Bygga trevägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-25 22:00

ja jag svamlar iofs.. jag menar förstås två basar, i32 eller vad heter den?

skrutten skrev:Kan inte en 2,5 vägs bli väl basstark om den placeras nära vägg? Jag tror nog på trevägs delad vid klassiska frekvenser som 300 och 3000 Hz. Bas 8" Mellanreg 4-5" Diskant 0,75-1". Problemet är att hitta den där lättarbetade mellanreg högtalaren nu då de flesta PP-konade mellanreg verkar ha utgått... Och det viktiga är som jag ser det att elementen låter bra inom sina områden - hur man nu får koll på det??

Ja precis så tänker jag. Då högtalaren ska stå nära vägg så känns det inte som att baffelsteget kommer bli allt för problematiskt ändå.

Men problemet återstår som sagt.. Att hitta bra element.

Jag skulle vilja ha en 8ohmshögtalare. Fast jag vet inte riktigt varför egentligen :) Men idén känns mer tilltalande. Men det är klart kan man få till en ren 4ohmshögtalare så är det väl inget fel med det. Men om man tänker sig 88-90db känslighet i 8ohm så är det ju en rätt så mycket bättre verkningsgrad.
Mvh
Magnus

niclas

Inläggav niclas » 2009-09-25 22:23

Gällande det tekniska har jag inte mycket att komma med, men estetiskt sett tycker jag att Naqrefs skapelser på bilden är en riktigt elegant lösning. Kan troligtvis appliceras på en 3-vägare också med lite justeringar av mått. Ska den bara agera "topp" så kanske lådvolymen kan bantas en smula för att få ett nättare utseende?

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 22:27

Naq senaste tanke var att de skulle bli slutna historier av dem. Smutt som vägghängda skapelser :)

Just de där lådorna borrade jag hål i bakstycket och tryckte loss diskanterna med en skruvmejsel bakifrån 8)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

niclas

Inläggav niclas » 2009-09-25 22:32

MagnusÖstberg skrev:Just de där lådorna borrade jag hål i bakstycket och tryckte loss diskanterna med en skruvmejsel bakifrån 8)

:o :x

:wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 23:05

Skulle Naq göra dem idag är jag övertygad om att

a) lådan delades av i två delar där varje element fick en port som mynnade ut mot "dörröppningen" eller

b) övre delen delades av och blev sluten men kompletterades med en aktivt kompenserad bas i underdelen 8) eller

c) lådan blev en toppmot basmoduler som blev vägghängd :P

Åter till 3- eller 2,5-vägare:

Varför skulle en 2,5-vägare bli bastyngd per automatik vid hyffsat "nära-väggen-placering"? Ino i28 placeras väl så utan problem?

Tycker tråden är kul! Har fnulat åtskilliga timmar på frågeställningarna, men inte hittat rätt element :? Det är svårt att hitta ett mellanregister somklarar av att spela tillräckligt starkt i nedre basen som samtidigt kan vara kolvformig återgivare vid 6Khz. Jag har "högvis" med MP14RCY, P14RCY och Dynaudio 15w75 liggandes som jag fnulat på men inte kommit till skott.

Alla lösningar jag kommit på blir liksom... tokdyra eftersom de antingen kräver ett "omöjligt" 5" element eller en orimmligt dyr diskant.

Många gånger sneglade jag på den här billiga diskanten:
Raven3

Alla dessa kompromisser :D

Jag har liksom inte råd att hitta rätt :)

Ino B67 är ett litet mirakel till element (jag må vara rejält färgad eftersom jag älskar P17WJ och B67 har eliminerat dess brister). Tillsammans med Dynaudio D28/2 (som jag gillar) tror jag att jag kan få till något kul från 80hz uppåt. Men det kräver liksom att B67 dubbleras. Och jag vill prova något annat än MTM - återstår 2,5-vägare 8O
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-26 08:31

niclas skrev:Gällande det tekniska har jag inte mycket att komma med, men estetiskt sett tycker jag att Naqrefs skapelser på bilden är en riktigt elegant lösning. Kan troligtvis appliceras på en 3-vägare också med lite justeringar av mått. Ska den bara agera "topp" så kanske lådvolymen kan bantas en smula för att få ett nättare utseende?

Bild

jag har ju byggt ett par lådor efter den där modellen. Dvs en väggnära skapelse med vinklad baffel. Min initiala tanke var att den skulle bli hemskt möbleringsvänlig och inte ta upp så mycket plats i rummet.
Så visst tar den ju lite plats i rummet men speciellt placeringsvänligt blir det inte. Eftersom högtalarna måste stå en viss bredd isär för att få rätt lyssningsvinkel så ställer det en del krav på rummet. I mitt fall sitter det eluttag och antennuttag precis där ena högtalaren ska stå. Flyttar jag det hela mer till vänster så hamnar den andra högtalaren i portalen till hallen och flyttar jag till höger så hamnar den första i hörnet. Så det är inte riktigt sant det där med placeringsvänlighet.

Så en hyffsat tunn "vanlig" högtalare som får stå väldigt nära väggen känns nu som ett bättre alternativ vad gäller placering. Den blir ju dessutom inte så anskrämlig så länge den inte är för djup.

edit: ett alternativ är förstås en mindre vägghängd historia
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-26 09:15

MagnusÖstberg skrev:Skulle Naq göra dem idag är jag övertygad om att

a) lådan delades av i två delar där varje element fick en port som mynnade ut mot "dörröppningen" eller

b) övre delen delades av och blev sluten men kompletterades med en aktivt kompenserad bas i underdelen 8) eller

c) lådan blev en toppmot basmoduler som blev vägghängd :P

Åter till 3- eller 2,5-vägare:

Varför skulle en 2,5-vägare bli bastyngd per automatik vid hyffsat "nära-väggen-placering"? Ino i28 placeras väl så utan problem?

Tycker tråden är kul! Har fnulat åtskilliga timmar på frågeställningarna, men inte hittat rätt element :? Det är svårt att hitta ett mellanregister somklarar av att spela tillräckligt starkt i nedre basen som samtidigt kan vara kolvformig återgivare vid 6Khz. Jag har "högvis" med MP14RCY, P14RCY och Dynaudio 15w75 liggandes som jag fnulat på men inte kommit till skott.

Alla lösningar jag kommit på blir liksom... tokdyra eftersom de antingen kräver ett "omöjligt" 5" element eller en orimmligt dyr diskant.

Många gånger sneglade jag på den här billiga diskanten:
Raven3

Alla dessa kompromisser :D

Jag har liksom inte råd att hitta rätt :)

Ino B67 är ett litet mirakel till element (jag må vara rejält färgad eftersom jag älskar P17WJ och B67 har eliminerat dess brister). Tillsammans med Dynaudio D28/2 (som jag gillar) tror jag att jag kan få till något kul från 80hz uppåt. Men det kräver liksom att B67 dubbleras. Och jag vill prova något annat än MTM - återstår 2,5-vägare 8O

Men var delar du då? Jag tror ju att man bör dela vid 300 minst. 800hz är nog ännu bättre. Sen att få kolvformighet till 6khz är nog bara att glömma. Ett femtumselement kan väl knappast sträcka ut sig mer än kanske 1000hz utöver de fysikaliska begränsningarna. Men jag har för dålig kunskap om det där för att kunna säga nåt exakt. Men jag gissar att ett någorlunda koniskt femtumselement iaf har kolvformighet till 2khz kanske lite mer. 4" kan man nog dela upp mot 3khz.
Vad gäller diskanten måste det nog till ett litet horn/waveguide för att få upp effekttåligheten och ned distorsionen.

kolvformighet i basen sträcker sig ju ändå upp till 900hz så det finns inga speciella begränsningar där. Däremot blir det väl frågan om en del "voicing". Dvs hur mycket av talet som hamnar i det större elementet. Vissa menar ju att talområdet bäst hanteras av femtumselement medan andra menar att det ska vara 6,5" i lägre mellanregistret för återge röster lite mer fylligt (och naturtroget?).

Ett baselement jag kikat lite på är Monacor sp-8/150pro. Ger inte mycket till bas men tillräckligt för att kunna delas vid 80hz. Borde dock kunna ge en jäkla effekttålighet. Kan man tänka sig ett aktivt system borde den långa slaglängden tillåta lite lt så men får lite mer utsträckning nedåt. PDF här:
http://www.monacor.no/produkter/hoejtta ... no_cache=1

Men som sagt bas är inte problemet som jag ser det, och diskanter finns det en hel del att välja på. Kung i pris/prestanda verkar vara Seas, men även peerless diskant (speciellt vid låg delning) och även vissa från SB-acoustics verkar kunna ge rejäl valuta för pengarna. Annars finns ju Scan-Speak 6600 som verkar vara king of the hill om man ska lyssna på röster ute i diy-världen.

edit: ett annat förslag på mellanregister är visaton http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 30m_8.html
alltså samma element som i 9laeh fast i mellanregisterutförande. Mindre slaglängd med känsligheten uppe på 90db

edit: ang mellanregister. Är det någon som har erfarenhet av huruvida induktansen påverkar ljudet? Kommer ihåg jag läste det först från Lynn Olson (skaparen av Ariel-högtalaren) att lägre induktans i midbasar ger bättre mellanregister. Man kan se det tas upp lite nu och då det där. Men ligger det nåt i det?

edit3: ang diskanter så har jag väldigt lite förtroende för band. Däremot har de flesta hårda diskanter jag lyssnat på låtit bra. Men även domes som 9700 fungerar ju fint. Den variant av ringradiator som sitter i Sonus Fabers högtalare har också låtit bra.
Men ska man tänka sig ett horn så ställer det ju vissa krav på diskanten vad jag förstår. Hårda domes är väl bättre på att driva sånt om jag förstår saken rätt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 09:32

Jag tänker nog dela vid 80hz och 2Khz. Det gör iallafall att energiutstrålningen över delningen blir likvärdig. Hur det blir, blir väl något som man märker... :D

Det är möjligt att D3004/660000 är en drömdiskant för mig med, det var den jag tittade på i samband med Bamsefars tävling, precis i samband med att den blev tillgänglig, men D28/2 är trevlig. Jag gillade den inte med första ordningens filter, utan mycket bättre med 4 ordningens. Dynaudios egna filter till den var nog det jag gillade sämst av de som testades :lol:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-26 09:48

MagnusÖstberg skrev:Åter till 3- eller 2,5-vägare:

Naqrefs högtalare ovan är inga traditionella 2½ vägare. Konstruktionen i sig gör att ljudnivån inte lyfts lika mycket nere i basen. *****?

/G
Senast redigerad av skrutten 2009-09-26 14:32, redigerad totalt 1 gång.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-26 09:49

MagnusÖstberg skrev:Jag tänker nog dela vid 80hz och 2Khz. Det gör iallafall att energiutstrålningen över delningen blir likvärdig. Hur det blir, blir väl något som man märker... :D

Det är möjligt att D3004/660000 är en drömdiskant för mig med, det var den jag tittade på i samband med Bamsefars tävling, precis i samband med att den blev tillgänglig, men D28/2 är trevlig. Jag gillade den inte med första ordningens filter, utan mycket bättre med 4 ordningens. Dynaudios egna filter till den var nog det jag gillade sämst av de som testades :lol:

hur menar du med energiutstrålningen?

den diskanten har ju väldigt bra rykte och låter säkert väldigt bra. Men den ser ut att ha en del andratonsdist?

http://mpbarneyspeakers.googlepages.com ... 6,0.94.jpg
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 10:13

Min tanke är ett mellanregistret skall klara av att hålla adekvat spridning, likvärdig med diskanten minst en oktav över delningen - iallafall upp till 60 grader från nollriktningen...

Jag har inte mätt disten på den, jag kanske gillar den 8O . LTS diskant och min Seas (också metalldome, men ingen offentlig serieprodukt) mätte dock bäst av alla jag och lilltroll mätte på KTH - och betydligt bättre än SS9700 8)

Jag har iallafall inte stört mig på disten. Dynaudio hade ju en variant med kort hornladdning av den somjag tror IÖ använde i tidigare pi60.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-26 10:53

ja du menar energiutstrålningen uppåt i frekvens? jag menar i midbasen kan det väl knappast vara nåt problem?

hur lät de där metalldomarna då? precis som du säger bör man ju beakta ljudet också. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 14:39

skrutten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Åter till 3- eller 2,5-vägare:

Naqrefs högtalare ovan är inga traditionella 2½ vägare. Konstruktionen i sig gör att ljudnivån inte lyfts lika mycket nere i basen. *****??
/G
Nej, det vet jag och har väl aldrig påstått just dem vara det heller? Jag har inte berört topologin alls.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 14:43

Kraniet skrev:ja du menar energiutstrålningen uppåt i frekvens? jag menar i midbasen kan det väl knappast vara nåt problem?

hur lät de där metalldomarna då? precis som du säger bör man ju beakta ljudet också. :)
LTS diskanten är grym, det märker man ju bara man sveper den :)

Men jag har nog insett att jag är en soft softdometyp :)

Eller så är det så att min hörsel trappas av i högfrekvensområden ochdet passar bättre för mig med mjuka domar som faller av lugnt och stilla runt 20KHz... vad vet jag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-26 16:02

skrutten skrev: *****?

/G
Nej, i parallell med varsitt filter. ****? 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-26 16:31

MagnusÖstberg skrev:Nej, det vet jag och har väl aldrig påstått just dem vara det heller?

Nä du har aldrig påstått detta? Inte jag heller har påstått att du påstått. Jag påstår något om Naqrefs 2½ med ledning av det du skrev som gjorde att jag kom på mig själv att man nog kan göra 2½ på olika sätt...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-09-26 16:31

phon skrev:
skrutten skrev: *****?

/G
Nej, i parallell med varsitt filter. ****? 8)

Svaren kommer och går 8)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-26 16:57

Phon!

avr7000 skrev:
phon skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Men framförallt får man lite med headroom i övre basen och baffelstegshantering "gratis".

Dela högre är något jag är tveksam till eftersom det innebär större c-c avstånd. Däremot kan man dela flackare.

Jag tänker själv ge mig på en lösning med Ino B67 på det här viset som toppar till mitt system. Jag tänker flackt sno Ino i5 konfigurationen på baffelbredd för projektet med har ännu inte någon fundering på diskant eftersom diskanten i i5 inte längre är tillgänglig :(

Det kan sluta med att jag använder Dynaudio D28/2, eller rättare sagt det lutar starkt åt det.

Önskar bara att Skrutten bodde närmare så man kunde få ta del av hans kunskap både vad gäller focalpunkten och 2,5-vägare :D

Ja precis, allt blir ganska enkelt med 2,5-vägare som toppar. Jag filar just nu på ett par toppar i 2,5-vägskonfig, fast D´Appolito med fyra basar i varje. Det blir nog rätt bra drag i dom. Mätningar i helgen, sen leverans .... synd att jag inte skall ha dom själv.

Dynaudion borde väl gå bra till dina toppar, speciellt med lite bredare baffel. Föresten, har du nån kvaddad D28 liggande? Behöver magnetstrukturen till en reparation.

Jag har ev en D28 liggande som du kan få...
Skall kolla.

Mvh

Stefan

Jag har kollat och det var en Dynaudio Esotec D260 (som glappar lite ibland).

Du kan ju kolla om det är samma motorsystem, den har samma kåpa bak i alla fall som D28/2.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-26 16:59

skrutten skrev:
Svaren kommer och går 8)

Frågorna också 8) :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-26 17:11

avr7000 skrev:
Jag har kollat och det var en Dynaudio Esotec D260 (som glappar lite ibland).

Du kan ju kolla om det är samma motorsystem, den har samma kåpa bak i alla fall som D28/2.

Mvh

Stefan

Det blir ännu bättre, det är det motorsystemet jag ville ha. :)

Kanske Koppen (lr nån) kan ta med den upp nångång när han är i närheten?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 18:42

skrutten skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nej, det vet jag och har väl aldrig påstått just dem vara det heller?

Nä du har aldrig påstått detta? Inte jag heller har påstått att du påstått. Jag påstår något om Naqrefs 2½ med ledning av det du skrev som gjorde att jag kom på mig själv att man nog kan göra 2½ på olika sätt...
Cool.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-26 23:31

designförslag? :)

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-09-26 23:53

Hur funkar det med känsligheten för ett mellanregisterselement?
Troels har ett system med ett Seas-element (MCA12RC) som är specat med en känslighet på 86db, men för Troels system som helhet anger har själv till 90db. Hur går det till?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-27 00:02

tja, det funkar inte!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 01:07

Hmmm nu blev man ju sugen på ett litet projekt...

3.5 vägare som delas mot subbar vid 80-100 Hz.

1 st Aurum Cantus G2 ribbon diskant
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=276-402

2 st Vifa 4 tums mellanregister MG10WD06-08
inte samma men likanande denna och med svart glasfiberkon:
http://www.tymphany.com/files/products/ ... D09-08.pdf

2 st 5.25 " Beyma element 5MP60N
http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/5MP60N.pdf

2 st 5.25" Beyma element till för att ta hand om baffelfallet...

BMTMBBB konfiguration eller så

Hur högt kan man dela en Vifa 4" mellanreg.?

Skulle 300, 2000 och 4-5000 Hz kunna vara lämpliga delningsfrekvenser?

För övrigt så kommer jag att köra mina OA51 som 2.5 vägs, en extra Thiel Partner 7" alltså under 300-350 Hz.
-och med 2 extra ambiensdiskanter lika Larsen 8.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-27 02:42

avr7000 skrev:Hmmm nu blev man ju sugen på ett litet projekt...

3.5 vägare som delas mot subbar vid 80-100 Hz.

1 st Aurum Cantus G2 ribbon diskant
http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=276-402

2 st Vifa 4 tums mellanregister MG10WD06-08
inte samma men likanande denna och med svart glasfiberkon:
http://www.tymphany.com/files/products/ ... D09-08.pdf

2 st 5.25 " Beyma element 5MP60N
http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/5MP60N.pdf

2 st 5.25" Beyma element till för att ta hand om baffelfallet...

BMTMBBB konfiguration eller så

Hur högt kan man dela en Vifa 4" mellanreg.?

Skulle 300, 2000 och 4-5000 Hz kunna vara lämpliga delningsfrekvenser?

För övrigt så kommer jag att köra mina OA51 som 2.5 vägs, en extra Thiel Partner 7" alltså under 300-350 Hz.
-och med 2 extra ambiensdiskanter lika Larsen 8.

Stefan

Hej Stefan

4" elementen är väl de elementen som jag gjorde för SMS, eller hur? Om man vill ha homogen spridning genom delningen så rekommenderar jag 3 kHz delningsfrekvens. Dock är det väl så att en ribbon inte har homogen spridning som är i paritet med dynamiska högtalare så att man kanske kan välja högre delningsfrekvens.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 08:35

Hmmm

Jo de är ju precis dessa som du körde med :)

En så låg delning känns ju inte kul i detta projekt då Beyma basarna har "tupperware" kon och beter sig snyggt riktigt högt upp i frekvens, 4 tummarna blir ju lite onödiga då...

Jag kanske i så fall skall byta bestyckning till:

Ribbondiskant (eller kanske en bra dome)

2 st Vifa mellanreg

2 st Scanspeak 8542

2 extra Scanspeak 8542 för baffelkorrektion

Lådddorna kommer naturligtvis att bli lite större.

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 08:37

- och göra en 2,5 vägare med de 8 Beyma-elementen och en bra diskant... :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-09-27 08:52

Har du 8 st 5MP60N redan? De skulle man ju kunnna göra ett par skithäftiga in-wall-högtalare med. Bio .... :)

Eller kanske fyra par pKK .... pK-killer ..... 8O :lol:

pK-kompis menar jag förstås ... :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-27 09:10

Ja alla element ligger och väntar på att bli nåt skoj...

-och ja... Beyma elementen poppade upp i skallen när det blev tal om pK :D (Jag har snackat med Anders lite löst för länge sedan om man kan göra nåt skoj med dessa, jag hade 14 st från början men har sålt 2 par och gett bort ett par)

Nu har jag ju redan pK kit liggande hemma med så det skall bli ett antal "riktiga" pK först :) innan jag ger mig på "ful-pK"

:D

Stefan

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum