Röstningsprocessen blev fel, ett alternativ försvann. Sorry. Börja om från början. Nu är det nog rätt.

Är lite nyfiken på var man hittar statistiska uppfattningen i denna fråga, närmare bestämt var meridianvärdet* ligger.
I förra tråden hörde man ju förslag på siffror nedåt 0,2%.
Att hela 1/5 (tror att det var drygt 20%?) av alla tyckte att 35%, eller mer(!), av totalbudgeten var lämpligt att lägga på kablarna var ju intressant! En femtedel är förvisso en minoritet, men ändå en ganska stor sådan.
(För den som kan räkna lite betyder det att kablarna skall vara dyrare än antingen högtalarna, eller dyrare än all elektronik tillsammans. Det kan även betyda dyrare än båda enskildheterna om högtalarna får ta 32,5% av kardemumman, även elektroniken får kosta 32,5% av budgeten och man sålunda lägger resterande 35% på kablar.)
Jag, (som tycker att det borde vara uppenbart för alla att elektronik och högtalare är 100-faldigt mera komplicerade (och därför mer kostnadskrävande) saker att framställa, ja'menar, de innehåller ju till och med kablar, och dessa är inte de svåraste sakerna att få att fungera transparent i varken förstärkare eller högtalare) undrar därför hur de typiska uppfattningarna av de olika sakernas betydelse ser ut egentligen. Jag räknar nu inte in kostnader för lyssningrummets akustiska hantering alls.
Så min fråga är:
Är 5 % alldeles för mycket att spendera på kablarna i en anläggning?
Vh, Ing. Öhman
*Meridianvärdet har den fördelen framför medelvärdet att det inte låter sig påverkas av tokstollar som säger 0 eller 100, eller andra extrema värden.
PS. På en av administratörernas uppmaning lägger jag till ett förydligande:
Frågan handlar om hur mycket du är beredd at BETALA för kablarna, räknat i procent av anläggningens totalpris.
Att många ultradyra kablar säljs ut extremt rabatterat alltsom oftast och/eller dyker upp på begaganatmarknaden för mindre än 10% av "cirkapriset" skall alltså tas hänsyn till.
Det pris du skall räkna är inte det "officiella" priset, som tillverkaren påstår att kablarna är värda, utan det DU kan tänka dig att betala, räknat i procent av anläggningens totalpris.