Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Jag försvarar inte Jorma i sig, men tror nog att han har haft omfattande kostnader inte minst i tid. Om nu den minsta kabel kanske har en hög marginal så är det en firma i uppstart med alla problem det innebär. Och jag förstår att Jorma inte skjuter sig själv i foten genom att säga till alla var dom kan köpa hans kablar direkt ifrån tillverkare eller distributör. Har aldrig trott att Jorma har någon högre utbildning inom metallurgi med eget smält- och valsverk heller. Dessutom vet vi inte vilka kostnader Jorma har på sina dyra kablar. Ganska vanligt att "billiga" tillbehör betalar en del av dom "dyras" kostnader. Om nu Jorma hade prissatt sina kablar utifrån direktförsäljning kunde han glömma butiksförsäljning. Så jag ser faktiskt inget problem i prissättningen. Vad ni lägger in i debatten är att ni inte gillar/tror på kablar och därmed så skall man heller inte ta betalt för arbete.
Skilj på hobby och arbete!
Om man jobbar skall man ha betalt. Sen om man som konsument tycker produkter är prisvärda kan markeras med att man inte köper dom.
Kan man snickra själv så gör man det, men ingen idiotförklarar väl snickare för att dom inte jobbar praktiskt taget gratis eftersom materialet är känt?
Prissättningen är normal inom tillbehör för vilken butik som helst eftersom tillbehör betalar butikernas skyltning och dagliga kostnader till stor del. Tillbehör säljs bra året runt medans HIFI till stor del investeras i under den mörka perioden. SÅ vill vi ha butiker att gå till så måste dom kunna tjäna pengar på nått.
Att byta pengar genom att sälja plasmor "billigt" klarar bara stora drakar med kanske egna branschkreditkort.
Har man köpt en förstärkare för kanske 10000kr så är nettoförtjänst till butiken kanske 2400:-. Då har ni spenderat kanske 10 timmar i den butiken sedan förra grejen köptes, och kanske 20 timmar i andra butiker med lyssningar på grejor som man kanske inte är intresserad av att köpa ens bara för att det är skoj. Och plötsligt så är intjänat netto per besökstimme inne i något av sina hobbytempel kanske inte så dramatiskt stor.
Impulsköp typ små tillbehör vid kassan hjälper då till att betala för personal och övriga fasta kostnader.
EngelholmAudio skrev:Diskussionen kring företag, marginaler, täckningsbidrag, påslag och förtjänster kommer alltid vara hett och många kommer ha åsikter.
Dom som driver företag eller på annat sätt har en bra, dvs praktisk, inblick i företagsamhet brukar som oftast inte ha samma åsikt som dom som inte insikten.
Den dynamiken kommer nog alltid finnas och kanske rent av alltid bör finnas.
Min reflektion i ämnet är att det verkar svårt att förstå är att ett företag skall stå på egna ben. Nästan lika svårt att förklara som betydelsen av =-tecknet för skolungdommar som skall lösa ut sina första (förstagrads-) ekvationer.
För ett företag finns det inga pengar in från sidan, ingen mamma eller pappa som kan skjuta till och heller inga eller väldigt små marginaler att få hjälp när det krisar.
Anställda blir sjuka (försäljningsbortfall), produkter man sålt många av visar sig ha barnsjukdommar och kräver mycket (garanti-) jobb, försäkringspremien är inte att leka med, renovering av butikslokaler, inventarie (och slitage av densamma), inbrott, nya företag som rider på nyhetensbehag och massiv marknadsföring, fokus på andra produkgrupper, mm, mm, mm. Till och med gem, visitkort, printerpapper, toner's, nya datorer vart annat år, ALLT skall täckas in genom dessa marginaler på alla produkter som säljs.
Slutligen - Priser har en tendens att vara självreglerande.
Det var inte den sämsta sammanfattningen jag läst.rhenrics skrev:Man kanske kan sammanfatta det som att det är svårt att driva företag och få det att gå runt, helt enkelt? Och att det för de företagsägare som faktiskt skapar ett mervärde, genom att tillverka en produkt och/eller genom utövande av sitt kunnande, t o m är svårare än för den som bara förmedlar produkten/tjänsten. Självreglerande priser kräver en väl fungerande öppen marknad, vilket i sin tur kräver tillgång till information, och det är just den ökade tillgängligheten på information (tack vare tex internet) som gjort att allt fler börjar ifrågasätta prissättningen i butik. Tror jag.
Olika men ändå lika.Audiomanikern skrev:Hej!
...och lite till!
Mvh A*
Jag menar att JPC2.5, om den varit lika vanligt förekommande som standard strömkabel, skulle kosta väldigt lite, pyttelite till och med.Audiomanikern skrev:Hej!
...och så vidare...
Mvh A*
EngelholmAudio skrev:Jag menar att JPC2.5, om den varit lika vanligt förekommande som standard strömkabel, skulle kosta väldigt lite, pyttelite till och med.
Harryup skrev:895Kr/Kg är en skitsumma för bananerna om dom är goda.
Kostar ju bara som en enkel nätsladd. Första färskpotatisen kostar mycket mer.
Nej, tror jag, men jag fattar nog heller inte din frågeställning.Audiomanikern skrev:Fråga #1 Är en produkt, som skulle kunna kostat <49:- men kostar 895:-, prisvärd så länge bara
produkten efter extremt ineffektiv (fördyrande) produktion o stora påslag, ej inbringa (stor) vinst?
Mvh A*
Harryup skrev:Japp,
skillnaden är att du kopierar en numera känd design.
Jorma skrev:Harryup skrev:Japp,
skillnaden är att du kopierar en numera känd design.
Känd?
Elproman säljer inte ens den kabeltyp som JPCkabeln är.
Jag är kund hos Elproman, men det enda jag köper därifrån är amerikanska stickproppar.
Förövrigt måste man ha ett registrerat företag för att handla där.
RSprodukter där Axxx köpt sin kabel är heller inte samma kabel.
Det kan jag garantera att kabeln som jag använder till JPC2.5 säljes inte i mindre än 500 meter.
Anledningen är att det är den minsta mängd som kabelfabriken tillverkar där jag köper den. Den kostar mer än dom som kablar som har nämnts här.
Stickkontakterna som jag använder till JPC kommer inte från Biltema som Axxx har antytt.
Dom köps in från Ahlsell och kostar i 100 pack mer vad vissa antyder.
Om det hade varit DIYpriset jämfört med butikspris så finns det massor av saker som skulle fås till att låta skurkaktigt.
Flugor till flugfiske. Vad kostar dom i butik jämfört med råmaterialet som DIY,are betalar?
Vi skulle kunna räkna upp massor av saker, men här handlar det om som det verkar att en piratkopierare har använt en kabel som han säger skulle vara samma som JPC och det hakar på en del folk som alltid tar för vana att leta efter "sanningen" i det skrivna ordet.
Han skrev ju massor och det finns på internet så det måste vara sant eller hur?![]()
Men det den här tråden egentligen handlar om är att han rider på det jag har arbetat fram och samtidigt smutskastar han mig.
Han har också lurat dom som har annonserat efter JPCkabel.
Den som i en annons skriver:
"JPC2.5 kabel önskas köpa"
vill inte ha någon som svarar att jag har JPC2.5 i den längd som du vill ha. Och inte ens antyder att det inte är JPC2.5
Han tar betalt för en kabel som han har tillverkat själv och där inte ens inkopplingen är gjord på ett riktigt sätt.
Jag skulle känna mig lurad om jag sökte vad som helst och det kom en kopia hur lik den än må vara.![]()
Eller om jag sökte en högtalare av känt fabrikat och någon skickade mig en "klon" som kanske var lika utanpå.
Och att denna person sedan hade försvarat sig med att materialet är bättre än originalet hade jag inte heller köpt.
Jag skulle blivit förbannad och det är vad jag vet att dom av Axxx kunder har blivit då han har lurat på dom något dom inte ville ha.
Att då i det läget bli mer eler mindre utpekad som en skurk för att jag tar mer betalt än en vad en DIY,are är att försöka snedvrida diskussionen och det bästa ni kan göra som försöker försvara mig är att ignorera dessa personer, då dom alltid kommer att i alla lägen att försöka smutskasta mig. Det är bara att gå till arkivet och försöka hitta något positivt om mig från A,s sida.
Periodvis har det varit väldigt mycket smutskastning från A gentemot mig.
En Anonym stackars nätvarelse.![]()
Vad är en sådan att ödsla energi på.
Lyssna på musik istället det mår ni bättre av.
Flugor till flugfiske. Vad kostar dom i butik jämfört med råmaterialet som DIY,are betalar?
Användare som besöker denna kategori: Frippland och 21 gäster