pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-19 19:47

Fjonkalicious skrev:En fråga till. Är alla elementen testade?

Jag tänker mest om vi förbrukar alla som finns tillgängliga och sedan är det någon som får ett element som är dåligt. Då finns det inga reserver att ta av kanske. Vet inte hur det är med garantier i sådana här gruppköp men dom brukar väl vara relativt obefintliga?

Mvh

Filip

Ja, testade och godkända. En del element behåller jag utifall de skulle behövas. Glöm inte att jag har 2000 mid/woofers till på beställning 8) Jag vet dock inte exakt när dessa kan levereras.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-19 19:49

lemmts skrev:En undran: betyder detta att det inte finns några element till OA216?
Jag förstod det som att det är samma element i båda konstruktionerna.

Lasse

Vad är OA216? Som sagt, jag har 2 000 element till på beställning. Hur många OA216 vill du ha? 8)

MvH :D
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-19 19:50

Ragnwald skrev:
Fjonkalicious skrev:En fråga till. Är alla elementen testade?

Jag tänker mest om vi förbrukar alla som finns tillgängliga och sedan är det någon som får ett element som är dåligt. Då finns det inga reserver att ta av kanske. Vet inte hur det är med garantier i sådana här gruppköp men dom brukar väl vara relativt obefintliga?

Mvh

Filip

Det är kanske därför fler beställt en och en halv sats.

Jag tror snarast att det är för att det skall bli till en centerkanal :) Så har jag uppfattat det.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-19 19:54

Jag skriver här med upp mig på en sats, eventuellt låda (rå MDF, beroende på pris).

//Michael

Användarvisningsbild
Mata

Inläggav Mata » 2009-09-19 19:54

Peter det inlägget gjorde ju inte att man blev mindre sugen på ett par pk precis :)
Och jag håller med till fullo om att Naqref får all den uppmuntran han behöver för ett sånt här stort projekt.

/Mattias

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-19 20:02

Mich skrev:Jag skriver här med upp mig på en sats, eventuellt låda (rå MDF, beroende på pris).

//Michael

Bingo! 100 st satser är nu tingade.

Men alla ni andra, ge inte upp för det, det kan finnas några satser till och det kan bli några som av en eller annan anledning inte fullföljer sin intresseanmälan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-19 20:16

petersteindl skrev:Naqref förtjänar allas uppmuntran och jag har inte för avsikt att inte delta i denna uppmuntran, men det behöver ju inte redogöras för på forum. Naqs liv måste kunna förbli en privat angelägenhet. Naq får väl själv tycka till då han känner sig nöjd. Det är hans personliga integritet.

Många har skrivit att de med glädje hjälper Naq. Det tycker jag är fint. Låt det vara med glädje och inte av tvång. Det har jag på känn att Naq skulle uppskatta mest. Att blanda in fakturering och moms i denna process är helt meningslös. MagnusÖstberg skall ha en eloge för att han hjälper till och månar om Naq.

Eftersom jag pratat med Peter idag kan jag tänka mig att komplettera lite.

Mitt förslag var självklart att det skulle ske frivilligt, och det är ingen tvekan om att det är så det måste ske.

Det har aldrig varit frågan om att det skulle ske via fakturering, och skälen till det är precis det som jag redovisat tidigare.

Naqref vet inget om det här, och jag råkar veta att han inte kan läsa det här just nu heller. Han är nämligen tillsammans med OlA-68 ingipsad i ett rum som senare kommer vibrera sönder av ett antal Bremenbasar. Har de tur hittar de ut ur rummet på söndag kväll, antingen genom att ta sig genom gipsväggen eller genom att klättra ut genom något fönster. Önskar jag var där nu.

När elementleveranserna kommer igång kommer jag presentera en lösning där de som vill kan skänka en slant för arbetet.

Jag kan glädja er med att det inom någon vecka kommer påbörjas mätningar och testlådorna kommer vara klara tills Naqref har möjlighet att ta tag i projektet. Lådorna görs nämligen i början på veckan - både slutna och basreflexvarianter och en liten hemlislåda jag fnulat på.

Precis som Peter och många fler är jag inte det minsta orolig för att det här projektet kommer bli en succé.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-19 20:50

MagnusÖstberg skrev:

Han är nämligen tillsammans med OlA-68 ingipsad i ett rum som senare kommer vibrera sönder av ett antal Bremenbasar. Har de tur hittar de ut ur rummet på söndag kväll, antingen genom att ta sig genom gipsväggen eller genom att klättra ut genom något fönster. Önskar jag var där nu.

Vet du hur sjukt det där låter ;) ?

Användarvisningsbild
dave19

Inläggav dave19 » 2009-09-19 21:18

Jag tar gärna ett par inklusive låda om det finns så det räcker.

Mvh David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-19 21:22

rikkitikkitavi skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Han är nämligen tillsammans med OlA-68 ingipsad i ett rum som senare kommer vibrera sönder av ett antal Bremenbasar. Har de tur hittar de ut ur rummet på söndag kväll, antingen genom att ta sig genom gipsväggen eller genom att klättra ut genom något fönster. Önskar jag var där nu.

Vet du hur sjukt det där låter ;) ?
:)

Japp - någon måste ju dokumentera byggherrarnas förehavanden ;) Jag misstänker att de dricker öl och äter oxfilé nämligen!

Mina misstankar kommer sig av att jag fick tipset att ta hem allt material, sedan dricka pilsner innan jag började bygga. Kändes lite smålurigt eftersom jag drar om trefasmatningarna nu 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-19 21:30

Hm... är det detta som kallas psykoakustiska förehavanden? :lol:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-19 22:50

MagnusÖstberg skrev:Det här är element som genom gått QC. Det här är väldigt fina element och definitivt inte element som blivit bortorterade.

Bara ett klargörande.

Det var inte så jag menade, jag ville bara vara uppmärksam.

Alles gut.

F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2009-09-19 23:35

Jag vill också boka en sats, om det nu inte redan är för sent. Hoppas på att det finns några satser kvar i era gömmor, eller att någon eventuellt hoppar av eller ändrar sig...

1 sats(1 par) inkl. lådor.

/TygelBy

petersteindl skrev:
Mich skrev:Jag skriver här med upp mig på en sats, eventuellt låda (rå MDF, beroende på pris).

//Michael

Bingo! 100 st satser är nu tingade.

Men alla ni andra, ge inte upp för det, det kan finnas några satser till och det kan bli några som av en eller annan anledning inte fullföljer sin intresseanmälan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2009-09-19 23:45

petersteindl skrev:
bjorn55 skrev:Attsingen, misstänker att man kommer in lite sent för en beställning.. :cry:

Men finns det några kvar, så är jag spekulant på en elementsats (1par) inkl. låda.

//Björn

Bjorn55, du finns nu med på listan.

MvH
Peter

:lol: :lol:
//Björn

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-20 00:01

100 par högtalare "sålda" på 4 dagar från det att Anders berättade vad det egentligen var han höll på med... 8O :D

Kul att se att det finns fler som har lika stort förtroende för Anders som jag själv :D

Jag är som sagt helt säker på att detta kommer att bli hur bra som helst!
-och som jämförelse kan jag nämna (de enda säkra siffror jag har inom området) att det tog 3 år att sälja 106 par Carlsson OA58...

-detta måste vara nån sorts rekord...

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-20 00:06

Smart marknadsföring... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-20 00:13

DVD-ai skrev:Smart marknadsföring... 8)

I Anders fall är det väl frågan om ett numerärt omfattande och oklanderligt track record här på Faktiskt...

HFLS-1
LTS RIAA
5 minute preamp
eps1
OB51
OA51.LE
OA50.LE
OA52.LE

+ det han konstruerat tillsammans med kommersiella aktörer...

+ en massa andra intressanta projekt.

Sorry om jag glömt något ovan...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-20 00:15

Jepp, vet... :P

va mer med glimten i ögat menat ;)

Jo, och jag skulle gärna vilja ha ett par pK jag med, men attans va svårt det är att bestämma sig.. :(
Jag vill ha ett par, men känner samtidigt att jag inte har råd just nu, men jag vill ju ha !!! :oops:
Mvh//David

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-20 00:22

Jag såg glimten :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-20 00:30

Jag bara måste lägga in den här :) apropå glimten i ögat... :wink:

Bild

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-20 00:34

avr7000 skrev:100 par högtalare "sålda" på 4 dagar från det att Anders berättade vad det egentligen var han höll på med... 8O :D

Kul att se att det finns fler som har lika stort förtroende för Anders som jag själv :D

Jag är som sagt helt säker på att detta kommer att bli hur bra som helst!
-och som jämförelse kan jag nämna (de enda säkra siffror jag har inom området) att det tog 3 år att sälja 106 par Carlsson OA58...

-detta måste vara nån sorts rekord...

Mvh
Stefan

Det är ganska häftigt alltså.
Snudd på masshysteri. :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-20 00:34

Mer sträck om något tycker jag...
Och det ska inte förknippas med mitt inlägg på något sätt...:wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-09-20 00:49

avr7000 skrev:I Anders fall är det väl frågan om ett numerärt omfattande och oklanderligt track record här på Faktiskt...

HFLS-1
LTS RIAA
5 minute preamp
eps1
OB51
OA51.LE
OA50.LE
OA52.LE

+ Mupps (ffs!)
+ eps-w

:wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-20 00:50

:oops: :oops: :oops: :wink:

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-09-20 07:53

jag skriver mig på väntelistan om det går! 2.5 satser. Bara elementen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-20 08:34

niklas skrev:
avr7000 skrev:I Anders fall är det väl frågan om ett numerärt omfattande och oklanderligt track record här på Faktiskt...

HFLS-1
LTS RIAA
5 minute preamp
eps1
OB51
OA51.LE
OA50.LE
OA52.LE

+ Mupps (ffs!)
+ eps-w
:wink:

avr7000 skrev::oops: :oops: :oops: :wink:

+ eps-2 (utvecklas väl just nu ;) ffs!!)
+ LTS aktiva filter (tror nog han hade ett finger med där)

Känns som om listan nog kan bli minst sagt rätt gedigen..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-09-20 09:18

jag vill veta mer om elementen

som elementparametrar, tonkurvor och sånt där

vad har vi att vänta oss
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-20 09:29

Du har redan fått svaret, det är ett kitt som säljs - Naqref har förklarat att de som vill bygga nått eget med dem får mäta själva.

Det är ju inte ett element som säljs, utan ett system. Det har givits klara målsättningar och elementen kan hantera mer effekt och högre akustisk uteffekt än piP - nu vill vi ju veta att Naqref får systemet att harmonisera - men historien talar ju för att han är rätt duktig på det ;)

Men som sagt - Naq har i tråden deklarerat att han inte kommer behandla elementen individuellt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-20 09:33

Men parametrar för basen hade ju definitivt varit trevligt att få? (kanske redan har publicerats? I så fall har jag missat det)

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-20 09:35

Nopp, som jag förstått ges inte mer än infon som redan är given.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum