var nog inte så mycket, men det var tillräckligt för att sänka dom i många år framöver.
Dom behöver all hjälp som vi kan bidra med och det här med kablar och det tjafset känns inte speciellt viktigt just nu.
Den som kan bidra till att hjälpa till med ett litet bidrag bör göra det. Ett aldrig så litet bidrag blir till stor hjälp därnere.

Dom från Sverige och andra länder som har blivit av med nära och kära ska vi naturligtvis inte heller glömma. Och inte heller alla som har blivit skadade både fysiskt och psykiskt av detta.

Magnus skrev:

Visst men det blir inte bättre av att bara skriva /läsa om det hela tiden heller.........o man kanske inte ska glömma dom 80k som inte är våra landsmän...... :?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-30 22:08

Är platsen så lite här så att vi måste skriva K? Istället för att skriva ex 80 000 eller 80 tusen? Förkortningar skriver man om man har ont om plats. :wink:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-12-30 23:48

mats skrev:Är platsen så lite här så att vi måste skriva K? Istället för att skriva ex 80 000 eller 80 tusen? Förkortningar skriver man om man har ont om plats. :wink:

...eller för att öka läsbarheten, Mats.

Vilket tycker du är enklast att läsa av nedanstående alternativ:

1. 1 gogol
2. 10000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-31 00:42

Det är alla dom miljontals människor därborta som har blivi av med allt dom äger, och det var nog inte så mycket, men det var tillräckligt för att sänka dom i många år framöver.
Dom behöver all hjälp som vi kan bidra med och det här med kablar och det tjafset känns inte speciellt viktigt just nu.

Ja, en riktig tragedi är det.........Måste vara fruktansvärt hårt att bli av med allt när man tex har sattsat allt man har i en resturang, dykbåt, solstolar el liknade och dessutom bli av med flera vänner/släktingar på kuppen....går inte att föreställa sig.

Är platsen så lite här så att vi måste skriva K? Istället för att skriva ex 80 000 eller 80 tusen? Förkortningar skriver man om man har ont om plats.

Hmm, jo det beror på den tråden att ja skrev så.............men det är egentligen bättre.......
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-12-31 16:58

ot
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-12-31 17:08

Gromit,
Hur många gånger skriver vi en gogol(vet inte ens vad det är), jämfört hur många gånger vi skriver ex 100 000/100 tusen?

Jag kan hålla med dig att vid en Gogol eller vad det nu var för nåt, då är det nog bäst att man använder förkortning när det är så många nollor. Men det är sällan det används vid vanligt språk.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-01 10:36

Nationell sorgedag: En synnerligen lämplig tidpunkt att avsluta
tramset i denna (och den andra kabelpirat-tråden) skittråd! :evil:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-01 15:57

Hotspur, håller med. KÄnns väldigt oväsentligt jämfört med katastrofen.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-01-01 16:35

Själv har jag svårt att se vad denna tråd har med katastrofen att göra över huvud taget. Visst är det en katastrof av ofantliga mått. Det innebär dock inte att man skall lägga resten av världen åt sidan och skuffa det åt kanten som oväsentligt eller oviktigt. Klart att katastrofen är otroligt tyngre på alla sätt men det innebär inte att man måste kväva alla trådar man inte tycker om med inlägg om den. Håll katastrofen i de trådar som behandlar den och stanna On Topic i de andra trådarna tycker jag. Oavsett vad jag tycker om kablar, kopior av kablar eller Bybee om man så vill.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-01-01 18:00

Det pratas mycket om katastrofen hit och dit vilket är förståligt.
Det är oerhört tragiskt det som hänt, MEN katastrofen är inget annat än ett naturligt sätt för jorden att frigöra energi från olika konvektionsceller i jorden inre. Detta pågår hela tiden, lyckligtvis inte av samma magnitud som den som orsakade jättevågen (ca 9 Rich.). Det har hänt förr och kommer hända igen. Hoppas bara att folk någon gång tar lärdom och inte bosätter sig allra närmast kusten.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2005-01-01 19:57

Katastrofen i Asien är givetvis hemsk på alla vis, tro inte att jag menar nåt annat. Jag har själv ett antal bekanta som befinner sig längre tider under året i Thailand som jag inte vet var de är idag.

Men jag fick en intressant tanke om detta med denna katastrof som hela världen förfasas över.

Låt nu säga att dödstalet i Asien är 150 000 personer. Vilket är en katastrof som folk lider av som en otrolig händelse med enormt antal döda.

Men hur många dör varje dag på jorden en helt vanlig sketen dag i veckan, år ut och år in?

Om vi tar bort de gamla som dör var dag av helt naturliga och väntade orsaker, och bara räknar de som på ett eller annat vis rycks bort i förtid.

Hur många dör varje dag världen runt i olyckor mm?

Jag tänker på barn som blir påkörda i trafiken, ramlar ner från nåt, mördas, brinner, brinner inne, dör i elolyckor mm.

Hur många trafikdöda har världen på en dag? Flygdöda? Drunkningsolyckor? Bränder? Plötsliga sjukdommar, trafiken, mord....?

Jag skulle inte bli förvånad om det handlar om liknande siffror som dör varje dag år ut och år in, som det dog i katastrofen i Asien. Ändå så rycker världen på axlarna åt det.

Märkligt på nåt sätt...........

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-01 20:04

Inte alls märkligt Tintan. Vi tar det enklast möjligt så skall jag berätta.

Visst dör det många människor men vi får tänka då att många av dom dör ju knappast i stor grupp som i det aktuella fallet. OM man tar upp att det dör massvis av människor i ex Etiopen är det naturligtvis lika hemskt, men vi har blivit så matade av det att vi har blivit avtrubbade, hemskt men sant. I det aktuella fallet är så är det mer nära in på oss och vissa av oss har anhöriga som kanske har tyvärr dött eller blivit skadade. I tex fallet Afrika så var det inte så nära inpå oss, detta kan ju inte hända oss, likadant är det tyvärr med trafikoffren (fast det är i Sverige), Oj så hemskt men det drabbar nog inte mig.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-01 21:54

Argument som att: många människor dör väl ändå håller inte....

Vad menar man då? Att den största naturkatastrofen i modern tid och den största katastrofen för Sverige i modern tid ska ignoreras....?
Jag är glad och stolt att svenska folket engagerar sig som dom gör. Hur vore det om dom inte gjorde det??
Dock tycker jag som många andra att man bör engagera sig i annat(Afrika, miljön osv) också...Vem vet, det här kanske är en början för många...

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2005-01-01 22:24

marbrink skrev:Argument som att: många människor dör väl ändå håller inte....

Vad menar man då? Att den största naturkatastrofen i modern tid och den största katastrofen för Sverige i modern tid ska ignoreras....?
Jag är glad och stolt att svenska folket engagerar sig som dom gör. Hur vore det om dom inte gjorde det??
Dock tycker jag som många andra att man bör engagera sig i annat(Afrika, miljön osv) också...Vem vet, det här kanske är en början för många...

Nej, jag menar inte alls att vi ska ignorera vad som hänt i Asien. Men det är ändå märkligt att vi "till vardags" inte har en tanke på att det dör folk som flugor runt om i världen var dag av icke naturliga eller väntade orsaker, som jag beskrev ovan.

Det var bara en tanke som slog mig, och kanske mats kommer närmast i analysen.

Man blir ju mörkrädd bara man tänker på att 8-10 000 personer dör i direkt rökrelaterade orsaker varje år i bara lilla Sverige, vilket blir nästan 30 personer om dagen år ut och år in. Undrar hur många det är per dag i hela världen? Skrämmande.

Dr Tinnitus

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-01 22:38

Dr_Tinnitus: Att folk dör i rökrelaterade sjukdomar är ju en rätt dålig jämförelse. Ingen är tvingad att röka och 99,9% av dom som röker vet risken...

Man får inte glömma att det inte bara handlar om dödsoffer. Turistnäringen i en stor del av Asien är förstörd, fattigdomen blir ännu större, arbetslösheten ökar. Många offer kommer skördas pga biverkningarna av katastrofen..

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-01 23:06

med risk för något osmakligt inlägg

jämförelsen med rökning haltar svårt då man mycket väl kan säga att ingen tvingar nån att åka på semester till jordbävningsområden
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-01 23:39

Man blir ju mörkrädd bara man tänker på att 8-10 000 personer dör i direkt rökrelaterade orsaker varje år i bara lilla Sverige, vilket blir nästan 30 personer om dagen år ut och år in. Undrar hur många det är per dag i hela världen? Skrämmande.
Ännu mer förvånande med tanke på att cigarettrök luktar en blandning mellan avföring och husbrand. :( (min personliga åsikt, de som röker kanske inte tycker detta eftersom de är mer vana än jag som bara är stundtals ofrivillig passiv rökare)
Men det är fortfarande hyffsat respektingivande att röka (uppenbarligen) och det är avslappnande och skönt att åka på semester till jorbävningsdrabbade områden(nära kusten). Det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Folk dör i bilolyckor också, men bilar har vi ju väldigt stor nytta av å andra sidan.

Det som är jobbigt med denna katastrofen är att den kom så oväntat. Det kan ju knappast räknas som självförvållat, även om allt vi gör har lett fram till den. Det är viktigt att komma ihåg att det är ingens skuld att det hände.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-01-01 23:41

Förlåt, det var dumt av mig att uppmana till On-Topicpostning...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-01 23:45

UrSv: Jag tror (tyvärr) det hjälper mer att ignorera tråden. Topicen är nog ganska så uttömd.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-02 00:22

Style skrev:med risk för något osmakligt inlägg

jämförelsen med rökning haltar svårt då man mycket väl kan säga att ingen tvingar nån att åka på semester till jordbävningsområden

Var det här inlägget ett skämt eller?

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2005-01-02 00:25

Martin skrev:UrSv: Jag tror (tyvärr) det hjälper mer att ignorera tråden. Topicen är nog ganska så uttömd.

Snälla ? Tillbaka till Topic igen eller sluta skriv i tråden .
Tycker ni att Topic är uttömd så är det likabra att låsa tråden ..
Starta en ny om Tsunamin i ÖD ..

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-02 00:27

nä i sak är det faktiskt så som jag skrev. Det är ingen hemlighet att denna del av världen är drabbat av jordbävningar av och till, något man bör tänka på innan man åker dit

sen är det kanske lite magstarkt att påpeka det just nu
Dogmatisk Mac-Taliban

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-02 00:33

Style: Du måste skämta med mig! Det här var ärligt talat bland det dummaste jag hört någon säga...Menar du dessutom att lokalbefolkningen borde veta bättre och flytta därifrån, för det är absolut inte bara svenskar som är drabbade som du säkert vet...

Sorry, nu slutar jag med OT:n...

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-02 00:36

Style

Vad jag tror du menar är att lika många offer som skördats i denna katastof dör dagligen i Afrika men det verkar vi tyvärr bry oss mindre om eftersom det inte i samma utsträckning påverkar vår vardag, är det rätt uppfattat ? I så fall har du en poäng även om jag kommer att skänka till båda fallen.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-02 00:44

Larsho, det var väl inte riktigt det jag menade men jag håller med dig. T ex AIDS-epidemin i afrika är egentligen bra mycket värre hur man än räknar.

Det jag menade var jämförelsen med rökning. Att bo i, eller resa till ett jordbävningsområde kan mycket väl jämföras med rökning. Det är ingen som tvingar nån till någotdera. Det är bra naivt att bli upprörd när det slutar illa.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-02 00:52

Style: Jag vet inte. Rökning får man reda på på varje paket att man dör en långsam kvävande död och blir äcklig och ful när man blir gammal. Lite svårt att undgå.

En jorbävning av den här storleken händer ytterst sällan. Det är klart man får bli upprörd när det händer!

Rätt stor skillnad tycker jag.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-01-02 00:59

style>
hur resonerar du om alla dem som dog 9/11.. var alla människorna som omkom bara dumma nog att vistas i en skyskrapa, när det är allmänt känt att man förmodligen dör om de kollapsar?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi