Sista klargörandet från kabelpiraten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2004-12-29 23:56

Det finns bla, handlare som har skrivit om detta, så det är ingen hemlighet. Sök på ordet "marginal" på Hififorum så ska ni hitta en del som bekräftar det jag sagt av kända handlare.
Dom svenska hifihandlarnas marginaler är inte större än vad dom är i andra delar av världen.
I bla. USA är marginalerna tom. större.
Att Amerikanska grejer ändå är billigare där än här har med att göra att fabrikanterna som regel säljer direkt till butikerna.
Svenska produkter i Sverige är som regel billigare här än i andra delar av världen av samma orsak då det tillkommer ett mellanled i form av distributör.
Distributören står för reklamkostnader och kostnader runt mässotr och dylikt samt också garantifrågor.
Dom finns därför att det är omöjligt för en liten firma att komma utanför norden utan distributör.

Det går inte att göra jämförelser med marginalerna hos storköpen som Elgiganten, Siba och andra sådana ställen då dom bygger sina marginaler på massförsäljning med okunnig personal och där du knappast kan få lyssna på prylarna i specialbyggda lyssningsrum. En produkt hos en hifihandlare kanske inte säljer mer än några få ex. per år och då är det rätt stora kostnader att ha den produkten hemma och lägga massor av tid på att dema den.
Demoexen har köpts in av butikerna och har kostat dom massor av slantar om dom ska ha ett någorlunda stort sortiment.
Det syns också på att marginalerna inte alltid hjälper butikerna att överleva. Det är ett antal butiker som med jämna mellanrum slår igen pga. att det inte går runt.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-04 05:24

Hej!

Mycket trixande med dubbelmoms samt siffror hit och dit dock vara "ideella" matematiken trots allt
man (enligt egen utsago (samt utan ÅF)) via internet sålt +1000st nätkablar för ca: 700,000** kr.
Såå ifall DIY-recept (ideellt) lagts ut via ex internet hade nätkabelköparna sparat sig själva sisådär...
... 630,000 kr! Exempelvis monterar klantigA* 5st DIY-JPC på max 2 timmar o sålunda kunde alla och
envar genom lite DIY sparat sig själv 3150 kr - 1575 kr/tim (inkl moms). Är ingen som säga affärsidén
vara ngt annat än fullkomligt lysande samt mycket väl genomförd, ty den är allt detta - gratulerA*(
... vundsjuk) göra :), men skippa snacket om vilken extremt prisvärd nätkabel och/eller hur mycket
pengar som gås back & Co, för faktiskt.se på så varA* vi varken dumma eller stumma 8)!

** Exkl moms

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-04 12:04

Jag försvarar inte Jorma i sig, men tror nog att han har haft omfattande kostnader inte minst i tid. Om nu den minsta kabel kanske har en hög marginal så är det en firma i uppstart med alla problem det innebär. Och jag förstår att Jorma inte skjuter sig själv i foten genom att säga till alla var dom kan köpa hans kablar direkt ifrån tillverkare eller distributör. Har aldrig trott att Jorma har någon högre utbildning inom metallurgi med eget smält- och valsverk heller. Dessutom vet vi inte vilka kostnader Jorma har på sina dyra kablar. Ganska vanligt att "billiga" tillbehör betalar en del av dom "dyras" kostnader. Om nu Jorma hade prissatt sina kablar utifrån direktförsäljning kunde han glömma butiksförsäljning. Så jag ser faktiskt inget problem i prissättningen. Vad ni lägger in i debatten är att ni inte gillar/tror på kablar och därmed så skall man heller inte ta betalt för arbete.
Skilj på hobby och arbete!
Om man jobbar skall man ha betalt. Sen om man som konsument tycker produkter är prisvärda kan markeras med att man inte köper dom.
Kan man snickra själv så gör man det, men ingen idiotförklarar väl snickare för att dom inte jobbar praktiskt taget gratis eftersom materialet är känt?
Prissättningen är normal inom tillbehör för vilken butik som helst eftersom tillbehör betalar butikernas skyltning och dagliga kostnader till stor del. Tillbehör säljs bra året runt medans HIFI till stor del investeras i under den mörka perioden. SÅ vill vi ha butiker att gå till så måste dom kunna tjäna pengar på nått.
Att byta pengar genom att sälja plasmor "billigt" klarar bara stora drakar med kanske egna branschkreditkort.
Har man köpt en förstärkare för kanske 10000kr så är nettoförtjänst till butiken kanske 2400:-. Då har ni spenderat kanske 10 timmar i den butiken sedan förra grejen köptes, och kanske 20 timmar i andra butiker med lyssningar på grejor som man kanske inte är intresserad av att köpa ens bara för att det är skoj. Och plötsligt så är intjänat netto per besökstimme inne i något av sina hobbytempel kanske inte så dramatiskt stor.
Impulsköp typ små tillbehör vid kassan hjälper då till att betala för personal och övriga fasta kostnader.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-04 12:51

Harryup skrev:Jag försvarar inte Jorma i sig, men tror nog att han har haft omfattande kostnader inte minst i tid. Om nu den minsta kabel kanske har en hög marginal så är det en firma i uppstart med alla problem det innebär. Och jag förstår att Jorma inte skjuter sig själv i foten genom att säga till alla var dom kan köpa hans kablar direkt ifrån tillverkare eller distributör. Har aldrig trott att Jorma har någon högre utbildning inom metallurgi med eget smält- och valsverk heller. Dessutom vet vi inte vilka kostnader Jorma har på sina dyra kablar. Ganska vanligt att "billiga" tillbehör betalar en del av dom "dyras" kostnader. Om nu Jorma hade prissatt sina kablar utifrån direktförsäljning kunde han glömma butiksförsäljning. Så jag ser faktiskt inget problem i prissättningen. Vad ni lägger in i debatten är att ni inte gillar/tror på kablar och därmed så skall man heller inte ta betalt för arbete.
Skilj på hobby och arbete!
Om man jobbar skall man ha betalt. Sen om man som konsument tycker produkter är prisvärda kan markeras med att man inte köper dom.
Kan man snickra själv så gör man det, men ingen idiotförklarar väl snickare för att dom inte jobbar praktiskt taget gratis eftersom materialet är känt?
Prissättningen är normal inom tillbehör för vilken butik som helst eftersom tillbehör betalar butikernas skyltning och dagliga kostnader till stor del. Tillbehör säljs bra året runt medans HIFI till stor del investeras i under den mörka perioden. SÅ vill vi ha butiker att gå till så måste dom kunna tjäna pengar på nått.
Att byta pengar genom att sälja plasmor "billigt" klarar bara stora drakar med kanske egna branschkreditkort.
Har man köpt en förstärkare för kanske 10000kr så är nettoförtjänst till butiken kanske 2400:-. Då har ni spenderat kanske 10 timmar i den butiken sedan förra grejen köptes, och kanske 20 timmar i andra butiker med lyssningar på grejor som man kanske inte är intresserad av att köpa ens bara för att det är skoj. Och plötsligt så är intjänat netto per besökstimme inne i något av sina hobbytempel kanske inte så dramatiskt stor.
Impulsköp typ små tillbehör vid kassan hjälper då till att betala för personal och övriga fasta kostnader.

I de butiker i sthlm jag varit inne i så har man garanterat inte varit intresserad av kunder som lånar hem prylar fler än en eller högst två ggr innan man bestämmer sig. I en butik tar man t o m betalt för hemlånad utrustning, vilket man får tillgodoräkna sig endast om man sedan köper produkten. Vill man spendera 10 till 20 timmar i butiken innan man gör affär lär man uppfattas som en riktigt jobbig typ. Vad gäller "specialbyggda provlyssningsrum" som återförsäljare erbjuder, jovisst men de gånger jag lyssnat i ett sådant rum (hos olika åf) har det inte låtit speciellt kul. Kunnig personal? Hmmm, jag brukar kunna ställa frågor om en produkt som ingen i butiken kan svara på, bara efter att ha läst en recension i en tidning om den. Ibland kan de inte ens svara på enkla frågor om fjärrkontroller och huruvida de är kompatibla med andra produkter av samma märke. Ibland får man olika svar beroende på vem man talar med i samma butik.

Och faktum kvarstår: alla som driver företag har ungefär samma kostnader, såsom lagerhyra, löner (arbetsgivaravgifter, sociala avgifter etc), försäkringar, kostnader för inköp av maskiner, apparater, reklam och marknadsföring, administration, fraktkostnader, osv osv innan man kan ta ut vad som normalt kallas vinst. Att då ha marginaler på 50 % på all försäljning utan några kostnader för tillverkning i synnerhet eller någon speciell kompetens i allmänhet, får nog ändå betraktas som ganska effektiv utdelning per investerad krona. Kanske inte så konstigt att man bara säljer några få "high-end" apparater per år med tanke på vad de kostar. Sänkte man priserna till kund så kanske de sänkta marginalerna skulle kunna kompenseras med ökad försäljning istället?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-04 13:29

Bra inlägg i debatten, Harryup!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 14:05

Diskussionen kring företag, marginaler, täckningsbidrag, påslag och förtjänster kommer alltid vara hett och många kommer ha åsikter.

Dom som driver företag eller på annat sätt har en bra, dvs praktisk, inblick i företagsamhet brukar som oftast inte ha samma åsikt som dom som inte insikten.
Den dynamiken kommer nog alltid finnas och kanske rent av alltid bör finnas.

Min reflektion i ämnet är att det verkar svårt att förstå är att ett företag skall stå på egna ben. Nästan lika svårt att förklara som betydelsen av =-tecknet för skolungdommar som skall lösa ut sina första (förstagrads-) ekvationer.

För ett företag finns det inga pengar in från sidan, ingen mamma eller pappa som kan skjuta till och heller inga eller väldigt små marginaler att få hjälp när det krisar.
Anställda blir sjuka (försäljningsbortfall), produkter man sålt många av visar sig ha barnsjukdommar och kräver mycket (garanti-) jobb, försäkringspremien är inte att leka med, renovering av butikslokaler, inventarie (och slitage av densamma), inbrott, nya företag som rider på nyhetensbehag och massiv marknadsföring, fokus på andra produkgrupper, mm, mm, mm. Till och med gem, visitkort, printerpapper, toner's, nya datorer vart annat år, ALLT skall täckas in genom dessa marginaler på alla produkter som säljs.

Slutligen - Priser har en tendens att vara självreglerande.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-04 14:21

Nu börjar äntligen denna tråd bli intressant... 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-04 14:22

EngelholmAudio skrev:Diskussionen kring företag, marginaler, täckningsbidrag, påslag och förtjänster kommer alltid vara hett och många kommer ha åsikter.

Dom som driver företag eller på annat sätt har en bra, dvs praktisk, inblick i företagsamhet brukar som oftast inte ha samma åsikt som dom som inte insikten.
Den dynamiken kommer nog alltid finnas och kanske rent av alltid bör finnas.

Min reflektion i ämnet är att det verkar svårt att förstå är att ett företag skall stå på egna ben. Nästan lika svårt att förklara som betydelsen av =-tecknet för skolungdommar som skall lösa ut sina första (förstagrads-) ekvationer.

För ett företag finns det inga pengar in från sidan, ingen mamma eller pappa som kan skjuta till och heller inga eller väldigt små marginaler att få hjälp när det krisar.
Anställda blir sjuka (försäljningsbortfall), produkter man sålt många av visar sig ha barnsjukdommar och kräver mycket (garanti-) jobb, försäkringspremien är inte att leka med, renovering av butikslokaler, inventarie (och slitage av densamma), inbrott, nya företag som rider på nyhetensbehag och massiv marknadsföring, fokus på andra produkgrupper, mm, mm, mm. Till och med gem, visitkort, printerpapper, toner's, nya datorer vart annat år, ALLT skall täckas in genom dessa marginaler på alla produkter som säljs.

Slutligen - Priser har en tendens att vara självreglerande.

Man kanske kan sammanfatta det som att det är svårt att driva företag och få det att gå runt, helt enkelt? Och att det för de företagsägare som faktiskt skapar ett mervärde, genom att tillverka en produkt och/eller genom utövande av sitt kunnande, t o m är svårare än för den som bara förmedlar produkten/tjänsten. Självreglerande priser kräver en väl fungerande öppen marknad, vilket i sin tur kräver tillgång till information, och det är just den ökade tillgängligheten på information (tack vare tex internet) som gjort att allt fler börjar ifrågasätta prissättningen i butik. Tror jag.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 14:36

rhenrics skrev:Man kanske kan sammanfatta det som att det är svårt att driva företag och få det att gå runt, helt enkelt? Och att det för de företagsägare som faktiskt skapar ett mervärde, genom att tillverka en produkt och/eller genom utövande av sitt kunnande, t o m är svårare än för den som bara förmedlar produkten/tjänsten. Självreglerande priser kräver en väl fungerande öppen marknad, vilket i sin tur kräver tillgång till information, och det är just den ökade tillgängligheten på information (tack vare tex internet) som gjort att allt fler börjar ifrågasätta prissättningen i butik. Tror jag.
Det var inte den sämsta sammanfattningen jag läst. 8)

Njäee, något som stör mig är modell-byten. Heeeela tiden, nya modeller. Säljer på den berömda nyhetens behag. Usch. Gör rätt från början istället.

Det är klart intressant att försöka spå in i framtiden vad gäller hifi. Kanske får bli en egen tråd...om där inte redan finns nån! 8O :roll:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-04 15:28

Hej!

Jo men vi talar liksom fortfarande om olika saker! Om köpA* exempelvis DVD-spelare à 895:- gör
så är alternativet o istället DIY-byggA* en DVD-spelare inte särdeles realistiskt. Till o börja med
är det tveksamt om ens dess ingående komponenter går att anbringa à 895kr! Om A* nu däremot
vill köpa sig JPC 2.5 så finnas det uppenbarligen 2st alternativ: A*lt #1 KöpA* JPC 2.5 för 895 kr
A*lt #2 InförskaffA* 2st nätkontakter à 19:-, 1.5m nätkabel à 29:- samt slutligen skära & skruva
uti dryg kvart (om man är lååångsam säg halvtimme) o gillar man pryl-pyssel vara detta förnöjsamt
alternativ och om man mindre än 3300 kr/tim har i timpenning (lååångsam = 1650 kr/tim - Red A*nm)
dessutom lönsamt dito! Sedan huruvida nu Jorma ex betalade sin JPC-montör 1095 kr per monterad
JPC 2.5 och/eller ger bort sin förtjänst till godtyckliga ÅterFörsäljare eller ehuru exempelvis Ericsson
hafva väldigt höga personalomkostnader, det är både ngt heelt annat samt ngt totalt ovidkommande!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-01-04 15:58, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 15:50

Audiomanikern skrev:Hej!
...och lite till!
Mvh A*
Olika men ändå lika. 8O

DVD-spelarna du nämner finns det ju en marknad för som är minst hundrafaldig den för JPC. Hitta en hifiprodukt som har samma stora marknad så plockar man nog fram en kabel som självklart autmat-monteras och vips är priset ett helt annat.

Dom standardelkablarna som följer mer hade nog inte varit mkt billigare om man hittat samma rationella produktionsätt för den skärmade och skulle även maknaden vara stor skulle det nog gå.

Nu är det inte så.

Strömkablar säljes till ett litet antal personer (kanske 400 pers (2 per huvud)) och med en hel del hej-å-hå runtikring försäljningen. En DVD för 800kr, jag sånna skeppas ju fullkomligt ut ur "dom där" butikerna...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-04 16:28

Utan att veta säkert, men jag skulle tro att Jorma liksom många andra har börjat sin kabel försäljar bana helt på ideell basis. DVS. han har börjat exprimentera hemma på rummet och fått fram något han tycker är bra och sedan säljer det till andra vid sidan om sitt vanliga arbete. Denna typ av verksamhet är ingen verksamhet som absolut måste gå i god vinst, utan gott kan anses som bra service och man får hålla på med sin hobby. Sedan "tjänar" man på att man skaffar kontakter, själv kommer över andra produkter till förmånliga priser osv. Så länge man har detta "yrke" vid sidan om sin ordinarie yrke så är väl inte tjäna massa pengar huvudsaken. Om man får några kronor över är det ju bra givetvis.

Så är det för mig, jag har god erfarenhet och arbetat mycket vid sidan om och sålt grejer under antal år, nästan helt utan förtjänster mest för att det är kul samt så har jag skaffat mig bra kontakter så jag behöver inte längre gå in i butiker och köpa varor av visst slag till ordinarie priser.

Tycker det är mycke snack om att man absolut måste tjäna massa pengar på sina grejer...Samt ha betalt för sin erfarenhet sedan tidigare. Ok, har man det som primärt yrke förstår jag, men inte vid sidan om arbete. Men det är ju jag det.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-04 16:58

Hej!
(Oftast förstår A* ungefär vad EA menar (men eftersom A* & EA oftast är av olika åsikt låtsA*
(på lömskt vis (ibland) ej riktigt förstå))) men nu förstår faktiskt.se A*lls inte vad EA talA* om?
)

Det normala, vid nästan alla apparatköp medföljande, 19 kr/3x0.75 mm´s/nätkablaget** ( som bla
redan inneha nätkontakt av samma "kvalitet" som JPC 2.5) skulle gå på max 99 kr (8, 6, 49 kr?) om
dem tillverkades i samma skala (som sig själv) såå håll utkik efter DVD-spelare för 89 kr (inkl moms)
eller vad bubblar du om... EA 8)?

** A*nser 19 kr/3x0.75 mm´s/nätkablaget vara lika bra som JPC bortsett ifrån att
#1 19 kr´s nätkablaget vara bättre (mer seriöst***) monterad samt att
#2 JPC 2.5 har mer än 3 ggr så stor ledarea (2.5 mm2) och är skärmad men köpa man
skärmad "JärnhandelDeluxe" à typ 2,3,400 kr så få man både bättre strömkontakter samt
bättre montering än JPC 2.5´s dito!

*** I apparatkontakterna hos de normala 19 kr´s-nätkablaget så är de 3st (+, -, jord) potentiellt i
framtiden korrosionsutsatta kopparledarna gummi-ingjutna och/eller "lödförseglade" vilket förminskar
potential för framtida korrosion - motsvarande saknas för luft-exponerade kopparledarna uti JPC 2.5!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 17:44

Audiomanikern skrev:Hej!
...och så vidare...
Mvh A*
Jag menar att JPC2.5, om den varit lika vanligt förekommande som standard strömkabel, skulle kosta väldigt lite, pyttelite till och med.

Nu är det ett större jobb bakom produkten och självklart inte samma rationella, stora produktion som ligger bakom. Därför blir priset på JPC2.5 inte jämförbart med en DVD-spelare.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-04 18:04

Hugade konsumenter kan göra egen marknadsundersökning själva.
Det jag har varit med om är att tung-HIFI butiken har slut på lakritssnöret med rca i ena ändan och DIN i andra för 75 kr. Åker till stormarknaden och finner en adapter för 95 kr med 15 cm kabel istället för 1 m och med DIN i ena ändan och rca hona i andra ändan.
För att få samma funktion krävs ytterligare en 1 m rca-rca hannar för en kostnad av ytterligare 80 kr.
Så dyra HIFI butiken tog 75kr, billiga stormarknaden tog 175 kr för samma funktion.
Tur att inte billiga stormarknader säljer Jormas kablar isf för då blir dom ännu dyrare.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-04 18:17

EngelholmAudio skrev:Jag menar att JPC2.5, om den varit lika vanligt förekommande som standard strömkabel, skulle kosta väldigt lite, pyttelite till och med.

- Okej :)! Då frågA* sig 2st ting,
Fråga #1 Är en produkt, som skulle kunna kostat <49:- men kostar 895:-, prisvärd så länge bara
produkten efter extremt ineffektiv (fördyrande) produktion o stora påslag, ej inbringa (stor) vinst?
Förstå ej varför alla, in i produkts prisvärdet, drar in hur mycket/litet näringsidkaren ev går i vinst,
det är heelt ointressant! A*´s bananer kostar 249 kr/st men är ändå extremt prisvärda ty A* betalar
hyra à 1,000,000 kr i månaden för sitt fruktstånd och således förlorA* pengar på sin bananförsäljning!
- A*ha - men isåfall släng då hit en klase med dessa, nu väldigt prisvärda, +895 kr/kg bananer...?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-04 19:14

895Kr/Kg är en skitsumma för bananerna om dom är goda.
Kostar ju bara som en enkel nätsladd.
Första färskpotatisen kostar mycket mer.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-04 19:23

Harryup skrev:Första färskpotatisen kostar mycket mer.

Inte kostar den så mycket, bara gå ut i landet och hacka upp några och koka ... :roll:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-04 19:37

Harryup skrev:895Kr/Kg är en skitsumma för bananerna om dom är goda.
Kostar ju bara som en enkel nätsladd. Första färskpotatisen kostar mycket mer.

- Du menar att på vintern är det alldeles för kallt för o sitta utomhus o självmontera 69kr´s DIY/JPC?
Eller menar du JPC kan strömförsörja ett antal värmelampor med vilka man skrämma upp lite egenodlad
färskpotatis som slutligen säljas så svindyyrt man har råd o köpa 895kr´s kööbe-DIY/JPC, eller menaru...

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-04 19:39

Audiomanikern skrev:Fråga #1 Är en produkt, som skulle kunna kostat <49:- men kostar 895:-, prisvärd så länge bara
produkten efter extremt ineffektiv (fördyrande) produktion o stora påslag, ej inbringa (stor) vinst?
Mvh A*
Nej, tror jag, men jag fattar nog heller inte din frågeställning.

Prisvärd relateras till en rad olika egenskaper och kvaliteer. En produkt kan vara prisvärd relativt konkurrenternas motsvarande produkter, prisvärd relativt andra alternativ att uppnå samma prestanda/mål, etc.

Prisvärd kanske ligger hos kunden själv? När kunden själv svalt all marknadsföring, alla bevis ang produktens egenskaper, fullkommligt älskar utseendet, maniskt försvarar även svagheterna - då är produkten prisvärd...för just honom iaf!
8O 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-04 20:11

Hej!

Jo, fast detta fall är väl ändå lite speciellt då ju DIY:aren för mindre än 1/10 utav kööbe-DIY/JPC-priset, inte
bara kan skruva ihop likvärdig nätkabel utan faktiskt.se, kan egenmontera sig identisk** strömsladd! Köp 2st
KlaesMånsson-kontakter à 19:- (men än hellre riktiga ifrån Elfa dock) o Elproman-kabel, skära/skruva... klarrt!

** Bortsett ifrån kööbe-DIY/JPC´s företagsmärkning.

Mvh A*

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-01-04 20:45

Nu var det väl ji och för sig så att just den kabel som Jorma använder inte kostade 19.-/meter eller gick att köpa på Elproman och dessutom så tror jag inte Jorma vänder sig i huvudsak till enkroneräknande hempulare eftersom de kan tycka att det är en dyr kabel om de känner för det.

Du har mitt stöd Jorma vad gäller kabel och pris. Jag ser inte nåt konstigt alls med varken pris eller marginal. Företagar/småföretagarinläggen i denna tråd verkar vara de mest realistiska i denna tråd. Tycker jag.

Kuriosa:
Min far köper in en produkt för 2 öre och säljer samma produkt för SEK 4.60. En uppskrivning med 22900 %. Hutlöst kan tyckas men eftersom produkten oftast säljs i antal typ 10 och fadern köper in 5000 åt gången till hyllan samt knatar ut på lagret och hämtar 1 st, lägger den i en påse som kostar 1 krona, trycker en etikett med artikel och antal samt sliter på sina sulor under promenaden till lagret så är priset helt OK. Tycker jag. Dessutom är produkten bara 2 mm stor vilket betyder att han inte kan trycka nån fin logga på så han kunde tagit ut 2 spänn till. Tyvärr.

Men han jobbar ju inom pneumatiksegmentet dvs med luftaffärer...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-04 20:50

Japp,
skillnaden är att du kopierar en numera känd design.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-04 21:26

Harryup skrev:Japp,

Känd?
Elproman säljer inte ens den kabeltyp som JPCkabeln är.
Jag är kund hos Elproman, men det enda jag köper därifrån är amerikanska stickproppar.
Förövrigt måste man ha ett registrerat företag för att handla där.
RSprodukter där Axxx köpt sin kabel är heller inte samma kabel.
Det kan jag garantera att kabeln som jag använder till JPC2.5 säljes inte i mindre än 500 meter.
Anledningen är att det är den minsta mängd som kabelfabriken tillverkar där jag köper den. Den kostar mer än dom som kablar som har nämnts här.
Stickkontakterna som jag använder till JPC kommer inte från Biltema som Axxx har antytt.
Dom köps in från Ahlsell och kostar i 100 pack mer vad vissa antyder.

Om det hade varit DIYpriset jämfört med butikspris så finns det massor av saker som skulle fås till att låta skurkaktigt.
Flugor till flugfiske. Vad kostar dom i butik jämfört med råmaterialet som DIY,are betalar?
Vi skulle kunna räkna upp massor av saker, men här handlar det om som det verkar att en piratkopierare har använt en kabel som han säger skulle vara samma som JPC och det hakar på en del folk som alltid tar för vana att leta efter "sanningen" i det skrivna ordet.
Han skrev ju massor och det finns på internet så det måste vara sant eller hur? :?

Men det den här tråden egentligen handlar om är att han rider på det jag har arbetat fram och samtidigt smutskastar han mig.
Han har också lurat dom som har annonserat efter JPCkabel.
Den som i en annons skriver:
"JPC2.5 kabel önskas köpa"
vill inte ha någon som svarar att jag har JPC2.5 i den längd som du vill ha. Och inte ens antyder att det inte är JPC2.5
Han tar betalt för en kabel som han har tillverkat själv och där inte ens inkopplingen är gjord på ett riktigt sätt.

Jag skulle känna mig lurad om jag sökte vad som helst och det kom en kopia hur lik den än må vara. :evil:

Eller om jag sökte en högtalare av känt fabrikat och någon skickade mig en "klon" som kanske var lika utanpå.
Och att denna person sedan hade försvarat sig med att materialet är bättre än originalet hade jag inte heller köpt.

Jag skulle blivit förbannad och det är vad jag vet att dom av Axxx kunder har blivit då han har lurat på dom något dom inte ville ha.

Att då i det läget bli mer eler mindre utpekad som en skurk för att jag tar mer betalt än en vad en DIY,are är att försöka snedvrida diskussionen och det bästa ni kan göra som försöker försvara mig är att ignorera dessa personer, då dom alltid kommer att i alla lägen att försöka smutskasta mig. Det är bara att gå till arkivet och försöka hitta något positivt om mig från A,s sida.
Periodvis har det varit väldigt mycket smutskastning från A gentemot mig.

En Anonym stackars nätvarelse. :?:
Vad är en sådan att ödsla energi på.
Lyssna på musik istället det mår ni bättre av.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-04 22:22

Jorma skrev:
Harryup skrev:Japp,

Känd?
Elproman säljer inte ens den kabeltyp som JPCkabeln är.
Jag är kund hos Elproman, men det enda jag köper därifrån är amerikanska stickproppar.
Förövrigt måste man ha ett registrerat företag för att handla där.
RSprodukter där Axxx köpt sin kabel är heller inte samma kabel.
Det kan jag garantera att kabeln som jag använder till JPC2.5 säljes inte i mindre än 500 meter.
Anledningen är att det är den minsta mängd som kabelfabriken tillverkar där jag köper den. Den kostar mer än dom som kablar som har nämnts här.
Stickkontakterna som jag använder till JPC kommer inte från Biltema som Axxx har antytt.
Dom köps in från Ahlsell och kostar i 100 pack mer vad vissa antyder.

Om det hade varit DIYpriset jämfört med butikspris så finns det massor av saker som skulle fås till att låta skurkaktigt.
Flugor till flugfiske. Vad kostar dom i butik jämfört med råmaterialet som DIY,are betalar?
Vi skulle kunna räkna upp massor av saker, men här handlar det om som det verkar att en piratkopierare har använt en kabel som han säger skulle vara samma som JPC och det hakar på en del folk som alltid tar för vana att leta efter "sanningen" i det skrivna ordet.
Han skrev ju massor och det finns på internet så det måste vara sant eller hur? :?

Men det den här tråden egentligen handlar om är att han rider på det jag har arbetat fram och samtidigt smutskastar han mig.
Han har också lurat dom som har annonserat efter JPCkabel.
Den som i en annons skriver:
"JPC2.5 kabel önskas köpa"
vill inte ha någon som svarar att jag har JPC2.5 i den längd som du vill ha. Och inte ens antyder att det inte är JPC2.5
Han tar betalt för en kabel som han har tillverkat själv och där inte ens inkopplingen är gjord på ett riktigt sätt.

Jag skulle känna mig lurad om jag sökte vad som helst och det kom en kopia hur lik den än må vara. :evil:

Eller om jag sökte en högtalare av känt fabrikat och någon skickade mig en "klon" som kanske var lika utanpå.
Och att denna person sedan hade försvarat sig med att materialet är bättre än originalet hade jag inte heller köpt.

Jag skulle blivit förbannad och det är vad jag vet att dom av Axxx kunder har blivit då han har lurat på dom något dom inte ville ha.

Att då i det läget bli mer eler mindre utpekad som en skurk för att jag tar mer betalt än en vad en DIY,are är att försöka snedvrida diskussionen och det bästa ni kan göra som försöker försvara mig är att ignorera dessa personer, då dom alltid kommer att i alla lägen att försöka smutskasta mig. Det är bara att gå till arkivet och försöka hitta något positivt om mig från A,s sida.
Periodvis har det varit väldigt mycket smutskastning från A gentemot mig.

En Anonym stackars nätvarelse. :?:
Vad är en sådan att ödsla energi på.
Lyssna på musik istället det mår ni bättre av.

Jorma, jag hoppas att du inte uppfattar mig som en av de som försöker smutskasta dig och din verksamhet. I detta ämne (i tre olika trådar är det väl nu?) har jag försökt begränsa mig till vad som rent juridiskt är möjligt och inte möjligt att göra i din situation. Att det saknas varumärkesskydd menar jag är en mycket försvårande omständighet. Det är dock möjligt att du kan formulera en skrivelse på sådant sätt att ärendet ändå beviljas rättslig prövning. Rent etiskt så är givetvis det kabelpiraten gjort förkastligt, så jag vill betona att jag inte på något vis stöder den verksamheten. Jag har väl också raljerat en smula angående huruvida det verkligen går att höra skillander på nätkablar och nätkablar. Man kan kanske tycka att det borde gå att verifiera äkthet även utifrån rena prestandajämförelser. Men jag har aldrig avsett denna argumentation vara till försvar för kabelpiraten eller dennes verksamhet. Ej heller som angrepp på din person. Slutligen har jag diskuterat återförsäljarmarginaler o dyl, dock aldrig i syftet att försöka påskina att de extra avgifter du tar ut för att bygga kablar på något sätt skulle vara oskäliga. Snarare tvärtom isåfall! Ville med detta alltså bara poängtera att jag inte är en av dina belackare, även om det kanske ibland kunnat tolkas så.

Förövrigt önskar jag lycka till i "processandet" mot kabelpiraten och ser fram emot vidare uppföljning i ärendet. Om han nu händelsevis inte redan emigrerat till Sydamerika? :lol:

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-01-04 22:27

Kan ni aldrig sluta.......priset på Jormas kabel är det inget fel på.

Skulle lätt säga att tex hästens sängar "luras" betydligt mer än Jorma, dom har likadana fjädringar som tex Kungsängen...skillnaden ligger i huvudsak i att hästens använder hästtagel mm (som man kan vara alergisk mot med lite oflyt) och har sitt patenterade mönster.......o en sju helsikes marknadsföring :twisted:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-04 22:31

rhenrics, jag har inte haft en tanke på dig när jag skrev ovanstående inlägg.
Det är lugnt och tack ska du ha. :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-01-04 22:33

Men den varar minst 25 år , Magnus. Hästen vill säga, fast jag och min fluffa har en dubbelsäng sedan 1973 ca som inte är hästen
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-01-04 22:38

:( tänkte inte på det :oops: i den lilla världen i Sundbyberg där ja bor så försvinner inte alla saker så där...... :? :oops:

:lol: :lol:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-04 23:09

Jorma - Du skulle nog bli förvånad om du satte dig och räknade vad materialet av bra kvalite kostar även om du inte tar med arbetstiden för en välbunden fluga. Jag har gjort bla. detta(bundit flugor) i flera år och ska jag räkna arbetstid går jag med kraftiga förluster. Räknar jag material håller jag det så det täcker samt har mina egna flugor gratis. Ska man dessutom räkna in många års erfarenhet just för att lära sig olika bindtekniker, mönster osv...ja då är nog kabelbranschen väldigt lukrativ i jämförelse.

ps. De flesta flugor som finns i affär att köpa binds i Kenya, västerlänningar finner det inte ekonomiskt försvarbart att binda dessa flugor med tanke på den lilla vinsten. Det kanske är möjligt för kabeltillverkare att också låta sina kablar termineras av någon Kenyan för att öka marginalerna? ds.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi