pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-09-19 00:11

Misstänker att 90% av all trådar de kommande två åren kommer att heta ***pk***, lika bra att hänga på 8)

I'm in!
En styck elementsats till ett stereopar!

/Anders

Edit: Är självklart med på "ostens" utmärkta förslag om en hundring extra!

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2009-09-19 00:32

Önskar komplettera min elementsats med en lådkit om det går :)

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-09-19 00:34

petersteindl skrev:... Det gäller också att vara tydlig med vilken typ av lådor som de facto tingas samt att skriva önskemål om vad ni egentligen vill ha under förutsättning att det går att ordna. Jag antecknar alla önskemål.
Peter

Jag står i kön för 2st br och 1st sluten om det är möjligt...
//RoBeRt

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-19 01:31

petersteindl skrev:Jag har e-mailat sky_eye ritningen, men vad jag förstår sitter han tajt med arbete. Jag pratade med honom idag om detta. Portar fixar jag fram i veckan. Antingen kommer Naq upp till mig eller också åker jag ner så att prototyperna snarast blir färdigställda. Jag skall troligtvis vara i Tyskland de första dagarna i oktober och dessförinnan hoppas jag att Naq blir klar med högtalarna + en himla massa annat jobb som behöver färdigställas.

Naq återkommer på måndag och då blir det full rulle.

MvH
Peter
Jag har, som du vet, ritningen redan. Flera versioner, men framförallt den senaste.

Jag har också en tidplan från Anders som ämnar följas. Vill du ha det gjort snabbare och det är bråttom för Bremen så kanske ni skulle anlita ett snickeri. Tills dess så ämnar jag följa den tidplan som finns från Anders. Jag har redan ändrat beställningen en gång eftersom måtten på lådan justerats, vi behöver färdigkapade bitar då det ordinarie snickeriet är otillgängligt för annat än limmning/fräsning.

Huruvida jag skall oroa mig för Anders eller inte är inte sakfrågan. Vi vill ha ett okej från honom att han kommer få ersättning för det här om vi skall fixa provlådorna. Jag har pratat med Naqref om det här idag. Det ruckar vi inte på. Vi vill helt enkelt inte göra ett ideelt arbete åt ett vinstdrivande företag på andra grunder än att åtminstonde den som gör grovjobbet få betalt. Provlådan gör vi åt Anders - inte Bremen. För Anders kan vi bygga hur många provlådor som helst för att vi gillar snubben. Så mycket som han hjälpt andra är det bara kul att ge lite tillbaka.

Portar och utvärderingsterminaler har redan införskaffats. Hamnar de inte i provlådorna, så hamnar de i våra lådor senare, iallafal om det nu blir de portarna i slutändan ;)

Såg förövrigt att du ringt mig under kvällen, men jag har varit upptagen.

Det blir en bra lösning för Bremen, det torde ju göra det än enklare att betala för den framtagna designen. Det är väl inget varken du eller någon annan inom Bremen kan ha något emot? Jag utgår från att Anders är värd mer än en klapp på axeln från er?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-19 08:49

Jag anmälde mig på sid 3, om det inns element kvar så är jag fortfarande intresserad :) inkl. lådor.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-19 08:49

hmm, räknar jag rätt är det ett par kvar?
då är jag intresserad av det. Främst basarna då :)

enbart element.

Magnus-bra initativ!!!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-19 09:21

rikkitikkitavi skrev:Magnus-bra initativ!!!
Tackar!

Verkligen kul att så många tycker att de vill visa Naref sin uppskattning!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-09-19 09:31

diesel skrev:Misstänker att 90% av all trådar de kommande två åren kommer att heta ***pk***, lika bra att hänga på Cool

de tror ja me 8) alltså de stundande två åren

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-09-19 10:00

Jag betalar med glädje 100 kronor extra för att få en utprovad konstruktion samt filterdesign, konstigt vore annat.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-19 10:01

petersteindl skrev:Det gäller också att vara tydlig med vilken typ av lådor som de facto tingas samt att skriva önskemål om vad ni egentligen vill ha under förutsättning att det går att ordna. Jag antecknar alla önskemål.

Det kanske räcker om de som ska ha något annat än basreflex säger till,
antar att det är "defaultversionen" nämligen?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
gapeno

Inläggav gapeno » 2009-09-19 10:05

bomellberg skrev:Jag betalar med glädje 100 kronor extra för att få en utprovad konstruktion samt filterdesign, konstigt vore annat.

+1

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-09-19 10:21

Självklart är jag också med på förslaget om betalning.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-09-19 10:48

jag ger med glödje en hundring som kompensation för att någon annan gör det jag själv är oförmögen till!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-19 10:59

MagnusÖstberg skrev:
rikkitikkitavi skrev:Magnus-bra initativ!!!
Tackar!

Verkligen kul att så många tycker att de vill visa Naref sin uppskattning!

Absolut.

Men tack vare att du nu dragit detta i offentlighetens ljus kommer det att bli problem.

Dels för det gode pensionären ifråga att ta emot ersättning för utfört arbete, och dels för det "vinstdrivande företaget" (Vilken vinst förresten - hur många storsäljande produkter finns det idag?) att ersätta detta.

Ska möjligen det vinstdrivande företaget ifråga betala ut detta svart? 8O

Eller skall det dras vitt, med arbetsgivaravgifter och skatter i potten vilket gör att mycket av vinsten både för arbetsgivare och inte minst löntagaren ifråga blir betydligt mindre? Alternativt får det räknas på priserna för byggsatsen, men då tror jag att jag kan garantera att de tidigare nämnda riktpriserna inte stämmer längre.

Tänk på att det finns två registrerade näringsidkare med i leken, Bremen och Larsen, innan du börjar ställa krav på vad som ingen skattemyndighet i världen kan kalla för annat än svart ersättning på ett offentligt (och välbesökt) forum.

Det finns nog modeller för att lösa detta så alla blir nöjda iallafall.
8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-19 11:09

Det är klart att det gör.

Det finns ingenstans beskrivet hur "ersättningen" skall delges, bara att kostnaderna skall täckas. Jag vet att Naqref behöver ett extern ljudkort av rang och fina mickar för uppmätandet och massa filterkomponenter att utvärdera med... och sådant kan ju te x Bremen inhandla som omkostnader för detta... Om några år är ju dessa prylar avskrivna iallafall.

Jag skulle kunna tänka mig att sätta in lite pengar på Naq´s konto direkt, helt enkelt som en gåva. Har inget behov av att gå via mellanhänder för det. Den delen kan vara helt frivillig. Jag tror, och hoppas att vi är många som frivilligt vill bidra lite för att vi tycker om hans kontinuerliga producerande av fina lösningar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-09-19 12:16

MagnusÖstberg skrev:Det är klart att det gör.

Det finns ingenstans beskrivet hur "ersättningen" skall delges, bara att kostnaderna skall täckas. Jag vet att Naqref behöver ett extern ljudkort av rang och fina mickar för uppmätandet och massa filterkomponenter att utvärdera med... och sådant kan ju te x Bremen inhandla som omkostnader för detta... Om några år är ju dessa prylar avskrivna iallafall.

Jag skulle kunna tänka mig att sätta in lite pengar på Naq´s konto direkt, helt enkelt som en gåva. Har inget behov av att gå via mellanhänder för det. Den delen kan vara helt frivillig. Jag tror, och hoppas att vi är många som frivilligt vill bidra lite för att vi tycker om hans kontinuerliga producerande av fina lösningar.

Jepp.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-19 12:26

gåvoskatten är borttagen och vad enskilda personer för över pengar någonstans kan ingen skattemyndighet ha några synpunkter på.

gör det nu inte mera komplicerat än det behöver vara i skatte-sverige.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2009-09-19 12:46

Jag betalar också gärna en hundring extra på kittet :)

Det enklaste måste väl vara att de bara lägger på en hundring på kittet, om vi är överens om det?

Åke

Användarvisningsbild
Mata

Inläggav Mata » 2009-09-19 12:49

För det jobbet som Anders gör åt mig som jag inte är kapabel till och göra själv så betalar jag gladligen 100kr.

/Mattias

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2009-09-19 12:50

shifts skrev:
petersteindl skrev:Det gäller också att vara tydlig med vilken typ av lådor som de facto tingas samt att skriva önskemål om vad ni egentligen vill ha under förutsättning att det går att ordna. Jag antecknar alla önskemål.

Det kanske räcker om de som ska ha något annat än basreflex säger till,
antar att det är "defaultversionen" nämligen?

Tycker jag låter som en enkel och bra idé.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-19 13:07

jag ogillar att ge gåvor, det blir en tävlan som jag ogillar, kan ni inte baka in konstruktionsarvodet i elementsatsen bara?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Hoffen

Inläggav Hoffen » 2009-09-19 13:42

jag skulle vilja boka in mig för en elementsats med delningsfilter, det är dags att jag också börjar snickra.

2kkr+moms+100 pengar till naq låter kalasvettigt!

//hoffen

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-19 15:05

celef skrev:jag ogillar att ge gåvor, det blir en tävlan som jag ogillar, kan ni inte baka in konstruktionsarvodet i elementsatsen bara?
Ingen behöver väl säga vilken gåva de givit ;)

Bakas gåvan in i priset, fakturan, blir det pengar in i ett bolag som skall betala ut, vilket i princp äter upp hela gåvan som då förvandlats till lön.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2009-09-19 16:38

Attsingen, misstänker att man kommer in lite sent för en beställning.. :cry:

Men finns det några kvar, så är jag spekulant på en elementsats (1par) inkl. låda.

//Björn

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-09-19 17:13

Man kan väl betala naq en 100 för en ritning på låda och filter
och vad får man för en 100 i dag inte mycket.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-19 17:22

En fråga till. Är alla elementen testade?

Jag tänker mest om vi förbrukar alla som finns tillgängliga och sedan är det någon som får ett element som är dåligt. Då finns det inga reserver att ta av kanske. Vet inte hur det är med garantier i sådana här gruppköp men dom brukar väl vara relativt obefintliga?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2009-09-19 18:06

En undran: betyder detta att det inte finns några element till OA216?
Jag förstod det som att det är samma element i båda konstruktionerna.

Lasse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-19 18:57

Fjonkalicious skrev:En fråga till. Är alla elementen testade?

Jag tänker mest om vi förbrukar alla som finns tillgängliga och sedan är det någon som får ett element som är dåligt. Då finns det inga reserver att ta av kanske. Vet inte hur det är med garantier i sådana här gruppköp men dom brukar väl vara relativt obefintliga?

Mvh

Filip

Det är kanske därför fler beställt en och en halv sats.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-19 19:01

Det här är element som genom gått QC. Det här är väldigt fina element och definitivt inte element som blivit bortorterade.

Bara ett klargörande.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-19 19:42

bjorn55 skrev:Attsingen, misstänker att man kommer in lite sent för en beställning.. :cry:

Men finns det några kvar, så är jag spekulant på en elementsats (1par) inkl. låda.

//Björn

Bjorn55, du finns nu med på listan.

1 par återstår av de 100 paren. :) Därefter får vi se vad som kan tänkas finnas över. Det beror på fler faktorer. Vem skall bli siste man på tåget? 8)

För övrigt är jag glad över att Naq hade Bremen mid/woofers i åtanke för sitt DIY projekt.

Naq har ju framför sig arbetet med att fixa filter och ritningar och sånt för att färdigställa sin byggsats. Bremen levererar högtalarelement till Naqrefs DIY projekt såsom varandes en leverantör av högtalarelement och i övrigt inte något mer. Och eftersom Naq är initiativtagare och det är hans projekt så håller jag med MagnusÖstberg och ger Naq en klapp på axeln 8) ... :) … vad i övrigt är, är en angelägenhet mellan Naq och Bremen och mellan Naq och Larsen och mellan Naq och de som vill bygga Naqs byggsats.

Naqref förtjänar allas uppmuntran och jag har inte för avsikt att inte delta i denna uppmuntran, men det behöver ju inte redogöras för på forum. Naqs liv måste kunna förbli en privat angelägenhet. Naq får väl själv tycka till då han känner sig nöjd. Det är hans personliga integritet.

Många har skrivit att de med glädje hjälper Naq. Det tycker jag är fint. Låt det vara med glädje och inte av tvång. Det har jag på känn att Naq skulle uppskatta mest. Att blanda in fakturering och moms i denna process är helt meningslös. MagnusÖstberg skall ha en eloge för att han hjälper till och månar om Naq.

Jag vill gärna passa på att klargöra en sak till, dessa Bremenhögtalarelement som jag ställer till förfogande beställde jag av Vifa i Danmark för produktion av äggen. Det är 3 års utvecklingsarbete från Vifa och mig på dessa element. Efter det att deras tillverkning flyttades till Kina så är vissa delar utbytta, bl a korgen + några detaljer till. Efter denna förändring av elementen hade jag tänkt att de som jag redan hade på lager skulle användas till den första nollserien eller det man kallar för utfallsserien vid gjutning av äggen, men jag hoppas att nya batcher från Tymphany hinner komma in då de första äggskalen gjuts. Jag kan helt enkelt inte stå utan högtalarelement då. När man sätter igång en industriell serietillverkning med gjutverktyg, så gjuts en första serie då verktyget är ”klart” för att kolla utfallen av gjutningarna av delarna till lådan. Behöver verktyget justeras så görs det i denna process. Sedan görs dessa delar i ordning och monteras. Det blir en process där man förfinar produktionsmetodik och övar in de olika tempona för att minska tillverkningstiden. Det är till en sådan serie jag tänkte använda dessa element, även om produktionselementen sedan skiljer sig något.

I därpå följande industriella serieproduktion, så är det ett krav att frysa projektet och det innebär inga ytterligare förändringar. Därför var det inte tänkt att dessa element skulle sitta i själva serieproduktionen, men för en nollserie behövs också element. Tiden är lite knapp. Det är långa ledtider inom tillverkning av högtalarelementen, och frakten från Kina tar 4-6 veckor från dörr till dörr.
Därför är det väsentligt att dessa byggsatser färdigställs och tingas i skarpt läge så att säga så att jag i tid kan projektera leverans av produktionselementen.

Sedan är det också så att eftersom jag litar på att Naq fixar en väldigt bra högtalarbyggsats så släpper jag dessa Bremenelement till hans DIY projekt.

Naqrefs basreflex basmodul med Bremenbas blev ju en hit. Jag tror att dessa lådor också blir det. Jag vet ju att Bremen mid/woofern är extremt precis såsom Bremenbasen är.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum