Almen skrev:Skulle bara kolla så att jag har fattat rätt (vilket jag förmodligen inte gjort (det är ju en rätt lång tråd

)).
Man har låtit tillverka en kopia på Ino-B59 (något moddad)
Almen, du har uppfattat din situation helt korrekt. Du har nämligen rätt i att du förmodligen inte har fattat rätt. Jag vill därför redogöra för Bremens mid/woofer, så att du ges möjligheten i att fatta rätt.
Det är inte så att
man har låtit tillverka en kopia på Ino-B59. Det är en total missuppfattning.
Naq har valt att använda ett befintligt element, nämligen Bremens mid/woofer.
Den Bremen mid/woofer som finns med i denna tråd är inte någon kopia på Ino-B59.
Den Bremen mid/woofer som kommer att finnas i Bremens ägghögtalare är det inte heller.
Här är skillnaderna mellan Bremens mid/woofer och Ino-B59:
Det är en helt annan magnet.
Det är ett helt annat membran.
Det är en helt annan spider.
Det är en helt annan upphängning.
Det är en helt annan korg.
Jag har valt något andra TS parametrar.
Likheten som jag ser det är att båda elementen är på 5 1/4 tum d v s de har ungefär samma membranarea som alla andra 5 1/4 tums element.
De har ungefär lika stor kraftfaktor och därvidlag skiljer våra element sig gentemot alla andra 5 1/4 tummare.
De har ungefär samma talspoleresistans, dock har Bremens mid/woofer en annan impedanskurva.
Huruvida talspolen är annorlunda vet jag inte, men jag har min och IÖ har sin.
Dessutom vill jag ta tillfället i akt och påpeka att detta DIY- projekt är helt och hållet Naqrefs.
Naq väljer de ingående komponenter han vill använda.
Naq gör dimensionering av låda.
Naq gör ritningar.
Naq väljer positionering av högtalarelement.
Naq gör dimensionering av filter.
Naq väljer filterkomponenter.
Naq väljer dämpmaterial.
Naq väljer intern kabel.
Naq väljer skruvar och det gör han troligtvis tillsammans med John Larsen.
Det finns kanske fler saker som Naq och John väljer tillsammans.
Naq och John Larsen fixar ihop DIY satserna på deras sätt.
Naq har total och allsmäktig vetorätt vad gäller ljudet i hans högtalare.
För att beskriva min part i målet så kan jag säga att jag kan låna ut mina öron och synpunkter på vägen, det är ju trots allt Bremen mid/woofers och de har jag bra koll på.
Jag kan hjälpa till med lite annat smått och gott, såsom att fixa ett excel-dokument på intresseanmälan så slipper Naq bry sig om vissa administrativa saker.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.