Okej, nu (en dag för sent) är räkenskapens timme inne!
Nu är det dags att analysera! Och en lätt analys blir det - det gick nämligen precis som jag trodde. Jag vann därmed 1:- av Morello när mina förutsägelser slog in, nämnde jag det?
Jag upphöjer därför min dåvarande hypotes, till en teori, i detta nu!
I det följande skall jag så presentera teorin, och kom nu ihåg alla, att detta är vetenskap, och ingenting att bli arg över
Lika lite som det finns skäl att bli arg på att solen går upp varje morgon. Fast det är klart, har man glömt att dra ned rullgardinen och var ute och festade hela... Den som misstror teorin bör, istället för att låta den generera ilska, acceptera den, eller prestera en falsifiering och sen en mothypotes, som med experiment kan upphöjas till teori.
Min hypotes var denna:
De som begriper ungefär hur komplexitetsnivån på olika apparater i återgivningskedjan ser ut, kommer att kunna räkna sig fram till (eller inuitivt begripa) ungefärliga ekonomiska "rimlighetsnivåer" vad avser procentuella andelar som kan utgöras av kablar.
Hur man än räknar kommer man fram till mellan 0,3% och 6%. Den som tror något annat får gärna försöka övertyga mig med ett exempel. Inte tyckanden då, utan exempel som kan stödjas av vetenskapliga experiment.
Förra studien
Att den första studien gav ett resultat där över 1/5 (21%) av alla upplevde att 35% eller med var rimlig kostnadsandel för kablar, kan tolkas efter flera olika hypoteser:
A: Jämnfördelningshypotesen
Man kan tolka det som ett utslag av att folks uppfattning är jämnt spridd således att lika andelar;
tror att 0-8% är rimligt, som,
tror att 9-17% är rimligt, som,
tror att 18-26% är rimligt, som,
tror att 27-34% är rimligt, som,
tror att 35% och upp är rimligt. Kanske 35-44% i sista fallet?
1/5 i varje grupp alltså.
B: Normalfördelningshypotesen
Man kan också tro att uppfattningarna är normalfördelade, således att det kanske finns ett maximum på låt säga "rimlighetsnivån 25%".
1/5 av alla tycker mer än 35% till kablar är rimligt, en femtedel tycker att mindre än 15%, och majoriteten (3/5) tycker att 16-34% är rimligt.
Morello lutade åt att folk var såpass förvirrade. Jag hade en helt annat hypotes...
C: Tvåkategorihypotesen
Min tanke var som antytts ovan att det finns två grupper:
1. Dom som har en verklig insikt, vederhäftig hörsel och god immunitet mot läckage mellan olika sinnen.
2. Dom som har svårare att skilja fakta från marknadsföring och missuppfattningar, och som därför har svårare att skilja fysisk verklighet (hur det faktiskt låter) från populära påståenden och förväntningar.
Analys
Om denna tanke vore riktig, kan man förmoda att 4/5 (de som i den första enkäten anförde att 35% var för mycket) i princip allihopa är överens om att 35% inte är
lite för mycket, utan
vansinnigt mycket för mycket!
Isåfall skulle det komma att visa sig i enkät nummer två, där alla valbara gränser lagts inom det rimligas gräns, även om "över 5%" förstås ligger på gränsen.
Om min hypotes skulle stämma kunde man sluta sig till att, om vi räknar bort den femtedel som redan sagt >=35%, så har vi tagit bort nästan alla som säger >5% också!
Ty:
"antingen har man koll, eller har man det inte".
Mycket riktigt utföll som testen på detta vis!
Av de 79% som svarat att 35% på kablarna är för mycket (alltså koll-gruppen) så säger nästan allihopa (88,6%) att även 5% är för mycket, i nästa enkät.
Hade jämnfördelningshypotesen varit korrekt skulle nästan alla ha svarat >5%. Om normalfördelningshypotesen varit den relevanta skulle även det rendera övervägande >5%-svar.
Slutord: Det känns hoppfullt att branschen, trots år av förvriden propaganda på grund av den enormt luckurativa potentialen i kabelsäljet, inte lyckats fördärva folks verklighetsuppfattning i större omfattning ännu.
Vh, Ing. Öhman
PS. Vore kul att veta vad dom som svarade "mindre än 35%" i första enkäten, men "mer än 5%" i den andra, anser vara rimligt?
Skriv gärna och berätta i denna tråd!

Rör det sig om 6%, 10%, 14%, 18%, 22%, 26%, 30%?