pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-24 13:05

phon skrev:
Fjonkalicious skrev:
Om man nu skulle vilja försänka basen så är det väl bara att först försänka diskanten, sätta i plattan och försänka för basen med plattan i?

Det kanske skulle lyckas, men du får tänka på att om du försänker basen så försänker du fasen lika mycket ... :)

Det blir ett annat filter då.

Och även om du gör ett annat filter, så blir inte egenskaperna lika ändå. Om det blir bättre eller sämre vet jag dock inte, har ingen elementinformation.

Nu är jag ingen högtalarkonstruktör, så det är ju därför dessa jobbiga frågor uppstår ;-)

Undrar hur tjock godset är på korgen och undrar hur pass stor påverkan dessa millimetrar skulle ha på fasen?

Om man utgår från att försänka båda elementen så borde väl det vara lika mödosamt som att göra ett filter för nuvarande konfig?

OBS! Det finns absolut ingen kritik mot konstruktionen eller Naqs fina skapelse, detta är bara frågor som jag tycker är intressanta att få svar på. Vi har ju fått ok på sidosnack :-)

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-24 13:14

Fjonkalicious skrev:
Undrar hur tjock godset är på korgen och undrar hur pass stor påverkan dessa millimetrar skulle ha på fasen?

Ungefär 20-30 grader*, beror på var man delar. Inte så mycket kanske , men ändå ...

Om man utgår från att försänka båda elementen så borde väl det vara lika mödosamt som att göra ett filter för nuvarande konfig?

Det är nog lika enkelt/svårt att göra filtret i båda fallen. Det blir lite olika verkan i horisontalspridningen med fasjustering meddelst filter, eller fasjustering meddelst flytta element. Man bör nog göra det i rätt ordning, och mot respektive mål.

* typ 26 grader eller .... ? 8)
Senast redigerad av phon 2009-09-24 13:23, redigerad totalt 2 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 13:20

Fjonkalicious skrev:
Nu skall man ju inte vara motvallskäring ( ;-) ) ..... men det finns väl gods bakom både diskantelementet och baselementet(som man tätar mot) även om man gör så jag beskrev. Det borde i sådant fall vara lika stor risk för läckor som elementen är monterade nu?

Eller vet du något som jag inte vet?

Skäl nr 2 förstår jag, tyvärr.

Kan man placera diskanten utanpåliggande då? Så man får båda utanpåliggande?

Hmm. Svårt detta.

Mvh

Filip

Fräser man ner i diskanplattan så att basen kommer i samma nivå stöter man på ett stört problem. Diskantens ena skruv (av tre) kommer inte längre att kunna användas. (Iofs så kan man rotera diskanten men då tappar man stödet från en ytterskruv och dessutom blir det knöligt med terminalerna.) Diskanten är dessutom allt annat än jämn så att det blir stora problem med tätningen. En bild kanske visar mer?

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 13:27

Fjonkalicious skrev:Undrar hur tjock godset är på korgen och undrar hur pass stor påverkan dessa millimetrar skulle ha på fasen?

Korgen är 5.5mm tjock och av en händelse är diskantplattan oxå det...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 13:33

Almen skrev:Skulle bara kolla så att jag har fattat rätt (vilket jag förmodligen inte gjort (det är ju en rätt lång tråd :))).

Man har låtit tillverka en kopia på Ino-B59 (något moddad)

Almen, du har uppfattat din situation helt korrekt. Du har nämligen rätt i att du förmodligen inte har fattat rätt. Jag vill därför redogöra för Bremens mid/woofer, så att du ges möjligheten i att fatta rätt.

Det är inte så att man har låtit tillverka en kopia på Ino-B59. Det är en total missuppfattning.

Naq har valt att använda ett befintligt element, nämligen Bremens mid/woofer.

Den Bremen mid/woofer som finns med i denna tråd är inte någon kopia på Ino-B59.

Den Bremen mid/woofer som kommer att finnas i Bremens ägghögtalare är det inte heller.

Här är skillnaderna mellan Bremens mid/woofer och Ino-B59:
Det är en helt annan magnet.
Det är ett helt annat membran.
Det är en helt annan spider.
Det är en helt annan upphängning.
Det är en helt annan korg.
Jag har valt något andra TS parametrar.

Likheten som jag ser det är att båda elementen är på 5 1/4 tum d v s de har ungefär samma membranarea som alla andra 5 1/4 tums element.
De har ungefär lika stor kraftfaktor och därvidlag skiljer våra element sig gentemot alla andra 5 1/4 tummare.

De har ungefär samma talspoleresistans, dock har Bremens mid/woofer en annan impedanskurva.

Huruvida talspolen är annorlunda vet jag inte, men jag har min och IÖ har sin.

Dessutom vill jag ta tillfället i akt och påpeka att detta DIY- projekt är helt och hållet Naqrefs.
Naq väljer de ingående komponenter han vill använda.
Naq gör dimensionering av låda.
Naq gör ritningar.
Naq väljer positionering av högtalarelement.
Naq gör dimensionering av filter.
Naq väljer filterkomponenter.
Naq väljer dämpmaterial.
Naq väljer intern kabel.
Naq väljer skruvar och det gör han troligtvis tillsammans med John Larsen.
Det finns kanske fler saker som Naq och John väljer tillsammans.
Naq och John Larsen fixar ihop DIY satserna på deras sätt.

Naq har total och allsmäktig vetorätt vad gäller ljudet i hans högtalare.

För att beskriva min part i målet så kan jag säga att jag kan låna ut mina öron och synpunkter på vägen, det är ju trots allt Bremen mid/woofers och de har jag bra koll på.

Jag kan hjälpa till med lite annat smått och gott, såsom att fixa ett excel-dokument på intresseanmälan så slipper Naq bry sig om vissa administrativa saker.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-24 13:34

Om man nu prompt vill försänka båda elementen - vad hindrar att man flyttar isär elementen något? Kollapsar hela konceptet då eller...?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 13:44

Hmm, jag är lite förvånad. Det verkar som DIY-arna inte är så intresserade av det slutliga ljudmässiga resultatet, utan det är design som står överst på önskelistan 8) :)

Design är väsentligt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-24 13:54

petersteindl: Har också noterat det där.

Förstår inte riktigt varför så många lägger sig i saker som jag kan tycka inte
är så väsentliga. Jag litar helt och fullt på Naqref och det är hans projekt. Det
ser mest ut att vara ifrågasättande och inte för egen lärdoms skull.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-09-24 14:00

Ja skulle en högtalartillverkare lyssna på allas åsikter så skulle det nog inte bli några högtalare alls :D :D :D Då är det bättre att man gör en egen konstruktion för då blir det ju precis som man vill ha det designmässigt,hur ljudet blir dämemot är ju en annan femma :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 14:10

zapanasta skrev:Ja skulle en högtalartillverkare lyssna på allas åsikter så skulle det nog inte bli några högtalare alls :D :D :D

Precis. Det är därför väsentligt att man begränsar sig till att fråga enbart den tillänkta kundkretsen.

Vilket jag tänkte göra nu. Diskuterade med John nyss om lådorna och tydligen blir det ingen skillnad i kostnad mellan vikkabinett eller de lådor som jag har ritningar till. Det är något vanskligare att montera vikkabinett om man inte är van men John kan ju montera lådorna om någon önskar det och dessutom så kan han visa hur det görs (exempelvis vid det happening som kommer att vara när man kan hämta upp lådorna). Då blir det infällt bakstycke och utanpåliggande framstycke med brutna kanter på baksidan för att avgränsa det mot övriga lådan och gerfrästa sidor, topp och botten. Med vikkabinetten så uppstår inte problemet med att kanterna kommer lysa igenom efter ett par år.

Sååååå då är min fråga vilket som ni kan tänkas föredra? Gersågade vikabinett eller plansågade bitar?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-09-24 14:17

Jag har en avgörande fråga för mig del...

När kan man tänka sig att detta projekt blir "färdigt" och när "måste man betala" då ?

Jag är väldigt intresserad, men har inte råd just nu... :cry:

Naq, något som du kan svara på, även om jag bara får väldigt "ungefärliga svar" så gör det inget, men jag vill ha en bild av hur det verkar bli... :)

mvh//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2009-09-24 14:23

VIKIHOPKABINETT!!

Annars skulle det se ut som alla andra döj projekt jag gjort.
/Jens

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-24 14:27

Skall vi nu få ca 100st inlägg med svar på din fråga? 8O

"Sååååå då är min fråga vilket som ni kan tänkas föredra? Gersågade vikabinett eller plansågade bitar?"

Nåväl jag blir väl först. Redigerat. Nähä 2'a

För min del föredrar jag vikkabinett.
I mitt tycke ger det ett proffsigare intryck helt enkelt.
Skulle bara varit fanerat först, men det blir väl valbart om man handlar icke ihopsatta och fanerar själv innan man viker ihop dem.
Går det?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-09-24 14:32

Jag röstar på vikkabinett.

Jag avstår helt från synpunkter i övrigt och lämnar med glädje över alla designfrågor både funktionellt och estetiskt till Naqref. Utan någon som helst oro över att det skulle kunna bli något annat än fabelhaft.

Kiipappdaguddwöök!

Användarvisningsbild
fjunet

Inläggav fjunet » 2009-09-24 14:39

Jag lånar en bild från avr7000'ns basmodulstråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=32408

Bild

Är det en sådan konstruktion som är vikkabinett? Ja tänker då främst på de gersågade skarvarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 14:42

Jag själv har hela tiden varit inställd på att Bremens mid/woofers skulle hamna i en snygg viklåda :D Det tyckte jag nämligen skulle vara ballt i ett DIY projekt. Lite utöver det vanliga så att säga.

Jag hoppas att det är det, det kan bli :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 14:42

fjunet skrev:Jag lånar en bild från avr7000'ns basmodulstråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=32408

Bild

Är det en sådan konstruktion som är vikkabinett? Ja tänker då främst på de gersågade skarvarna.

Just det, precis så ser det ut.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 14:54

DVD-ai skrev:Jag har en avgörande fråga för mig del...

När kan man tänka sig att detta projekt blir "färdigt" och när "måste man betala" då ?

Naq, något som du kan svara på, även om jag bara får väldigt "ungefärliga svar" så gör det inget, men jag vill ha en bild av hur det verkar bli... :)

mvh//David

Förhoppningsvis kommer vi igång med den skarpa beställningslistan i slutet av nästa vecka. Element kommer betalas separat till Bremen i förskott och först därefter skickar John ut saker mot pf. Det kanske kan dröja ett par veckor till innan alla delar är levererade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 14:55

Densen skrev:Skulle bara varit fanerat först, men det blir väl valbart om man handlar icke ihopsatta och fanerar själv innan man viker ihop dem.
Går det?

Det borde gå även om jag personligen tycker det är enklast att fanera på en färdig låda om man inte kör med förfanerad MDF.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 14:56

Kalejdokom skrev:Om man nu prompt vill försänka båda elementen - vad hindrar att man flyttar isär elementen något? Kollapsar hela konceptet då eller...?

I princip.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 15:04

shifts skrev:Förstår inte riktigt varför så många lägger sig i saker som jag kan tycka inte
är så väsentliga. Jag litar helt och fullt på Naqref och det är hans projekt. Det
ser mest ut att vara ifrågasättande och inte för egen lärdoms skull.

Kan ju vara bra med ifrågasättande oxå. Jag har inget emot att svara på frågor innan vi är klara. Och kan jag dessutom visa varför vissa saker är mindre lämpliga än andra så är det helt ok för mig. Kunskapsutbytet är viktigt på forumet. Så fortsätt gärna med fler frågor (fast frågor som redan har besvarats är ju kanske inte så kul att skriva samma svar igen så läs gärna igenom hela tråden).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-24 15:08

Naqref skrev:
Kalejdokom skrev:Om man nu prompt vill försänka båda elementen - vad hindrar att man flyttar isär elementen något? Kollapsar hela konceptet då eller...?

I princip.

Ibland är det rätt skönt att inte ha så bra koll på alla mätningar... För några veckor sedan byggde jag dessa skönheter, och frågan är hur de skulle ha låtit om jag flyttat isär elementen? Nu låter dom fantastiskt bra (i mina öron):

Bild

Detta sagt med all respekt för den oerhörda kunskap som väl ligger till grund för pK-konceptet - jag ifrågasätter inte det på något sätt. Tvärtom, generöst att låta andra få del av all insikt som ligger bakom!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 15:13

Densen skrev: Skall vi nu få ca 100st inlägg med svar på din fråga? 8O

"Sååååå då är min fråga vilket som ni kan tänkas föredra? Gersågade vikabinett eller plansågade bitar?"

Nåväl jag blir väl först. Redigerat. Nähä 2'a

För min del föredrar jag vikkabinett.
I mitt tycke ger det ett proffsigare intryck helt enkelt.
Skulle bara varit fanerat först, men det blir väl valbart om man handlar icke ihopsatta och fanerar själv innan man viker ihop dem.
Går det?

Jag har nu noterat i det autentiska världsberömda exceldokumentet 8) att Densen, Jens och UrSv tingar viklådor i första hand.

Bild
Bild

Hur ser det ut för resten av DIY-pK-fantasterna?

Det är väl också ickefaner eller faner som kan vara en frågeställning och i så fall även vilket faner? Mycket att hålla reda på, men excel är bra. Jag skulle tippa att utifrån önskemål så väljer Naq och John ut de varianter som får majoritet och som är enkelt lösbara.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2009-09-24 15:19

För mig påverkar prisskillanden ofanérad kontra fanérad mitt val.
Då sådana signaler ej dykt upp ännu kan jag ej göra något sådant val.

/Jens

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 15:21

Naqref skrev:
DVD-ai skrev:Jag har en avgörande fråga för mig del...

mvh//David

Förhoppningsvis kommer vi igång med den skarpa beställningslistan i slutet av nästa vecka. Element kommer betalas separat till Bremen i förskott och först därefter skickar John ut saker mot pf. Det kanske kan dröja ett par veckor till innan alla delar är levererade.

Jag vill förtydliga att elementen inte ingår i John Larsens Pf utan endast resten av delarna + hantering + frakt ingår i Pf. För de som inte vill ha lådor så ingår endast frakt + Johns hantering i Pf.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2009-09-24 15:21

Jag ser i listan att jag är uppsatt på 1 par högtalare. I min "beställning" angav jag 1.5 par högtalare.

/Jens

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 15:24

Fanerade blir det högst troligen inte. Det behövs troligen minst 50 par högtalare som beställs då i högst två olika fanertyper för att det ska bli rimliga kostnader. Men det är väl inga problem. det är lätt och kul att fanera och man kan som lekman få till riktigt bra resultat tycker jag. Betydligt enklare än att lackera snyggt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 15:27

Jens skrev:För mig påverkar prisskillanden ofanérad kontra fanérad mitt val.
Då sådana signaler ej dykt upp ännu kan jag ej göra något sådant val.

/Jens

Det förstår jag. Därför är det i första hand enbart frågeställningen Viklåda eller inte Viklåda, som är på tapeten. Det skall ju beslutas någon gång. Därefter kan John titta på priser.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 15:38

Jens skrev:Jag ser i listan att jag är uppsatt på 1 par högtalare. I min "beställning" angav jag 1.5 par högtalare.

/Jens

Den senaste listan är den del av totalen som är med lådor eftersom det endast är lådorna det diskuteras just nu.

Jens, jag har satt upp dig på 1,5 satser utan lådor och 1 sats med lådor.

Det blir 2,5 elementsatser tillsammans, varav 1 av dessa satser är med lådor. Har jag uppfattat dig fel då?

Jens skrev:Jag har lite plats över i förrådet jämte mina eps 1 högtalare.

Därmed ställer jag gärna mig på kö för 1,5 elementsats och en lådsats, då sluten låda ej verkade vara ett beställningbart alternativ.

PS
Hade alternativet omonterad CNC fräst låda i infärgad svart MDF funnits , skulle jag valt detta.
/Jens

Jag har nu även infört ditt önskemål om sl.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-09-24 15:38

Jag röstar på viklåda!
Tone Distribution

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum