besan skrev:JockSkott..
Då kan jag fortsätta och gå lite djupare endå. Som många säger så heter det heller inte heller regnbågs"lax" utan då regnbågs"öring"(skulle vara mera rätt?)
Om inte jag mins helt fel så har dom tillåmed ändrat det latinska namnet på den fisken som förut var "salmo gardenir" till hmm... Oncorhynchus...någonting, kommer inte riktigt ihåg.
Sen finns det inte heller något som heter "laxöring" vilket man då kan tycka är lite konstigt då "havsöring" heter något istil med salmo trutta (trutta) vilket lätt kan bli just "laxöring" men som då i sverige heter "havsöring"
//jonas
Jo, den rätta beteckningen är regnbågs öring, eller kort och gott regnbåge. Även båge, brolierbåge mm är nymodiga namn på de förkastligt uppfödda fiskarna som är utplanterade i fiskdammarna. Laxöring använda väl mest bland den äldre generationen dvs. äldre än mig iaf. Möjligen pga. dess likhet med laxen och dess havsvandring. Alla laxfiskar heter ju som bekant salmo, öring familjen har tillägget trutta + tillägg för dess levnadsställe. Salmo trutta trutta, havsöringen kunde rent tekniskt bli "öring öring"..konstigt.
Det finns många oförklariga namn på en och samma fisk, många följer med sedan gammalt tillbaka då kunskapen om dess förhållanden till varandra var mindre känd. De rätta benämningarna är egentligen Lax, öringen kan delas upp i havsöring och öring(den stationära) sedan har vi de andra ädelfiskarna som röding och harr som inte hör till Salmo familjen. Broilerbågar räknas inte för mig då dessa är förkastliga som sportfiskar.