pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-23 15:18

profbd skrev:
15 tummare. Cerwin-Vega special som vi var några stycke

tell oss more

more
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2009-09-23 15:19

petersteindl skrev:
profbd skrev:
15 tummare. Cerwin-Vega special som vi var några stycke

tell oss more

more

:D

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-23 15:55

Intressant läsning Peter. Bra filosofi vad gäller registerutsträckning.
Men några frågetecken fick jag inte ihop, kanske är jag för trött.
Du skrev.
"...Jag tror att det går att få hyfsat resultat med den där Peerlessbasen, men jag har inte lyssnat tillräckligt. Dock tror jag inte att den med fördel kan användas till 700 Hz om man så skulle önska och det är ett av mina absoluta krav..."
vilken bas är detta, inte prototyperna tydligen som klarade 1000hz?
Prototyperna verkar klart intressanta.

"...och då kommer Bremens 10-tummare och kanske en 8-tummare att finnas..."
Till försäljning som löselement?

Om frågan att etablera fuckuttryck, uttalas fackuttryck.

Det är väl aldrig fel att resonera som Iö gör. Men samtidigt kan man i betydelsen av i detta sammanhang använt delord "stöd", påpeka att den egentliga betydelsen är som exempel; om något som har stödjande, bärande, förstärkande eller stabiliserande funktion.
så hur man vill uttrycka sig kan väl fortsätta att diskuteras i en separat tråd?

Jag avvaktar vad som kan åstadkommas av suveränen Nagref, med den lika suveräna Peters element, med detta ärendes fortsättning, enligt råd från flera medlemmars inlägg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-23 16:12

dimitri skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Tycker att det vore bra om vi höll sidospåren borta.

Å! flåt!
Trodde det var fritt fram efter inlägg som
Jah har ju ägnat kvällen åt att dricka vin och titta/lyssna på tjuren från Wales. Måste således dricka upp resten av vinet så ingen annan gör det...

Förövrigt så hörs/syns vi som sagt efter helgen.

Edit: oaktat att min "vi" fråga gällde ett förtydligande av ett föregående inlägg

Helt ok för min del med lite socialt ot innan det kommer fram mer information. Själv mår jag skit ett par timmar till så det blir inget gjort mer av mig de närmsta dagarna. Så jag tar just nu tillfället att dricka lite Cava...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-23 17:28

Densen skrev:Du skrev.
"...Jag tror att det går att få hyfsat resultat med den där Peerlessbasen, men jag har inte lyssnat tillräckligt. Dock tror jag inte att den med fördel kan användas till 700 Hz om man så skulle önska och det är ett av mina absoluta krav..."
vilken bas är detta, inte prototyperna tydligen som klarade 1000hz?
Prototyperna verkar klart intressanta.

"...och då kommer Bremens 10-tummare och kanske en 8-tummare att finnas..."
Till försäljning som löselement?

Den där Peerlessbasen är en Peerless 10 tummare. Jag vet inte ens dess beteckning längre. Är det den som heter SLS 10 eller något sådant? Det är en ren subwoofer med betoning på sub. Den woofern har jag i alla fall ratat för Bremen. Det betyder inte att den inte kan vara förträfflig som en subba under 80 Hz i en LFE kanal. Jag kan tänka mig att man faktiskt kan dela den vid 150 Hz, men för mig är dess Qtot för högt. Jag vill dessutom ha längre slaglängd.

Egentligen är det så att Bremen löselement inte kommer att finnas i framtiden, men vem vet något om framtiden? Det är i alla fall inte planerat så.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2009-09-23 19:24

Naqref skrev:Helt ok för min del med lite socialt ot innan det kommer fram mer information. Själv mår jag skit ett par timmar till så det blir inget gjort mer av mig de närmsta dagarna. Så jag tar just nu tillfället att dricka lite Cava...

Krya på dig :)
Hälsan kommer i första hand!

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-09-23 20:34

Naqref skrev:Helt ok för min del med lite socialt ot innan det kommer fram mer information...

Helt ok för mig med, däremot är inte amatörmodererande alltid ok för mig.

Naqref skrev:...Själv mår jag skit ett par timmar till så det blir inget gjort mer av mig de närmsta dagarna. Så jag tar just nu tillfället att dricka lite Cava...

Beundrar dig.
D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 20:40

Då kör vi väl lite sidosnack Dimitri!

Snackar du om mig?

dimitri skrev:
Naqref skrev:Helt ok för min del med lite socialt ot innan det kommer fram mer information...

Edit: Jag har tagit bort bokstaven D som olyckligt hamnade sist i citatet och som fick dimitri (som har sin signering med bokstaven D att reagera.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2009-09-23 21:13, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-09-23 20:53

MagnusÖstberg skrev:Då kör vi väl lite sidosnack Dimitri!

Snackar du om mig?

dimitri skrev:

D

Jag menade ditt "modererande". Ja.

(Det finns utrymme för förbättring av citeringsfärdigheten, Magnus. Signatur "D" var avsedd att stå där den stod)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-23 20:57

Sidosnack är kul :D

Kolla in det här Kompisar, nu tar vi det lite lugnt. Big surprise :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-23 21:07

Då kör vi lite sidosnack... om jag inte missminner mig så läste jag att vid någon basmodul(tror det var ob51) så menade Naq att han föredrog basporten på motsatt sida från elementet. Alt. elementet spelandes inåt i lådan och porten på samma sida. Nu var det en basmodul, men på denna lilla sak så sitter porten på fronten. Är det annorlunda när det gäller en två-vägare mot en basmodul, i så fall hur?

Fråga två, vilka skillnader/problem får man av att placera porten där bak(höhö)?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 21:07

Varför skriver du inte mitt namn då?

Vi kör på med sidosnack, det kommer fler frågor dimitri. Vi tar dem i tur ordning!

Jag tänker inte förbättra min citeringsteknik, däremot kan jag be om ursäkt för mitt misstag. Vill du att jag skall justera min citering? Det kan jag göra om det stör dig väldigt mycket. Ja, det gör jag. Jag vill ju att du skall kunna sova fint så du vaknar utvilad.

dimitri skrev:
MagnusÖstberg skrev:Då kör vi väl lite sidosnack Dimitri!

Snackar du om mig?

dimitri skrev:

D

Jag menade ditt "modererande". Ja.

(Det finns utrymme för förbättring av citeringsfärdigheten, Magnus. Signatur "D" var avsedd att stå där den stod)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-23 21:15

Fjonkalicious skrev:Då kör vi lite sidosnack... om jag inte missminner mig så läste jag att vid någon basmodul(tror det var ob51) så menade Naq att han föredrog basporten på motsatt sida från elementet. Alt. elementet spelandes inåt i lådan och porten på samma sida. Nu var det en basmodul, men på denna lilla sak så sitter porten på fronten. Är det annorlunda när det gäller en två-vägare mot en basmodul, i så fall hur?

Fråga två, vilka skillnader/problem får man av att placera porten där bak(höhö)?

Mvh

Filip

Det där är ett sidosnack som Naq är mest lämpat att svara på. Jag undrar om inte han äter och vilar under kvällen. Vi har i alla fall hyfsat väder häruppe :roll: 8) :)

djimp

Inläggav djimp » 2009-09-23 21:51

@ Peter S
Jag såg att jag stod med på listan inkl. låda, flytta över mig till bara elementsatser och filter + portar (om möjligt?), de e´ju kul att snickra fint så det gör jag gärna själv efter att ritningen spikats.
Mvh Jimmy[/img]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 21:56

Finns det en lista för filter och portar?

Skulle filtrena levereras färdigmonterade på kretskort? 8O
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-23 21:58

djimp skrev:@ Peter S
Jag såg att jag stod med på listan inkl. låda, flytta över mig till bara elementsatser och filter + portar (om möjligt?), de e´ju kul att snickra fint så det gör jag gärna själv efter att ritningen spikats.
Mvh Jimmy[/img]

Fixat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-23 22:00

MagnusÖstberg skrev:Finns det en lista för filter och portar?

Skulle filtrena levereras färdigmonterade på kretskort? 8O

Allt detta kommer Naq nog att bestämma sig för i nästa vecka. Meanwhile så är det bara att njuta av snutarna i New York :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-23 22:20

Det talas om listor. Är de tillgängliga här på faktiskt eller är Peter Steindl som för dem på kammarn?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-23 22:32

RogerGustavsson skrev:Det talas om listor. Är de tillgängliga här på faktiskt eller är Peter Steindl som för dem på kammarn?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32604&postdays=0&postorder=asc&start=300

Fast jag har den på kammarn också :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-09-23 23:02

Den här lösningen är cool:
Bild

Löser ju problemet med elementens/ ev ports försänkning i kombination med fanering alternativt massivt trä/björkplywood på sidorna. (trist med kanter som efterhand framträder trots att man slipat som en galning)
Jag tror att jag skissar på en sådan lösning då jag bygger den slutna lådan. Tänker mig svart front och ljus björk i kombination.

Användarvisningsbild
tacklarn

Inläggav tacklarn » 2009-09-23 23:33

Detta projekt låter mycket spännande! Intresserad av 3kit (dvs för 3 högtalare) samt 2BR lådor + 1 sluten låda. Detta förutsatt att det fortfarande finns tillgängliga element.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-23 23:51

tacklarn skrev:Detta projekt låter mycket spännande! Intresserad av 3kit (dvs för 3 högtalare) samt 2BR lådor + 1 sluten låda. Detta förutsatt att det fortfarande finns tillgängliga element.

Du är uppsatt på väntelistan. Välkommen till faktiskt. Lirar du hockey?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2009-09-24 00:07

Är det inte för sent så skriv upp mig på en sats element, men inga lådor. (Gissar att detta går att ändra sen, när man vet pris på lådorna?)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 00:16

Fostex skrev:Är det inte för sent så skriv upp mig på en sats element, men inga lådor. (Gissar att detta går att ändra sen, när man vet pris på lådorna?)

Fixat. Du står på väntelistan.

Användarvisningsbild
tacklarn

Inläggav tacklarn » 2009-09-24 06:00

petersteindl skrev:
tacklarn skrev:Detta projekt låter mycket spännande! Intresserad av 3kit (dvs för 3 högtalare) samt 2BR lådor + 1 sluten låda. Detta förutsatt att det fortfarande finns tillgängliga element.

Du är uppsatt på väntelistan. Välkommen till faktiskt. Lirar du hockey?

MvH
Peter

Tackar! Nej då, spelade amerikans fotboll när det begav sig.

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-09-24 07:00

har det noterats att jag bad om att få öka till 3.5 satser på önskelistan?? jag behöver filter också! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 08:13

Frågan om filter, terminaler, portar, skruvar, tätningslist och dämpdelar kan vi ta vid den skarpa beställningen. Det är inga ledtider på det och går att ordna fram i lagom små eller lagom stora satser utan större besvär. Lådorna är det lite värre med.

OT: Helt plötligt mår jag mycket bättre igen. Ska försöka skruva ihop testlådan.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-24 08:24

Naqref skrev: Har man det blankt blir det värre. så här ser det f ö ut på ett par år gammal piP (f ö de exemplar vi kommer att testa emot);
Bild

Den där ser inte riktigt frisk ut, den behöver kalibreras. :o
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-24 09:21

Eller så kan man resonera som så att i.o.m att den inte är 100% OK, så kan ingen påstå utan tvivel att om nu utfallet vid en lyssningsjämförelse utfaller till fördel för pK, att pK är bättre än pIP. Lugnast för samtliga parter? :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 10:00

oa51 skrev:Den här lösningen är cool:
Bild

Det var lite så jag hade hoppats på att lådan skulle bli. En frilliggande avgränsad baffel och ett vikabinett för topp/botten och sidor samt en infälld baksida. Då hade det blivit snyggast i alla hänseenden. Dessutom så skulle man kunna använda färdigfanerad MDF för vik-delarna. Men det blir lite för mycket fräsmoment för att det ska bli helt billigt. Därför återupplivar jag en lite äldre idé som användes för mina tävlingsbidrag i Bamsefars högtalartävling. Man ser till att alla skarvar på sidorna är osynliga men struntar i om de syns på toppen och baksidan. Där (på toppen) lägger man en snyggt tillskuren (kan säkert fås gjort för fikapengar) glaskiva som man målar med lämplig kulör på undersidan innan man sätter fast den med lite strategiskt placerad häftmassa på toppen av lådan. Då kan man dessutom slippa att oroa sig för hur avkapningen av diskanten ser ut. Om man använder 3mm tjockt glas så tror jag inverkan på ljudet blir högst beskedlig. Sedan kan man likt högtalare ovan hålla frontbaffeln i en separat kulör. Då har man bara två sidor per högtalare man behöver vara noggrannare med finishen. Det borde gå enkelt för en nybörjare att testa att fanera dessa. Exempelvis.

En fördel med en glasskiva på toppen är dessutom att ens respektive (eller man själv om man saknar respektive och råkar ha dylika böjelser) kan utan dåligt samvete placera diverse organiska organismer därpå. 8)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum