Sista klargörandet från kabelpiraten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-04 23:29

Men om någon fuskar till det så att dom på håll liknar äkta vara med syntetfibrer istället för exklusiva fjädrar och dessutom går ut och säljer dom som äkta till intet ont anande människor som aldrig har sett dom mer än på bild?
Då kan dom bli billiga att tillverka och om dom dessutom säljs utan moms eller andra skatter på vinsten då är det ju bingo.

För jag antar att det finns märkesnamn inom flugfiskebranchen också.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-04 23:40

Syntet fibrer är väldigt vanligt i dagens flugor, ja så vanliga att de till stora delar består av detta.

Det finns en ytterst liten klick som säljer klassiska flugor som kostar stora belopp just därför att ex. ett "indian crow" vingpar som ingår i den mest kände "Jock Scott" (undra vilken som är min favorit?) kostar från 700-2500:- vingpar. Detta finns substitut till som liknar men inte är exakt samma. Så visst det finns en möjlighet att lura en helt oanande köpare men denna lilla klick är så liten. De torrflugor du tänker på i affärer är Kenyansk budna på syntet och naturmaterial som kostar lika mycket syntet är ofta till och med dyrare då det är jämnare högra kvalite.

Men, som ämnet är. De flesta i denna tråd är väl helt överrens. Det är fel begått om någon använt ditt namn i marknadsföring för att sälja kabel som inte är äkta JPC, kanske inte ens det äkta materialet utan liknande material. Även jag har namngivna flugor som bundits och sålts av andra, har inget problem med detta men jag kan väl iofs gå med på att dina kablar är en anna sak. Försäljningen av "oäkta" JPC är fel, fel fel...

ps. avdelningen onödigt vetande i denna tråd, det finns endast en patentskyddat flugmönster "Sunray Shadow" men denna binds gladeligen ändå runt om i världen ds.
Senast redigerad av JockScott 2005-01-05 00:24, redigerad totalt 2 gånger.
--------------------------------------------------

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-01-05 00:13

Jag fiskar inte fluga så jag vet inte så mycket om det. ¨
Men jag känner en som fiskar ibland, men mesta tiden håller han på med flugbindning för att det är en trevlig sysselsättning och vad jag kan se en liten bit konstnärsådra lagd i dessa vackra flugor. En del av dom är så fina att jag nog inte hade haft hjärta att fiska med dom.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 00:18

UrSv skrev:Min far köper in en produkt för 2 öre och säljer samma produkt för SEK 4.60. En uppskrivning med 22900 %.
Nu var det väl i och för sig så att just den kabel som Jorma använder inte kostade 29:-/meter

- Nej den kostar med extremt stor sannolikhet mindre per meter men... återigen vad Jorma eller
vad din pappa betalar för styckpris är i detta, samt i alla andra tänkbara, sammanhang fortfarande
"heelt ovidkommande"! Ni talar om huruvida ngt är moraliskt eller ej emedan A* talar om det är smart!

(Förtydligande: Ni säger att det Jorma gör är moraliskt försvarbart fastän A*ldrig sagt ngt annat!
Köpa DIY/JPC à 895 kr är fortfarande (nästan) lika korkat som o köpa A*´s fiktiva 249 kr´s banan!)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 00:19

Hej!

Bla, bla, bla! Okej du förnekar m.a.o. att kabeln du använder till JPC heter ÖLFLEX o går att köpa?
Intressant... (för somligA*sperger! (F.ö. användes samma ÖlFlex uti nätkabel identisk till JPC som
dessutom såldes i Tyskland innan JPC "uppfunnits", därav uteblivna varumärkesregistreringen!(?))
(A*ppropå JPC så blifva ju PersonDator "Personal Computer" på engelska o skulle förkortas PC - vilket
genialt produktnamn! HmmmåhändA* borde varumärkesregistrera "PC" innan ngn annan gör det 8)?)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 00:20

...
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-01-05 00:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-05 00:20

DummA*, det relevanta i det här sammanhanget är ju att en kille surfat på Jormas våg när det gäller marknadsföring. Huruvida vad som är bra, dåligt, dyrt och kasst är någont som inte är viktigt.

Det viktiga är att det finns en kille som lever på att andra människor jobbar. Bra jobbinsatser eller inte är inte relevant.

mvh
Frans
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 00:24

Jorma skrev:Tsunamikatastrofen är av den omfattningen att jag lägger av här och nu. Det är en liten skvätt
detta med piratkopior och allt det här när det sker en naturkatasrof av denna omfattning som
en del av er inte verkar fatta hur omfattande den är.
Jorma skrev:Periodvis har det varit väldigt mycket smutskastning från A gentemot mig. En Anonym stackars nätvarelse. :?:
Vad är en sådan att ödsla energi på. Lyssna på musik istället det mår ni bättre av.

- Du skriver vadsomhelst och använder dig uppenbarligen av vilka metoder somhelst inklusive
respektlöshet gentemot avlidna medmänniskor (inte enbart denna gång) - med främsta mål att
främja din privata försäljning utav DIY-hifikablar! Undrar vem det är synd om... egentligen?

I en debatt angående DIY-HifiNärKablar använder man INTE andra människors olycka som
argument att klubba ned meningsmotståndare med! Man gör bara INTE så, då detta är ett
fullkomligt VIDRIGT sätt att bete sig på!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2005-01-05 00:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-05 00:26

Jorma surfA* på jättevåg av katastrofal proportion

Fast den här tråden har överlevt sig själv nu.

Vi är alla överens om att Kabelpiraten gjort fel och att Jormas kabel
är överprissatt (enligt vad den gör för nytta inte TK). Dessa saker har dock inte med varandra att göra.

Dags att skapa en ny tråd där vi diskuterar kablar och grejer
Senast redigerad av Style 2005-01-05 00:32, redigerad totalt 1 gång.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-05 00:29

Audiomanikern: Enligt hf.nu har Jorma skänkt 5k till flodvågens offer.

Om det här ligger Jorma så varmt om hjärtat att han knappt kan skriva på forum ens, varför skänker han då bara en summa pengar som motsvarar nypriset på knappt sex futtiga nätkablar?

Det såldes ju en Picasso för att ha råd med Coltrane. Är inte 150 tusen döda värda åtminstone en Rembrandt?

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-05 00:43

Att ni bara orkar 8O

Vad har hans bidrag till offerna med detta att göra :?:
Kan vi hålla oss till sakfrågan :!: :!:
Var och en bestämmer väl själv hur mycket man vill skänka, skärpning !!!!!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 00:46

Audiomanikern skrev:"Which is more stupid? A* - A* (stupid) thread or
B* - people continuously calling the (stupid?) thread stupid yet
(stupidly?) continuing to post (stupid?) posts into the (stupid) thread?
"

- Från förvirrad SynthNisse på annat faktiskt.se än fläppoknäppare for@!

A*

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-05 00:47

Sakfrågan trodde jag att vi rett ut för ett tag sedan. Axxxx har gjort fel och bett om ursäkt.

Givetvis bestämmer var och en själv vad personen skänker. Personen bestämmer även själv hur mycket man vill prata om hur mycket man skänker. Jag kan ärligt erkänna att jag inte skänkt en endaste krona, och faktiskt inte har några planer på att skänka några pengar till flodvågornas offer. Det är ändå väldigt många som skänker, vilket i sak är bra. Däremot tror jag faktiskt att det inte skulle skada med lite långsiktigt tänkade.

För övrigt så hade jag ingen inkomst alls i december månad, och i vanliga fall får jag efter skatt inte ens 2500 kronor.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-05 01:23

dawen

Jag respekterar din ekonomiska situation och antar att du respekterar även andras :?: så håller vi oss till sakfrågan istället

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 01:46

Hej!

Och A* respekterar er bägge, även om A* kan vara hmmmer eller än mer krånglig, "ibland"!

Okej, sakfrågan... vad var den nu igen?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2005-01-05 02:13

ps. avdelningen onödigt vetande i denna tråd, det finns endast en patentskyddat flugmönster "Sunray Shadow" men denna binds gladeligen ändå runt om i världen ds.

Ett synnerligen svårt mönster dessutom :D :D

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-01-05 02:15

Style skrev:Vi är alla överens om att Kabelpiraten gjort fel och att Jormas kabel är överprissatt

Prata för dig själv...jag tycker inte Jormas kabel är överprissatt... 8)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-05 02:21

Sampix skrev:

Ett synnerligen svårt mönster dessutom :D :D

Yepp! :lol:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 03:14

Hej!

A* har en ide angående fiske som måhanda kunna bli nya flugan, det är en typ utav nät som man...
... nej skojA* - ibland när man ser hur harmoniska flugfiskare är när de står o (oftast då exkl napp)
fiskar så undrar man vad det är dom, med sin hobby har kommit på? Är kanske någon form av fridfull
meditation. (Inte för att A* nu på ngt sätt påstår att annan meditation skulle vara agressiv, ty man
kan gärna misstolkA*- dock på rätt sätt)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-05 03:16

Morello har faktiskt, hör och häpna, flugfiskat en gång. Det var i brittisk konstsjö. Efter många timmar fick Morello napp och middagen var fixad 8) ! Räknar man in kostnaden för fiskeavgift samt fluga landar vi på cirka 1 500 kr/kg.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-05 03:24

Morello skrev:Morello har faktiskt, hör och häpna, flugfiskat en gång. Det var i brittisk konstsjö. Efter många timmar fick Morello napp och middagen var fixad 8) ! Räknar man in kostnaden för fiskeavgift samt fluga landar vi på cirka 1 500 kr/kg.

Flugfiskar man för föda, så är torsk i frysdiskarna billigare...

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 03:37

Hej!

Så länge du inte börjar prångla ut din 1500 kr/kg´s-fisk via internet hävdandes den vara
väldigt prisvärd medels underliga räkne-exempel à la dubbelmoms & Co, må det va hänt...
... för den här gången 8)!

Mvh A*
- Hemligheten bakom geniala trummaskinsprogrameringen uti Billie Jean är... 1st riktig trummis spelandes uppå 1st riktigt trumset -

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-05 11:17

Det såldes ju en Picasso för att ha råd med Coltrane. Är
inte 150 tusen döda värda åtminstone en Rembrandt?

8O :twisted:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-01-05 11:40

marbrink skrev:
Style skrev:Vi är alla överens om att Kabelpiraten gjort fel och att Jormas kabel är överprissatt

Prata för dig själv...jag tycker inte Jormas kabel är överprissatt... 8)

Vi kan vara överens om att Kabelpiraten gjort medvetet fel och att priset på vad Jormas kabel är värd är upp till var och en.

Vi kan även vara överens om att Morello inte fick torsk på sin fluga i en sötvattenssjö vilket gör även den prisjämförelsen omöjlig. :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-05 16:25

Larsho: Ditt hobbymoderatorskap för oss inte närmre sakfrågan, väl?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-05 16:38

dawen skrev:Larsho: Ditt hobbymoderatorskap för oss inte närmre sakfrågan, väl?
Var det inte Larsho som startade tråden? Då har han väl iaf en liten rätt till att be folk hålla sig till "hans och trådens ämne"?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-05 16:41

Tack EA

Äntligen någon som förstår :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Re: Sista klargörandet från kabelpiraten

Inläggav dawen » 2005-01-05 16:47

Larsho skrev:""Borttaget"""

EA: Vad var nu sakfrågan nu igen? :roll:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-05 16:50

Audiomanikern skrev:Okej, sakfrågan... vad var den nu igen?
dawen skrev:
Larsho skrev:""Borttaget"""

EA: Vad var nu sakfrågan nu igen? :roll:

Mvh A*

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-05 16:51

Gör dig inte lustig, du vet mkt väl vad det handlar om och
varför jag tog bort det, eftersom den anklagade själv ville
lägga in texten, så försök inte ta bort fokus från sakfrågan

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi