pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 15:42

Rundberg skrev:Jag röstar på viklåda!

Noterat :mrgreen: Bäst att notera och skriva inlägg på en gång 8) :D

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2009-09-24 15:53

Jag vill ändra mig från ingen låda till BR-viklåda och filter(komponenter)för mitt högtalarpar. Terminal och BR-rör är också intressant.
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 15:56

Nusse skrev:Jag vill ändra mig från ingen låda till BR-viklåda och filter(komponenter)för mitt högtalarpar. Terminal och BR-rör är också intressant.

Noterat och ändrat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-09-24 15:59

Jag tror på viklådan nu när man sett resultatet på piP-bilden Naq visade. Speciellt när detta inte ger högre kostnader och ändå ett i slutet och tiden snyggare resultat.

Är detta något att fundera på?
Finns det byggtekniska skillnader vad gäller hållbarhet med de ljudtryck som kan uppstå i kabinettet?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 16:01

screen skrev:Finns det byggtekniska skillnader vad gäller hållbarhet med de ljudtryck som kan uppstå i kabinettet?

Större limfog i lådan med vikabinett. Men det är inte i fogen det brister. :D

Edit: Egalt alltså.
Senast redigerad av Naqref 2009-09-24 16:05, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-24 16:03

petersteindl skrev:Hmm, jag är lite förvånad. Det verkar som DIY-arna inte är så intresserade av det slutliga ljudmässiga resultatet, utan det är design som står överst på önskelistan 8) :)

Design är väsentligt.

MvH
Peter

shifts skrev:petersteindl: Har också noterat det där.

Förstår inte riktigt varför så många lägger sig i saker som jag kan tycka inte
är så väsentliga. Jag litar helt och fullt på Naqref och det är hans projekt. Det
ser mest ut att vara ifrågasättande och inte för egen lärdoms skull.

Jag känner mig lite träffad här :( . De frågor jag ställer är för att jag vill veta varför konstruktören har gjort på följande vis. Uppenbarligen så när Naqref en man som tänker på allt och har ett svar på allt, då tycker jag det inte skadar att fråga varför han valt att göra som han gjort. Det är dessutom uttalat från Naqrefs sida att det är OK att ställa frågor.

Design och design, det är egentligen totalt fel att formulera sig så. För det Nagref håller på med just nu är väl design i allra högsta grad. Sen kan vi tala om smak och estetik. Vem har sagt att inte design och konstruktion kan leva i symbios? En bra design skapar också ett bra ljudmässigt resultat, den som tror något annat har fått design om bakfoten.

Huruvida saker och ting är väsentliga är väl en högst personlig sak, vissa gillar gå omkring med en grön och en röd strumpa och hatten på sned, andra inte. Intressant att shifts också vet min kunskapsnivå och därmed också vet varför jag ställer frågor.

Det mest intressanta med shifts inlägg är att det egentligen inte handlar om projektet som Naqref håller på med till skillnad från mina frågor. Ser det mer som en gnista till onödigt tjafs. Vilket föredrar shifts, frågor om projektet eller onödigt tjafs?

Nå, nog om det.

@Petersteindl: Jag föredrar vikkabinett. Jag antar att den senaste bilden av det autentiska världsberömda exceldokumentet endast visar listan med lådor och inte de som valt utan lådor?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 16:05

screen skrev:Jag tror på viklådan nu när man sett resultatet på piP-bilden Naq visade. Speciellt när detta inte ger högre kostnader och ändå ett i slutet och tiden snyggare resultat.

Är detta något att fundera på?
Finns det byggtekniska skillnader vad gäller hållbarhet med de ljudtryck som kan uppstå i kabinettet?

Du står på reserv, men jag har noterat viklåda på dig.

Personligen tror jag att limskarvarna blir bättre med viklåda. Det blir större ytor i limskarven.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-09-24 16:06

Föredrar viklådor, i annat fall bygger jag själv!
Helt osanolik tråd detta, den har fullständigt exploderat sedan den startade!

Petersteidl skrev:
Design är väsentligt.

Det förstår man att Du tycker då man ser "äggen". Efter min korta lyssning tycker jag även att de är en fullträff ljudmässigt!
Senast redigerad av oa51 2009-09-24 16:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 16:07

Fjonkalicious skrev:Design och design, det är egentligen totalt fel att formulera sig så. För det Nagref håller på med just nu är väl design i allra högsta grad. Sen kan vi tala om smak och estetik. Vem har sagt att inte design och konstruktion kan leva i symbios? En bra design skapar också ett bra ljudmässigt resultat, den som tror något annat har fått design om bakfoten.

Jag brukar kalla mig själv audio designer. 8)

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-09-24 16:07

petersteindl skrev:
Rundberg skrev:Jag röstar på viklåda!

Noterat :mrgreen: Bäst att notera och skriva inlägg på en gång 8) :D

MvH
Peter

Men efter min första fråga så bekräftade du ju att du är allseende och allsmäktig, så nu är jag inte orolig alls :D
Tone Distribution

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 16:13

Fjonkalicious skrev:
petersteindl skrev:Hmm, jag är lite förvånad. Det verkar som DIY-arna inte är så intresserade av det slutliga ljudmässiga resultatet, utan det är design som står överst på önskelistan 8) :)

Design är väsentligt.

MvH
Peter

shifts skrev:petersteindl: Har också noterat det där.

Förstår inte riktigt varför så många lägger sig i saker som jag kan tycka inte
är så väsentliga. Jag litar helt och fullt på Naqref och det är hans projekt. Det
ser mest ut att vara ifrågasättande och inte för egen lärdoms skull.

Jag känner mig lite träffad här :( . De frågor jag ställer är för att jag vill veta varför konstruktören har gjort på följande vis. Uppenbarligen så när Naqref en man som tänker på allt och har ett svar på allt, då tycker jag det inte skadar att fråga varför han valt att göra som han gjort. Det är dessutom uttalat från Naqrefs sida att det är OK att ställa frågor.

Design och design, det är egentligen totalt fel att formulera sig så. För det Nagref håller på med just nu är väl design i allra högsta grad. Sen kan vi tala om smak och estetik. Vem har sagt att inte design och konstruktion kan leva i symbios? En bra design skapar också ett bra ljudmässigt resultat, den som tror något annat har fått design om bakfoten.

Huruvida saker och ting är väsentliga är väl en högst personlig sak, vissa gillar gå omkring med en grön och en röd strumpa och hatten på sned, andra inte. Intressant att shifts också vet min kunskapsnivå och därmed också vet varför jag ställer frågor.

Det mest intressanta med shifts inlägg är att det egentligen inte handlar om projektet som Naqref håller på med till skillnad från mina frågor. Ser det mer som en gnista till onödigt tjafs. Vilket föredrar shifts, frågor om projektet eller onödigt tjafs?

Nå, nog om det.

@Petersteindl: Jag föredrar vikkabinett. Jag antar att den senaste bilden av det autentiska världsberömda exceldokumentet endast visar listan med lådor och inte de som valt utan lådor?

Mvh

Filip

Tjolahopp, Viklåda är noterat :)

Precis, jag har bara valt att visa delen med lådor. De som bara beställt elementsatser finns med i dokumentet men inte i den del som jag senast visar på Faktiskt.

Design är väsentligt :) och roligt, eller hur? :D det tycker jag i alla fall.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 16:16

oa51 skrev:Föredrar viklådor, i annat fall bygger jag själv!
Helt osanolik tråd detta, den har fullständigt exploderat sedan den startade!

Petersteidl skrev:
Design är väsentligt.

Det förstår man att Du tycker då man ser "äggen". Efter min korta lyssning tycker jag även att de är en fullträff ljudmässigt!

Viklåda noterat.

Ähurrm, kul att du gillar äggen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-24 16:20

petersteindl skrev:Design är väsentligt :) och roligt, eller hur? :D det tycker jag i alla fall.

MvH
Peter

Absolut, håller med!

Jag gick tillbaka och kikade lite till på prototypen och förstod nu ännu mer vad Naqref menar med skruvarna. Vilken finkänslig man, jag är bästa polare med PL-200, Epoxy och Superlim.

När jag satt och tittade på prototypen så uppkom det ämne för ännu fler frågor, men jag väntar ett tag så kanske jag får svar på dom inom sinom tid genom trådens utveckling. (förhoppningsvis)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-24 16:20

UrSv skrev:Jag röstar på vikkabinett.

Jag avstår helt från synpunkter i övrigt och lämnar med glädje över alla designfrågor både funktionellt och estetiskt till Naqref. Utan någon som helst oro över att det skulle kunna bli något annat än fabelhaft.

Kiipappdaguddwöök!
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-24 16:31

Tror inte petersteindls inlägg var så gnälligt, men mitt var det. Så jag tar den
smällen hehe:

Fjonkalicious skrev:Det mest intressanta med shifts inlägg är att det egentligen inte handlar om projektet som Naqref håller på med till skillnad från mina frågor. Ser det mer som en gnista till onödigt tjafs. Vilket föredrar shifts, frågor om projektet eller onödigt tjafs?

Frågor om projektet så klart! :) Naqref gjorde dessutom klart för några
inlägg sedan att han gärna bemötte alla funderingar kring byggprojektet, så
då är väl allt som det ska tror jag.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-09-24 16:35

En till som röstar för viklåda (hur många röster behövs? 51%? :) ).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 16:40

Empa skrev:En till som röstar för viklåda (hur många röster behövs? 51%? :) ).

I princip. Fast det lutar ju åt viklådor redan nu. Vi kan ju låta John montera en låda medan vi filmar så alla kan se hur det går till när ett proffs gör det. :)

Nu ska jag gå och köpa Gin. GT é gott!

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-09-24 16:44

Naqref skrev:Nu ska jag gå och köpa Gin. GT é gott!

Det gör du rätt i :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 16:48

Empa skrev:En till som röstar för viklåda (hur många röster behövs? 51%? :) ).

Noterat.

Egentligen inga röster alls. Vi gör ju viklåder oavsett, men för att ge sken av demokrati så håller vi detta teaterkrakelspektakel Bild

Jag skojar bara :) Kunde inte låta bli. Egentligen vet jag inte hur Naq och John bestämmer.
Så, fyll på med röster så underlättar ni deras val. :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-09-24 16:51

Jag röstar på viklåda. Svårt spännande projekt det här! Jag ska nog
försöka mig på att få ihop nåt som inte avviker speciellt mycket från de här
som redan varit på tapeten:

Bild

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2009-09-24 16:54

Härligt initiativ och projektet ser mycket bra ut!
Jag föredrar precis som majoriteten viklåda.

/George (dwarb)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 17:01

Stranne och dwarb, era val är antecknade.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2009-09-24 17:15

Hej Peter

Vill komplettera med BR-viklåda, BR-rör och filterkomponenter

Mvh Åke
R1T

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2009-09-24 17:16

Självklart viklåda :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 17:25

R1T och Hobbes, ni är båda antecknade.

Än så länge är det full pott för viklådor. Det betyder dock än så länge 30 st Viklådor av 136. Övriga har ännu inte sagt sitt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2009-09-24 17:37

Viklåda!

För nå'n så'n har jag aldrig satt ihop!

/Jonas

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-24 17:37

Empa skrev:
Naqref skrev:Nu ska jag gå och köpa Gin. GT é gott!

Det gör du rätt i :D

Ångrade mig och gjorde en drajja istället. Med kalamataoliv (hade ingen cocktailoliv) lätt piercad av en tandpetare med en Friesisk flagga. Lagom vulgärt så där. :D

Noterar med till min oförställda glädje att ingen promt vill ha plansågade lådor.

Brytnardz

Inläggav Brytnardz » 2009-09-24 17:38

Lyxiga viklådaor + filterkomponenter samt basrör till mig hade varit toppen. Det gäller att vara ute i god tid med julklapparna :!:

kram
Anders

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-24 17:41

Dartman och Brytnardz är antecknade.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-09-24 18:04

För mig gör det ingen skillnad vilken sorts lådor det är. Men skulle nog helst vilja ha hela högtalarna färdigmonterade...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum