Sista klargörandet från kabelpiraten

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-06 15:12

besan skrev:JockSkott..

Då kan jag fortsätta och gå lite djupare endå. Som många säger så heter det heller inte heller regnbågs"lax" utan då regnbågs"öring"(skulle vara mera rätt?) :D

Om inte jag mins helt fel så har dom tillåmed ändrat det latinska namnet på den fisken som förut var "salmo gardenir" till hmm... Oncorhynchus...någonting, kommer inte riktigt ihåg.

Sen finns det inte heller något som heter "laxöring" vilket man då kan tycka är lite konstigt då "havsöring" heter något istil med salmo trutta (trutta) vilket lätt kan bli just "laxöring" men som då i sverige heter "havsöring"

//jonas

Jo, den rätta beteckningen är regnbågs öring, eller kort och gott regnbåge. Även båge, brolierbåge mm är nymodiga namn på de förkastligt uppfödda fiskarna som är utplanterade i fiskdammarna. Laxöring använda väl mest bland den äldre generationen dvs. äldre än mig iaf. Möjligen pga. dess likhet med laxen och dess havsvandring. Alla laxfiskar heter ju som bekant salmo, öring familjen har tillägget trutta + tillägg för dess levnadsställe. Salmo trutta trutta, havsöringen kunde rent tekniskt bli "öring öring"..konstigt.

Det finns många oförklariga namn på en och samma fisk, många följer med sedan gammalt tillbaka då kunskapen om dess förhållanden till varandra var mindre känd. De rätta benämningarna är egentligen Lax, öringen kan delas upp i havsöring och öring(den stationära) sedan har vi de andra ädelfiskarna som röding och harr som inte hör till Salmo familjen. Broilerbågar räknas inte för mig då dessa är förkastliga som sportfiskar.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-06 16:20

Forello och gösan, vilka lirare... :lol:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-01-06 17:39

Ang...... nicket "besan" så är det slang på den utlekta laxen i södra sverige.... (kanske bara halland) ?

När det endå redan spårat i tråden så kanske man kan slänga in en liten lektion om laxen när den kommer till våra vatten (åar) för att leka. Då är det nämligen så att magen tillbakabildas och den kan inte äta. Antagligen därför laxflugor ser ut som dom gör. Hemska saker som skall skrämma och trigga laxens "huggreflex"...

hua fiska fisk som inte äter hmmm tacka vet jag stora karpar eller en skön sutare.

Hur som helst så efter ett gäng månader utan mat och efter att ha lagt rommen så kan ni ju tänka er hur fisken ser ut... Det är en "besa" och sånna får man inte plocka upp utan skall sättas tillbaka vilket inte jag gjorde när jag var typ 7år därav smeknamnet :)

//jonas

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-01-06 18:33

nicket "besan" så är det slang på den utlekta laxen i södra sverige

Ok, det kommer från detta har tidigare tänkt på namnet. Laxbesor finns i hela landet även i norr :lol: Men om det är någon fiske att satsa på är väl tveksamt. Stilla den värsta abstinensen innan det välgödda silvret stiger under sommarmånaderna är det väl ok.

Men du besan, är din teori verkligen sann om laxhuggen? Detta råder det lika många teorier som det finns laxfiskare 8)

Och besan ska du handla grejer kom till min shop! :wink:
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-01-06 19:10

Oho... Jag trodde inte det kallades "besa" i hela sverige :) trodde faktiskt att det var vi från halmstad och lite runt som kallade dom så.

Men men... jag tror nog vi får släppa fiskandet för nu och fortsätta i ett mer passande forum vid tillfäll

//jonas

Föregående

Återgå till Generellt om hifi