Hej!
Jag har ett par gamla högtalare som jag fått i ett byte för ca 10 år sedan och har aldrig funderat på vad det varit för typ/fabrikat (finns ingen typskylt eller fabrikatsnamn på högtalarna). Jag har alltid tyckt att de låter väldigt bra förutom att basen är något tunn. Därför har jag börjat titta efter andra högtalare. Av en händelse läste jag om Audio Tronics CM3:or och kunde konstatera att dessa liknade mina med en viktig skillnad. Mina har bara ett bas/mellanregisterelement. Jag har kollat elementen i mina högtalare och det är KEF B200A - 1014 och GAMMA VLD 13, d.v.s. samma som det ska vara i de riktiga CM3:orna. Jag har även kollat måtten på lådorna och de stämmer med CM3-måtten.
Fråga 1:
Vad kan det vara jag har, en föregångare till CM3 eller någon "kopia"?? Jag läste någonstans att -1014 är den modell ur B200-serien som brukade "säljas till hemmabyggare".
Fråga 2:
När man läst lite om CM3:orna blev jag lite sugen på att undersöka om det skulle gå att "uppdatera" mina högtalare med ett ytterligare baselement för att få ordning på den tunna basen. Är detta en bra idé (och har i så fall tips på något element som skulle kunna passa) eller ska jag skicka lådorna till återvinningen och lägga pengarna på något nytt och modernt?
Tacksam för svar!!
Per