pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-23 02:29

Ragnwald skrev:Det var ett j*kla liv här. Svanesånger från flera håll.
Men det är väl så när nytt ska födas, det tar ont lite här och där. :?

Ja livat är ordet :) rena bäverstämningen 8) Vem är det som basar på DIY å fixar allt det livliga? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-23 02:51

MagnusÖstberg skrev:Naq och IÖ skulle kunna ta ett gott glas vin och snacka Carlsson också för det verkar ni återkomma till titt som tätt, här som där...

Det ställer jag upp på vilken dag som helst. :)

Det är alltid trevligt att diskutera filosofier.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-09-23 06:30

Nu verkar det bara vara låd snack i tråden men hur går det med filter och lådvolymer och mätningar det är av mera intresse.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 07:17

boom skrev:Nu verkar det bara vara låd snack i tråden men hur går det med filter och lådvolymer och mätningar det är av mera intresse.

Inte ens de mest entusiastiska NASA-anhängarna kräver tidsresor, men det är klart att det inte skall hindra dig at göra det!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-09-23 07:28

boom skrev:Nu verkar det bara vara låd snack i tråden men hur går det med filter och lådvolymer och mätningar det är av mera intresse.

Det är inte så lätt att mäta på något som inte finns. En låda är liksom en förutsättning för en mätning.

/B
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2009-09-23 08:46

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:Åsså får ni designa om bottenplattan på lådan då´rå så man kan försänka dem åsså va...snyggt sk´re va inget jäkla flum...

Men mannen, du borde gå och lägga dig så du är utvilad till helgen så du kan dricka pilsner och bygga på torpet.

Kanske himmelsögat är sugen på lyssning nästa vecka tillsammans med oss? Bara en tanke.

Som fan!

\\Sky

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-23 09:01

IngOehman skrev:
MagnusÖstberg skrev:Naq och IÖ skulle kunna ta ett gott glas vin och snacka Carlsson också för det verkar ni återkomma till titt som tätt, här som där...

Det ställer jag upp på vilken dag som helst. :)

Det är alltid trevligt att diskutera filosofier.

Vh, iö

Och det är alltid trevligt att dricka vin. :D

Testlådan är f ö nästan monterad. Tyvärr är jag inte färdig med min mätutrustning ännu. Så mätningar dröjer till helgen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-23 09:09

ollemirsch skrev:Ursäkta att jag hoppar in för jag är inte insatt i den aktuella frågan.
Men jag råkade se mitt namn nämnas. Det var iö som skrev:

(tack för frågan om att ta över ditt företag Olle! Det var mycket, mycket
hedrande och kanske var jag dum som tackade nej, men det är ju igen
det där med egna visioner)

Utan att ta annan del av diskussionen vill jag klart deklarera att jag aldrig har erbjudit Ingvar att ta över mitt företag. Om han har trott det, kan jag förstå att han tycker sig ha varit dum som inte tackade ja.
Jag framkastade vid ett tillfälle ett förslag att han skulle överväga att ta anställning hos mig som konstruktör.
I dagens perspektiv tycker jag att förslaget inte var väl övertänkt, och både Ingvar och jag kan nog vara glada att det inte blev så.

Men Ingvars föreställning om ett övertagande av mitt företag är ju ett utmärkt exempel på hur snett det kan bli när man försöker rekonstruera hur det var på den tiden. Nu råkar jag vara en som vet hur det var - i varje fall i den här frågan.

Olle Mirsch

Oavsett de exakta formuleringen (jag tror inte "ta anställning som
konstruktör" var ordalag som användes, men däremot var "ta över"
och "driva mirsch vidare" två* (och jag uppfattade att det handlade
om att konstruera, ja), så var vad jag ville ha sagt bara hur glad jag
blev av att bli tillfrågad!

Tack Olle!

Tror att jag vid tillfället var för ockuperad med att fundera på det hela,
för att just tänka på att tacka ordentligt för att överhuvudtaget ha fått
frågan. Nu har jag i varje fall gjort det.

Visst uppfattade jag att det handare om att arbeta som konstruktör,
vilket gör att jag känner jag mig ju ännu mera hedrad - för någon
vidare företagsledare är jag ju inte... :oops: Så det visar ju också ditt
goda omdöme. ;)

I mitt sinne är det som konstruktör man driver att företag, men det är
nog bara på grund av att jag inte förstår mig på ekonomi. Det är väl
bara en konstig struktur som finns med där liksom runt alltihopa, eller?

Vh, iö

- - - - -

*Vilket självklart kan betyda "ta över" konstrueradet och "driva" ut-
veckligen "vidare") de ekonomiska formerna diskuterade vi ju aldrig.
Du nämnde också att du själv inte ville driva företaget vidare utan
skulle gå i pension.

Jag minns att jag knappt trodde dig när du berättade om din ålder. :)
Det gör jag knappt fortfarande.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-23 09:59

Det skall bli spännande när det kommer lite info om frekvensgång och känsligheten på högtalaren. Närmast så är väl avrullningen av intresse i syfte att simulera fram ett passivt filter till lådor för basstöd. I.o.m intervallet 50 – 60cm höjd så medger ju det lite större flexibilitet vad gäller lådvolymen och val av bashögtalarelement. Vid användande av passivt filter så använder man ju lämpligast lite högre delningsfrekvens, i mitt tycke i varje fall. Då ställs man ju samtidigt inför att baselementet påverkar tonaliteten från högtalaren i större utsträckning, lite mer förlåtande vid sidoriktad bas dock. Finns det någon som kan lämna förslag på lämpligt baselement. Har t.ex. Peter någon synpunkt på detta som måste ha testat en del baselement då det finns basmoduler framtagna av vad jag förmodar Bremen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 10:59

Du snackar om att göra en 3-vägare, och som det skrivit i tråden tidigare har du, om du vill använda samma dimensioner på underdelen som testlådan endast ca 20-25l tillgodo.

Att göra en 3-vägare med passivt delad bas innebär kanske som du förstår att du får göra hela högtalarens filter från scratch?

Jag leker med tanken på en aktivt delad, aktivt kompenserad bas i en 3-vägare. Den kvarvarande volymen kommer ockuperas av en Bremen 10".
Jag saknar dig.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-23 11:44

Om vi skulle koncentrera oss på att föreslå ett element. Jag delar inte din uppfattning angående delningsfilter, så detta kan vi lämna därhän, tack.

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-09-23 12:10

MagnusÖstberg skrev:
Jag leker med tanken på en aktivt delad, aktivt kompenserad bas i en 3-vägare. Den kvarvarande volymen kommer ockuperas av en Bremen 10".

Detta är jag i allra högsta grad intresserad av med. Nu står jag på väntelistan då, men om det blir av med övriga element för min del... Nu misstänker jag att du siktar på att bygga även filtren, medan jag snurra så gott det går på min Berhinger, men ändå!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 12:16

Densen skrev:Om vi skulle koncentrera oss på att föreslå ett element. Jag delar inte din uppfattning angående delningsfilter, så detta kan vi lämna därhän, tack.

Tycker du att det låter som en förnuftig idé att vänta med det tills man har en bild över spridning och känslighet för systemet?

Och liksom låta Naqref få tid till att göra de två varianterna han har erbjudit sig att ta fram?

Kanske rentav ta sådanna här frågor i en egen tråd?

Tack.
Jag saknar dig.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-23 12:16

Det är jag inte alls intresserad av. Onödigt med fler inlägg om aktiv delning, med ett icke existerande baselement, kanske. Detta på forumet härskande inhamrande om aktiv delning har väl inte undgått någon. Så ursäkta min fråga, som aldrig mött någon respons. Fixar detta själv som tidigare med OA51. Suck.
:evil:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 12:17

McFlippaFlaster skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Detta är jag i allra högsta grad intresserad av med. Nu står jag på väntelistan då, men om det blir av med övriga element för min del... Nu misstänker jag att du siktar på att bygga även filtren, medan jag snurra så gott det går på min Berhinger, men ändå!
När allt rullar på, dvs är klart med de här småttingarna, så startar vi en tråd om det :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-23 12:17

Densen skrev:Det är jag inte alls intresserad av. Onödigt med fler inlägg om aktiv delning, med ett icke existerande baselement, kanske. Detta på forumet härskande inhamrande om aktiv delning har väl inte undgått någon. Så ursäkta min fråga, som aldrig mött någon respons. Fixar detta själv som tidigare med OA51. Suck.
:evil:

man får respons efter attityd...värst vad du var dryg.
du kan ju inte kräva att folk skall diskutera dina sakfrågor. saknas det intresse är det ju inte så mycket att göra.

lycka till med OA51

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-09-23 12:20

MagnusÖstberg skrev:...När allt rullar på, dvs är klart med de här småttingarna, så startar vi en tråd om det :)

och "vi" är?

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-23 12:31

De som köpte Bremenbasar och ännu inte byggt kanske.
OA51'orna har haft basstöd av passivt delade basar ett bra tag, så de är klara. Det filtret är dock som fd. KK påpekade helt nytt framtaget, och sköter sig bra med den äran.
Vad är det för fel med attityd? Kanske i ankdammen Sverige?
Oavsett mina inläggs utformning så har det bemötts med tystnad eller dylika svar ovan. Så du har kanske en poäng med att du nämner att det är ett enigt ointresse för denna fråga. Men kanske Peter testat andra element än det slutliga valda till sina basmoduler/subbar? Kunde i sådana fall vara trevligt att ta del av brister o.dyl. på andra element sett i samband med äggen. Åtminstone, hoppas en dryg jävel. :oops:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 12:51

dimitri skrev:
MagnusÖstberg skrev:...När allt rullar på, dvs är klart med de här småttingarna, så startar vi en tråd om det :)

och "vi" är?
En tråd om att utforma 3-vägare. Alltså "Vi" som är intresserade av det och låter den här tråden få handla om det Naqref ville helt enkelt :)

Varken mer eller mindre.

Tycker att det vore bra om vi höll sidospåren borta.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 12:59

Densen skrev:De som köpte Bremenbasar och ännu inte byggt kanske.
OA51'orna har haft basstöd av passivt delade basar ett bra tag, så de är klara. Det filtret är dock som fd. KK påpekade helt nytt framtaget, och sköter sig bra med den äran.
Oavsett mina inläggs utformning så har det bemötts med tystnad eller dylika svar ovan. Så du har kanske en poäng med att du nämner att det är ett enigt ointresse för denna fråga. Men kanske Peter testat andra element än det slutliga valda till sina basmoduler/subbar? Kunde i sådana fall vara trevligt att ta del av brister o.dyl. på andra element sett i samband med äggen. Åtminstone, hoppas en dryg jävel. :oops:

Jag är nästan säker på att Peter inte gjort det, men det finns intressanta element att använda. Starta en egen tråd om 3-vägare (var lite pionjär) så droppar jag lite förslag där.

Om du uppfattat mig som en dryg jävel så är jag väl det för dig. Må så vara. Jag skiter i vilket, och kan jag hjälpa till så gör jag det. Vi kanske hittar ett bra element tillsammans och det skulle kanske glädja fler?

Att jag föreslog aktiv delning var menat som ett konstruktivt förslag och visst blev jag förvånad över ditt bitska svar. Du får dela passivt om du vill, det skiter ju liksom jag i om du förstår ;)

Nåja, se det så här: Det är väldigt svårt att ge förslag på element innan vi vet vilken känslighet systemet har i grunden. Det kan man göra om man delar aktivt eftersom då kan man nivåjustera lite som man vill.

Men som sagt, vad sägs om att vänta in tills man vet vilka förutsättningar som finns?
Jag saknar dig.

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-09-23 13:10

MagnusÖstberg skrev:
Tycker att det vore bra om vi höll sidospåren borta.

Å! flåt!
Trodde det var fritt fram efter inlägg som
Jah har ju ägnat kvällen åt att dricka vin och titta/lyssna på tjuren från Wales. Måste således dricka upp resten av vinet så ingen annan gör det...

Förövrigt så hörs/syns vi som sagt efter helgen.

Edit: oaktat att min "vi" fråga gällde ett förtydligande av ett föregående inlägg

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 13:17

Cool, nä Naq lär ha fullt upp med att göra 2-vägsvarianterna.

Men jag tänker träffa honom iallafall :)

Hmm..jo, vi var väl lite väl OT igår kväll.
Jag saknar dig.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-23 13:26

MagnusÖstberg med lite attityd, som samtidigt tolkar saker och ting fel.
Det var Rikkitikkit... någonting som benämnde mig för att vara en dryg jävel. Alltså var mitt påpekande inte på något sätt riktat till dig.
Angående känsligheten var det något jag nämnde i första inlägget. Vilket också passivt går att moderera. Ser inte problemet i att ställa en fråga om ett lämpligt element att använda för passivt delat basstöd i denna åt alla håll spretande tråd. Att sedan skall vi kalla det svaren sedan inte är speciellt sakliga, vilket kunde ha kortat ned antalet spretiga inlägg är ju tydligen en frukt av sysslolöshet måhända. I mitt fall p.g.a. sjukdom.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-09-23 13:34

med ivrig väntan på framsteg i utvecklingen av högtalaren kan jag skriva upp mig på att få köpa till ett färdigt filter och om det går även en redan kapad diskant-frontplatta.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-23 13:41

Densen skrev:MagnusÖstberg med lite attityd, som samtidigt tolkar saker och ting fel.
Det var Rikkitikkit... någonting som benämnde mig för att vara en dryg jävel. Alltså var mitt påpekande inte på något sätt riktat till dig.
Angående känsligheten var det något jag nämnde i första inlägget. Vilket också passivt går att moderera. Ser inte problemet i att ställa en fråga om ett lämpligt element att använda för passivt delat basstöd i denna åt alla håll spretande tråd. Att sedan skall vi kalla det svaren sedan inte är speciellt sakliga, vilket kunde ha kortat ned antalet spretiga inlägg är ju tydligen en frukt av sysslolöshet måhända. I mitt fall p.g.a. sjukdom.

jag får hoppas att du blir frisk snart :)

jag kallade dig inte dryg jävel utan att du var dryg, det är en viss skillnad. . om dig vet jag inget, jag känner dig inte.
.

personligen hade jag inte lagt pengar eller tid på att få till ett passivt system, jag ser bristerna som större än fördelarna (komplexitet, resultat, verkningsgrad , storlek och kostnad)
gentemot ett aktivt system.
nog kan man diskutera ämnet i som sagt en visst spretande tråd. snart 20 sidor ...
om pK finns i sluten verision lär ett basstöd eller subbasbbehövas och hur de skall integreras kan väl diskuteras också.

vad ser du för fördelar med passiv delning gentemot aktiv?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-23 14:04

Vill bara försiktigt rekommendera att man för en basdel som är aktivt eller
passivt delar använder just beteckningen "basdel", eller basmodul, eller
subwoofer - men inte basstöd. "Basunderdel" kan man rent av kalla det
om den är fundament även möbelmässigt. ;)

"Basstöd" föreslår jag istället får fortsätta betyda ett bassystem som
arbetar parallellt med ett fullregistersystem. Alltså en som jobbar till-
sammans med registersystemet, istället för att ersätta och ta över jobbet
från det.

Till ett fullregistersystem kan man använda basstöd ELLER basmoduler,
men till ett sido- eller topp-system kan man bara basmoduler användas.

Jmfr: En käpp är ett stöd åt benet, en benprotes är en del/modul istället
för benet.

Vh, iö

- - - - -

PS. Ett rum med sina reflexer kan också ge stöd i basregistret åt ett
fullregistersystem - på samma sätt som basstödshögtalare gör det.
Men det är väsensskilt från hur an subwoofer tar över uppgiften från
huvudhögtalarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-23 14:14

Densen skrev:De som köpte Bremenbasar och ännu inte byggt kanske.

Hej Densen

Jag är nog lite konstig vad gäller woofers. Jag har genom årens lopp under lång tid använt olika 15 tummare. Cerwin-Vega special som vi var några stycken att få fram. Sedan körde jag en del med Klangfilm basar. Därefter blev det slutna lådor med 15 tum TC-sounds. Men allt blir så stort och otympligt med 15 tummare. Jag gick ner till 10 tums TC-sounds och de flesta basar jag använt har haft kort talspole och långt magnetgap. Nåväl, jag eftersträvar andra parametrar än de flesta vilket innebär att utbudet är i princip noll. Jag ogillar verkligen hela marknadens utbud. TC-sounds var närmast att uppfylla mina krav, men deras Q-värde var för höga för min smak. Därför minskade jag Q-värdet ganska mycket med applicerandet av extramagneter. Jag gillar Q= 0,5 i sluten låda. Då jag skulle utveckla basar till SMS och deras system så var det otänkbart med TC-sounds. Dels var priserna för höga, dels var inte kvalitén tillräcklig. Aurasound tillverkade fina basar till ännu högre priser men deras kvalité var förträfflig. Men deras ordinarie basar hade också för höga Q-värden för min smak. Men man kan ju alltid drömma om det perfekta elementet. Nåväl, jag gav mina drömdata till Donald North på Aurasound och frågade om de kunde tillverka dylika tingestar. Shure, blev svaret. Ok, how much? Priset bestämdes av mängden fick jag som svar. Jag fick ett pris och det var alldeles för högt. Sedan bad jag honom att strunta i allt lull-lull som inte har med ljudet att göra. Jag ville ha en totalt avskalad bas. Jag ville att den skulle nå ”rock bottom price” n' ”Cheap'n nasty” så att säga d v s allt annat än high end. Jag är faktiskt trött på dagens high end. Dock var mina krav på TS-parametrar satta samt krav på slaglängd samt krav på ultralåg dist samt krav på durability, samt krav på tight tolerances och allt detta för en ynka spottstyver :mrgreen: Donald räknade och räknade och kom fram till en sådan lösning till ett pris som jag inte kunde tacka nej till. Det finns egentligen inget mer att göra angående 10-tummare. Den basen var perfekt för mina applikationer. Den var dessutom helt överlägsen TC-sounds enligt min smak.

Jag har inte hittat någon annan bas som jag ens bedömer mig kunna använda. Men på senare tid så har jag en prototyp på en 8 tummare som jag har 4 st av. Den kräver dock större låda än Bremens 10 tummare för att uppnå samma Q-värde som jag eftersträvar, men i basreflex blir det nog bra. Den har ultralåg distorsion och kan användas upp till 1000 Hz med bibehållna egenskaper vad gäller distorsion och spridning. Bremens 10 tummare klarar 600-700 Hz. Jag vill kunna dela högt i vissa fall. Jag eftersträvar element som är perfekta 2,5 oktaver utanför dess arbetsområde. Då känner jag mig nöjd. Annars kan man väl inte sova om natten, eller hur? 8) Ja, riktigt så fantastiskt återstår att fixa med vissa högtalarelement.

Därför har jag i dagsläget inga förslag på basar. Så småningom kommer jag ta tag i den saken och då kommer Bremens 10-tummare och kanske en 8-tummare att finnas. Jag tror att det går att få hyfsat resultat med den där Peerlessbasen, men jag har inte lyssnat tillräckligt. Dock tror jag inte att den med fördel kan användas till 700 Hz om man så skulle önska och det är ett av mina absoluta krav.

Det blev ett långt OT, men jag hoppas att vi härmed har utrett var jag för tillfället står.

Denna tråd är en pk-tråd och i nästa vecka så vet vi mer. Låt Naq mäta och fixa filter och arbeta i sitt anletes svett :twisted: 8) så kan jag titta på och dricka Champagne :) och lyssna på ljuv musik :D tillsammans med patriciern himmelsögat å andra plebejer från Kungsholmen 8O :D Så, nu är det väl min tur att få hålla i dryghetsstafettpinnen :) Bild

En sista sak. Bremens 10 tummare blir nog inte så lätt att med passiva delningsfilter kombinera ihop med Bremens mid/woofer och diskant eftersom känsligheten på basen är alldeles för hög. Därför är aktivt enda alternativet som jag ser det. Man kanske vid tillfälle skulle anpassa den för normal känslighet. Däremot fungerar 8-tummaren tillsammans med övriga Bremenelement, men den kommer jag att prata om så småningom i annan tråd.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-23 14:17

mm, korrekt. du har tidigare beskrivit hur du definierar det, Ingvar. jag skrev det inte men tänker på din definition i min text. Jag syftar på basdel, subwoofer mfl i ordet subbas. Basmodul är nog det som är bäst lämpat.

I mitt fall är en det basklump , då den står gömd som en klump bakom möbler :) Dunderklumpen kanske?

Dvs ngn form av delning av ingående signal mellan toppsystem och bassystem sker, antingen före effektförstärkare (aktivt) eller efter effektförstärkare (passivt)

man kan tänka sig att ett basstöd fungerar tillsammans med en sluten pk, fast vid tillräckligt låg frekvens övergår det givetvis i en ren subbas pga den slutna lådans respons och basstödts frekvensrespons.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-09-23 14:44

Naqref skrev:Jag tror jag ska döpa om högtalaren från pK till pK (piP:s Kompis). :D

Jag köper hellre piP:s kompis än en piPkiller. :D
Men undrar lite över S:et?

P.S. Undrar vad ett så här stort gruppköp skulle ge för priser på piP D.S.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-09-23 14:49

15 tummare. Cerwin-Vega special som vi var några stycke

tell oss more
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum