CM3?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerS

CM3?

Inläggav PerS » 2005-01-07 11:21

Hej!

Jag har ett par gamla högtalare som jag fått i ett byte för ca 10 år sedan och har aldrig funderat på vad det varit för typ/fabrikat (finns ingen typskylt eller fabrikatsnamn på högtalarna). Jag har alltid tyckt att de låter väldigt bra förutom att basen är något tunn. Därför har jag börjat titta efter andra högtalare. Av en händelse läste jag om Audio Tronics CM3:or och kunde konstatera att dessa liknade mina med en viktig skillnad. Mina har bara ett bas/mellanregisterelement. Jag har kollat elementen i mina högtalare och det är KEF B200A - 1014 och GAMMA VLD 13, d.v.s. samma som det ska vara i de riktiga CM3:orna. Jag har även kollat måtten på lådorna och de stämmer med CM3-måtten.

Fråga 1:
Vad kan det vara jag har, en föregångare till CM3 eller någon "kopia"?? Jag läste någonstans att -1014 är den modell ur B200-serien som brukade "säljas till hemmabyggare".

Fråga 2:
När man läst lite om CM3:orna blev jag lite sugen på att undersöka om det skulle gå att "uppdatera" mina högtalare med ett ytterligare baselement för att få ordning på den tunna basen. Är detta en bra idé (och har i så fall tips på något element som skulle kunna passa) eller ska jag skicka lådorna till återvinningen och lägga pengarna på något nytt och modernt?

Tacksam för svar!!

Per

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-07 18:59

Fråga 1:
Vad kan det vara jag har, en föregångare till CM3 eller någon "kopia"?? Jag läste någonstans att -1014 är den modell ur B200-serien som brukade "säljas till hemmabyggare".

Tror att det fanns en modell som heter CM-2 som stämmer in på din beskrivning. Det kan mycket väl vara original. Audiotronik försökte sprida mycket mystik kring högtalarna. Bla. så skulle Megatrendernas Kef-element ha talspolar av silver :P !!

Fråga 2:
När man läst lite om CM3:orna blev jag lite sugen på att undersöka om det skulle gå att "uppdatera" mina högtalare med ett ytterligare baselement för att få ordning på den tunna basen. Är detta en bra idé (och har i så fall tips på något element som skulle kunna passa) eller ska jag skicka lådorna till återvinningen och lägga pengarna på något nytt och modernt?

Det ska nog gå bra att sätta dit element till som du paralellkopplar med det andra. Kef-elementen brukar gå bra att få tag i begagnade. Har två spruckna i källaren som du kan få om du bor nära Uppsala :) Då lär basen bli lite mustigare! Personligen skulle jag inte lägga nån större peng på dessa hifireliker, men lite nostalgiglädje ger dom säkert.
Annars är nog CHC den på forumet som borde ha bäst koll på dina högtalare.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-07 19:11

Inte bara att parallellkoppla ytterligare ett ytterligare element! Då blir filterfunktionen fel.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-07 19:14

Johan_Lindroos skrev:Inte bara att parallellkoppla ytterligare ett ytterligare element! Då blir filterfunktionen fel.

Givetvis 8) Om jag inte missminner mig hade såväl cm-3 (4ohm)som megatrend(16 ohm) en seriespole på 3 mh!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-07 19:20

patrikf skrev:
Johan_Lindroos skrev:Inte bara att parallellkoppla ytterligare ett ytterligare element! Då blir filterfunktionen fel.

Givetvis 8) Om jag inte missminner mig hade såväl cm-3 (4ohm)som megatrend(16 ohm) en seriespole på 3 mh!

Ja fast Megatrenderna är ju parallellat och seriekopplat ett stort antal element så att det kanske ska vara så beroende på hur det hela är designat. Men om man har en CM-2/3 med ett element och ska lägga till ett till element vid samma delningsfrekvens så måste man ha dubbla värdet på seriespolen eftersom impedansen halveras. Om det sedan sitter konjugatlänkar o annat så måste de också ändras.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-01-07 19:29

Johan_Lindroos skrev:
patrikf skrev:

Ja fast Megatrenderna är ju parallellat och seriekopplat ett stort antal element så att det kanske ska vara så beroende på hur det hela är designat. Men om man har en CM-2/3 med ett element och ska lägga till ett till element vid samma delningsfrekvens så måste man ha dubbla värdet på seriespolen eftersom impedansen halveras. Om det sedan sitter konjugatlänkar o annat så måste de också ändras.

Angående seriespolen: Om man ska paralellkoppla ytterligare ett element blir det väl tvärtom? Dvs halvera värdet vid halverad impedans?
Bosse Bengtsson skulle nog knappast komplicera ett filter med en konjugatlänk... :wink:

Användarvisningsbild
PerS

Inläggav PerS » 2005-01-08 01:09

Hej igen!

Jag har hittat ett skannad broschyr från Audio Tronics på nätet. Den täcker in modellprogrammet åren 94 och 95. Där finns en CM2 med men även den är utrustad med dubbla 8" bas/mellan och dessutom är lådan mindre. Verkar alltså inte vara CM2:or som jag har!

Per

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2005-01-09 00:26

Jag tror det gjordes en stativvariant men den hade en 6,5 i basen. Kanske hette den CM1?
Let forever be

Återgå till Generellt om hifi