MagnusÖstberg skrev:Skulle Naq göra dem idag är jag övertygad om att
a) lådan delades av i två delar där varje element fick en port som mynnade ut mot "dörröppningen" eller
b) övre delen delades av och blev sluten men kompletterades med en aktivt kompenserad bas i underdelen

eller
c) lådan blev en toppmot basmoduler som blev vägghängd
Åter till 3- eller 2,5-vägare:
Varför skulle en 2,5-vägare bli bastyngd per automatik vid hyffsat "nära-väggen-placering"? Ino i28 placeras väl så utan problem?
Tycker tråden är kul! Har fnulat åtskilliga timmar på frågeställningarna, men inte hittat rätt element

Det är svårt att hitta ett mellanregister somklarar av att spela tillräckligt starkt i nedre basen som samtidigt kan vara kolvformig återgivare vid 6Khz. Jag har "högvis" med MP14RCY, P14RCY och Dynaudio 15w75 liggandes som jag fnulat på men inte kommit till skott.
Alla lösningar jag kommit på blir liksom... tokdyra eftersom de antingen kräver ett "omöjligt" 5" element eller en orimmligt dyr diskant.
Många gånger sneglade jag på den här billiga diskanten:
Raven3 Alla dessa kompromisser
Jag har liksom inte råd att hitta rätt

Ino B67 är ett litet mirakel till element (jag må vara rejält färgad eftersom jag älskar P17WJ och B67 har eliminerat dess brister). Tillsammans med Dynaudio D28/2 (som jag gillar) tror jag att jag kan få till något kul från 80hz uppåt. Men det kräver liksom att B67 dubbleras. Och jag vill prova något annat än MTM - återstår 2,5-vägare

Men var delar du då? Jag tror ju att man bör dela vid 300 minst. 800hz är nog ännu bättre. Sen att få kolvformighet till 6khz är nog bara att glömma. Ett femtumselement kan väl knappast sträcka ut sig mer än kanske 1000hz utöver de fysikaliska begränsningarna. Men jag har för dålig kunskap om det där för att kunna säga nåt exakt. Men jag gissar att ett någorlunda koniskt femtumselement iaf har kolvformighet till 2khz kanske lite mer. 4" kan man nog dela upp mot 3khz.
Vad gäller diskanten måste det nog till ett litet horn/waveguide för att få upp effekttåligheten och ned distorsionen.
kolvformighet i basen sträcker sig ju ändå upp till 900hz så det finns inga speciella begränsningar där. Däremot blir det väl frågan om en del "voicing". Dvs hur mycket av talet som hamnar i det större elementet. Vissa menar ju att talområdet bäst hanteras av femtumselement medan andra menar att det ska vara 6,5" i lägre mellanregistret för återge röster lite mer fylligt (och naturtroget?).
Ett baselement jag kikat lite på är Monacor sp-8/150pro. Ger inte mycket till bas men tillräckligt för att kunna delas vid 80hz. Borde dock kunna ge en jäkla effekttålighet. Kan man tänka sig ett aktivt system borde den långa slaglängden tillåta lite lt så men får lite mer utsträckning nedåt. PDF här:
http://www.monacor.no/produkter/hoejtta ... no_cache=1
Men som sagt bas är inte problemet som jag ser det, och diskanter finns det en hel del att välja på. Kung i pris/prestanda verkar vara Seas, men även peerless diskant (speciellt vid låg delning) och även vissa från SB-acoustics verkar kunna ge rejäl valuta för pengarna. Annars finns ju Scan-Speak 6600 som verkar vara king of the hill om man ska lyssna på röster ute i diy-världen.
edit: ett annat förslag på mellanregister är visaton
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 30m_8.html
alltså samma element som i 9laeh fast i mellanregisterutförande. Mindre slaglängd med känsligheten uppe på 90db
edit: ang mellanregister. Är det någon som har erfarenhet av huruvida induktansen påverkar ljudet? Kommer ihåg jag läste det först från Lynn Olson (skaparen av Ariel-högtalaren) att lägre induktans i midbasar ger bättre mellanregister. Man kan se det tas upp lite nu och då det där. Men ligger det nåt i det?
edit3: ang diskanter så har jag väldigt lite förtroende för band. Däremot har de flesta hårda diskanter jag lyssnat på låtit bra. Men även domes som 9700 fungerar ju fint. Den variant av ringradiator som sitter i Sonus Fabers högtalare har också låtit bra.
Men ska man tänka sig ett horn så ställer det ju vissa krav på diskanten vad jag förstår. Hårda domes är väl bättre på att driva sånt om jag förstår saken rätt.